Jump to content
Juoksufoorumi.fi

I-pod shufflen kanssa taistelu

LauraIsabella
 Share

Recommended Posts

Ajattelin kirjoitella tänne viime aikaisista tappeluistani kyseisen laitteen kanssa. Jos joku vaikka tätä lukemalla välttäisi samat virheet, jotka itse onnistuin tekemään.

Ostin I-pod shufflen toukokuussa 2008. Päätin asentaa i-Tunesin työkoneelle, monesta eri syystä. Yksi syy oli, että tiedostot vievät kovalevyllä paljon tilaa.

Maaliskuussa 2009 tuli työpaikan vaihto, ja tietojen siirto kotikoneeseen ei mennytkään ihan kivuttomasti.

Luonnollisesti olin polttanut koko i-Tunesin kirjaston varmuuskopioiksi cd-levyille, joita tarvittiin 2 kpl.

Jostain syystä viimeisenä työpäiväni löysin kauan etsimäni kappaleen i-Tunes Storesta ja innostuin ostamaan sen viime hetkellä, jolloin minulla ei luonnollisesti kappaletta varmuuskopiona. Tämä ei ollut kuitenkaan suurin ongelma, vaan tiedoston lataaminen i-Podiin aiheutti jotenkin sen, että tiedostot menivät väärään järjestykseen i-Podissani.

Loppujen lopuksi vain 4 kappaletta oli mennyt väärään paikkaan, mutta tietysti se ärsytti, kun listani oli laadittu puolimaratonia varten eli alussa hidasta musiikkia ja sitten nopenevaa. Ajattelin kuitenkin korjata asian, kun asentaisin koneelleni i-Tunesin.

Asensin kotikoneelleni vähän ennen pääsiäistä i-Tunesin ja eka yllätys oli, että jouduin asentamaan uudemman version, toukokuu 2008 jälkeen oli tullut muistaakseni 2 uutta versiota, joita en ollut työkoneessani päivittänyt. Toinen yllätys oli, kun toin kappaleiden varmuuskopiot cd-levyiltä tietokoneeseen, että ne olivat aakkosjärjestyksessä, ei siinä soittolistalla, jonka olin huolellisesti laatinut. Yritin seuraavaksi muuttaa i-Podin kappaleitten järjestystä, mutta sepä ei onnistutkaan. Koko laite oli inaktiivinen, koska siinä oleva musiikkikirjasto oli peräisin toisen tietokoneen musiikkikirjastolta, eikä sellaisenaan siis käytettävissä.

Kun i-Podin iskee USB-porttiin kiinni, tulee tasan kolme vaihtoehtoa, joista eka oli, että tyhjennetäänkö i-Podin kirjasto ja korvataan tietokoneen musiikkikirjastolla. Tätä vaihtoehtoa en luonnollisesti halunnut valita. Toinen vaihtoehto oli Peruuta, tai että ei tehdä mitään ja tämän yleensä valitsin. Kolmas vaihtoehto olisi kaiken järjen mukaan pitänyt päivittää koneen musiikkilista I-podin musiikkilistan kanssa, siinä luki jotenkin, että Synkronisoidaanko ostetut kappaleet tietokoneen musiikkikirjaston kanssa tai jotain tuollaista? Tätä vaihtoehtoa aloin sitten käyttää, mutta se ei tehnyt yhtään mitään. Tai siis päivitti i-Podin akkua, mutta ei mitään muuta.

Kevään juoksin samalla musalistallani (noin 6,7 tuntia musiikkia) ja Länsiväyläjuoksun päätin juosta samalla listalla. Kuitenkin HCR:tä varten päätin ottaa ison riskin, ja luoda kokonaan uuden soittolistan i-Podiin, jossa luonnollisesti käyttäisin osaa laitteessa jo olevia kappaleita, joista minulla oli siis varmuuskopiot.

Viime maanantaina huomasin, että tietokoneen Windows-päivitykset eivät olleet menneet pariin viikkoon läpi, koska C-levy oli miltei täynnä. Ei auttanut muu, kuin ruveta poistamaan sieltä turhia tiedostoja. Mutta mitä ihmettä voisin poistaa, kun ei siellä mitään ylimääräistä ollut. No, ensin poistin ohjelmista pari ylimääräistä ohjelmaa, joista kone väitti, että näitä ohjelmia ei käytetä "juuri koskaan". Jeps, poistin Quick Timen, jonka jälkeen koko I-tunes lakkasi toimimasta. Pakko asentaa se takaisin. Sitten löysin Omat tiedostot, Omat musiikkitiedostot alta kaikki I-tunesin kirjastot ja kävin niitä putsaamassa aika reippaalla kädellä, että saan tilaa tietsikalle. Omasta mielestäni poistin vain tuplat ja ne kappaleet, joita minulla ei laitteellani ollut, mutta taisin siivotessani poistaa vähän ylimääräisiä kappaleita.

Ai niin, tällä välillä olin nähnyt hirveästi vaivaa ja luonut täysin uuden musiikkikirjaston i-Tunesiin, jossa oli osa vanhoja kappaleita ja osa uusia. Musaa oli nyt noin 6,5 tuntia.

Ilmeisesti, i-Tunesin ohjelmassa näkyvät musiikkikirjastot ovat ainoastaan soittolistoja ns.virtuaalikirjastoja, jotka eivät sisällä itse kappaleita. Itse kappaleet sijaitsevat fyysisesti siellä Omat musiikkitiedosto kansioissa. Eli nyt kun teen uuden musalistan, kannattaisi varmaan polttaa siitä pikaisesti varmuuskopio, koska jos haluan ottaa talteen osan kappaleista, joudun siis varmuuskopion kautta hakemaan koneelle ne kappaleet uudestaan, joka on huomattavasti helpompi itselleni, kuin etsiä ne yksittäisten cd-levyjen kautta. Ja oikeastaan ainut tapa, josta esim.i-Tunes Storesta ostetut kappaleet löytyisivät? Mietin juuri, että entäpä jos hankkisin ulkoisen kovalevyn noita kappaleita varten ja siirtäisin kaikki Omat musiikkitiedostot sinne, toimisiko koko i-Tunes sen jälkeen? Ja saisiko ulkoiselle kovalevylle kappaleet aakkosjärjestykseen? Cd-levyt vaikuttavat itselleni jotenkin hankalilta ja ainakaan edellisessä versiossa eivät muistitikut toimineet, ei antanut sitä tallennusvaihtoehtoa.

Tänään päätin olla rohkea ja päivittää koko kirjaston. En muista nyt vaihtoehtoja, mutta kun laitteen laittaa tietokoneeseen kiinni, voi valita, että mistä kirjastosta asennetaan kappaleet, ja otetaanko koko kirjasto, satunnainen järjestys ja joku kolmas vaihtoehto. Sitten valittiin, että korvataan i-Podin sisältö tällä.

No, lataus oli suoritettu. Kappaleita piti olla 101 ja niitä olikin 46 kpl. Mitä ihmettä? Joo, ohjelma herjasi, että kaikkia kappaleita ei voitu löytää, eli juuri ne kappaleet, jotka olin sieltä Omat musiikkitiedostot kansioista poistanut!

Tarina jatkuu....kopsasin cd-romput takaisin tietokoneelle, jotta sain sen listan ladattua I-podille ja sen jälkeen alkoi kova siivous, mutta c-levyllä on tällä hetkellä ainoastaan 500 Mb tilaa.

Kaksi kappaleista (omilta cd-levyiltäni) ei suostunut millään siirtymään, joten jätin ne suosiolla pois. Väitti että saman nimiset kappaleet ovat jo siellä, mikä herja tuntui oudolta, etenkin kun toisen nimistä EI ollut.

Kun lataus oli suoritettu loppuun, i-Podissa paloi taas vihreä valo, irroitin laitteen oikeaoppisesti tietsikasta ja laitoin i-Podin päälle. Mitään ei tapahtunut. Vihreä ja oranssi valo paloi vuorotellen, mikä vaikutti huonolta, ohjekirjan mukaan laitteella ei ole mitään tiedostoja!

Ei muuta kuin laite uudestaan tietokoneeseen kiinni. Enpäs ollut muistanut tarkistaa, että pystyykö kappaleita soittamaan tietokoneessa. Kesti tosi pitkään, ennen kuin i-Pod suostui soittamaan kappaleita tietokoneessa, ehkä noin 5-10 minuuttia, mutta lopulta soitti kuitenkin.

Innostuin tästä niin kovasti, että tein sen virheen, mitä ei ikinä saisi tehdä, eli suljin ohjelmat ja irroitin i-Podin koneesta. Ihan niin kuin en tietäisi, että oheislaitteet pitää sulkea niitä näpäyttämällä ja sulkemalla oheislaite, jolloin sen voi poistaa turvallisesti tietokoneesta.

Arvata saattaa, että i-Pod ei toiminut, vihreä ja oranssi valo taas jälleen kerran.

Hermot meinasi mennä. i-Pod takaisin tietokoneeseen kiinni ja uudestaan musalistan imurointi laitteeseen. Oranssi valo paloi tosi pitkään. Sitten tarkistus, että I-pod toimii tietokoneella. Sen jälkeen oikeaoppinen sulkeminen ja ihmeiden aika ei ollut ohi: laite toimi viimeinkin kolmannen yrityksen jälkeen!

Huh! Mikä show. En tiedä haluanko käydä tätä läpi, joka kerta kun päivitän musalistan, joten yritän nyt pärjäillä tällä soittolistalla jonkun aikaa.

Muokattu

Aika homma. Mulla on lisämuistilla omat musalistat ja levyt, joista latailen sitten ipodiin. Mulla menee osa biisilistoista välillä aakkosjärjestykseen ja osa haluamaani järjestykseen. HCR:n listaa en vieläkään ole jaksanut alkaa rustaamaan. Pian on pakko. Alkajaisiks lataan joululahja-CD:ni AC/DC:tä masiinaan ja katotaan kuinka käy. Kärvähtääkö mun pinna heti jos tulee hankaluuksia? Reipasta menoa on kuitenkin saatava, että juoksukin kulkis paremmin.

Aika homma. Mulla on lisämuistilla omat musalistat ja levyt, joista latailen sitten ipodiin.

Anitta, tarkoitatko lisämuistilla ulkoista kovalevyä?

Uudessa i-Tunesissa on ominaisuus, josta en tykkää. Tai ehkä se ei olekaan uuden version ominaisuus, vaan johtuu siitä, että alkuperäinen musakirjasto oli eri tietokoneella. Mutta aiemmin pystyin ihan mistä tahansa musakirjastosta siirtämään kappaleita i-Podiin. Nyt muissa musakirjastoissa on vaihtoehtona Lisää soittolistaan, mutta voi valita ainoastaan tietokoneella olevan soittolistan, ei i-Pod laitetta niin kuin vanhassa versiossa! Olenkin tehnyt uuden kansion, jonka nimi on Puuttuvat, ja sitten kun alan sieltä siirtämään i-Podiin, niin pitää olla tarkkana, että oikeat valinnat ovat tehty, kun sitä kautta siirtäminen on hieman monimutkaisempaa kuin Lisää soittolistaan. Tuntuu kuitenkin järjettömältä, että joka kerta ostaessani kappaleita i-Tunesista, minun pitäisi päivittää koko i-Pod laite yhden vaivaisen kappaleen takia. Ja tässä voi piileä se vaara, että jos olen jo tuhonnut kappaleet tietokoneesta, joudun ne taas uudelleen hakemaan varmuuskopioilta. Cd-romput varmuuskopioina eivät siis ole järkeviä, koska niitä pitäisi olla koko ajan uusimassa.

Tietääkö joku, jos loisin uuden kansion D:aseman juureen, jonka nimeäisin esim. Omat Musiikkitiedostot\iTunes\iTunes Musiikki, niin toimivatko iTunesin kirjastot sen jälkeen, vai pitääkö ne nimenomaan olla C-levyllä, jossa koko ohjelma on?

Tietääkö joku, jos loisin uuden kansion D:aseman juureen, jonka nimeäisin esim. Omat Musiikkitiedostot\iTunes\iTunes Musiikki, niin toimivatko iTunesin kirjastot sen jälkeen, vai pitääkö ne nimenomaan olla C-levyllä, jossa koko ohjelma on?

Onkos sulla koneessa Vista vai XP?

Periaatteessa tuo koko musiikkikansio (ei pelkää iTunes) on siirrettävissä (ainakin Vistassa) siten, että klikkaa siitä kansion nimestä hiiren oikealla napilla ja sitten antaa uuden sijainnin Location-tabilla (suomeksi varmaankin "Sijainti"?). Tosin iTunes-ohjelman pitää olla sitten niin fiksu, että se osaa käyttää tuota kansiota oikein eikä ole tallentanut siihen suoraa viittausta...

Itselläni ei tosiaan soitinta ole, joten noihin ohjelmakohtaisiin kysymyksiin en osaa vastata, mutta kaikki nämä käyttäjäkohtaiset kuva/video/musiikki/dokkarikansiot olen siirtänyt D-levylle kotikoneessa (kyseinen levy on myös peilattu lisävarmuuden saamiseksi ja peilaus pelasti jo kerran tiedostojen menetykseltä).

Onkos sulla koneessa Vista vai XP?

XP. Eikä siinä tuota Sijainti/Location vaihtoehtoa ole.

Ehkä en nyt tee mitään radikaalia ennen HCR:ää. Siinä on vaarana nimittäin, että käy niin kuin eilen, ja koko soitin ei toimi. Haluaisin ensin testata lenkillä, miten tuo uusi soittolista toimii ja itse asiassa haluaisin ostaa vielä pari kappaletta i-Tunes Storesta, ennen kuin teen taas varmuuskopiot.

Sain eilen hieman putsattua c:levyä, nyt siellä on ainoastaan nuo I-tunes kirjastot jotka voisin poistaa ja vapaata tilaa on nyt noin 1,24 Gt. Vapaana noin 12 %, ja Windows vaatii kuulemma 15 %, jotta toimisi kunnolla ja saisi esim.levyaseman eheytettyä kunnolla. Joten rajoilla tässä mennään HCR:n asti.

XP. Eikä siinä tuota Sijainti/Location vaihtoehtoa ole.

Joo, taitaa olla niin, että XP:ssä pitää vaihtaa koko käyttäjäkansion sijainti (tai se omat dokumentit, jonka alla myös musat ovat), Vistassa nuo voi siirtää myös yksitellen.

Ja valitettevasti moni softa ei muutosta ymmärrä vaan herjaa, ettei hakemistoa löydy...

• 3 weeks later...

Piti vielä jatkaa I-pod shuffle kokemuksistani.

ITunes -ohjelman sisältä löytyi Muokkaa, Asetukset ja sieltä Lisäasetukset, johon saa muutettua ITunes Music-kansion sijainnin. Muutin sen nyt HCR:n jälkeen D-asemalle, ja sain kivasti tilaa C-asemalle. Ainut pikkujuttu oli, että jokaikinen kappale piti erikseen hakea; ohjelma ei osannut etsiä niitä automaattisesti D-asemalta. Onneksi ei ollut kuin 98 kappaletta tai 6,7 tuntia musiikkia.

Siitä tulikin mieleeni: Mikä on kokemuksenne, että kuinka paljon musaa tuohon laitteeseen voi ladata? Siinä on nyt 440 Mb. Muistaakseni se oli joko 1 Gb tai 2 Gb.

Semmoisen jutun huomasin, että en tiedä johtuuko siitä, että musaa on jo laitteessa niin paljon, että se ei toimi ihan niin kuin pitäisi. Kun järjestän kappaleita, ne eivät välttämättä mene oikeisiin järjestyksiin. Ja i-Podia saa synkronisoida useaan eri otteeseen iTunesin kanssa, ennen kuin ne keskustelevat keskenään. Ilmeisesti mitä enemmän musaa, sitä huonommin laite toimii? En tiedä...

Toinen asia: Nyt kun sain viimein synkronisoitua laitteen kotikoneeni kanssa, olisi nyt vasta ollut mahdollista säilyttää ne ostetut kappaleet, joista siis menetin yhden. Ohjelma muistuttaa minua, että minulla on 5 tietokonetta käytettävissä ja olen nyt käyttänyt jo 2 konetta. Siitä huolimatta, että vanha työkoneeni on jo ajat sitten mennyt sileäksi, ohjelmasta ei saa poistettua vanhoja koneita. Joten jos tulee monta koneen muutosta, ei siitä varmaan selviä muuten kuin uuden laitteen ostolla? Ilmeisesti 5 tietokoneen jälkeen laite on käyttökelvoton? Paitsi jos jättää voimassaolevan musalistan siihen koko laitteen elinkaareksi?

• 1 year later...

Kappas, täällä olikin sopiva ketju! :mad14:

Mulla on MacBook ja iPod Shuffle. Tänään huomasin seuraavaa: Applen "loistava" Lossless-muoto, joka sopii kaikkiin mp3:siin ei sovikaan Applen omaan Shuffleen. Losslessit piti mutkien kautta muuttaa AAC:ksi ja sitten poimia kirjastosta aina se jälkimmäinen tuplakappale soittolistalle ja Shuffleen siirrettäväksi. Nämä toimet kesti vaikka kappaleita ei ollut paljon ja siksi täällä koneen äärellä itsekseni karjuin minkä osasin!

Ja kaiken tämän jälkeen kun siirsin kivaan järjestykseen laittamani soittolistan iPodiin, se "ystävällisesti" järjesti kappaleet aakkosiin. Miten sen soittolistan saa siirtymään siinä tarkoitetussa järjestyksessä? :102:

Sessa

Muuten hyvä idea, mutta Macin hiiressä ei ole kuin yksi klikkinappi. Olen monesti kaivannut Maciinkin hiiren oikeaa. Mä en ikinä tiedä mistä ne hiiren oikean toiminnot löytyy Macista.

Control-klikkaamalla saat aikaan saman vaikutuksen. Mun Magic Mousessa on kanssa vaan yks nappi, mutta se tunnistaa mistä kohtaa sitä painaa. Muuten hyvä mutta syö paristoja niin että pitää säästää ruokakuluissa...

http://www.apple.com/magicmouse/