Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ehtiiköhän vielä ja kuinka ???

Katsi
 Share

Recommended Posts

Heippa, pitkästä aikaa :039:....

Menenkin tästä suoraan asiaan....

Tarkoitukseni olisi mennä 24.5-09 Akaa maratontapahtumaan ja juosta siellä puolikas.

Taustanihan on se, että 3 puolikast, yksi koko maraton ja 2 Pirkan hölkkää on tullut mentyä läpi.

Kuitenkin koko talvena en oikeastaan ole juossut paljoakaan. Enimmäkseen hiihtänyt perinteisellä sellaista 40km/viikko (en ihan joka viikko, mutta lähes) ja kävellyt 1-2 tuntia kestäviä lenkkejä silloin tällöin.

Viime kuussa sitten aloittelin tuota juoksua/hölkkää ja tuntui ihan mukavalta. Harjoitukset ovat olleet pk-alueella ja sitten vauhdikkaampia lenkkejä. Pari kertaa olen juossut noin 16km lenkin ja loput ovat olleet siinä 5-12km paikkeilla. Sitten olen juossut aikaa, välittämättä kilometreistä pk-alueella sellaisia 2-2,5 tunnin lenkkejä.

Olen HIDAS juoksija. Puolikas taittuu aikaan 2.27 ja koko mara 5.50. Eli vauhtini ei ole kova. MUTTA minä EN hae niinkään sitä ajan parannusta (tulee, jos on tullakseen), VAAN sitä, että joka kerta lenkit tuntuisivat helpommilta.

Nyt olen ollut viikon kovassa vatsataudissa ja toinen viikko on mennyt toipumiseen, nyt pitäisi sitten lähteä liikenteeseen.

Voimat ovat vähentyneet, joten ajattelin lähteä kävellen liikenteeseen. Mutta entä sitten, kannattaako näillä harjoituksilla edes lähteä yrittämään tuonne Akaaseen? Mitä kannattaisi tehdä, kuinka pitkiä matkoja jne?

Kiitos jo etukäteen mahdollisista vastauksista.

No ihan vaan äkkituntumalta lukien vaikuttaisi siltä, että kannattaa hyvinkin! Sullahan on pohjaa vaikka kuinka, ja vielä tässä ehtii ennen lopun keventelyä ulkoilla (kävellä, juosta tms.) mukavasti. Ja tiedätpä vielä urakan suuruudenkin jo entuudestaan, osaat valita päivän kuntoon sopivan vauhdin. Tsemppiä!

Palatakseni vielä tähän, niin...

Tein tuossa keskiviikkona 16km lenkin ja aikaa kului 1.55, mutta mutta....

Ajattelin tehdä lenkin ihan fiilispohjalta ilman sykkeitten tarkkailua.

Juoksin sellaista tasaista vauhtia, kunnes sitten alkoi jaloissa painaa ja en meinannut jaksaa millään eteenpäin. Pysähdyin hetkeksi venyttelemään ja pääsin lenkin loppuun.

Olen siis tähtäämässä ensi kuussa juostavaan Akaa maratoniin puolikkaalle osuudelle. Uskon siitä selviäväni, mutta nyt en vain saa kiinni mistään mitä pitäisi tehdä ja kuinka, etten mene ihan metsään... AUTTAKAA!!!!!

Itse meni noiden ohjeiden mukaan ensimmäisen puolimarani (ja oikeastaan toisenkin puolimaran vain hiukan soveltaen): http://www.seponkotisivut.com/index.php?pid=2

Sovellat vaan sitä loppuviikkojen ohjelmaa aiempaan treenailuusi. Ja jos huvittaa, lukaise myös tuo, vaikka se taitaa ollakin kokomaratonille valmistautujille kirjoitettu: http://www.seponkotisivut.com/index.php?pid=11 Kyllä tuosat puolikkaallekin jotain mietittävää löytyy.

Kiitokset, kävinkin noilla sivuilla ja otin sieltä kiinni sopivasta harjoittelukohdasta. Taas tuntuu siltä, että olisi päsemässä vauhtiin harjoittelussa ja ehkä sitä sitten uskallan lähteä kokeilemaan, omalta osaltani, tämän kevään ja kesän ensimmäistä puolikasta.

Toivottavasti polvet kestää, kun niiden kanssa on ollut aina välillä ongelmia ja mutenkin, että säilyisi terveenä.