Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
tutteli

Ylipronaatio ja jalkakivut

Recommended Posts

Minulla on todettu selkeä ylipronaatio ja todella löysä nilkka. Tilanne on tällä hetkellä se että jo käveleminenkin kipeyttää jalat, selkä ja polvi ja lonkkakivut ovat välillä tosi voimakkaat.

OLen saanut tukipohjalliset, mutta ne ovat niin paksut etteivät sovi lenkkareihin, ainoastaan Niken Pegasuksiin sopivat, mutaa koska Pegasuksen kanta on niin löysä, pohjallisista huolimatta kantapää nousee ylös.

Eli on melko pakko ostaa kengät ja käyttää niitä ilman pohjallisia, mitkä kengät sopii parhaiten ylipronatoivalle löysälle nilkalle? Onko olemassa jäykkiä tukevia neutraaleja kenkiä? Entä onko kiertojäykkiä neutraaleja kenkiä?Entä uskaltaako käyttää pronaatiotuettuja, niitäkin on kevyesti/vahvasti tuettuja. Toisaalta meneekö lihakset lopullisesti jos käyttää tuettuja kenkiä.

Eli sen tiedän että ainakaan Niken neutraalit lenkkarit ei tue jalkaa, entä muut merkit.

Onko kukaan onnistunut köytämään kenkää vahvalle tukipohjalliselle? Minun pohjalliset on tehty Respectalla, eli eivät ole foot-balancet

OLen saanut tukipohjalliset, mutta ne ovat niin paksut etteivät sovi lenkkareihin,

Onko kukaan onnistunut köytämään kenkää vahvalle tukipohjalliselle? Minun pohjalliset on tehty Respectalla, eli eivät ole foot-balancet

Tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: olethan ottanut ensin pois kengän oman irtopohjallisen?

Mulla on tehty juoksukenkiin omat pohjalliset eli kävin pohjallisten tekijällä juoksukenkien kanssa (ja tavallisten). Käytän Asicsin kenkiä, pohjalliset taas tehty Urheilusäätiön lääkäriasemalla.

Guest Rekisteröimätön

Moi,

Minulla on varmaan aika samanlaiset jalat kuin sinulla. Siis "ihan karmeat". Suosittelen sulle kahta asiaa: ensinnäkin, vahvista niitä kinttuja! Onnettomien nilkkojen omistajana olen hyötynyt balletone-jumpasta mielestäni ihan selkeästi. Nilkat vahvistuvat niin että kohina kuuluu :)

Toisekseen, voin omasta kokemuksestani suositella Asicsin Gel Kayanoa, joka on siis mallia supertuettu ja -vaimennettu kenkä - voit noin kuvaannollisesti unohtaa, että jalkasi ovat olemassa, juokset niillä kengillä vaan ;) Mitään muita kenkiä en sitten voi suositellakaan! Eli vähissä ovat ainakin omat vaihtoehtoni, mutta mitä siitä, kun hyvä on löytynyt. Tukipohjalliset minulle on joksus tehty, mutta (ja tämä on sitten vain henkilökohtainen mielipide!) olen sitä mieltä, että tukipohjallisen tunkeminen tuettuun juoksukenkään tekee vain sen, että kengän oma rakenne ja lesti ei enää toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Juoksen siis Kayanolla ihan Kayanona.

Eikä näillä nilkoilla mitään maratoneja juosta - puolikkaan juoksin kerran vuosia sitten, mutta nilkat tulivat niin kipeiksi, että en saanut kunnolla käveltyä päiväkausiin. Nykyään pystyn balletonen suosiollisella avustuksella juoksemaan kivuttomasti jopa kympin. Siis hei kelaa, jopa kokonaisen kympin! on vaan opittava iloitsemaan niistä asioista, joista omassa tilanteessa on syytä oppia iloitsemaan. Kyllä se sinullakin iloksi muuttuu, usko pois!