Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Palautuuko kahdessa viikossa seuraavalle puolikkaalle?


Juoksija79
 Share

Recommended Posts

Eli ajattelin juosta 30.8.2009 Varalan 100- puolimaratonin ja 12.9.2009 Tukholman puolimaratonin. Mietin vaan että ehtiiköhän tossa vajaassa kahdessa viikossa palautua miten tohon Tukholman repäisyyn.

Taustoista sen verran että kuntosalilla on tullut käytyä ja lenkkeilyä harvakseltaan eli aika normaali kuntoinen olen, kerran puolimaratoni vuonna 2006(2H 2 min) , mutta nyt alkaa treenaus Varalaa ja Tukholmaa silmälläpitäen, onhan tässä aikaa.

Eli jos joku mua hieman enemmän asiaa tuntevampi kommentois tota palautumispuolta, vissiin kuntosalin saa jättää ainakin toksi kahdeksi viikoksi suosiolla pois ja muutama lyhyt kevyt lenkki ja paljon venyttelyä, miltä kuulostaa?

Link to comment
Share on other sites

Joku vanha "sääntö" on, että palautumiseen menee yhtä paljon päiviä kuin kilpailumatkassa on maileja. Puolikkaalta palautumiseen menisi siis 13 päivää, jona aikana ei pitäisi tehdä kovia harjoituksia tai mennä uusiin kilpailuihin.

Nämähän nyt ovat tietysti täysin yksilöllisiä asioita. Jotkut urhot tälläkin palstalla vetäisevät pari puolikasta tai vaikka pari kokomaratoniakin yhdessä viikonlopussa. Multa ei kyllä onnistuisi. Viikon takaisen puolikkaan jäljiltä pohje vieläkin tukkoinen. Yhden juoksulenkin tein tällä viikolla, ja sen jälkeen siirryinkin sitten suosiolla korvaaviin.

Link to comment
Share on other sites

Vaikken itseäni mitenkään nopeana palautujana pidäkään, niin olen juossut hyvin onnistuneet (ennätykset molemmissa) puolimaratonin ja maratonin kahden viikon välein. Tunne oli sen suuntainen, että puolimaraton ei painanut enää lainkaan jaloissa, vaan toimi ennemminkin hyvänä viimeistelynä, mutta on tietysti mahdoton sanoa varmaksi, mikä tulos olisi ollut ilman tuota kisaa.

Vauhdit minulla olivat tosin hieman lujemmat, millä voi olla tähän oma vaikutuksensa. En tosin tiedä, kumpaanko suuntaan.

Sinähän ehdit kesän aikana kokeilemaankin tuota; juokset joko harjoituskisana tai testijuoksuna maksimaalisen puolimaratonin. Kyllä sen kahden viikon päästä treeneissä tuntee, miten juoksu kulkee.

Link to comment
Share on other sites

Samalla linjalla eli täältä löytyy kyllä veijareita, jotka vetävät viikon tai kahden välillä kokonaisen ja puolikkaan ennätysaikohin, mutta ei onnistu minulta.

Been there done that. Ja juurikin noin päin, että ensin mara ja siitä 8 päivän päästä puolikas. Enkat tuli molemmissa. Mutta se oli silloin nuorena v. 2006.

Link to comment
Share on other sites

Kysyjä on vain hieman eri asemassa:

"lenkkeilyä harvakseltaan eli aika normaali kuntoinen olen, kerran puolimaratoni vuonna 2006(2H 2 min) , mutta nyt alkaa treenaus Varalaa ja Tukholmaa silmälläpitäen, onhan tässä aikaa."

Hatapa: muistaakseni juokset luokkaa 3000 km vuodessa

Fubarin kilometreistä ei ole muistikuvaa, mutta tulokset ovat muistaakseni ihan "riittäviä" esittämään arvaus, että Hatapan luokassa liikutaan.

Fubarin ehdotus on kyllä validi eli kokeile jo kesällä puolimaraton täpöllä ja kahden viikon päästä esim. 10 km täpöllä.

Link to comment
Share on other sites

Joo todellakin normaalikuntoinen olen joten toi palautuminen ei mitä todennäköisemmin ole ihan samaa luokkaa. Mut kiitos vastauksista, pitää joko tosiaan käydä kesällä juoksemassa se puolikas ja pari viikon päästähän sen sit näkee onko palautunut. Toinen vaihtoehto on jättää toi Varala juoksematta ja satsata ihan tohon Tukholman puolikkaaseen, mut pitää katsastella asiaa.

Vuoden päästä olis tarkoitus juosta sit elämäni eka maratoni Tukholmas..

Link to comment
Share on other sites

Yksilöllistähän tuo palautuminen toki on - vuosi sitten juoksin kolmen viikon välein ennätyspuolikkaat. Kaksi viikkoa kuulostaa melko lyhyeltä väliltä, kolmessa ehtii pitää kevyen viikon, tehdä tehotreeniä ja taas hiukan keventää ennen seuraavaa kisaa.

Sanoisin että jos on epävarma niin en kahden viikon välein maksimipuolikasta lähtisi yrittämään. Paremmin toimisi vaikka niin että 10 km kisa kahta viikkoa ennen puolikasta.

-gs

Link to comment
Share on other sites

Omien kokemusteni perusteella sanoisin että kahden täysivauhtisen puolimaratonin väliin on jäätävä vähintään viisi viikkoa, siten että pari viikkoa ensin palautuu ja aloittaa kevyen harjoittelun toisella viikolla, ja siitä eteenpäin pari viikkoa kunnon kestävyysharjoittelua ja kisaviikko pelkästään herkistelyä. Kokonaan eri asia on sitten se jos puolimaratonin juoksee melkein täydellä teholla ja suunnittelee uuden juoksemista pian sen jälkeen. Silloin varmasti kaksikin viikkoa riittää oikein hyvin, koska elimistöä ei ole rasitettu läheskään sillä intensiteetillä kuin täysillä juostussa kisassa. Kun olen juossut täysillä tuloksen ollessa n. 1.09 ja vertaan tuntemuksia siihen kun olen juossut harjoitusmielessä n. 1.13, niin tuo 4 minuutin ero vauhdeissa on aivan ratkaisevan iso tekijä palautumisen suhteen. Ei ole mennyt kauaakaan kun olen jo ollut hyvässä kisa- ja harjoittelukunnossa uudelleen, kun elimistöä ei ole rasitettu liialla maitohapolla. Täysivauhtisen jälkeen taas kestää päiväkausia että yleensä pystyn pääsemään takaisin normaaliin harjoitteluvauhtiin.

Link to comment
Share on other sites

Moikkis =)

Juoksin eilen elämäni ensimmäisen puolikkaan..en kilpaillut kuin itseni kanssa. Alle kahteen ja puoleen onnistuin juoksemaan itseni maaliin vammoitta VK sykkeellä. Päälle kunnon venyttelyt, jalat kattoon tunniksi, kunnon palautussafkat ja protskut, sillä ON merkitystä. Lihakseni eivät ole 'kipeät' eivätkä 'tukossa' tänään. Vapaapäiviä sopivasti, kevyttä PK treeniä, ja 21.5. aion juosta seuraavan.

Malttia matkalle ja matkalla sekä kisaan ja kisassa. Kaikki on mahdollista kun kuuntelee itseään, ja muistaa noi tärkeet värilliset jutskat =) .. Omas mittaris muuten 46 ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy