Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Valmistautuminen puolikkaalle ja pitkät lenkit


MiiaH
 Share

Recommended Posts

Kuinka pitkiä lenkkejä on järkevää tehdä, kun valmistautuu puolikkaalle? Mulla on eka puolikas vasta heinäkuussa mutta pisin lenkki jonka olen juossut tähän asti on 12km. Ajattelin kokeilumielessä juosta sen 22km vielä ennen puolikasta. Siis reilusti ennen sitä. Syksyllä sitten kokeillaan täyttä matkaa ja tavoitteena kummassakin päästä vaan maaliin.

Entä mistä vois johtua ja mikä vois auttaa siihen, että lenkeillä närästää varsinkin alkumatkasta. Yleensä ei muuten vaivana mutta sitten juostessa.

Link to comment
Share on other sites

Kuinka pitkiä lenkkejä on järkevää tehdä, kun valmistautuu puolikkaalle? Mulla on eka puolikas vasta heinäkuussa mutta pisin lenkki jonka olen juossut tähän asti on 12km. Ajattelin kokeilumielessä juosta sen 22km vielä ennen puolikasta. Siis reilusti ennen sitä. Syksyllä sitten kokeillaan täyttä matkaa ja tavoitteena kummassakin päästä vaan maaliin.

Entä mistä vois johtua ja mikä vois auttaa siihen, että lenkeillä närästää varsinkin alkumatkasta. Yleensä ei muuten vaivana mutta sitten juostessa.

Puolikkaan läpäisyyn 10-12 km on ihan riittävä pituus. Enempi kyse on siitä, miten montaa kertaa viikossa juokset niitä tai lyhempiä. Sepon ohjelmasta saat lisätietoa. Tosin Sepon ohjelmassa mukana on pidempiäkin lenkkejä.

Syksyn kokonaisen suositus olisi, että noin 20+ km lenkkejä / 2 h lenkkejä olisi ohjelmassa luokkaa joka 3. viikko. Sepolla suositus taisi olla kerran kuussa.

Link to comment
Share on other sites

Juoksen 4-6 kertaa viikossa yleensä 6-8km ja se pitkä lenkki on noin 10km.

12km meni aikaan 1.10

Juoksuohjelma on mutta sellaisten noudattaminen tuntuu mulle olevan ihan ylivoimaisen vaikeaa. Tässä pitäisi ryhdistäytyä! Lenkit juoksen yleensä tasavauhtisina ja usein aika reippaasti. Kuinkahan nopeasti kehitys lopahtaa? Vielä on tuntunut, että eteenpäin mennään mutta ei tätä mun harjottelua voi kovin nousujohteiseksi sanoa. Maltan kyllä mennä hitaamminkin ja kävelläkkin.

Link to comment
Share on other sites

Juoksen 4-6 kertaa viikossa yleensä 6-8km ja se pitkä lenkki on noin 10km.

12km meni aikaan 1.10

Juoksuohjelma on mutta sellaisten noudattaminen tuntuu mulle olevan ihan ylivoimaisen vaikeaa. Tässä pitäisi ryhdistäytyä! Lenkit juoksen yleensä tasavauhtisina ja usein aika reippaasti. Kuinkahan nopeasti kehitys lopahtaa? Vielä on tuntunut, että eteenpäin mennään mutta ei tätä mun harjottelua voi kovin nousujohteiseksi sanoa. Maltan kyllä mennä hitaamminkin ja kävelläkkin.

Olen noudattanut kutakuinkin orjallisesti Polarin puolikkaan ohjelmaa ja täytyy kyllä myöntää, että alkaa leipäännyttää. Tällä viikolla juoksua on tullut hieman yli 40 km... ohjelman pisin lenkki on 20 km ja niitä on ohjelmassa muistaakseni kaksi. Tapahtumaan on tosin enää muutamia viikkoja, joten määrät alkavat vähentyä. Olen omaksi ilokseni juossut pari kertaa 21 kilsaa eli nähdäkseni, miltä se tuntuu. En haluaisi itse tapahtumassa tehdä matkaa ekaa kertaa. Samalla myös näkee, mitä kohtaa alkaa kolottaa ja mitkä varpaat pitääkään teipata.

Link to comment
Share on other sites

Juoksen 4-6 kertaa viikossa yleensä 6-8km ja se pitkä lenkki on noin 10km.

12km meni aikaan 1.10.

Ja tavoitteena on puolikkaalla läpäisy ? Ei mitään ongelmaa. Enempi kysymyksessä puolikkaan osalta sinulla, miten saavuttaa varmasti alle 2 h aika.

Juoksuohjelma on mutta sellaisten noudattaminen tuntuu mulle olevan ihan ylivoimaisen vaikeaa. Tässä pitäisi ryhdistäytyä! Lenkit juoksen yleensä tasavauhtisina ja usein aika reippaasti. Kuinkahan nopeasti kehitys lopahtaa? Vielä on tuntunut, että eteenpäin mennään mutta ei tätä mun harjottelua voi kovin nousujohteiseksi sanoa. Maltan kyllä mennä hitaamminkin ja kävelläkkin.

Eipä tuosta suurta stressiä kannata ottaa. Juoksentele ilman ohjelmaa niin kauan kuin tuntuu, että kehityt halumallasi vauhdilla. Jos kehitysvauhti ei tyydytä, niin sitten kannattaa alkaa miettiä jonkinlaista ohjelmantynkää

- määräviikko

- tehoviikko

- lepoviikko

eli 3 viikon rytmityksellä.

Mutta jos syksyllä meinaat maratonin juosta, puolikkaan jälkeen voisit (kun olet levännyt reilu viikon eli muista lepo/kevyt viikko kisan jälkeen) pidentää tuota 1:10 lenkkiä 1:30:een. Ja kerran kuussa korvaa tuo 1:30 pidemmällä lenkillä --> 2h. Siis kuukaudessa 3*1.5 h ja kerran 2 h. Muutoin vipellä kuten haluat. Tämä ei liene liian sitova ohjelma ?

Edit:

puolikas olikin vasta heinäkuussa, joten tuon 3*1.5 ja kerran 2h voisit ottaa käyttöön jo nyt.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitos mage! wau, empä ajatellut, että voisin puolikkaalle laittaa jotain aikatavoitettakin. Kahden tunnin alitus kuulostaa hurjalta kun tosiaan kuvittelin, että kuhnaan reissussa ainakin lähemmäs sen kolme tuntia :026:

Taidampa lähiviikkoina ottaa testiksi sen 22km ja katsoa miten sujuu. Ja pidentää noita pitkiä lenkkejä.

Sain juoksuohjelman viime syksynä mutta en ole sitä noudattanut yhtään viikkoa! Silloin tällöin olen vähän katsonut mitä ehkä vois harjoituksissa tehdä mutta melko samalla kaavalla ne lenkit aina menee silti. Ja viimeistään oikein kurjat säät tai raskaat työpäivät muuttaa suunnitelmia. Sitten on kyllä tullut toisaalta tehtyä raskaampi harjoitus silloin, kun ohjelmassa olisi ollut lepo...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos mage! wau, empä ajatellut, että voisin puolikkaalle laittaa jotain aikatavoitettakin. Kahden tunnin alitus kuulostaa hurjalta kun tosiaan kuvittelin, että kuhnaan reissussa ainakin lähemmäs sen kolme tuntia :026:

Riippuu tietysti siitä, miten täpöllä jouduit päästelemään tuon 12 kilsaa, kun painelit sen 1:10:een. Vaikka olisit vetänytkin sen täpöllä, arvioni on silti, että olet 2:15 alituksen kunnossa jo. Pari kuukautta lisää treeniä ja ollaan lähellä 2h aikaa.

Sain juoksuohjelman viime syksynä mutta en ole sitä noudattanut yhtään viikkoa!

Kuten sanottu, tuo "ohjelma" on nyt aika väljä eli pidennät nykyistä pitkää lenkkiäsi ja yksi pidemmistä 2h. Eikä sekään maata kaada, jos skippaat yhden kuukauden ja vedät seuraavassa kaksi kertaa. Noi 2h lenkitkin vain auttavat sinua selviämään kokonaisesta helpommin, mutta läpäisyyn riittää kyllä parikin lenkkiäkin. Valinta on tuskakynnyksestä 35 km jälkeen...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy