Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sykkeistä ja vähän muustakin


mosku
 Share

Recommended Posts

Miksi sykkeet nousevat liian helposti liian korkealle? Tällaista kysytään aika usein. Minun kysymykseni taas on, että miten saisin sykkeen nousemaan korkeammalle. Eli lepopulssi on jotain 48-50 ja maksimissaan olen saanut sen nousemaan vain 145:een. Tietty tällaisen 65 v mummelin syke ei enää nousekaan teidän nuorten maksimisykkeiden tasolle, mutta uskoisin että se voisi olla jonkin verran korkeampi. "Virallisesti" sitä ei ole koskaan mitattu. Ja toisekseen voisiko maksimisykkeen nousu vaikuttaa parantavasti maraton tai muihin juoksutuloksiin?

Tätä numerolapun kanssa juoksuahan oon harrastanut vasta 2005 lähtien, että varsin "nuori" maratoonari olen.

Tässä toissapäivänä kävin eka kertaa sitten viime heinäkuun pidemmällä lenkillä eli puolimaran verran. Lähtiessäni sanoin siipalle että kunpa nyt osaisin mennä tarpeeksi hitaasti. Niinhän siinä taas kävi, että vauhti kiihtyi loppua kohti ja aikaa meni 1:50 eli noin 5:13/km ja keskisyke oli128. Joo tiedän että se on liian kovaa PK:ta mulle, ottaen huomioon että puolosen enkkani viime keväältä on 1:41:18 ja kympin enkka tältä keväältä Aktiassa juostu 46:41.

Muuten, KIITOS teille hyvät ystävät ja kylänmiehet sekä te ihan oikiat juoksijatkin kun arvostitte tuon mun aikani niin korkealle. Että ihan kolmen sakkiin pääsin sen ikälaskurin mukaan. Ihan meinasin ylpistyä mutta en sitte kuitenkaan. Sanotaanhan, että vaatimattomuus kaunistaa ja tämänikäisen täytyy jo kaikki keinot kayttää että säilyis edes tämän näköisenä.

Mutta itse aiheeseen vielä. Sitä ns. PK:ta olen varmaan tietämättäni harrastanut lähes koko ikäni, hiihto, pyöräily, hölkkä, vesakon torjunta raivurilla ym. mutta varsinaista oikeaoppista harjoittelua en ole koskaan tehnyt. Ja nuo mun hiihto ja hölkkälenkit oon 99% varmuudella tehnyt menetelmällä, aina täysii. Ja sitä se tahtoo olla vieläkin. Tuo juoksumatto on jonkinverran auttanut että oon tehny sillä noita eri vauhtisia lenkkejä.

Siinä oon joskus tehnyt noita, vielä kovempaa kuin pääsen, spurtteja mutta ei syke vaan nouse. Pitäskö mun tehdä ne pitkäkestoisempana (nyt parin min jaksoissa) ja uskaltaa vetää ihan taju kankaalle rajaan asti vai mikä neuvoksi?

Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Otan mielelläni neuvoja vastaan sillä en aio vielä luovuttaa jos jotain on tehtävissä.

Link to comment
Share on other sites

Heips Mosku!

Minulla ei nyt paljoo mitään neuvoja ole, mutta heräsi vaan kysymys, että oletko koskaan juossut esim. 400 - 800 metrin matkoja esim. radalla esimerkiksi ihan kilpailuissa? Silloin luulis sykkeen kyllä nousevan, mutta ehkä sinulla on ja varmasti onkin ihan luontaisasti alhainen syke. Itsellänihän syke nousee vieläkin (48v) helposti vaikkapa tuolla suunnistamassa 188...ja se jos mikä on tietysti varmasti paljon huolestuttavampi juttu kuin sun alhainen sykkeesi. Tietysti voisit mennä ihan testeihin niin ne siellä osaavat neuvoa sinua paremmin.

Mutta sellainen urheilijaihme olet kyllä ja eiköhän elokuussa tule sitten niitä MM-mitaleitakin... Muistatkos muuten kun olen suositellut sinulle jos mitalin siis haluat, niitä lyhyempiä matkoja siellä MM-kisoissa? Maraton on nimittäin niin arvoituksellinen matka, että esim. kymppi ja varmasti vaikkapa vitonenkin toisi "helpommin" mitalin. Mites aikataulullisesti sopisivat nuo 10000 m ja maraton?

Link to comment
Share on other sites

Nuo sykkeet ovat niin yksilöllisiä, että ei kai siinä kannata huolestua, jos ne ovat alhaalla!

Sulla on vaan niin tehokas moottori siellä, ettei sen tarvii ottaa kierroksia enempää. Miksi ottaiskaan, kun noillakin sykkeillä olet ikäluokassasi maailman huippuja! Ja jos keskiarvona ilmaistuna max syke on 220-ikä, niin eihän siitä edes paljoa heitä siitä sinun sykkeestäsi. Kun juoksit puolikkaan kiihtyvävauhtisena tommoiseen aikaan, niin kaipa se syke loppuvaiheessa aika lähellä maksimia käväisi!

Lanttu liittyy Skylihmeen tavoin ihailemaan kuntoasi ja kilometriaikojasi! :kumarrus::kumarrus:

Link to comment
Share on other sites

Miksi sykkeet nousevat liian helposti liian korkealle? Tällaista kysytään aika usein. Minun kysymykseni taas on, että miten saisin sykkeen nousemaan korkeammalle. Eli lepopulssi on jotain 48-50 ja maksimissaan olen saanut sen nousemaan vain 145:een. Tietty tällaisen 65 v mummelin syke ei enää nousekaan teidän nuorten maksimisykkeiden tasolle, mutta uskoisin että se voisi olla jonkin verran korkeampi. "Virallisesti" sitä ei ole koskaan mitattu. Ja toisekseen voisiko maksimisykkeen nousu vaikuttaa parantavasti maraton tai muihin juoksutuloksiin?

Tätä numerolapun kanssa juoksuahan oon harrastanut vasta 2005 lähtien, että varsin "nuori" maratoonari olen.

Tässä toissapäivänä kävin eka kertaa sitten viime heinäkuun pidemmällä lenkillä eli puolimaran verran. Lähtiessäni sanoin siipalle että kunpa nyt osaisin mennä tarpeeksi hitaasti. Niinhän siinä taas kävi, että vauhti kiihtyi loppua kohti ja aikaa meni 1:50 eli noin 5:13/km ja keskisyke oli128. Joo tiedän että se on liian kovaa PK:ta mulle, ottaen huomioon että puolosen enkkani viime keväältä on 1:41:18 ja kympin enkka tältä keväältä Aktiassa juostu 46:41.

Muuten, KIITOS teille hyvät ystävät ja kylänmiehet sekä te ihan oikiat juoksijatkin kun arvostitte tuon mun aikani niin korkealle. Että ihan kolmen sakkiin pääsin sen ikälaskurin mukaan. Ihan meinasin ylpistyä mutta en sitte kuitenkaan. Sanotaanhan, että vaatimattomuus kaunistaa ja tämänikäisen täytyy jo kaikki keinot kayttää että säilyis edes tämän näköisenä.

Mutta itse aiheeseen vielä. Sitä ns. PK:ta olen varmaan tietämättäni harrastanut lähes koko ikäni, hiihto, pyöräily, hölkkä, vesakon torjunta raivurilla ym. mutta varsinaista oikeaoppista harjoittelua en ole koskaan tehnyt. Ja nuo mun hiihto ja hölkkälenkit oon 99% varmuudella tehnyt menetelmällä, aina täysii. Ja sitä se tahtoo olla vieläkin. Tuo juoksumatto on jonkinverran auttanut että oon tehny sillä noita eri vauhtisia lenkkejä.

Siinä oon joskus tehnyt noita, vielä kovempaa kuin pääsen, spurtteja mutta ei syke vaan nouse. Pitäskö mun tehdä ne pitkäkestoisempana (nyt parin min jaksoissa) ja uskaltaa vetää ihan taju kankaalle rajaan asti vai mikä neuvoksi?

Onko teillä muilla vastaavia kokemuksia? Otan mielelläni neuvoja vastaan sillä en aio vielä luovuttaa jos jotain on tehtävissä.

Mä haluan sun sykkeet, kiitos. :smiley:

Link to comment
Share on other sites

145 kuulostaa ihan normaalilta. Voi olla että et ole saanut aivan kaikkea irti, ja että todellinen maksimi on hiukan korkeampi - tai sitten 145 todella on sun maksimi. Senhän näkee kokeilemalla. Kukaan muu ei voi sitä sinulle kertoa (paitsi ehkä Hyvin Viisas Sykemittari voi arvata lähelle).

Maratonharjoittelu myös saattaa laskea maksimia parilla pykälällä. Maksimikestävyysharjoittelujakson jälkeen, ja muutaman lepopäivän jälkeen, voisi todennäköisesti saada parhaan mahdollisen lukeman. Eipä sitä lukemaa tosin mihinkään oikeasti tarvitse. Mulla on kovan maratontreenin aikana ollut maksimi 182. Polarin sykemittari taas näyttää (sykevälivaihtelun perusteella) että se olisi 185. Lepotauon jälkeen olen parhaimmillaan mitannut 187. Jos ei kokeile esim. 3km kiihtyvävauhtisella, jossa lopussa sprintataan 400m otsasuonet pullistuen, niin eipä sitä näe lähellekään maksimilukemia normaalissa treenissä. Mulla kodin vieressä on mäki, jonka ylös juokseminen kestää n. 1 min kovalla vauhdilla. Siinä olen saanut maksimissaan vain 176, vaikka ylhäällä aina toivoo pikaista kuolemaa. Mäkivedoissa voi jalat hyytyä ennen sydäntä.

Link to comment
Share on other sites

Emmää mikkään urheilijaihime oo.:huh: Ja turha mun on mitaleista haaveilla.

Varmaan sen sen vuoksi vielä jaksan kun tämän numerolapun kanssa juoksemisen olen näin vanhana aloittanut ja muutenkin olen saanut olla terveenä koko ikäni. Tai sitten olen saanut olla terveenä tämän kuntoliikuntaharrastuksen takia.

Kiitos noista vinkeistä, jotta kieli vyön alla pitäis koittaa juosta että sais tuota sykettä ylös. Ja sillähän varmaan tuo nopeuskin paranisi. Mää kun oon tätä juoksua harrastanut sillai puolitosissani enkä oikein osaa tai viitsi tai uskalla ottaa itsestäni kaikkea irti. Valitettavasti tuo ruokahalu kasvaa syödessä, eli kun olen pärjäillyt ikäisteni joukossa jotenkuten niin haluaisi kokeilla vieläkö kunto nousee. Harkinnassa on käydä ODL:ssä mattotestissä ja ehkä sieltä saa myös jonkinlaisia vinkkejä mikä mättää ja mitä pitäisi parantaa.

Sky, en ole radalla juossut kilpaa kuin eka kerran siellä Kuortaneen hallissa ja Liikuntamyllyssä 3000 m vuonna 2007 ja sitte Turussa kympin ulkona. Viime kesänä sitte Vaasassa 800, 1500, 5000 ja 10000 metriset.

Muistan kyllä kun suosittelit tuota kymppiä mutta ovat mokomat laittaneet sen torstaille 6.8. ja mara on la 8.8. Mutta todellakin vinkissäsi on itua, varmaan ilmineeraan itseni sekä kympille että maralle ja katson sitte myöhemmin miltä kunto näyttää ja juoksen sen kympin tosissani ja maran sitte jos on voimia. Viitoselle on varmasti ihan turha mennä, on tappomatka ja mää oon siihen liian hidas. Nuo ilmottautumismaksutkin ovat niin korkeat ettei kovin monta matkaa raaskisi maksaa. Vaikka mitä tässä nuukailemaan, tenavat ovat lentäneet pesästä omilleen ja mulle tulee tili kuukauden ekana arkipäivänä vaikka en tee mittään.:grin:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy