Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksu-unia


kurppa

Recommended Posts

Yöunet menivät pilalle kun rypesin Zürichin lentokentällä monta tuntia painajaisissa. Tilanne oli se, että jostain kumman syystä menimme kentälle jo samana päivänä maratonin jälkeen checkkaamaan sisään lennoille, jotka lähtevät seuraavana aamuna eli maanantaina. En kuitenkaan löytänyt paluulippua. Ei löytynyt mitään electronic ticketiä ja tuli mieleeni, että olin epähuomiossa ostanut vain menolennon. En ollut kuitenkaan varma onko minulla lippua, joten en ollut halukas ostamaan paluulentoa, joista halvin diili olisi ollut 700 euroa johtuen kuulemma HKI-Vantaan kentän matkalaukkujamppojen lakkoilusta. Lentoja oli peruutettu ja porukkaa uudelleen reititettiin. Kentälle ampaisi mm. naisia, jotka olivat olleet Madonna di Campigliossa laskemassa. Näin jälkeenpäin tuntuu urpolta, etten mennyt check-in automaatille ja yrittänyt tunkea sinne jotain frequent flyer korttia tms. ja selvittää näin onko minulla lentoa vai ei. No joka tapauksessa lopulta case selvisi jollain tavalla klo 9.45 ja pystyin rauhallisena nukahtamaan uudestaan ja nukkumaan 11 saakka. En muista kuinka ongelma selvisi, mutta David Hasselhoff liittyi siihen jotenkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Viime yönä näin unta, että olin juoksemassa Kärkimaratonilla. (Johon siis olen ihan oikeasti osallistumassa). Mielessä vain pyöri jonkun sanomiset täältä juoksufoorumilta, että lähtö ja maali on sitten eri paikassa. Kun kisassa juoksin niin mikään ei kyllä näyttänyt siltä, että oltaisiin Ylivieskassa juoksemassa. Lisäksi olinkin osallistunut maratoniin puolikkaan sijasta. Ja kun sain ensimmäisen kierroksen neljästä juostua olin aivan pihalla, että mihin tässä nyt mennään. Ja meninkin maalia kohti, vaikka olisi jossain kohti pitänyt kääntyä oikealle, jotta pääsee toiselle kierrokselle. Maaliin päin olin menossa jollain aivan käsittämättömän hitaalla vauhdilla, kun koko aika emmin, että pitikö mun mennä tästä vai ei. Joku juoksija mulle yrittikin huutaa, että älä vielä sinne mene vaan käänny tänne minne muutkin. Se oli aivan kauheaa, mä vain mietin, että kuinka paljon mulla tuhlaantui nyt aikaa tähän, että juoksin ihan väärään paikkaan. Lisäksi koko matkan aikana kaikki reittimerkinnät oli ihan surkeita. Ja pettymys oli suuri ekasta kisasta, jota olin niin odottanut. Jalat ei menneet millään eteenpäin ja tuntui, että laahaan perässäni jotain tuhatta ylimääräistä kiloa.

Näen muutenkin silloin tällöin juoksu-unia. Jollain tapaa niissä on aina paljon samaa. En pääse millään eteenpäin, vaikka kuinka laitan jalkaa toisen eteen. Koko ajan juoksu tuntuu raskaalta. Lisäksi kisojen reitit menevät jossain aivan käsittämättömissä paikoissa. Kerran olin Vaasan keskustassa järjestettävissä juoksukilpailuissa. Tarkoitus oli seurata maahan laitettuja nuolia. Nuolet vain menivät ihan miten sattuivat ja koko ajan oli jotain pieniä ympyröitä, joita piti kiertää. Yhdessä vaiheessa piti mennä rullaportaita ylös ja alas ainakin neljä kertaa. Ja yllättäen olin taas väärällä reitillä, koska maassa menikin eri värisiä nuolia, riippuen siitä, kuinka pitkää matkaa juoksin. Kerran lähdin kisaan, jossa piti juosta koulun liikuntasalin ympäri menevillä käytävillä. Jalat eivät taaskaan menneet eteenpäin ja matkan taittaminen oli kauhean raskasta. Ja kun luulin päässeni maaliin ja näin, että tuolla kaukana tulee vasta muut juoksijat. Niin joku sanoi, että äskenhän se lähtölaukaus vasta oli ja kisa alkoi. Minä olin siis juossut jotain ihan omatoimista matkaa ja päässyt maaliin ennen kuin koko kisa oli edes alkanut. Tosi inhottavaa on myös, että monissa näistä unista saatan juosta ilman housuja tai paitaa. Se on mulle tosi noloa, koska mietin, että mitä muut ajattelee ja yritän vetää paitaa mahdollisimman alas, ettei mitään näkyisi :D Silti kukaan ei tunnu välittävän mitään, vaikka juoksenkin puolialastomana tai sitten kukaan ei huomaa. Tosi ahdistavalta ja nololta aina tuntuu unissa tuollaiset tilanteet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eilen luki jossain iltapäivälehdessä, että henkilö on stressaantunut, jos hän näkee negatiivisia unia ja heräilee öisin. Normaalisti kuulemma nähdään omaa elämää positiivisemman kuvan antavia unia. Olen sitten ilmeisesti stressaantunut. Mietin etten ole kesän 2007 sydänlihashässäkän jälkeen nähnyt yhtään positiivista unta. Joku konflikti, takaa-ajo, tavaroiden hukkuminen kisapaikalla jne. tilanne on joka unessa. Viimekin yönä näin varmaan 10 unta, jossa jokin meni pieleen ja heräilin siinä välissä sitten muutaman kerran. Juoksuun tosin niistä unista liittyi vain 1-2, muistan tosin vain niistä sellaisen unen, jossa vkoskela juoksi jossain vetotreenissä Arenalla hirvittävää vauhtia karkuun. Aamulla kun heräsin niin olin niin poikki, että jäin makaamaan pariksi tunniksi sänkyyn. Ei jaksanut nousta ylös ja huonosää ei yhtään edesauttanut, ei edes vaikka onkin syntymäpäiväni.

Link to comment
Share on other sites

Eilen luki jossain iltapäivälehdessä, että henkilö on stressaantunut, jos hän näkee negatiivisia unia ja heräilee öisin. Normaalisti kuulemma nähdään omaa elämää positiivisemman kuvan antavia unia.

Minä en näe unia juuri koskaan, kun nukun niin sikeästi. Jos näen unia, niin silloin olen nukkuut huonosti.

Link to comment
Share on other sites

Minä en näe unia juuri koskaan, kun nukun niin sikeästi.

Saatko heti unta? Mä oon nykyään usein lenkin takia ihan kuitti, mutta kun makaan sängyssä aivan finaalissa niin ei silti nukuta. Aamulla sen sijaan voisi nukkua kuinka pitkään tahansa, muttei pysty, kun pitää nousta ylös. Viime yönäkään ei nukuttanut 01 yhtään, vaikka olin niin väsynyt, etten jaksanut lukea edes lehteä. Yöllä tuli sitten muutama uni, yhdessä juoksin kuin pikajuoksija jossakin pellolla. Taas oli joku takaa-ajotilanne päällä. En muista mihin kisaan se on voinut liittyä, koska siellä oli monella valkoisia Prisma-muovikasseja.

Link to comment
Share on other sites

Saatko heti unta? Mä oon nykyään usein lenkin takia ihan kuitti, mutta kun makaan sängyssä aivan finaalissa niin ei silti nukuta. Aamulla sen sijaan voisi nukkua kuinka pitkään tahansa, muttei pysty, kun pitää nousta ylös. Viime yönäkään ei nukuttanut 01 yhtään, vaikka olin niin väsynyt, etten jaksanut lukea edes lehteä. Yöllä tuli sitten muutama uni, yhdessä juoksin kuin pikajuoksija jossakin pellolla. Taas oli joku takaa-ajotilanne päällä. En muista mihin kisaan se on voinut liittyä, koska siellä oli monella valkoisia Prisma-muovikasseja.

Yleensä hädintuskin ehdin pään pistää tyynyyn, kun olen jo unessa.

Link to comment
Share on other sites

Kun lenkkeily alkoi taas nin juoksu-unia alkoi tulla kyllä jatkuvalla syötöllä. Vähintään yksi per yö. Viime yönä 10km kisa. Maisemista päätellen Hangonkylän satamassa, josta oli kyllä rakennettu valtava. Se oli kuin joku suursatama ja sinne aivan rantaan kuten johonkin jätkäsaareen aivan veden tuntumaan oli rakennettu vierekkäin Ratiopharm Arena ja Hartwall Areena. Hjallis oli siellä, yritti myydä molempia, koska oli ajautunut pahoihin talousvaikeuksiin investoimalla Jokereihin kymmeniä miljoonia lisää. No joka tapauksessa 6km jälkeen reitillä tuli sellainen risteys, josta tulee juoksijoita 4:stä suunnasta ja siinä juostiin harhaan, ei käännytty oikein neljän km lisälenkille satamassa, vaan lähdettiinkin osuudelle, jossa oltiin jo juostu. Sekin kisa meni pieleen.

Vaikuttaa muuten uneen jotain nuo klo 21 jälkeen tehdyt lenkit, vaikkei olisikaan mikään kovatreeni, josta adrenaliini olisi pinnassa. Eilenkin katsoin klo 22.35 Diili, 23.35 Fringe ja 0.45 NCIS, enkä silti kahden maissa meinannut saada unta. Huonopuoli asiassa on se, että juokseminen on nyt tuplannut unentarpeen, en voi vetää millään neljän tunnin unilla ainakaan jatkuvasti. Niinpä löin pari krt herätyskellon kiinni ja jatkoin johonkin yhdeksään asti. Senkin jälkeen kun nousin niin jalat ainakin olivat aivan väsyksissä. Jarmohenrik-mäiset heräämiset kukonlaulun aikaan ovat siis jäissä.

Link to comment
Share on other sites

Nyt kun olen lukenut tätä uniketjua, niin minäkin näin piiiitkästä aikaa jännän juoksu-unen. Ilmeisesti alitajuntaan on syöpynyt 2 asiaa tänä vuonna, oma huono kunto ja Vkurpan hieno ultrailu.

Eli olin siis testikympillä, ja ei sitten kulkenut millään....nihkeetä oli...kun yhtä-äkkiä jostain vkurppa ilmestyy rinnalle ja ohi. Siis sillä 170km@24h vauhdilla. Eli ei oikein 10km kulkenut unessakaan.....

Mutta sellanen uni siilä klo 4-5.30 välillä :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Ketjua lukevat   0 members

    • Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä
×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy