Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tilastointi

X-Caliber
 Share

Recommended Posts

Onko Teppo Tulpun tilastot siis viralliset??? Sieltä puuttuu aika paljon tuloksia minun mielestäni. Ja mikä tekee ne viralliseksi?

Tarkoituksella en käyttänyt sanaa "virallinen", sillä sellaista asiaa kuin viralliset ultramatkojen kotimaan tilastot ei ole olemassakaan. Teppo Tulpun tilastot vaan ovat ainoa yritys edes jollain tasolla tilastoida suomalaisia ultramatkojen suorituksia ja sellaisenaan erittäin arvostettava kokoelma. Olkoonkin, että sieltä jonkun verran tuloksia puuttuu.

ps. pyyntö: siirtykää toiseen ketjuun keskustelemaan mikä on virallista...

Oikeassa olet, tilastojaarittelu ei kuulu tuohon keskusteluun.

Ja tässä vielä poimittuna aihetta ultramatkojen tilastointi koskevat kommentit kyseisestä keskustelusta:

Tarkoitukseni ei taas ollut mollata ketään, mutta nämä yksityisen ihmisen pitämät tilastot eivät aina ole läheskän ajan tasalla. Tottakai on hienoa, että joku on yrittänyt pitää tilastoja. Mutta sehän on jatkuvaa hommaa ja tosi työlästä ja ne pitäisi kaikilta osin pitää ajan tasalla eikä vain osittain. Meikäläisenkin suorittamat ultrajuoksut löytyvät ulkomaisilta sivuilta kyllä, mutta eivät Teppo Tulpun tilastoista. Ei sillä kyllä sinänsä ole väliä, mutta tilastojen pitäisi pitää paikkansa, jos niihin vedotaan.

Minua hiertää vielä sekin, että käytetään nimimerkkiä eikä oikeata nimeä. Voisko olla oikeat tilastot ja oikean nimen alla (siis nimi, joka vastaa kirjatuista tiedoista), mieluummin tietysti virallinen järjestö. Vai onko tämä jotain salajuttua? Minä haluaisin verrata omia tuloksiani todellisiin ennätyksiin enkä kuulopuheisiin.

Varmaan vois olla, jos joku vaan hoitaisi asian. Ongelma on siinä että kun nämä hommat tehdään talkootyönä ilman mitään erillisiä korvauksia, niin lopputulos on sen mukaista. Eli joskus inspiraation yllättäessä saattaa syntyä paljon hyvää ja kattavaa jälkeä, ja jossain vaiheessa tuppaavat muut kiireet ajamaan tällaisten harrastusasioiden hoitamisen edelle. Näin on ollut ja näin on aina oleva, sanoi joskus joku lääkäri muistaakseni.

Kenellä sinun mielestäsi on velvollisuus ylläpitää näitä tilastoja? Kukapa sitä tekisi, jos ei joku innokas yksittäinen henkilö. Ei omien tulosten tilastointi jonkun toimesta ole mikään perustuslaillinen oikeus...

Mutta löytyvätkö tilastoista kymmenen, viidenkymmenen vuoden päästä? Minä haluaisin, että tulokset näkyvät jatkossakin. Tärkeintä ei ole se voittaja, vaan kaikki muu informaatio.

pjh ja corner jo kiteyttivät asian aika osuvasti. Ei ole mitään mystistä "järjestöä", joka tekisi kaiken kattavan tilastoinnin automaattisesti ja talkootyönä. Virallisten yu-lajien (lue: olympialajien) osalta tilastoinnin Suomessa hoitaa virallisesti SUL, mutta käytännössä he ovat ulkoistaneet tilastoinnin Tilastopaja Oy:lle. Joka on yhtä kuin Juhani Jalava eli käytännössä yksi ihminen vastaa SUL:n virallisista tilastoista. Tosin hän tekee sitä päätyökseen ja kohtuullista rahallista korvausta vastaan.

Ja mitä tulee näiden virallisten tilastojen ikuisuuteen ja täydellisyyteen niin ainakaan netissä olevista Tilastopajan tilastoista ei löydy esim. allekirjoittaneen parin vuosikymmenen takaisia ratamatkojen ja maratonien tuloksia läheskään täydellisessä muodossa.

Epäilen, että mikään taho ei ole halukas maksamaan ultramatkojen tilastoinnista, joten sitä odotellessa on tyytyminen jonkun innokkaan harrastajan vapaa-ajallaan kasaamiin tilastoihin. Jos niistä puuttuu jotakin oleellista niin ainakin minä olen huomannut, että parhaiten asiaan pystyy vaikuttamaan lähettämällä Tepolle mailia, jossa on selvästi kerrottuna mitä puuttuu.

Kukahan niitä tilastoja pitää normaalisti, sanotaan vaikka 800 metrin juoksun ennätykset. Hei haloo, onkos se jonkun Tero Ankeriaan takana, vai olisko jonkun järjestön takana?

Tähän kysymykseen on jo vastattu, lue vastaus tuosta muutamaa riviä ylempää.

Voinhan minäkin tietysti pitää omaa tilastoa. Mutta kyse oli virallisesta tilastosta.
Silläkin uhalla, että toistan itseäni ja tämä alkaa vaikuttaa jankuttamiselta: ei ole olemassa mitään järjestöä, joka ylläpitäisi ultratilastoja. Aivan kuten ei ole mitään järjestöä, joka ylläpitäisi ns. olympialajien tilastojakaan. Olympialajien tilastoinnista vastaa Tilastopaja Oy -niminen yksityisyritys, SUL:n maksamaa aivan kohtuullista rahallista korvausta vastaan. Jos tarpeeksi maksetaan niin ehkä he ovat kiinnostuneet ottamaan hoidettavakseen myös ultratilastoinnin. Tosin epäilen että yhden miehen firmassa ei välttämättä ole hirveää kiinnostusta moisen marginaalihupailun tilastoimiseen ja hinnoittelu voisi sitten olla sen mukainen. Muokattu

Itse asiassa eivät nuo ultra-tilastot niin oleellisesti huonommat tai "epävirallisemmat" ole kuin vaikkapa 800m:n tilastot. Esim. minä olen juossut virallisen 800m kilpailun SUL:n kisassa, mutta eipä löydy tulosta Tilastopajasta. Väittäisinpä, että jokaista puuttuvaa ultra-tulosta kohti on ainakin 100 puuttuvaa SUL:n tulosta. Löytääköhän edes puolet palstalaisista omaa maratontulostaan SUL:n tilastoista?

Ja kyllä niiden SUL:n tilastojenkin "virallisuus" on vähintäänkin epämääräinen., Tilastoissa on mukana kaikenlaisia katukisoja riippumatta esim. siitä onko niitä virallisesti mitattu vai ei (kuten vaikkapa Aktia-cup). Ja kovin vanhoja tuloksia ei yleensä löydy, kuten X-Caliber jo totesikin.

Huom! Minä olen tyytyväinen Tilastopajan maksava asiakas ja en tarkoita kommenttejani kritiikiksi sinne. Tilastopaja toimii hyvin ja helppo on lähetellä korjauksia Jalavalle. Halusin vain todeta, että ei tässäkään tapauksessa ole mitään mystistä tahoa, joka ylläpitää kaikkea mahdollista tilastointia.

Kukahan niitä tilastoja pitää normaalisti, sanotaan vaikka 800 metrin juoksun ennätykset. Hei haloo, onkos se jonkun Tero Ankeriaan takana, vai olisko jonkun järjestön takana? Voinhan minäkin tietysti pitää omaa tilastoa. Mutta kyse oli virallisesta tilastosta.

Uskosi byrokratiaan ja "virallisuuden" voimaan on liikuttava. Jos joku pitääkin *joidenkin* SUL:n kisojen tilastoja (ei siis Tero Ankerias vaan Juhani Jalava), niin siitä ei seuraa, että he tilastoisivat sinun ultraharrastustasi tai vaikkapa pingisturnausten tuloksia...

Tilastopaja on meikäläisenkin vähäisellä ymmärryksellä aivan keskeinen yleisurheilun tilastotaho. Yksittäisistä henkilöistä tuli heti mieleen vuonna 2004 kuollut Kauko Niemelä, joka tunnettiin varsin pikkutarkkana tilastovelhona ihan piirikunnallisen tason tuloksiin asti. Hannus-Matti on käsitellyt särmikästä Niemelää useaankiin otteeseen Juoksijan kolumneissa.

Niemelän perintöä vaalimaan on muuten perustettu Suomen yleisurheiluarkisto SYUA, josta SUL:n pieni uutinen linkissä (tosin jo vuodelta 2005):

http://www.sul.fi/index.php?sivutunniste=1&sivuitem=98&riviavain=78&newsitem=3353

Tässä tuoreempia uutisia, joista selviää, että SYUA:n hallituksen jäsenenä on vuodesta 2008 toiminut muudan Pekka Yli-Nikkilä...:

https://sul.posiona.net/index.php?sivutunniste=1&sivuitem=98&riviavain=78&newsitem=4542

http://nuoriso.sul.fi/index.php?sivutunniste=1&sivuitem=98&riviavain=78&newsitem=5217

Tero Ankerias ei ole vielä päässyt mukaan:-)

Ehkäpä em. yleisurheilun marginaalilajien tulostietokantoja vaikka printteinäkin voisi joskus lahjoittaa SYUA:lle?

Muokattu

Löytääköhän edes puolet palstalaisista omaa maratontulostaan SUL:n tilastoista?

En usko. Eikös mm. maratontuloksissa ole yleensä vain C-luokan tai sitä paremmat tulokset (eikä kyllä aina niitäkään)? Toisaalta maratontulokset löytyvät "epävirallisemmin" Juoksija-lehden tilastoista.

Varsin kätevästi Tilastopajan ilmaisosiostakin tietoa löytyy. Paljon on ollut apua, joten kiitoksia täältäkin.

Muokattu

En usko. Eikös mm. maratontuloksissa ole yleensä vain C-luokan tai sitä paremmat tulokset (eikä kyllä aina niitäkään)? Toisaalta maratontulokset löytyvät "epävirallisemmin" Juoksija-lehden tilastoista.

Enpä tiedä millä logiikalla maratontulokset Tilastopajaan tulevat. Lisäksi minulla on esim. Frankfurtin maratonilta nettoaika, mutta sitten Berliinistä bruttoaika. Esim. Tukholman tai Helsingin juoksuja ei ole mukana lainkaan. En muista mikä on maratonin C-raja, joten ehkä tuo selittäisi sen.

Parhaat maratontilastot ovat ilman muuta Juoksija-lehdellä, mutta sitä tässä yritinkin sanoa, että ei ole olemassa mitään "virallisia" uber-tilastoja. Juoksija-lehden tilastot ovat käsittääkseni yhden henkilön tekemiä ja ihan yhtä epävirallisia kuin vaikkapa Teppo Tulpun tilastot. Urheilun tilastointi useimmissa lajeissa perustuu kai yksittäisten aktiivien tekemisiin, niinkuin tuo aiemmin viittamaasi arkistokin "todistaa".

Joskus olen Juhani Jalavalta kysellyt juuri tuosta maratontilastoinnista niin silloin sain vastauksen, että Tilastopaja julkaisee niiden maratonien tulokset, joista järjestäjät (tai joku muu taho?) tulokset Tilastopajaan tai SUL:n lähettää. Tosin aivan täydellisesti tuokaan ei pidä paikkaansa. Olen lähettänyt Perniön yömaratonin tulokset kahtena vuonna SUL:n, mutta en muista niitä koskaan Tilastopajassa (enkä sitä myöten myöskään "virallisessa" maratontilastossa) nähneeni.

Siitä olen samaa mieltä, että Tilastopaja tekee yleisesti ottaen erittäin hyvää ja tärkeää työtä tulosten tilastoinnin suhteen.

En muista mikä on maratonin C-raja, joten ehkä tuo selittäisi sen.

Mäkin muistan tilastopajan FAQ-osiosta joskus lukeneeni, että C-luokan tuloksia paremmat noteeraukset löytyvät listoilta.

Luokittelurajat löytyvät muuten:

http://www.sul.fi/files/Luokitteluvaatimukset_vuodelle_2009.pdf

Ja oman tulokseni löysin kyllä ainakin ensimmäisen kerran tilastopajasta, kun C-raja alittui. Puolimaratonin noteerauksia multa ei sitten löydykään. Tosin 100m juoksun raja mulla onkin paljon puolimaratonia lähempänä, kun ei ole kuin 5 sekkaa matkaa C-rajalle.

Tilastopajan tilastoimiskäytännöt ovat muuttuneet vähän väliä, joten se selittää paljon sen mitä netistä löytyy ja mitä ei. Tilastot siirtyivät sähköiseen aikakauteen joskus vuosituhannen taitteessa ja sen jälkeen vanhoja tilastoja on siirretty takautuvasti vuoteen 1996 saakka - rajana on ilmeisesti ollut C-luokka. Multakaan ei siksi löydy mitään tuloksia ennen tuota vuotta. Lisäksi on siirretty vielä vanhemmista tuloksista kauden parhaat listat, arvokisojen tuloksia jne. Kuitenkin paljon koviakin tuloksia puuttuu 70-90-luvuilta. Tilastopajalla on siis iso osa tilastoista vain paperimuodossa.

Pari vuotta tilastopaja on pitänyt seuraluokittelua, jolloin kaikki C-luokan tulokset olisi pitänyt ainakin tilastoida. Lisäksi kaikki pm-kisojen tulokset pitäisi olla tilastoitu tuloksesta huolimatta, koska niistäkin tulee osallistumispisteitä. Viime kaudella näyttäisi kaikki rata- ja kenttälajit tulleen tilastoiduksi, sillä mulla on ainakin tilastoissa sellaiset Ö-luokan tulokset mm. keihäästä ja korkeushypystä...

Maantiejuoksujen tilastointi on munkin mielestä vaikuttanut jotenkin horjuvalta, välillä on esimerkiksi maantiekymppi huomioitu ja välillä ei. Maantiekymppiäkin on tilastoitu Tilastopajan toimesta vasta muutama vuosi, puolikasta ja kokonaista ilmeisesti pidempään.

Vaikka Tilastopaja julkaisisi tulokset, niin se ei vielä tarkoita onko kisa tullut tilastoiduksi. En tiedä selvitteleekö Tilastopaja matkan mittaukseen liittyviä juttuja vai tehdäänkö toi maantiejuoksujen tilastointi enemmänkin vasemmalla kädellä, jolloin osa tuloksista unohtuu ajaa tilastoihin.