Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sykkeiden ja kunnon kehitys...


MESE
 Share

Recommended Posts

Olen kolme vuotta peräkkäin käynyt kuntotestissä. Etenkin aerobinen kunto on parantunut hieman joka kerta. Aerobisen juoksun kynnysvauhti on parantunut joka vuosi ja syke-kynnys kanssa korkeampi eli voin treenata lujempaa korkealla sykkeellä.

Hauskaa tässä on se, että vakio testilenkillä aika ja syke on aina melko sama eli syke ei juurikaan alene. Minulla siis sykekynnys nousee ja sen huomaa vain testituloksista, joissa miattu maitohappoarvot.

Onko kellä vastaavaa kokemusta ja mistä mahtaa johtua? :heilutus

Link to comment
Share on other sites

Kynnys testit on kyllä tärkeitä, mutta parhaiten kunnon kehityksen näkee kisassa kun panaan numerolappu rintaan ja juostaan kilpaa. Mullakin on testeissä saatu sellaisia tuloksia, että olisin huomattavasti parempi maratoonari mitä kuitenkaan olen. En tiedä onko se miehen heikkoutta kun ei pääse testien määrittelemään tulokseen vain onkos kyseessä kuitenkin vääränlaisesta testistä, jossa ei tule juoksun taloudellisuus riittävästi esille. :pallo

Link to comment
Share on other sites

Kynnys testit on kyllä tärkeitä, mutta parhaiten kunnon kehityksen näkee kisassa kun panaan numerolappu rintaan ja juostaan kilpaa. Mullakin on testeissä saatu sellaisia tuloksia, että olisin huomattavasti parempi maratoonari mitä kuitenkaan olen. En tiedä onko se miehen heikkoutta kun ei pääse testien määrittelemään tulokseen vain onkos kyseessä kuitenkin vääränlaisesta testistä, jossa ei tule juoksun taloudellisuus riittävästi esille. :pallo

joo luonnekasvatusta tarvitaan, jotta ajat paranee :hehe :hehe

Link to comment
Share on other sites

En ole testeissä käynyt, mutta olen ihan perstuntumalta ollut havaitsevinani jotain samantapaista, että jaksan tietyllä sykkeellä juosta aina pidempään ja pidempään. Esimerkiksi runsaan 14 kilometrin harjoituslenkkini aikaa olen parantanut vuoden aikana vain muutamalla minuutilla (siis jos juoksen sen pk-treeninä sen kummemmin ajan parantamista tavoittelematta), keskisykkeen pysyessä suhteellisen samana, mutta olotila lenkin jälkeen ja palautuminen ovat aivan toisella tasolla kuin vuosi sitten.

Olisi tosiaan mukava tietää onko havaintoni todellinen ja mistä tämmöinen voisi johtua.

Link to comment
Share on other sites

Ai? No se näyttää niin vähältä, paitsi tosiaan jos sen muuttaa km-vauhdeiksi. On vain niin hankala laskeskella niitä km-vauhteja, on jotenkin selkeämpää aina vain katsoa kellosta että no taas meni vähän nopeammin.... mutta tottumuskysymys sekin kai on.

Kun nyt aiheessa ollaan, niin kumpikohan sitten kertoisi kunnon kehityksestä luotettavampaa tietoa, kehitys pk-vauhdeissa vaiko vk-vauhdeissa? Olen tässä talven aikana pariin kertaan juossut sen tavanomaisen vk-lenkkini ihan testausmielessä vähän reippaammin ja päässyt niinikään parin minuutinkin parannuksiin. Tosin keskisykekin on ollut silloin korkeampi, mutten ole huomannut mitään dramaattista muutosta rasituksen määrässä. Olen pitänyt jonkinasteisen kehityksen merkkinä juuri sitä, että vk- ja pk-vauhdit ovat talven aikana aiempaa selvemmin olleet eri vauhteja.

Mutta nuo sykkeetkö siis eivät välttämättä laske, vaan kynnykset nousevat.

Link to comment
Share on other sites

mulla ei ainakaan nuo pk-alueen sykkeet ole pariin vuoteen juurikaan laskeneet. niissä tuntuu olevan aikas paljon päivittäin heittoa suuntaan jos toiseen. sen sijaan tuolla vk-puolella on selkeemmin eroa parin vuoden takaisiin sykkeisiin eli jollain esim. 4.30/min syke on tullut parissa vuodessa n.15 pykälää alemmas. ja olen karpan kanssa samaa mieltä,

numerolappu rinnassa se todellinen suorituskyky tulee esiin..

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Taas muutama tyhmä kysymys noviisilta kehiin. Juoksin eilen kympin ja tarkoituksena oli vetää vähän reippaampi lenkki. Pettymyksekseni kuitenkin totesin, että kun PK-lenkki menee nykyisin vauhtia 6:30-7 min/km sykkeen ollessa 124, meni eilen kympin lenkkiin aikaa ekalla vitosella 30:59, syke 148 ja toinen vitonen 30:24, syke 162. Ja homma tuntui aika tukkoiselta. Mitään testejä ei ole koskeen tehty. Lienevätkö edes tarpeellisia tällaiselle harrastelijalle. Tosin viiden minuutin palautuksen jälkeen lenkille olis voinut lähteä vaikka uudelleen. Vanha, kun lämpenee hitaasti. :viheltely

Siis, olenko nyt mokannut harjoitteluni oikein totaalisesti, kun PK-lenkin vauhti ja sykkeet ovat parantuneet, mutta VK-lenkeillä homma ei toimi? Noviisi toki olen juoksuharrastuksen parissa, mutta eiks toi VK:n nopeus kehity samassa tahdissa kuin PK-lenkkien nopeus ja sykkeet? Oleks mä nyt pilannut mahdollisuudet HCR:a ajatellen? Olen kyllä luonut peruskestävyyttä ja sitä aion jatkossakin tehdä ja siinä sivussa ilmeisesti "unohtanut" riittävästi harjoitella VK:ta. Miten siis tästä eteenpäin? Jatkanko harjoittelemalla peruskestävyyttä (1 pitkä viikossa noin 20-25 km) ja välillä pari vauhtikestävyyttä viikossa, tyyliin yksi pitkä (esim. 10 km) ja toinen VK-harjoitus, esim. 1-5 km kovempia vetoja? :hä Sitten vielä jotain palauttavaa kevyempää välillä. Tuntuu, että millään ei saa tota tuntia rikki kympillä. Aika kauheelta tuntuu lueskella toisten kehitystä. Vai onko vaan tyytyminen tyyliin, kun junan saa liikkeelle, niin sitähän sitten mennään sitä vauhtia vaikka ja kuinka pitkälle? :hmm :en tiedä

Link to comment
Share on other sites

Ei tuo minusta niin huonolta näytä - päinvastoin. Pitkän lenkin syke kertoo, että pohja on ainakin hyvällä mallilla. Jos treenikertoja on kolme viikossa, ne pari muuta treeniä voi vetää aika kovaakin ja silti ehtii palautua seuraavaan treeniin.

Enpä usko, että pk- ja vk-vauhtisten sykkeiden välillä on suoraa riippuvuutta. Eiköhän nuo vk treenit palvele enemmänkin itse maraa. Vk sykkeet paranevat vk:ä palvelevilla treeneillä.

HCR onnistuu tuolta pohjalta mainiosti. Näillä 'lyhkäisillä' matkoilla tarvitaan vauhtia eli voimaa, jota ehtii vielä hakea vaikkapa mäkitreeneillä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy