Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Miten minun käy?

Ikämies
 Share

Recommended Posts

Tänään piti olla luottamusta herättävä valmistautuminen viikon päästä sunnuntaina kisattavaan Ideapark juoksuun puolimaratonille. Oli tarkoitus juosta 16km sellaista 7.30min kilometriaikaa 135 keskisykkeellä, mikä tähtäisi 2h loppuaikaan.

Kävi näin. Juoksin tuon 16km, mikä on pisin ikinä juoksemani lenkki. Aikaa kului 2h 5.39min, jolloin kilometrivauhti oli 7.50 ja keskisyke oli 145 (78% maximista). Ei siis ihan putkeen. Pari viimeistä kilometriä mentiin jossain 8.20-8.30 ja sykkeet 155-160. Lopussa olin ihan poikki ja jalat paskana.

Kolme päivää sitten juoksin nopeimman kymppini, mihin kului 1h 5min (6.33min / km ja keskisyke 159).

Juoksin vielä 2kk sitten matolla 13km aikaan 1h 31min, eli kilometrivauhti 7 minuuttia ja sykkeet 122. Tällöin näytti kunto olevan parempi. Kuntoindeksini oli 141 (keskiverto). Nyt on takana piiiitkä sairasteluputki ja olen siitä toipumassa. Heti sairasteluputken perään kuntoindeksini oli 136 (2vkoa siten ja tänään se oli 139). Tavoitteena oli vetäistä viikon päästä sunnuntaina tuo Ideaparkin puolikas kahteen ja puoleen tuntiin. Tuo tämän päivän lenkki ei nyt oikein ollut vakuuttava valmistautuminen. Se ei ollut edes kunnon pk-lenkki, mutta ei vk:takaan. Tuo tämän päivän aika ennustaisi sellaista 2h 45min loppuaikaa, mutta edellyttäisi, että jaksan maaliin saakka. Nyt tuntuu, että sitä kenties ylimääräistä tarvittavaa vaihdetta ei kyllä löydy, mutta pääsisinkö kiukulla vielä 5km? Voi olla.

Mitä siis teen?

a) heitän lenkkarin naulaan ja lähden moottoripyöräilemään ja unohdan koko harrastuksen

B) huilaan koko viikon ja katon ensi sunnuntaina huvittaako

c) ilmoittaudun kisaan, vedän viikolla pari kevyttä 5-6km lenkkiä ja lähden sunnuntaina päättäväisenä, vaikkakaan en luottavaisena kisaan

d) siirrän tavoitetta eteenpäin

Kertokaahan kokeneemmat, mikä neuvoksi? :icon_redface:

• Replies 32
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

C, mutta et vedä yhtään kolmeen päivään.

La-ma voit vedellä pyörällä minkä ehtii (moottoroidulla siis).

16 km juoksu on melkoisen rasittava.

Juoksin itse n. 2 tunnissa viime sunnuntaina 14.5 km. Mutta: kyse oli

harjoittelusta. Ei tässä pidä koukuttaa kilpailumentaliteettia joka harjoitukseen.

Tärkeintä on kokonaisuus, esimerkiksi omalla kohdallani ei edes HCR toukokuussa

ole niin oleellista, kuin se, että vuoden lopulla alkaa olemaan sen verran

kilometrejä takana, että voi sanoa: tulipa juostua.

Myöskin paineistaminen yhteen ainoaan kisaan ei ole järkevää. Joskus tulee

lunta tupaan, joskus ei vaan askel kulje. Esim. reisilihakset ja pohkeet voivat

olla liian usean perättäisen pvän harkkojen takia ns. jumissa. Mutta ei se sinun

treenaus ole minnekään kadonnut. Parempi pysähtyä, ja miettiä koko vuotta.

HCR:n jälkeenkin voi mennä puolikkaille, tai jopa HCM:ään.

Tsemppiä LEPOON!

Ei muutakuin kisaan vaan :thumbsup: .

Itselläni tällainen kokemus, vaikka en mikään konkari näissä juoksuissa ole, viime keväänä olin ollut viikon vatsataudissa ja parannuttuani oli enää puolikkaaseen viikko aikaa.

Päätin kuitenkin osallistua vaikka tiesin, että vatsatauti oli vienyt voimia, muttta olinhan harjoitellut ennen sairastumistani, mielestäni hyvin.

Viikolla sitten hölkkäilin pari kertaa noin 5km ja loppuajan lepäilin.

Nuo 5km lenkit olivat tahmeata menemistä, mutta silti päätin mennä tapahtumaan.

Hieman huvittunein mielin sitten asetuin lähtöviivalle ja olin päättänyt, että kävelen sitten jossen jaksa juosta.

Tähän väliin pitää muistuttaa, että olen TODELLA HIDAS JUOSEMAAN!!!!

No, maaliin päästyäni katsoin kelloa ja olin parantunut aikaani!

Oli ihan voittaja fiilis. Tuolloin olin maalissa aikaan 2.27 ja jotain. Ensimmäinen kerta kun alitin 2.30!!!

Joten ei muuta kuin kisaan mukaan ja kausi on vasta aluillaan,joten ehdit hyvin ottaan revanssia toisissa tapahtumissa, jos nyt ei ihan onnaa...

Kiitos kannatuksesta!

Saitte ylipuhuttua. Menen juoksemaan sen, kävi miten kävi. Ilmoittelen sitten. Taidan lepäillä tiistaihin tai keskiviikkoon saakka ja vedän pari kevyttä vitosta ennen sunnuntaita.

Jospa nyt sitten vetäsis kypärän päähän ja lähtis tuulettamaan tukkoisia jalkoja. Jos tuosta eilisestä lenkistä jotain positiivista hakee, niin ainakin juoksin koko matkan.