Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kasvisyönti ja kestävyys

ForrestG
 Share

Recommended Posts

Onkos palstalla muita kestävyysihmeitä, jotka nauttivat kasvisruokavaliota tai osittaista kasvisruokavaliota(esim vain vaaleaa lihaa)? No itsellä on sellainen tilanne ollut tässä noin 12 vuotta, etten ole syönyt minkäänlaista eläinproteiinia, pois lukien maitotuotteet. Siihen aikaan kasvissyöjät eivät olleet mitenkään yleisiä, ja sain aikaan paljon ihmettelyä. Mitään erikoista aatetta mulla tähän ruokavalioon ei ole. Päätin vain olla syömättä lihaa. Nykyisin yritän kuitenkin tulla normaaliksi ihmiseksi ja yritän totutella takaisin lihaan. Toi lihansyönnin aloittaminen on erittäin hankalaa. Olen tässä vuodesta 1998 asti leikkinyt ajatuksella, että aloitan syömään lihaa. Mut se tuntuu hieman oudolle. No eilen alkoi totuttelu kevyesti tonnikalalla. Olo on ollut hieman outo. Eipähän ole nälkä, kuin kerran päivässä. Nähtävästi maha ei ole tottunut eläinproteiiniin ja se ei sula kovin helposti.

Itsellä on hieman samantapainen tilanne. Oon koko ikäni ollut aika lailla kasvissyöjä, tosin silloin tällöin ruoan seassa menee jauhelihaa kupuun mutta eipä juuri muuten. Kokolihaa en ole kuuna päivänä kyennyt maistamaan, kalaa en syö ollenkaan ja kanaakin vain satunnaisesti. Tää on vaan ollut tapa koko ikäni, ei mitään erityisvakaumuksia takana. Maitotuotteita ja kananmunia menee sitten ihan normaalisti.

Puolen vuoden ajan olen käynyt säännöllisesti salilla, ja siinä samalla olen alkanut miettiä proteiinin saantia, se kun voi jäädä vähäiseksi kasvissyöjällä. Sain sitten käsiini uudehkon kirjan nimeltään Menestyjän kuntosaliharjoittelu ja ravitsemus (hyvää juttua muuten myös kestävyysurheilijalle), jossa aihetta on käsitelty. Siinä sanotaan, että vihanneksista palkokasveissa on runsaasti proteiinia, mutta niistä puuttuu metioniini-niminen aminohappo, joka on vissiin tärkein. Sen voi kuitenkin korjata syömällä palkokasvien lisäksi runsaasti viljaa, joten lihan puutetta voi paikata näin. Kalasta ja kanasta saa toki myös muuta kuten hyviä rasvoja, mutta ne saan uskoakseni muutenkin. Kun en lihaa tunnu kaipaavan muutenkaan nälän viejäksi, niin jatkan varmasti samalla linjalla, vaikka ihmettelijöitä riittää...

Vaikka viime vuosina olenkin keventänyt ruokavaliotanin juurikin punaisen lihan osalta, niin ei se sitä faktaa mutta, että ihminen on pohjimmiltaan lihansyöjä. Kunnon verinen pihvi on edelleenkin se, mitä ravintolassa tilaan, kun se mahdollisuus tarjoutuu ja kotonakin juhlaruokaan keskeisenä osana kuuluu aina kunnon lihakimpale.

Olen joskus ollut kasvissyöjä. Siis ei lainkaan lihaa eikä kalaa. proteiinin turvasin pavuilla ja linsseissä. Lisäksi käytin soijarouhetta ja soijajauhoja.

Mutta en kyllä tiedä, miten olisi vaikuttanut liikuntaan, koska enpä sitä pahemmin harrastanut silloin.

Mutta olo oli niihin aikoihin kevyt ja unentarve vähäisempi.

Villitys loppui sitten kerran kun tulin laitamyötäisessä kapakasta ja ostin ison kebabin ranskalaisilla.

Mutta edelleen syön aika vähän lihaa ja käytän soijarouhetta lisänä. Ihan vain sen takia, että raskaan liha-aterian jälkeen olo on tönkkö monta tuntia. Pihvi kyllä menee iloisesti alas silloin harvoin kun miehen kanssa päästään kahdestaan ulos syömään. Sitä vain tapahtuu turhan harvoin.

Uskon, että ruoansulatus tottuu siihen, mitä syö. Jos ei ole syönyt lihaa pitkään aikaan, menee jonkin aikaa, että elimistö oppii käyttämään sitä ja raskas olo ei kestä enää niin pitkään.

Olin myös aikoinani muutaman vuoden ilman lihaa, kalaa tosin söin. Yleisön painostuksesta oli pakko siirtyä taas sekaruokavalioon. Muitakin ongelmia kasvissyönti aikana ilmeni, en tosin ole varma, liittyykö suoranaisesti ruokavalioon. Nimittäin allergiat. Siitepölyallergia paheni todella vakavaksi ja sen takia ensimmäinen maraton meni ihan mönkään. Lisäksi tulin allergiseksi monille kasviksille ja hedelmille. Siirryttyäni taas "normaaliin" ruokaa, allergiat ovat yhä jäljellä, mutta samanlaista siitepölyallergia keväättä en ole uudelleen sen jälkeen kokenut. En sitten tiedä liittyvätkö asiat toisiinsa... Juoksemisen kannalta en huomannut eroa, tosin silloin juoksin vähemmän ja olin painavampi kuin nykyään. Lihaa syön nykyään harvin, verinen pihvi ei innosta, mutta jauhelihaa ja kanaa tulee syötyä joskus. Erilaiset kasvisruuat ovat edelleen mieliruokaani. Niin... ja siinä vaiheessa kun useamman vuoden jälkeen siirtyy kasvisruuasta taas lihaa, niin kannattaa olla varovainen ja aloittaa totutteleminen hitaasti ja vähillä määrillä, että elimistö taas tottuu lihaan. Itsellä ensimmäisen liha-aterian seuraus oli kunnon migreeni---

Onkos palstalla muita kestävyysihmeitä, jotka nauttivat kasvisruokavaliota tai osittaista kasvisruokavaliota(esim vain vaaleaa lihaa)? No itsellä on sellainen tilanne ollut tässä noin 12 vuotta, etten ole syönyt minkäänlaista eläinproteiinia, pois lukien maitotuotteet. .

Tämäpä yllätys. Metsästäjä joka ei syö saalitaan.

Tämäpä yllätys. Metsästäjä joka ei syö saalitaan.

Etpä ole ensimmäinen joka ihmettelee :smiley Nooh taloudessa on sen verran lihanahnetta porukkaa, ettei riista jää tyhjän pantiksi. Jospa sitä muutaman viikon päästä uskaltaisi vetää jo hirveästi hirven filettä :hehe Tää totuttelu sujuu jo niin hyvin, että tänä aamuna oli jo nälkä.

Tätä metsästys/kasvisyöntiä olen aina perustellut sillä että riistalla on aina/yleensä mahdollisuus selviytyä. Teuraskarjallahan tätä ei ole. Olen säästänyt muutaman sian/kana jne hengen tässä vuosien saatossa, kun en ole lihaa syönyt. Joten puhtaalla omallatunnolla kerään metsässä luonnonantimia. Varsinkin ku riista tulee 100% käytettyä, niin kuin pitääkin. Kyllähän tuosta metsästyksen nautinnosta 90% tulee koiratoiminnasta ja metsässä oleskelusta. Vuosien saatossa saalin merkitys on vähän ns himmenyt.

Heipä hei !

Olen ½kasvissyöjä eli en syö ollenkaan lihaa tai kanaa, mutta kalaa,

juustoa ja kananmunia syön. Syön todella paljon vihanneksia ja

hedelmiä. Ja hyvin olen pärjäillyt : takana aika monta ½maraa,

kaksi kokomaraa ja lukematon määrä lyhyempiä matkoja. Viime vuonna

kilometrejä kertyi n. 2600.

Eli jaksan liikkua loistavasti ruokavaliollani. Lisäksi pärjään aika vähällä

unimäärällä, ja olen mielestäni yleensä aika pirteä. Ja - koputan

puuta=päätäni - en ole ollut vielä koskaan töistä poissa sairauden

takia.

Jokaisen ruokavalio on jokaisen ikioma asia, mutta näinkin siis pärjäilee

mielestäni ihan hyvin. Suosittelen.

Tuo on minusta mielenkiintoinen kysymys, että vähentääkö kasvisruokavalio tosiaankin unen tarvetta vai onko tuo vaikutus pääasiassa psykosomaattinen. Ainakin raaka kasvisravintohan on vaikeasti sulavaa ja sen muuttaminen energiaksi kai vie runsaasti energiaa? Raskaan, lihapitoisen ruokavalion väsyttävyyden kai ajatellaan johtuvan siitä että keho joutuu tekemään paljon työtä käyttääkseen hyväkseen ruoasta saadun energian. Eikö vähärasvainen, vaaleaan lihaan ja kalaan painottuva ruokavalio ajaisi siinä tapauksessa periaatteessa saman asian?

Ihminen käsittääkseni tarvitsee unta juuri niin paljon kuin tarvitsee, ja vähemmällä voi korkeintaan oppia tulemaan toimeen.

Jatkuvaan yliväsymykseen rutinoituu, niin lapset kuin aikuiset. Onhan ihmisiä, jotka väittävät, että ovat kahdeksan tunnin yöunien jälkeen aivan pöpperössä, kun ovat tottuneet tulemaan toimeen viiden tai kuuden tunnin yöunilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö heidän kehonsa kuitenkin tarvitsisi enemmän unta pysyäkseen kunnossa. Univajehan syö kehosta voimia tulehdustaudin tapaan. Runsaasti liikuntaa harrastava ihminen tarvitsee myös runsaasti lepoa, joten pitkään kestäneen univajeen haitat olisivat myös suuremmat?

Kiinnostaa tämä asia, koska poden alituisia univaikeuksia ja olen pohtinut voisiko ruokavaliolla vaikuttaa asiaan. Olen kokeillutkin keventää vielä tästä mutta toistaiseksi tuloksetta. Pitäisi kai jotenkin saada vähennetyksi tuota ressiä :riita :itku :pois :doh

Kyllä siitä kasvisruokavaliosta kaikki tarvittava löytyy. Eikä ihminen ole luonnostaan lihansyöjä sen enempää kuin kasvissyöjäkään. Lihan keskeisyys meikäläisessä ruokavaliossa on ihan kulttuurillinen juttu jota

tietysti kaikki nämä suuret lahtaamot ruokkivat isolla rahalla.

Itse olen palaamassa kasvissyöntiin, joka lakkasi kuusi vuotta sitten kun tuli

lapsia ja rupesi lankeamaan siihen, mitä se lähikauppias tuuppaa.

Asenteista kertoo sekin, että vegaaniperheet joutuvat viemään lapsensa ravitsemusterapeutille - jokainen tapaus, josta olen kuullut, on johtanut siihen, että epäilyttävän vegaaniperheen pentu saa huomattavasti parempaa ravintoa kuin ruumiinsyöjien lapset.

Asenteista kertoo sekin, että vegaaniperheet joutuvat viemään lapsensa ravitsemusterapeutille - jokainen tapaus, josta olen kuullut, on johtanut siihen, että epäilyttävän vegaaniperheen pentu saa huomattavasti parempaa ravintoa kuin ruumiinsyöjien lapset.

Tää on kieltämättä aika jännä juttu. Itsekin on huomannut, että jotkut ihmiset välillä hirveesti hössää mun ruoan terveellisyydestä, kun siinä ei ole lihaa. Sen nämä omasta mielestään oikein syövät ihmiset jättää huomiotta, että heidän omassa ruokavaliossaan olisi huomattavasti korjaamisen varaa, menee paljon huonoja rasvoja, vaaleaa viljaa ja vähän mitään vitamiineja tai muita hyviä ravintoaineita. Väittäisin, että jos nämä laitetaan puntariin, meikäläisen pöperöt on lähempänä sitä terveellisen ruoan suositusta kuin "oikeanlaisesta" syömisestä höösäävien.

Mitä ihmettä siinä on että te jaksatte liikkua ja juosta maratoneja ym ilman lihaa ruokavaliossa ? Eihän kroppa liikkumiseen tarvitse kun hiilareita sekä rasvoja.

Tosin vähän aminohappoja palanee siinä sivussa lihaksista.

Vaikeampi on juosta lenkkiä puoli kiloa sulaamatonta lihaa vatsanpohjalla. :itku

Suuri ihme olisi se jos joku näillä hiilarit kieltävillä dieeteillä jaksaisi vastaavaan ( esim Atkins ). Viikkotasolla kun söis 50-100 g hiilareita ja juoksisi vaikka 100km ! Onko kokemuksia ?