Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Millä sykkeellä kisa läpi?


Ikämies
 Share

Recommended Posts

Niin että mikä teillä on ollut keskisyke puolikkaalla tai vaikka kokonaisella?

Mietin sitä tässä itse valmistautuessani ekalle puolikkaalle, että kuinka kovalla sykkeellä oikein uskaltaa matkaa lähteä taittamaan, ettei tule seinä vastaan. Pisin lenkkini on tähän asti 14km ja juoksen (tai pikemminkin köpöttelen) normaalisti lenkkini keskisykkeellä 130-135 ja maksimini lienee jossain 186, eli prosenteissa 70-74% syke näissä harjoituksissa. Vauhti on todella hidas, eli kilometri taittuu ajassa 7min 20-30 sekuntia. Tämähän lupailee puolikkaalle sitä vauhtia, että ratamestari kulkee perässä ja tarkastaa, että pääsen maaliin.

Lähinnä pähkäilen sitä, että uskallanko nostaa nopeuden esim. 7 min ja 10 sekuntia kilometriä kohden, jolloin pääsisin kenties kunniallisesti 2h ja 30min tuntumaan maaliin. Tässä tosin sykkeet menevät jo n. 140-145 elikkäs 75-78% maksimista. Onko se liian kova näin pitkällä matkalla, kun ei kokemusta pitkistä matkoista vielä ole. Mitään "10km täysiä" -testiä en ole kokeillut.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 31
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sehän tosiaan riippuu aika pitkälle siitä millainen harjoitustausta on, että kuinka kovalla prosentuaalisella osuudella maksimisykkeeseensä nähden pystyy juoksemaan. Melkeinpä pohtisi sitä tuntemusta mikä sinulla on ollut tuossa kun olet juossut tuon 14km. Onko se ollut helpon oloista ja rentoa juoksua ja tuntuisiko siltä että sen voisi juosta kovempaa ja selviäisi siitä vielä kunnialla?

Tällöin voisi olettaa että jaksaapi mennä aika hyvin sen puolikkaankin sitten samalla vauhdilla maaliin.

Oma syke keskiarvoni pyörii siellä 88%-90% omasta maksimisyykkeestäni. Mutta kuten sanottu se riippuu harjoitus taustasta kuinka hyvin kykenee pitämään yllä korkeaa sykettä. Mutta miksei sitä sitten voisi lähteä siihen matkaan hieman reippaammin ja kokeilla kuinka kestää. Itse rohkaisisin kokeilemaan rohkeasti kuinka matka lähtee reippaammin menemään.

Link to comment
Share on other sites

Paremmin voit arvioida sykkeen jos juokset esim. 6 km täysillä ja katsot siitä keskisykkeen, siis jos haluat "antaa kaikkesi" puolikkaalla. Jos haluat vain hölkkäillä läpi pk-vauhdilla niin sitten ehkä ei. Minulla on kaikilla juoksemillani puolikkailla (7 kpl) ollut keskisyke 180-185, maksimisyke 198-201 eli prosentteina sellaiset reilu 90 %. Huom. noilla sykkeillä en harjoitellessa jaksa juosta kauaakaan, mutta kisassa on levänneen syke herkässä ja tsemppi kova joten sykkeet eivät ole ihan vertailukelpoisia.

EDIT: Ja noista vauhdeista: tuo pohtimasi 10-20 sekunnin marginaali pk-lenkin vauhtiin nähden on tosi pieni, yleensä puolimaratonvauhti on sellaiset 1-2 minuuttia kovempi kuin perushölkkä. Luultavasti juokset puolikkaan noin 6 minuutin vauhtia.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Keskisykkeeni ovat olleet kokonaisilla 88 % ja puolikkailla n. 92-95 % maksimista, joka on nyt 184. Ei tuolla puolikkaan sykkeellä tosiaan harjoitellessa jaksaisi kovin kauan päästellä, mutta kisassa pystyy vielä jutustelemaankin ihan mukavasti.

Edellispäivänä Maskussa jyrkkä alamäki houkutteli kiihdyttelemään alussa, ja syke käväisi jo 2-3 kilometrin kohdilla peräti 181:ssä. Siitä kun alkoi tasaantua, niin pysyi pääosin tuolla 171-172:ssa, ja jälkimmäisellä puoliskolla oli aika jämptisti 169, vaikka vauhti kuitenkin pysyi ihan tasaisena.

Ei siis kannata hätääntyä, vaikka kisassa sykkeet näyttävätkin ihan muuta kuin harjoitellessa. Järki tietenkin kannattaa pitää mukana ja kuunnella kroppaa, ettei noutaja ota heti alussa.

Link to comment
Share on other sites

Omaa kokemusta ei ole, mutta muistan Jääskeläisen Matin sanoneen Teskun kuntotestin luennon yhteydessä, että maratonin voisi juosta aerobisen ja anaerobisen sykkeiden puolivälissä olevalla sykkeellä. Minulla tuo lukema vastaisi n. 84% maksimisykkeestä. Puiloimaran sitten voi vetää vissiin vähän reippaammin.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on aina noissa juoksu tapahtumissa kovin korkeat sykkeet. Johtuen osaksi jännityksestä.

Olen tässä tullut siihen tulokseen, että käytän sykemittaria nykyään enää pk-lenkeillä, sekä lenkeillä, joissa on tarkoitus tehdä vetoja, nostaen syke tiettyyn lukemaan, pitää se siinä ja sitten laskea hetkeksi alas.

Lenkeillä, joissa haen fiilistä ja juoksen fiilispohjalla jätän mittarin kotiin. Olen huomannut, että lenkki sujuu mielekkäämmin, kun ei ole numerot paukuttamassa kellossa ja ei tule paniikkia, että herran jestas nyt se syke on jo noin korkealla, että ei saisi olla jne....

Tällä menetelmällä, ainakin minulla, ajat ovat parantuneet ja hommasta on tullut todellakin kivempaa...

Aioin ensi kuussa mennä tämän kevään ekalle puolikkaalleni ja jättää ensimmäistä kertaa varsinaisessa tapahtumassa sykemittarin pois. Laitan vain kellon tikittämään, että näkee ajan kulun.

Joku on täällä joskus sanonut, että ei sitä sykettäkään pidä orjallisesti tuijottaa..... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Hyviä vinkkejä satelee, kiitosta vain. Taidanpa tänään kokeilla 8-10km:n lenkin johonkin 7min kilometrivauhdin pintaan ja katsoa kuinka sitä jaksaa. Olkoon sitten sykkeet mitä on. Lauantaina pitää vetästä pitkä hidas n. 16km ja päätän sen jälkeen uskallanko ilmoittautua urakkaan.

Muuten, mistä sen anaerobisen kynnyksen tietää? Itsellä Polarin mittari antaa sen omalla kuntotestillä mulle maksimisykkeeksi vaihtelevasti 179-182, mutta sama mittari näyttää mäkijuoksun päälle 186.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy