Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vatsan kiukuttelu maratonilla?


Hippu
 Share

Recommended Posts

Moikka!

Valmistaudun kesän täysmaratonille ja eniten huolettaa vatsan toiminta matkalla. Vatsani on todella herkkä ja viime kesän puolimaratonilla (loppupuolella) jo meinasi käydä köpelösti. Matkan jälkeen olin muutaman tunnin ihan sängynpohjalla petipotilaana, mitä nyt vessaan sieltä välillä sattuneesta syystä vääntäydyin... :Bolt:

Olen ajatellut jopa yrittää tankata niin paljon edellisinä päivinä, että ei tarvitsisi aamulla syödä. Uskaltaako edes vettä matkalla juoda, vaikka pakkohan se varmasti on. 25 km kyllä pystyn ihan kevyesti ilman nestettä ja välitankkausta menemään, voi olla että pitempäänkin, en ole vielä kokeillut. Jännittää nuo energiageelitkin, kuinka vatsa niitä kestää. Kävin juuri niitä ostamassa ja joku päivä ajattelin varovasti kokeilla.

Olisiko vinkkejä tällaiseen pulmaan konkareilla?

En haluaisi keskeyttää tuollaisen ongelman takia, jos vain muuten kerran läpi jaksaisi. Aikaa minulla ei ole tavoitteena hääppöistä tehdä, kunhan kävelemättä läpi pääsen vaikka viimeisenä ja itseni voitan.

:dankk2:

Link to comment
Share on other sites

Olen ajatellut jopa yrittää tankata niin paljon edellisinä päivinä, että ei tarvitsisi aamulla syödä. Uskaltaako edes vettä matkalla juoda, vaikka pakkohan se varmasti on. 25 km kyllä pystyn ihan kevyesti ilman nestettä ja välitankkausta menemään, voi olla että pitempäänkin, en ole vielä kokeillut. Jännittää nuo energiageelitkin, kuinka vatsa niitä kestää. Kävin juuri niitä ostamassa ja joku päivä ajattelin varovasti kokeilla.

Huonosti käy, jos ilman aamupalaa ja nestettä meinaat maratonista selvitä, jos olet tavallinen tallaaja ja ilma on yhtään lämmin. Geelejä pitää kokeilla etukäteen, jotta tietää, miten vatsa reagoi.

Yksi vaihtoehto nesteytykseen on sinun masulle tuttu mehu ja laittaa siihen mukana maltoa --> omat juomat maratonin tankkauspisteille.

Jos nesteiden imeytyminen on ongelma, suolatabletti 15 km välein on auttanut mua. Samalla se rauhoitti vatsan, vaikka sen selitystä en oikein käsitä. Mulla kertyy ilmaa vatsaan pitkillä matkoilla.

Avainsana näissä kaikissa on kokeilu. Jos pitkisellä jokin noista toimii (geeli, malto, suola), se toimii lähes varmasti myös maratonilla.

Link to comment
Share on other sites

Imodemium -niminen lääke apteekista. Reseptivapaa. Itse otan mukaan 2 kpl pikkiriikkiseen minigrip tms muovipussiin maratonille. Jos alkaa tuntua pahalta niin veden kanssa nuo ja ongelmat jäävät siihen, on oikeasti tehokas. Tuo vaikuttaa tosi hyvin oireisiin ei siis oireiden syyhyn.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos pikaisista vastauksista!

Mitä on malto...? Hieman ongelmallista on, että vatsan kiukuttelusta johtuen, olen tähän asti pääasiassa juossut aamulla tyhjällä vatsalla, niin ei tarvitse sitä jännittää. No, kahvia kyllä olen killittänyt että heräisin ja ehkä näkkileivän ;) Ja pari viikkoa sitten kokeilin huvikseen aamulla tyhjällä vatsalla (paitsi sitä kahvia...) neljän päivän juoksuputken jälkeen ilman lepopäivää, ilman minkäänlaista välitankkausta 25 km ja se meni kävelemättä kyllä ihan helposti. Täysmaratoniin on tietysti tuosta vielä pitkä matka... tuleeko tuska kolmenkympin jälkeen...? Olisi ehkä pitänyt jo aikaisemmin ruveta miettimään ja kokeilemaan tuota tankkausta. Join viime syksyn puolikkaalla ihan pikkuisen mehua ja söin vain muutaman suolakurkkuviipaleen, ja vatsa alkoi kiukuttelemaan. Tiedä sitten kummastako johtui. Mitään muuta en silloin "kilpailussa" matkan varrella syönyt tai juonut kun en uskaltanut.

Mutta kiitos nuista vinkeistä, kokeilen varmasti molempia :)

Link to comment
Share on other sites

Imodemium -niminen lääke apteekista. Reseptivapaa. Itse otan mukaan 2 kpl pikkiriikkiseen minigrip tms muovipussiin maratonille. Jos alkaa tuntua pahalta niin veden kanssa nuo ja ongelmat jäävät siihen, on oikeasti tehokas. Tuo vaikuttaa tosi hyvin oireisiin ei siis oireiden syyhyn.

Tuon oikea nimi on Imodium. Kemikaalien käytön suhteen kannattaa yleensäkin olla varovainen. Kyllähän tuo toimii ja rauhoittaa vatsan, mutta seurauksena voi olla pidempikestoinen ummetus. Eli kun nokka irtoaa, niin pyrstö tarttuu.

Vatsa tottuu juoksun aikaiseen juomiseen ja syömiseen ajan kanssa. Tätä vaan on syytä harrastaa jo harjotellessa, ettei kisassa tule ylläreitä.

Link to comment
Share on other sites

Tuon oikea nimi on Imodium. Kemikaalien käytön suhteen kannattaa yleensäkin olla varovainen. Kyllähän tuo toimii ja rauhoittaa vatsan, mutta seurauksena voi olla pidempikestoinen ummetus. Eli kun nokka irtoaa, niin pyrstö tarttuu.

Vatsa tottuu juoksun aikaiseen juomiseen ja syömiseen ajan kanssa. Tätä vaan on syytä harrastaa jo harjotellessa, ettei kisassa tule ylläreitä.

Ummetukseenkin löytyy löysentäviä kemikaaleja :morebeer:

Link to comment
Share on other sites

Ummetukseenkin löytyy löysentäviä kemikaaleja :morebeer:

Onko jollain olemassa joku juoksukemistin käsikirja? Jos ei, pitäisikö perustaa ketju jossa voidaan käydä noi kemialliset yhdisteet läpi, joista voi olla hyötyä juoksuharrastukselle? Mää en nimittäin ymmärrä noista mitään. Siksi kyselinkin suklaasta, sen mä tiedän :smiley:

Link to comment
Share on other sites

Onko jollain olemassa joku juoksukemistin käsikirja? Jos ei, pitäisikö perustaa ketju jossa voidaan käydä noi kemialliset yhdisteet läpi, joista voi olla hyötyä juoksuharrastukselle? Mää en nimittäin ymmärrä noista mitään. Siksi kyselinkin suklaasta, sen mä tiedän :smiley:

Kari P Kyrö tietäs, ainakin hiihtoon. Mutta kai niitä vois jotenkin soveltaa juoksunkin puolelle.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy