Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kova vauhti vai kova rasitus?


Anjulie
 Share

Recommended Posts

Tulipa tuossa lomaillessani Teneriffalla mieleen tälläinen kysymys - ei kylläkään ajankohtainen sillä juoksentelut Tenskulla on jo tehty eikä valitettavasti seuraavaa matkaa ole tiedossa :itku

Eli kun kävin muutamalla lenkillä olivat ne täyttä helvettiä maastojen takia. Pisin lenkkini oli 65 min (matka vain n 8km?) ja se oli totaalimoka sillä luulin että kuolo korjaa ennenkuin kotiin selviän sillä pahimmalla kohdalla oli n. 3km:n matkalla nousua 2700 metrin verran (en tiedä kuinka suuri korkeusero oli, välillä oikein jyrkkää välillä hieman vähemmän jyrkkää mutta yhtä tappavaa silti mulle).

Koska reitti oli niin jyrkkä en ylämäki osuuksilla saanut pidettyä pulssia matalana vaikka hipsuttelin välillä tosi hitaasti eli pussi pomputti ylämäissä 160-173 välillä. Nyt pitkän johdannon jälkeen varsinainen kysymys: Onko tälläiset kovan rasituksen lenkit verrattavissa vauhtilenkki treeneihin vaikka vauhti on käytännöllisesti katsoen 0?

Link to comment
Share on other sites

Tulipa tuossa lomaillessani Teneriffalla mieleen tälläinen kysymys - ei kylläkään ajankohtainen sillä juoksentelut Tenskulla on jo tehty eikä valitettavasti seuraavaa matkaa ole tiedossa :itku

Eli kun kävin muutamalla lenkillä olivat ne täyttä helvettiä maastojen takia. Pisin lenkkini oli 65 min (matka vain n 8km?) ja se oli totaalimoka sillä luulin että kuolo korjaa ennenkuin kotiin selviän sillä pahimmalla kohdalla oli n. 3km:n matkalla nousua 2700 metrin verran (en tiedä kuinka suuri korkeusero oli, välillä oikein jyrkkää välillä hieman vähemmän jyrkkää mutta yhtä tappavaa silti mulle).

Koska reitti oli niin jyrkkä en ylämäki osuuksilla saanut pidettyä pulssia matalana vaikka hipsuttelin välillä tosi hitaasti eli pussi pomputti ylämäissä 160-173 välillä. Nyt pitkän johdannon jälkeen varsinainen kysymys: Onko tälläiset kovan rasituksen lenkit verrattavissa vauhtilenkki treeneihin vaikka vauhti on käytännöllisesti katsoen 0?

Elimistölle rasitus lienee sama tai melkoisen lähelläl samaa kuin olisit juossut tasamaalla 160-173 sykkeellä. Elimistösi ei siis tuota eroa huomaa, joten rasitus on mielestäni sama.

Normaalissa VK lenkissä nuo juoksuliikkeet ovat paljon nopeampia, noustessasi mäkeä ylös ovat liikkeesi melkoisen hitaita. Nopeata juoksua tuo ylämäen "käveleminen" ei todennäköisesti kehitä, ts. et opi juoksemaan nopeammin kävelemällä raskaita ylämäkiä. Kuten todettua elimistösi ei siis eroa huomannut rasituksessa, palautuminen kestää varmasti yhtä kauan.

Link to comment
Share on other sites

...Nyt pitkän johdannon jälkeen varsinainen kysymys: Onko tälläiset kovan rasituksen lenkit verrattavissa vauhtilenkki treeneihin vaikka vauhti on käytännöllisesti katsoen 0?

Minun(kin) mielestäni ovat. Siis verrattavissa VK- tai muihin kovatehoisiin treeneihin: syke kertoo rasitustasosta ennemmin kuin vauhti. Vastaavasta syystä monet mäkiset "kuntoradat" eivät oikein sovellu PK- tai palauttaviin treeneihin koska kovat korkeuserot tekevät matasykkeisen juoksutreenin hyvin vaikeaksi tai mahdottomaksi. Joskus turhautuneena hidasta PK-vauhtia opetellessa kirosin mielessäni että "pitänee muuttaa Pohjanmaalle jos aikoo joskus kyetä juoksemaan riittävän matalilla sykkeillä"... :silmät

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy