Jump to content
Juoksufoorumi.fi

20 km de Bruxelles

Recommended Posts

Onko kukaan täällä juossut tuota Brysselin 20 kilometrin kisaa? Onnistuin kuin onnistuinkin ilmottautumaan mukaan, ja kokemukset kiinnostavat. (Etenkin kun kyseessä on eka juoksu numerolappu rinnassa)

Onko reitti kovinkin raskas? Ylipäätään siellä ei taida olla mitään älyttömiä korkeuseroja, tosin lopussa on kyllä varsin ikävä nousu Woluwen laaksosta ylöspäin.

Ruuhka on ilmeisesti melkoinen..

Olen juossut Brysselin 20 km -kisan vuonna 2007 ja 2008. Muista juoksutapahtumista minulla ei ole kokemusta, joten en voi verrata kokemuksiani mihinkään. Juoksuunhan osallistuu huikeat 25 000 ihmistä (vuonna 2007 taisi olla 28 000 osallistujaa, sittemmin määrää on pienennetty). Ensikertalaisena aloittanet joukon hännillä, ja se onkin ihan hyvä paikka aloittaa. Alkuun ruuhkaa on niin paljon, että kyynärpäät kolisevat. Tosijuoksijat ovat valmiina eturyhmässä numeroilla 1 - muutama sata, sitten muutama tuhat aika nopeaa, jotka joutuvat kunnolla pökkimään toisiaan hyvän juoksuväylän varmistamiseksi, ja lopuksi me sunnuntaijuoksijat, joilla alussa on vähän ahdasta, mutta joilla jo alkumatkan tunnelien jälkeen jää reilusti tilaa tömistellä.

Itse olen juossut tuommoista reilun parin tunnin vauhtia, ja siinä ryhmässä juoksu on siis ihan leppoisaa alun tungosta ja aggressiivisia projuoksijoita lukuunottamatta. Vettä ja urheilujuomaa saa matkan varrella kolme kertaa joka viides kilometri, ja sitä on aina riittänyt kaikille. Tapahtuma on itsessään hauska kokemus, juoksu sujuu ihan itsestään joukkotunnelmassa. Jotkut "oikeat" juoksijat kritisoivat kisan karnevaalimeininkiä, joukossa on aina naamiaisasuisia juoksijoita ja huumori-ihmisiä. Minusta on hauska seurata monenlaisia menijöitä, mutta minäpä en tavoittelekaan mitään aikoja. Kunhan juoksentelen joukon jatkona.

Kadun varret ja Bois de la Cambre on melkein täynnä kannustajia, sekin on kivaa. Reitti ei ole mitenkään erityisen raskas, ei isoja mäkiä kuten arvelitkin. Viimeiset viisi kilometriä on sellaista kevyesti hivuttavaa seminousua, tuntuuhan se jaloissa, muttei se nyt mitenkään erityisen paha mäki ole. Viime vuonna maalialuetta oli entrattu niin, ettei loppuun muodostuisi ihmissumaa. Itse tulin maaliin ihan ilman jonottamista. Vuonna 2007 puolestaan maaliviivalla oli ihmismuuri, joka eteni puoli askelta kerrallaan hivuttaen, loppuaikaani tuli muistaakseni vajaa 10 minuuttia ekstraa tuon loppuruuhkan takia. Mutta tämäkin ongelma lienee nyt mennyttä. Lopuksi kaikki saavat hienot "kultamitalit".

Hyvää juoksua Brysseliin!