jambo Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Ajatuksena olisi koota kisapäivää varten kattava muistilista varusteista ja asioista mitä tulee huomioida. Tietysti jos jollain on laittaa jo valmista linkkiä niin sellaista kehiin. Toivottavasti jollain riittää energia jeesata. Mukaan myös hyväksi koetut niksit ja käytännöt. Runkona voisi olla vaikka seuraavanlainen: Varusteet: Uinti Pyöräily Juoksu Suorituksen aikana huomioitavaa: Uinti Juoksu Pyöräily Vaihdoissa huomioitavaa: Uinti/pyöräily Pyöräily/juoksu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mizzo Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Ruotsalaisilta löytyy tämmöinen pakkauslista kisapäivää ja leirejä varten: http://www.svensktriathlon.org/t3.aspx?p=112661 Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Esim. kirjasta Going Long löytyy myös valmis lista mutta en taida jaksaa kopioida sitä tänne. Mutta muistakaa tarkistaa ajamalla ja kaikkia vaihteita vaihtamalla että pyörä toimii 100% ennen sen viemistä vaihtoalueelle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiivee Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 9. huhtikuuta , 2009 Istunto. Eli edeltävänä päivänä / ennen reissuun lähtöä teen itse suorituksen läpi alusta loppuun mielessä, ja samalla paperille listaa johon lisään asioita sitä mukaa. Sitten vaan pakkaamaan listan kanssa. Tyyliin: Ennen kisaa (verrapuku, juomaa, sykemittari + vyö...) Uinti: märkäpuku, pyyhe, lasit, lakki, numerovyö, huurteenesto, kisapuku... Pyörä: kypärä, kengät, lasit, varakumi, pumppu, juomat, geelit, huoltovehkeet kassiin mukaan.... Juoksu: lippis, kengät, sukat, geelit, juomat.... Kisan jälkeen: Kuivat kamppeet, syotävää, palautusjuomaa, pesuvehkeet.... Ja sitä rataa, mitä kukakin nyt tarvii. Mutta tällä systeemillä olen onnistunut neljä kesää kisailemaan, eikä koskaan ole mitään unohtunut. Vielä.:smiley: Link to comment Share on other sites More sharing options...
jupis Lähetetty 13. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 13. huhtikuuta , 2009 Mä laitan aina talkkia kenkiin ennen starttia. Märkä jalka sujahtaa paremmin tossuun. Myös Compeedin rakonestopuikko / Bodyglide on hyvää tavaraa akillesjänteiden suojaksi ja niskaan estämään märkäpuvun hankaumia. Numerovyö on ainakin kerran unohtunut, onneksi löytyi kuminauhaa hätävaraksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nga Lähetetty 13. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 13. huhtikuuta , 2009 Vauvaöljyä. Pääsee märkäpuvusta to-del-la paljon nopeammin vaihdossa pois . Vakiovaruste, ilman en kisaa. Joroisilla miehet aina öljyämässä itseään rivissä ennen starttia, se on hienoa se. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jambo Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Author Share Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 No niin, alkaahan niitä vinkkejä löytymään. Mikä hemmetti tuo numerovyö on? Mites muuten tankkaus kisan aikana. Ilmeisesti heti uinnin jälkeen aloitetaan maltilla mutta meneekö teillä kiinteää ravintoa vai ihan juomina? Onko jotain mitä kannattaa välttää? Muistelen maastokisoista että monilla oli CO2 patruuna jolla kumit tarvittaessa täytettiin. Onnistuuko tuo maantiellä vai onko rengaspaineet liian kovat tuolle patruunalle? Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 (edited) Pidemmissä kisoissa ainakin jotkut aloittavat uinnin jälkeen ensin vedellä ja vasta hetken päästä energiaa mutta nämä tankkaukset ovat hyvin yksilöllisiä asioita. Viimeksi puolikkaalla kun tankkaus toimi niin join ensin vettä ja vasta reilun vartin ajon jälkeen geeliä. Kokis on myös juoksuosuudella toimivaa juomaa (ilman kuplia) mahdollisesti vuorotellen muiden juomien kanssa tai laimennettuna. Täysmatkalla voi olla ihan mukavaa syödä jotain kiinteetäkin. Sarjassamme hifistelyvinkit kylmää juomaa saa halutessaan jättämällä jäädytetyn pullon pyörä-juoksuvaihtoon lähtiessä (täysmatkalla, muissa kisoissa se lienee vielä umpijäässä..) Muokattu 14. huhtikuuta , 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pölhö Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Numerovyö on sellainen juoksijoiden juomavyön tapainen, jossa on kiinnityspaikka kisanumerolle sekä taskuja geelejä yms varten. Ei mikään välttämättömyys, siis. Uinnin jälkeen juu aloitetaan tankkaus (siis kisan aikana, ennakkoon tietty on hyvä tankata), täydellä matkalla voi hyvin patukan pari syödäkin. Muita yleisiä "herkkuja" ovat geelit ja erilaiset juomasekoitukset, esim. urheilujuomajauhe-maltodekstriini-vesi. Malto on sellaista perunajauheen tapaista veteen liukenevaa jauhoa, joka on puhdasta hiilihydraattia=energiaa, ja minä ainakin suosittelen sitä. Juoksussa suunnilleen samat eväät kuin maratonilla muutenkin, järjestäjän banskut, maustekurkut yms rulettaa! Ja kuten perttu totesi, kokis myös. Tuo välttäminen on todella mahakohtaista, kannattaa siis harjoitella tankkaustakin ennen kisaa. Patruunoista ei ole kokemusta, mutta ymmärtääkseni ne ovat loistavia nimenomaan maantie-/tri-pyörän renkaille, juuri koska käsin pumppaaminen (pikkupumpulla) on niin ikävää. Link to comment Share on other sites More sharing options...
warlord Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Patruunoilla voi olla vaikea saada maantiepyörän normirengasta nousemaan vanteelle, koska paineet on maastovehkeitä isommat. Tuubeista en tiedä. www.fillarifoorumi.fi auttanee asiassa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jambo Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Author Share Lähetetty 14. huhtikuuta , 2009 Pitkillä lenkeillä olenkin käyttänyt gatorade/malto sekoitusta ja geelejä. Sikäli olen mielestäni hyvävatsainen että koskaan ei ole ollut ongelmia juomien ym muiden kanssa maratoneilla. Enkä koskaan ole etukäteen totutellut järjestäjien tarjoamisiin. Toki täysimatka on pidempi kuin pelkkä maraton ja tilanne saattaa olla toinen. Täytyy pidemmällä yhdistelmällä kokeilla vaikka jotain patukoita ja juoma yhdistelmiä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jambo Lähetetty 17. huhtikuuta , 2009 Author Share Lähetetty 17. huhtikuuta , 2009 Pikainen kysymys tuosta uinti - fillari vaihdosta. Meneekö se niin että vaihoalueelta täytyy fillari taluttaa jonkun matkaa kunnes saa aloittaa pyöräilyn? Missä vaiheessa sutaisette kengät jalkaan, klossit pohjissa on vaikeahkoa kävellä. Mites tuo kypärä päähän ennen aloitusta sääntö tulkitaan? Eilen oli muten eka tri uni . Olin unessa kaupassa katselemassa fillareita. Kaikki oli myyty paitsi yksi hiilikuituinen tri fillari. Myyjä lupasi sen minulle 300 eurolla jotta saisi kaupan tyhjäksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
perttu Lähetetty 17. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 17. huhtikuuta , 2009 a) pitää taluttaa merkille asti juostaan varoen klossien kanssa tai sitten kengät valmiiksi kiinni polkimissa ja kengät jalkaan vasta ajon aikana, mikä vaatii vähän opettelua c) pyörän kanssa ei saa liikkua minnekään (ei siis edes taluttaa) ilman kypärää Link to comment Share on other sites More sharing options...
226 Lähetetty 17. huhtikuuta , 2009 Share Lähetetty 17. huhtikuuta , 2009 (edited) Tässä joitain mitä muistuu mieleen. Riippuu paljolti siitä mikä on matka ja miten kiirettä meinaa pitää. Kisapaikalle saavuttaessa pitää olla hyvä pumppu ja vararengas. Joskus kumeja on paukkunut jo ennen startia, kun yritetään pumpata renkaisiin liikaa painetta. Joku 6-7 bar (vai mikä kilo se nyt olikaan ) riittäneen. Vaihteet pitää tarkistaa, etenkin jos pyörä on purettu takakonttiin ja takarengas on irroitettu. Saksia ja pihtejä saatetaan tarvita esim. numerolappujen kiinnityksessä ( raapivat muovisiteen jämät kannattaa leikata tai ainakin kääntää sopivaan asentoon). Jos vaihtoalue on hiekkainen, niin oma pesuvati voi olla tarpeen. Samoin pieni jalkapyyhe. Vaseliinia ja talkkia saattaa tarvita, esim. jos reisiväli tai kainalot hiertää juostessa. Kannattaa rasvata jo ennen uintia, märrkäpukukin hiertää yleensä niskasta. Niskalaastari voi olla hyvä, jos se pysyy paikallaan, eikä liimaa niskaan. Kypärän kiinnitystä kannattaa harjoitella, ja remmi säätää sopivalle. Sukat, jos niitä käyttää esim. juostessa, kanattaa taitella varsien osalta, ja laittaa helposti jalkaan sujahtavat sukat juoksukenkiin oikein päin tarjolle. Jalka on hikinen ja pohkeet voi krampata jos sukkien kanssa joutuu tekemään työtä toisessa vaihdossa. Pyöräilykengät voi opetella pukemaan vauhdissa tai sitten laittaa ne jalkaan jo vaihdossa. Ajolasit tarvitaan. Märkäpuku voi irrota parhaiten rannasssa, jos vaihtopaikalle on pitkä matka. Pitemmillä matkoilla voi kantaa jotain pientä lannevyötä geeleille, tai ommella taskuja paitaan. Kelloa voi pitää alusta lähtien tai laittaa vasta juostessa. Jos pyöräillessä tuijottaa cyclocompuuteria, niin ei kannata antaa sen sekoittaa menoa, vastatuuli on hidasta. Patukoita olen teipannut pyörään maalarinteipillä siten, että ne irtoaa helposti. Lisäksi olen vielä etukäteen viiltänyt patukan kuoren auki. Uimalasit heitin yleensä vaimolle juostessani vaihtopaikalle, jotta ne löytyvät kisan jälkeen. Varttimatkoilla käytin yleensä yhtä 0,7-1,0 l pulloa ja pitkillä matkoilla kahta pulloa, joissa hieman erivahvuiset maltot. Pitkillä matkoilla varakumi ja pikkupumppu oli mukana. Voi sen renkaan vaihtaa lyhyelläkin matkalla, etenkin jos sijoituksella ei ole väliä. Maalissa olutta palautumisjuomana,... vain lääkkeeksi. Muokattu 17. huhtikuuta , 2009 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now