Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Suunnitelmat myttyyn (kö)?


hadele
 Share

Recommended Posts

Voi itku, eilen iski flunssa ja kuume ja HCR on vajaan kolmen viikon päästä!

Kertokaa konkarit, onko kaikki nyt mennyttä vai vieläkö ehdin mukaan?

Olen noudattanut Sepon puolikkaan ohjelmaa. Kaksi viikkoa jäi yhden kerran noudattamattta matkan vuoksi ja yksi viikko meni pipariksi sairauden takia. Eli epävarma fiilis jo valmiiksi ja nyt tämä flunssa juuri kun ajattelin vetää kaksi viikkoa kunnon lenkkejä ja päästä kisafiilikseen. Mietin kyllä, että kun olen ilmoittautunut niin menen ja juoksen sen minkä voin tällä harjoittelulla, mutta nyt tämä flunssa viime metreillä. Muutama puolikas on takana, joten jonkimoista peruskuntoa lienee.....?

Link to comment
Share on other sites

Ties vaikka viikon tai jopa parin totaalilepo vain parantaisi tulosta. Itselläni kävi viimeksi samalla tavalla. Vedin vain sitten alkuviikosta pari kolme terävää kovavauhtista lyhyttä treeniä niin että hapen sai taas tauon jälkeen kulkemaan ja paikat irtonaisiksi.

Eli ei hätää, sanoisin, kunhan malttaa antaa flunssan rauhassa ja kunnolla parantua.

Link to comment
Share on other sites

Ei tässä vielä mitään hätää ole. Kuten J.J jo mainitsikin niin viikon totaalilevosta saattaa olla hyötyäkin. Kannattaa muistaa ettet rupea harjoittelemaan liian aikasin, koska siinä on riskinä että flunssa tulee pahempana takaisin (näin kävi minulle alkuvuodesta).

Olen muutaman puolikkaan juossut pienessä flunssassa ja ihan hyvin se menee jos ottaa vaan kevyesti ja pitää sen ns. pitkänä lenkkiä. Ei tietenkään kuumeessa kannata mihinkään lähteä!

Link to comment
Share on other sites

Olen just parantunut 3 vkon sairasteluputkesta. Ensin kampylobakteeri vei viikoksi petiin ja sen jälkeen poskiontelontulehdus ja kahden viikon flunssa. Nuo saivat vietyä juoksukunnon miltei totaalisesti. Ennen sairasteluputkea valmistauduin 2 vkon kuluttua olevaan puolimaraan (Ideapark-juoksu) ja lenkit (8-13km) sujuivat sellaista 7min 20s - 7min 30s kilometrivauhtia (n. 8,0- 8,3km/h) noin 130 sykkeellä (maksimi 186).

Nyt tervehtymisen jälkeen olen könynnyt kaksi 8km:n lenkkiä 7min 50s kilometriä kohden (7,6km/h) noin 135 keskisykkeellä ja kovin tukkoiselta meno maistuu. Nyt en ole lainkaan varma uskallanko mennä puolikkaalle parin viikon kuluttua. Ajattelin kokeilla ensi viikonloppuna n. 16km:n lenkkiä ja katsoa pääsenkö sen kunnialla läpi. Jos pääsen, ilmoittaudun mukaan. Vai pilaako viikkoa ennen H-hetkeä juostu pitkä lenkki puolimaran, kun en ole koskaan vielä yli 14km juossut?

Lisäksi, kannattaako tuo puolimaratoni teidän mielestänne ottaa pitkänä lenkkinä matalalla sykkeellä (130-140) ja käyttää aikaa se minulle tuolla sykkeellä kuluva 2.30-2.40. Kukaan ei taida sitä kyllä siinä kisassa noin hitaasti juosta, ei ainakaan viime vuonna juossut. Vai kannattaisiko tämä ottaa kilpailutapahtumana/-kokemuksena ja kokeilla vähän kovempaa vauhtia, esim. 7min 10s kilometrille, mkä tähtäisi n. 2.15 aikaan?

Tarkoitus olisi kuitenkin tässä vielä yrittää saada itsensä tänä kesänä kokomaratonikuntoon. Voi tosin olla näillä tuloksilla liian kova tavoite. Auttakeehan nyt kokeneemmat hyvillä neuvoilla.

Link to comment
Share on other sites

Enpä tiedä neuvoa, kun olen epävarma itsekin, mutta aioin tehdä juuri kuten sinä eli ensi sunnuntaina vedän pitkän lenkin. Jos siihen kuolen niin sitten en lähde HCR:ään mutta jos jotenkuten menee, niin sitten menen. Olen ollut nyt kolme päivää pienessä kuumeessa ja kuitenkin käynyt joka päivä reippaalla tunnin lenkillä, että edes peruskunto pysyisi. Käveleminen on mennyt ihan hyvin, mutta ohjelman mukaan pitäisi vetää intervallit ja siihen en vielä tunne kykeneväni. Ehkä perjantaina...?

HCR pitkänä lenkkinä on varmaan ihan jees, mutta kun en asu Helsingissä, niin

on lenkille vähän turhan pitkä matka.

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut nyt kolme päivää pienessä kuumeessa ja kuitenkin käynyt joka päivä reippaalla tunnin lenkillä, että edes peruskunto pysyisi.

Ei näin. Ei todellakaan näin!

Mitä tapahtuu, jos harrastaa liikuntaa kuumeisena?

- Jos infektio on hankala, elimistö yrittää lämpötilaa nostamalla estää taudinaiheuttajien lisääntymisen. Elimistö on kuormitustilassa. Jos silloin harrastaa liikuntaa, elimistön puolustuskyky heikkenee ja taudinaiheuttajien lisääntyminen kiihtyy, mikä voi johtaa vakaviin seurauksiin.

- Liikunnan harrastaminen kuumeisena voi pahentaa hengitystieinfektion keuhkokuumeeksi. Pahimmillaan seurauksena voivat olla sydämen rytmihäiriöt tai sydänlihastulehdus, joka ilmenee poikkeavana uupumuksena jo pienessäkin rasituksessa infektio-oireiden jo mentyä ohi. Sydän saattaa lyödä jopa 100-130 kertaa minuutissa, kun nousee aamulla ylös vuoteesta.

- Sydänlihastulehdus saattaa johtaa äkkikuolemaan. Jopa kolmasosan urheilijoiden äkkikuolemista arvellaan johtuvan sydänlihastulehduksesta.

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut nyt kolme päivää pienessä kuumeessa ja kuitenkin käynyt joka päivä reippaalla tunnin lenkillä, että edes peruskunto pysyisi.

On täysin idioottimaista harjoitella kiepeenä. Kunto ei parana, kunnon hidastuminen ei vähene. Ainut mikä kasvaa on riski saada pahempi tauti. Ja ne pahemmat taudit ei välttämättä ole pikkuflunssia.

Miten kovassa kunnossa pitää olla jos pitää joka päivä käydä lenkillä että kunto ei romahda? Olen levännyt viimeiset kolme päivää ihan vain huvikseni enkä usko että kuntoni on mihinkään romahtanut.

Link to comment
Share on other sites

Luulin itsekin ensimmäiselle puolikkaalle valmistautuessani, että homma menee piloille jos lepää. Lisäksi olin kuullut, että pitkiä lenkkejä pitää tehdä. Jepjep.

Alla oli kuntoilua ja sitten parin viikon etelän loma, rannalla makoilua ja piña coladan särpimistä biitsillä. Kunto nousi varmaan aivan kohisten tuona aikana. Sitten tulin kotiin ja aikaa oli tasan 5 päivää puolikkaaseen. Vetasin 15km:n pikkulenkuran vaikken ollut koskaan juossut yli 5km:n lenkkejä! Olinhan pyöräillyt tyyliin 2000km kesän aikana ja luulin jalkojeni olevan rautaa. Jalat tohjoina sitten puolikkaalle. Noin puolet matkaan käyttämästäni ajasta venyttelin milloin pohkeita, milloin takareisiä, milloin mitäkin lihassäiettä ja lopun ajasta sitten kirosin mielessäni omia loistoideoita.

Viimeisiin 10 päivään ei kannata tehdä mitään uutta, varsinkaan flunssassa. Rauhallisen aloituksen jälkeen voi vauhtia kisassa vähän lisätäkin jos tuntuu hyvältä ja juoksu alkaa rullata, kyllä puolikkaalla joutaa taktiikkaa muuttaa matkan edetessä. Liian kovalla aloituksella (varsinkin jos on toipilaana lähdössä matkaan) sen sijaan vaan pilaa aivan kaiken.

Tsemppiä viimeistelyihin!

Link to comment
Share on other sites

Hei Rughead! Eilen kävin kevyellä juoksulenkillä kun tuntui, että olen jo tervehtynyt. Ja meni ihan hyvin. Kävelin välillä ja kuulostelin tuntemuksia. Ohjelman mukaan sunnuntaina pitäisi olla 2 tunnin pitkä lenkki ja intervallit aion kokeilla tänään. Tuon tiukan kympin voisin vetäistä viikkoa ennen kisaa ja sehän on jo nyt vappuna! Tuntuu, ettei aika riitä, mutta pitää mennä näillä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy