Jump to content
Juoksufoorumi.fi

APUA! HCR ja selkäkipu


_sanna_
 Share

Recommended Posts

moi!

olemme kaverin kanssa treenailleet tän vuoden HCR:ia varten ja harjoittelu on muuten sujunut hyvin mutta nyt:

kaverini alaselkä on kipeytynyt niin paljon, ettei hän ole viimeiseen pariin viikkoon kyennyt juoksemaan oikeastaan lainkaan! kipu esiintyy jo kävellessä, juoksemisesta puhumattakaan. kaveri kävi fysioterapeutin juttusilla tänään ja selkäkivut kuulemma johtunevat paljosta harjoittelusta sekä siitä, että kaverillani on lapsena ollut skolioosi ja toinen jalka on myös sentin lyhyempi kuin toinen. kurjaa, jos kaverini eka puolikas jää juoksematta mutta jatkoa varten olisi kiinnostavaa kuulla

-onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia?

-mitä moiselle vaivalle voisi tehdä?

kiitos paljon, jos joku osaisi neuvoa tässä!

Link to comment
Share on other sites

Mulla kipeytyy selkä tosi helposti. Yläselkä kipeytyy lähinnä siksi, kun juostessa kädet on liikaa paikoillaan ja siten myös hartiat jatkuvassa pienessä jännitystilassa.. Olen yrittänyt lenkin aikana pyöritellä käsiä ja hartioita ja rentouttaa niitä vähän väliä ja se kyllä vähän auttaakin. Teen myös käsipainoilla hartiajumppaa lenkkien jälkeen.

Alaselkä kipeytyy usein silloin, kun lähden lenkille työpäivän jälkeen jo valmiiksi väsyneenä, jolloin juoksuasento ei ole paras mahdollinen ja selkä joutuu erilaiseen rasitukseen kuin normaalisti. Tähän auttaisi varmasti selkälihasten vahvistaminen kuntosalitreenillä.

Tällä hetkellä alaselkää vihloo puutarhatöiden ansiosta aika lailla, mutta eiköhän se tästä - vielä on muutama päivä aikaa ennen HCR-koitosta.

Link to comment
Share on other sites

Kuulemma noin joka toisella on eripituiset jalat, niitä ei vain mitata. Jalkojen lisäksi lonkka voi olla epäsymmetrinen.

Tädillä on eripituiset jalat sekä skolioosia ja muuta rangan kieroutta ihan kotitarpeiksi. Pari vuotta kestäneihin ja paljon tutkittuihin kipuihin auttoi, kuten olen täällä useamman kerran mainostanut, OMT-terapeutti Mika Kerokosken tutkimukset ja niiden perustella annettu täsmätreeni, joilla vahvistettiin juuri oikeita lihaksia. Kivut katosivat, teen noita liikkeitä epäsäännölliseti edelleen muun lihaskuntotreenin ohella.

Ns toiminallinen vika ei korjaudu hetkessä, mutta muutaman kuukauden treeni tekee jo ihmeitä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy