Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tempojuoksu

3.40
 Share

Recommended Posts

Vaikka pitkälle ultralle treenaankin laitan tämän tänne maratonosastolle, koska täällä aihe on enempi kotonaan.

On tarkoitus ottaa välillä ohjelmaan viikon vk-harjoituksena tempojuoksu. Vain noin joka kolmas viikko, tarkoituksena saada kovavauhtista treeniäkin sekaan lyhyiden (100-150 m) vetojen lisäksi.

Pääharjoituksena säilytän silti 10-15 km veekoota.

Kysymys 1:

Teenkö oikein jos juoksen Temponi tasan kympin kisavauhtia ~4.00/km, viiden kilometrin mittaisena?

Kysymys 2:

Jos vaihtelisin viikon tv-veekoon pituutta seuraavalla kierrolla, tuntuisiko teitä muista järkevältä?

-5 km kympin vauhtia kevyellä viikolla

-7-8 km hiukan kympin vauhtia hitaammin ensimmäisellä tehoviikolla

-10 km puolikkaan vauhdilla toisella tehoviikolla

-15 km maratonvauhtia kolmannella tehoviikolla

Kaikki mielipiteet ja kritiikit otetaan etukäteiskiitoksien kera mielellään vastaan! Huomenna kokeilen tuota vitosta ekaa kertaa.

Minä vaihtelisin vauhteja. Minusta samojen vauhtien juokseminen ei ole järkevää. Tämä koskee mielestäni kaikkia juoksijoita. Myös ultraaja tarvitsee juoksuun väljyyttä. En näkisi sitä ongelmallisena juosta TV-kovan lisäksi myös vetoja, mutta nämä ovat mielipidejuttuja.

Tähän voisi lisätä pienen ultra-aiheisen kysymyksen ja vastauksen kakille km friikeille...

Mark Bloomfield:What are the most important things an “average “ultrarunner can do to improve performance?

Bruce Fordyce:Run faster not longer! When I went to Chicago for the U.S. 50-mile championship, I thought I was better prepared than my American competitors because I had focused more on running fast than longer, which of course is not to say that long runs should be ignored.

Minä vaihtelisin vauhteja. Minusta samojen vauhtien juokseminen ei ole järkevää. Tämä koskee mielestäni kaikkia juoksijoita. Myös ultraaja tarvitsee juoksuun väljyyttä. En näkisi sitä ongelmallisena juosta TV-kovan lisäksi myös vetoja, mutta nämä ovat mielipidejuttuja.

Tällä hetkellä on meneillään mäkivetojakso. kysyin nimenomaan vk-harjoituksesta. Ja tuo kiertävä systeemihän pitää sisällään jo melkoisen määrän vaihtelua vauhteihin, mikä on sen tarkoituskin.

Mitä tulee veekoolenkin vauhtiin, sehän on järkevintä aina määrittää niin tarkkaan kun pystyy päivän suorituskyvyn mukaan; ei liian kovaa, muttei liian hiljaakaan. Tietysti vauhteja nostetaan heti jos sellainen ihme tapahtuisi, että kyky juosta kovempaa paranee.

Määrää teen paljon, koska "rakennan pohjia" vielä aloittelevana juoksijana. Nuo paljon tehoja/vähemmän määrää-ohjelmat sopivat pitkän harjoitus- ja kisataustan omaaville ultraajille, joilla kestävyysominaisuudet on rakennettu vuosikymmenien aikana. Jos koskaan ei ole juossut paljoa määrää, ei voi odottaa vuorokauden mittaisissa juoksuissa pystyvänsä juoksemaan puolta väliä pidemmälle.

Yiannis Kouroksen harjoittelusta kerrotaan määrien olevan n. 100 km/vko, MUTTA herra on pohjansa rakentanut jo aimennin, eikä se tuon enempää silloin vaadi ylläpitoon.

Kysymys 2:

Jos vaihtelisin viikon tv-veekoon pituutta seuraavalla kierrolla, tuntuisiko teitä muista järkevältä?

Kommentoin ihan vain siksi kun olen samansuuntaisia pohdiskellut, minä nyt olen täysplondi ja lisäksi epäloogisesti epämatemaattinen, mutta vaikutelmakseni tuosta kierrostasi silti vääjäämättä tulee, että juokset suht samalla rasitustasolla joka lenkillä, eli jotenkin tuo matkan vaihtelu kompensoi sitä vauhtia tai päinvastoin. Nousujohteisuutta tuossa kyllä kai on matkojen suhteen. Siihen siis pyrit?

Sen perusteella mitä kerroit selkäsi tilanteesta tuolla esittäytymisketjussa niin tekisi heti ensimmäiseksi mieli ehdottaa että vaihtelisit juoksualustaa ja -maastoa niin paljon kuin mahdollista, se toisi ehkä dynamiikkaa tuohon ohjelmaan....

Tarkoitus on siis kierrättää lähitulevaisuudessa useita kertoja tätä systeemiä. Ensin Toukokuun 24 h-juokua ennen, ja sitten kesällä Paloheinän sataselle mennessä. On lukemattomia tapoja tehdä vk-harjoitus. Sen voi jopa kasata 200 m:n vedoista kun palautukset on vaan riittävän lyhyitä, ja niitä tahkotaan sitten samalla kertaa iso määrä jne.

Tällä systeemillä yritän nimenomaan rikkoa tasaisen junnaamisen kaavaa, eli tulee vain kerran kuussa samanlainen harjoitus, ja aina mennään eri vauhdilla eri matka. Muutenkin juoksen koko ajan paljon eri vauhdeilla, viikottain on täysvauhtisia lyhyitä vetoja jokunen mukana, ja kovavauhtisia rennompia spurtteja viljelen jatkuvasti pk-lenkkien sekaan.

Muutenkin juoksen pk-lenkkejäni useilla eri vauhdeilla viikottain, vauhtien ollessa 4.55-6.00/km.

Kesällä otan kyllä mukaan kunnon pitkiä vetojakin ennen sitä satkua, ja pudotan samalla kokonaismäärää, ja ylipitkät jätän pois. Sataselle on siis suunnitelma muuttaa treeni justiinsa samanlaiseksi, kuin maralle olisi lähdössä. Koko syksyn ja talven jatkettu määräharjoittelu riittää kyllä kestävyyspohjaksi.

Mitä selkään tulee, se kestää vaikka kuinka paljon juoksua, oli alusta mikä tahansa. Nikamien välit ovat rustottuneet käytännössä umpeen, eli toimivat ikäänkuin tukirakenteena siellä. Lisäksi olen tehnyt keskivartalon lihaksille jo pitkän aikaa melko kiitettäviä määriä voimaharjoituksia, eikä tunnu ikinä juostessa siltä että vatsa tai selkä vihoittelisi (Lohjan hallissa jotain pientä pistoa oli vatsassa, mutta ei muuta). Pitkälle edennyt selkärankareuma siis on ikään kuin muurannut selkärangan jäykäksi ja kestäväksi seipääksi, eikä sitä todellakaan tarvitse varoa.

Vielä tuosta veekoo-kysymyksestäni sen verran että halusin vaan koommentteja ihmisiltä miten he muokkaisivat sitä vielä, eli onko vauhdit oikein ajateltu suhteessa matkoihin, ja onko kokonaisuus järkevän tuntuinen. Ehdotuksia otetaan mielellään vastaan.

Mulla on semmoinen "kikka", että juoksen VK:n ikäänkuin kisana, mutta jätän 2/3 juoksematta. Jos tuntuu siltä, että se eka kolmannes menee tavoitevauhtia kevyesti ilman runttaamista, niin sitten saa kovasti uskoa, että se loppumatkakin olisi mennyt ja olen tyytyväinen veekooseen. Kun onhan kolmannes sentään jo iso osa matkasta (isoin riittävän pieni murto-osa) :hmm

Tuo ei nyt ollut mikään neuvo vauhdeista, mutta ajattelin vain kertoa yhden omituisista tavoistani huijata itseäni.

Jos kaikki kelpaa niin laitetaan jotain...

Kysymys 1:

Teenkö oikein jos juoksen Temponi tasan kympin kisavauhtia ~4.00/km, viiden kilometrin mittaisena?

Eiköhän tommosen treenin saa vetää, jos pystyy. Ite en kykenisi 4:15 vauhdikkaampaan (puhun syksyisestä kunnostani kun juoksin 40 min kympin)) kylän raittia itekseni vääntäessä. Tempoahan voi kait tehdä kiihdyttäenkin. Jos alottaisi 4:30 vauhdilla niin ehkä viimeisen kilsan voisi yrittää 4:00 vauhdilla, mutta keskiarvo tuossakin olisi 4:15 tasoa.

Kysymys 2:

Itestä tuntuu, että tuossa listassa lenkki helpottuu matkan pidentyessä.

- 5 km 4 min/km ei olis mulla mahdollinen - kisassa tietty vois onnistua

- 1 km vedotkin tekee tiukkaa kympin vauhdilla

- 7-8 km 4:15 min/km tuntuu myös turhan kovalta

- hyvänä päivänä 5 km voisi olla mahdollinen

- mutta semmosta puolimaratonin vauhtia 4:30 voisin ite suunnitella tälle matkalle

- 10 km voisi olla mahdollinen

- mielelläni suunnittelisin pientä joustoa ylöspäin 4:30 - 4:40

- 15 km pitäis onnistua maratonvauhdilla 5:00 min/km

Eli tässä siis ajatuksia omista vauhdeista perustuen muistikuviin omista tuntemuksista viime syksyltä. Nyt on kunto likimain 1 min/km heikompi. Hra 3.40 vauhtikestävyys voi hyvinkin olla niin rautainen, että lähellä maksimia juokseminen ei ole niin hankalaa kuin minulla syksyllä oli.

Eli vähän saattaisi olla liian kovia vauhteja. Sitä olen miettinyt jo pitkän aikaa myös.

Viime viikon pidempää (16 km) lukuunottamatta olen juossut pidempään 10 km johonkin 4.15-4.20 aikaan, eikä se ole koskaan tuntunut seuraavana päivänä jaloissa. Sitä kun on kroppa jo ajan kanssa tottunut siihen kerta viikkoon juostuun kymppiin, jossa vauhti siis n. 15s/km täydestä vauhdista hitaampaa.

Tuo maratonvauhtinen 15 on varmasti todellakin maltillisin noista, mutta vähän haenkin noilla kovilla vauhdeilla terävyyttä tähän juoksuun. Kun juoksee vaan kerran viikossa tv-kovan, ja valtavasti määrää hitaammilla vauhdeilla, tuntuisi järkevältä vetää se kova sitten kovempana kuin tuollaista mv-junnausta.

Niin, perusongelmahan tässä onkin se minkälainen veekooharjoitus palvelisi tässä kokonaisuudessa parhaiten 24 h juoksua, ja kun ei tiedä tekee sitten erilaisia.

Aika hyviin tuloksiin pääsin viime vuonna kun jätin tehoharjoittelun ja siirryin määrän tahkoamiseen, sen takia en aio ottaa kahta kovaa (siis pitkiä vetoja lisäksi) ohjelmaan. Eikä sitä saa kaikkea yhtaikaa kehitettyäkään. Se on tyytyminen siihen ettei alimatkojen suorituskykyä ja kestävyyttä maksimoida samaan aikaan, kun alkaa ikääkin olla jo, eikä palautuminen ole niin nopeaa.

Toisaalta vieläkin voisi skaalaa lisätä, ja tehdä joskus tonnin vetoina veekoon. Sekin rikkoisi taas vähän kaavaa.

Tiistaina on tasotesti Myllyssä, joten sieltä saattaa saada apuja hommaan, jos vaikka saisi hajun edes siitä missä kohtaa se anakynnys luuraa.

Kuinkakohan paljon on juoksijalle haittaa jos juoksee säännöllisesti veekoonsa liian kovaa, eli altistaa lihaksensa happohyökkäykselle viikottain pk-kaudella (minulla jatkuva). Kysymys on tietty siitä kuinka kauan mennään siellä hapoilla lopussa. Pieni käväisy ei kai haitanne (esim viimeinen kilometri kovaa)?? Tähän kysymykseen olisi hyvä saada vastaus.

Tein sitten eilen ensimmäistä kertaa yli vuoteen (muistaakseni 2004 viimeksi) Tonnin vetoja.

Vaikka ensin pitkin hampain tähän ajatukseen suhtauduin, justiinsa ennen lenkkiä tajusin :idea ,mitä Stam tarkoitti. Eihän minun niitä vetoja tarvitse samaan viikkoon ängetä toisen veekoon lisäksi, vaan teenpä ne nyt sen paikalla:

ver + 5*1000 m (max 180), 4.00/147, 3.50/158, 3.51/162, 3.47/162, 3.44/168. Sykkeet vedon lopussa.

Näin tulee juostua edes joskus hiukan kovempaa kuin se kympin ennätysvauhti (4.04), ja parhaassa tapauksessa saattaapi olla toivoa vielä alittaa se 40 minutin maaginen raja. Näitä pitkiä voi tietty myös ottaa tehoviikkojen ohjelmaan välillä, koska oli mukavaa vaihtelua.

Tein sitten eilen ensimmäistä kertaa yli vuoteen (muistaakseni 2004 viimeksi) Tonnin vetoja.

ver + 5*1000 m (max 180), 4.00/147, 3.50/158, 3.51/162, 3.47/162, 3.44/168. Sykkeet vedon lopussa.

Hienoja vetoja, jos tutuu turhan kovalta niin hitaampaakin voi vetää. Tosin noinkin harvakseltaan tehtynä tuskin koituu ongelmia 8) . Mutta lainatakseni M. Jääskeläisen sanoja:

"Päivän toteutuksseen kannattaa kuunnella kehoa ja muistaa, että

koko aluen on käyttettävissä."

En nyt katsellut treenihistoriaasi kovin tarkkaan, mutta muistaakseni joskus aikaisemmin olen kiinnittänyt huomiota hieman siihen, että pk menee hienosti matalilla sykkeillä ja vk treenissä menet yleensä kovaa suht korkeilla sykkeillä. Eli 110 - 130 sykkeillä tulee paljon perusmattoa. Vauhtikestävyydessä tehot on yli 150 sykkeillä. Mutta tuleeko treeniä tai pitäisikö tulla, myös 130 - 150 alueella? Eikös tuo ole myös kisasykehaarukka, pitäisikö silläkin treenata? Treeniä siis koko skaalalla, ei pelkästään ala- tai yläpäällä? Minulla ei näihin ole mitään vastausta, mutta jotain mietittävää kuitenkin.

Jatkan nyt vielä hieman omaa ääneen ajatteluani...Kun vk treenejä on vain kerran viikossa niin suht harvakseltaanhan eritehoisia treenejä kertyy. Jos olisi pari vk treeniä viikossa niin ehkä toinen voisi olla aina tuolla 130 - 150 alueella ja toinen vaikka vuoroviikoin tai fiiliksen mukaan yli tai ali 150. Suurta epävarmuutta näihin omiin pohdintoihin tuo kyllä se, että päämatkana on 24 h tai minimissään satanen. On helppo uskoa, että määrän tekeminen pk tehoilla on kuitenkin se tärkein juttu.

Eli 110 - 130 sykkeillä tulee paljon perusmattoa. Vauhtikestävyydessä tehot on yli 150 sykkeillä. Mutta tuleeko treeniä tai pitäisikö tulla, myös 130 - 150 alueella? Eikös tuo ole myös kisasykehaarukka, pitäisikö silläkin treenata? Treeniä siis koko skaalalla, ei pelkästään ala- tai yläpäällä? Minulla ei näihin ole mitään vastausta, mutta jotain mietittävää kuitenkin.

Jatkan nyt vielä hieman omaa ääneen ajatteluani...Kun vk treenejä on vain kerran viikossa niin suht harvakseltaanhan eritehoisia treenejä kertyy. Jos olisi pari vk treeniä viikossa niin ehkä toinen voisi olla aina tuolla 130 - 150 alueella ja toinen vaikka vuoroviikoin tai fiiliksen mukaan yli tai ali 150. Suurta epävarmuutta näihin omiin pohdintoihin tuo kyllä se, että päämatkana on 24 h tai minimissään satanen. On helppo uskoa, että määrän tekeminen pk tehoilla on kuitenkin se tärkein juttu.

Enpäs ole huomannut tätä asiaa. Ei tosiaan tule koko tuota aluetta treenattua, vaikka satanen pitäisi taas kesällä mennä kisassa, ja enkastakin on haaveiltu. Viimeksi Paloheinässä syke heilui lämpiämisen jälkeen alueella 140-145, eli justiinsa mainitsemasi unohdetun vyöhykkeen keskellä!

Nyt pitää miettiä tätä asiaa. Jos vaikka pidentäisi Perjantain veekoota, samalla pudottaen vauhtia sen verran että pysyy syke siinä 140-145 lukemissa ( tietäisi vauhdiksi ~4.30), ja tekisi viikon alussa lyhyemmän ja tehokkaamman treenin. Jotain tällaista pitää kyllä harkita. Sitäpaitsi tuskin pystyisin edes tuota 4.30:ää pitämään koko maratonin mittaa yllä, eli ei se liian löysä vauhti ole. Ja sellaisenkin asian muistin että tuolla jossain ulkomaisilla ultrasivustoilla löysin parikin harjoitusohjelmaa, joissa molemmissa oli veekoolenkkien mitat 15-20 km.

Ainakin Bornholmin jälkeen pitää ottaa tämä systeemi käyttöön Paloheinään treenatessa.

Meikäläisen epäonnistuneen viestisiirron seurauksia :viheltely

-----------------------------------

koskejo

5km:n kohdalla menossa

Lähetetty: 11.Maa.2006 9:54:58 Viestin aihe:

Moi 3.40!

Hyvältä tuo minusta näyttää, myös vk:n osalta. Pohja on luja. Jos olisin valmentajasi, mulkkaisin ohjelmaasi kuitenkin niin, että viikon likipitäen pääharjoitukseksi tulisi kisasykkeinen pidempi vk, kun sinulla kerran kisasykkeet on kokemusperäisesti tiedossa. Perusteluni: elimistöhän adaptoituu melko tarkoin tekemään juuri sitä mihin sitä harjoitetaan, ja muutamakin millimoolin osanen vähemmän laktaattia kisavauhdilla edetessä varmaan palkitaan, samoin tuon vauhdin etenemistaloudellisuus/rentous saattaisi hioutua, mikäli mahdollista. Pitäisin kyllä tuon vauhti-vk:n tuollaisenaan ohjelmassa, mutta JOS tuon kisavauhtivk:n ohjelmaan sovittamisen kanssa tulisi ongelmia, voisi toteutustiheys vauhtivk:n kanssa olla sitten vastaavasti aavistuksen/muutamaa päivää väljempi.

Teet ihailtavan ahkerasti tuota lyhyttä vetoa, se on vauhtireservien kannalta hyvä. Kannattaa varmaan huomioida siinäkin muutama juttu: Sen adaptaatiovaikutukset eivät ulotu loputtomiin, eli siinä vaiheessa kun kehittyminen tällä osa-alueella alkaa hidastumaan ja määrät ovat muuten huikeimmillaan, voi miettiä kannattaako kehon ja jalkojen yleisrasitusta/kuormitusta lisätä vielä näillä pätkillä, vai voisiko niiden osalta siirtyä vähemmän kuormittavaan ylläpitovaiheeseen määrällisesti vaativimpien viikkojen ajaksi. Tiedän toki kokemuksesta, että monesti nuo pätkävedot toimivat hyvinä irroittajina mutta sellaista taiteiluahan tämä kaiken kaikkiaankin on.

No niin tää lipsahti nyt sitten tähän threadiin, kukahan osaisi siirtää tämän Maratonin harjoittelu-Tempojuoksu-threadiin...sorry

Alla oleva lainaus on 6x1000 testi-ketjusta.

Kyselin äsken eri yhteydessä, josko olen juossut liian kovaa veekoo-lenkkini (kova kymppi, tempojuosun ja maravauhtisen välillä), kun olin mennyt vauhtia 4.15-4.20/km keskisykkeen ollessa yleensä 150 tasan, viimeisellä kilometrillä vasta 160:n pinnassa. Tämän testin perusteella olin kyllä itse asiassa osunut arviossani aika nappiin, vauhtia/matkaa säätäessäni, eikö vain?

Mitä mieltä on Landor ja muut?

Joo kyllähän tuo testi vaan vahvista nuo sykealueet. Tuo 140-145 alueella tehty treeni voisi tosiaan olla ihan hyvä mukana. Ajatuksena olisi pysyä koko ajan aerobisella alueella, anakynnyksen alla. Kyseessä olisi silloin puhdas vk treeni. Pistää vaan matkaa lisää niin kyllä siihenkin kovuutta saa. Tuo 150 sykkeinen taitaa mennä usein hapottavaksi nk treeniksi lopussa ja ylämäissä.

Sykealueesta 75-80% (sinulla 130-140 ) on juteltu tuolla vauhti vai syke ? keskustelussa. Oma maratonvauhti köytyy n. treenisykkeestä 79%, mutta maratonille valmistautuessani tein "maratonvauhtiset" reippaat treenit kuitenkin 80-85% sykkeillä, lähinnä, koska kisasyke on vielä korkeampi (86-88%).

Kiitosta vaan kommenteista. Olen harvinaisen samaa mieltä teidän molempien kanssa tuon pidemmän veekoon mukaan ottamisesta, ja eilen jo juoksinkin selaaisen, kun oli viikonlopun molemmin puolin takana kovia tonnin vetoja.

Juoksin nyt siis 16 km 4.28/137, ja sain pidettyä niin tasaisena rasitustason, että ylämäessä korkein arvo oli 143. Syke oli jo kolmannella kilometrillä keskiarvossa 135, jonka ympärillä se sitten pyöri loppumatkan. Yllättävän paljon helpottuu juoksu kun pudottaa vajaan 10 s/km vauhtia. Oli todella mukavaa kyytiä. Innostuin jopa pähkäilemään, josko syksyllä jaksaisi pitää maratonilla tätä vauhtia yllä? Toivottavasti pääsee Loka-Marraskuussa kokeilemaan.

Aion tosiaan pitää nyt tuon kovan kympin ja tämän pitkän 15-20 km hitaamman vakituiseen ohjelmassa, vaihdellen niitä noin vuorotellen.

Nuo lyhyet vedot mitä olen tehnyt peekoo-lenkkien sekaan aika tiheään, ei olikeastaan ole vetoja vaan kiihdytyksiä, ja olen niiden kanssa tarkkana etteivät tule rasittaviksi, ja viljelen niitä juoksun sekaan aina silloin tällöin. Ne toimii vähän niinkuin "Ruskoina" tai oma termi minulla on "jumintappoveto". pitää huolehtia vaan ettei niistä tule "juminherätysvetoja".

Nyt kun on vajaa kaksi kuukautta Bornholmiin, jätän pois kokonaan koko talven kestäneet Torstaiset kovat punttitreenit jalkakyykkyineen, ja siirrän sen rasituksen juoksuun tekemällä alkuviikoosta vetoja tai vastaavia kovemmalla vauhdilla ja lyhyemmän aikaa. Tulee sitten vähän herkisteltyä tuota onnetonta max-aluettakin. Jääskeläinenkin kehotti tähän. Esim 3-5 kertaa 1000 m kiihtyvällä rytmillä, viimeinen melkein tai ihan täyttä voisi olla hyvä?