Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Elämäsi syömiset


Umpimähkä
 Share

Recommended Posts

Nyt jo normaalipainon saavuttaneena huomaan, että lähes joka toinen ympärilläni oleva ihminen laihduttaa.

Itse opin (tämä toivottavasti viimeisen laihduttamisen kohdalla) terveellisen syömisen salat ja että saa syödä paljon, jos ja kun syö terveellisesti eikä napostele vähäarvoisia välipaloja.

Mitenkäs juoksufoorumilaiset?

Muokattu
Näköjään gallup hävisi eetteriin....
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Päivittäisestä pullakahvista kun jättää pullan pois, niin sitä on lihomatta 10kg vuodessa. yksinkertaista matikkaa.

...Rasva on se mikä ainakin minulla menee suoraan vyötäröön tekemättä yhtään enempää kylläiseksi kuin vastaava rasvaton tuote. Tästä pääsee siihen, että kun syön näläntunteen mukaan, enkä kalorieta tuijottaen, niin kaikki syömäni rasva kumuloituu tietyn tason (nolla-rasvoilla olisin miinuskaloreilla ja laihtuisin) jälkeen 1:1 suhteessa vyötärölle.

Rasva on syntiä!

(pl. välttämättömät mm. kaloista saatavat rasvahapot )

Link to comment
Share on other sites

Terveellisesti olen pyrkinyt syömään. Esimerkki päivän syömisistä:

Aamupala: Mysliä+jugurttia, näkkileipä palvikinkulla, maitolasi, kahvi

Lounas: Kalakeitto, maito, pari näkkäriä palvilla.

välipala: hedelmä, mysli+jugurtti, kahvi

Päivällinen: kanankoipi, vihanneksia, maito, leipä palvilla, hedelmä

Iltapala: raejuusto+jugurtti, 1-2 leipää palvilla+tietysti iltakahvit

Yleensä syön sitten tuon toisen pääaterian kevennettynä, riippuen tilanteesta ja myös jonkun ylimääräisen välipalan saatan joskus ottaa. 1-2 tuntia ennen lenkkiä syön kevyesti jotain hiilihydraattipitoista. Kerran pari viikossa jotain karkkia tai jäätelöä ja se yleensä korvaa jonkun välipalan. Sianlihaa syön melko vähän, kana, kala, raejuusto ja kananmunat pääasiallinen proteiininlähde. Leipänä kunnon näkkäriä ja välillä kauraleipää tai reissumiestä, jos näkkäri tökkii, pullaleipää syön harvoin ja pääosin yritän hyviä rasvoja suosia. Ja saunassa :morebeer: 1 luuta vahvistava.

Link to comment
Share on other sites

...Rasva on se mikä ainakin minulla menee suoraan vyötäröön tekemättä yhtään enempää kylläiseksi kuin vastaava rasvaton tuote.

Vähän sama juttu minulla. Hiilarit on ne tärkeimmät, niitä ilman ei jaksa treenata. Aika turha varmaan mainita, että ne pitää saada järkevistä lähteistä. Mun päivän tärkeimmät ruoka-aineet taitaa olla kaurapuuro ja ruisleipä. Niitä kuluu aika törkeen paljon. Kaurapuuro on suomalaisten ugali!

Edit: poistin vähän asiaan kuulumatonta provoilua

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mites muuten on, onkohan proteiinit jotenkin liiallisen korostetussa asemassa? Äidinmaidossa taitaa protskuja olla n. 1% (6% energiasta), ja imeväisillä kai proteiinien tarve on suurimmillaan. Miksi ihmeessä aikuisen ihmisen pitäisi saada enemmän?

Nykykäsityksen mukaan runsaampi proteiinien saanti erityisesti vanhuksilla estää lihaskatoa. Tai siis vähentää lihaskatoa.

Link to comment
Share on other sites

Kaurapuuro on suomalaisten ugali!

Jep kaurapuuroa tulee vedeltyä päivittäin, on vaan sellasta ettei siittä nälkä lähde, pakko viskasta kaurahiutaleita raakana vielä siihen tykö, mehukeiton kera vallan hyvää.

Muuten olen sellainen läpipaska, että aika "huoleta" saisi kiskoa vähän epäterveellisempääkin ruokaa, eikä missään näkyisi.

Link to comment
Share on other sites

Viitisen vuotta sitten määrätyn rasvaremontin jälkeen meikäläisen ruokavaliota voisi varmaan kutsua edelleenkin terveelliseksi, jos kohta ei mitenkään ahdasmieliseksi. Vältän ylilyöntejä, mutta toisinaan sorrun turmelemaan itseäni erinäisillä epäterveellisillä herkuilla, mutta mitäpä ei ihminen seksin vuoksi tekisi.

Jokainen aamu (paitsi ei koskaan sunnuntaisin) alkaa kaurapuurolla tai ns. jugurttipuurolla, eli jugurttiin sekoitetuilla kauraryyneillä. Pyrin syömään päivän mittaan hedelmiä ja kasviksia niin paljon kuin muistan. Nyt kun en juokse työmatkoja, lounas on kevyt, juoksuaikoina vähän tukevampi. Suosin vähärasvaista lihaa ja kalaa syön usein, toisinaan maistuu kyllä kunnon pihvikin. Kasvissyöjää minusta ei saa kirveelläkään. Perunaa ja riisiä lisäkkeeksi, pastaa vain harvoin. Salaatteja usein. Kastikkeeksi mieluiten sitruunalla maustettua oliiviöljyä.

Rasvaremonttia edeltävään aikaan erona on lähinnä se, että leivälle, paistamiseen ja leivontaan käytän vain kasvirasvoja ja maitotuotteet ovat rasvattomia.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen miettinyt, että onko tuollaiset leikkelekinkut miten terveellisiä syötäviä. Tuli mieleen tuosta Jusufalin menusta, jossa palvikinkkua oli melkein joka aterialla. Niissähän on usein sianlihaa 65-80 % ja loput aineet jotain muuta. Vähärasvaisia ne kyllä ovat. Jotain kasviproteiinia, perunakuituja, suolavettä ja nesteen sitouttamisaineita. Sana lihavalmiste kuulostaa aika etovalta. Vähän niin kuin tynnyrissä kasvatettua kudosta.

Vai pitäiskö sitä voileivällensä jatkossa ladata vain kasviksia + vähärasvaista juustoa? Jos ois viitseliäisyyttä, niin herneistä, pavuista ja mausteista saisi tehdyksi herkullisia, proteiinipitoisia levitteitä. Tämmöistä tajunnan virtaa (ja hieman ohi aiheen).

Link to comment
Share on other sites

Opiskelijan ruokavaliohan rakentuu pitkälti makaroni/nuudeli/tonnikala -linjalta. Päivän terveellisin ateria taitaa olla koulun 2,3€ lounas. Aamulla ja iltapalana lenkin jälkeen sekoittelen kaurahiutaleista, pakastemarjoista, rusinoista, maapähkinöistä ja auringonkukansiemenistä itselleni köyhänmiehen myslin kevytmaidon kera. Sitten on vielä omppuja, banskuja tai mandariineja mitä voi välillä mutustella.

Ruippana kun olen aina ollut ja tulen aina olemaankin, niin ei ole koskaan ollut tarvetta laskea kaloreita. Se että en sipsejä ja karkkeja syö johtuu vain taloudellisesta tilanteesta ja pihistä luonteesta. Kuitenkin jos herkkuja on tarjolla, niin pistelen ne poskeen hyvällä halulla.

Ja tosiaan, leipää kuluu todella vähän, korvaan sen ehkä juuri tuolla myslillä. Maitoa sen sijaan menee kouluaterian lisäksi suunnilleen 1,5 litran purkki päivässä. Ainakin kalsiumin saanti on turvattu :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Minun päivittäinen ruokavalioni koostui esim tänään seuraavasti:

aamupala klo 7.00: kaurapuuro mehukeitolla + beroccaa poreena ja 1 pala vaaleaa leipää juustolla ja kalkkunaleikkeleellä

töissä ennen tiskin taakse asettumista kahvi ja pieni pala leipää

välipala töissä ennen lounasta pieni gefilus jogurtti

lounas klo 12.30: porkkanaraastetta, vihersalaattia, perunamuusia ja broilerkastiketta - jälkiruokana pannari hillolla

iltapäivällä kahvi ja kolme keksiä

töissä söin vielä yhden gefiluksen ennen kotiinlähtöä

kotona iltapala klo 17.30: kaakaota ja kaksi palaa leipää juustolla ja kalkkunaleikkeleellä

saunan jälkeen tulee varmaan naposteltua jotain pientä - karkkia jos olis tai ehkä jogurtti (rasvaton)

jösses kylläpä minä syön paljon!

Mut nyt oli kyllä selvä tankkauspäivä, koska eilen oli melkein paastopäivä...

Link to comment
Share on other sites

Minä olen ollut nihilisti, saatan olla vähän vieläkin. Kaverit ovat jo aikapäiviä sitten sanoneet joksikin askeettiseksi-spartalais-nihilistiksi tms, jonka elämää ei KUKAAN KOSKAAN voi kadehtia(Kuulemma mun elämässä ei oo mitään hauskaa).l

Olin kasvissyöjä nuoruudessani 94-06, silloin tarkkailin hyvin tarkkaan rasvan saantia tietty pidin protskut/hiilarit suositusten mukaisena. Aivan HELVETIN tarkkaa kaikki tyynni. Treenit olivat myös mitä nyt olivat, eli jonkinmoista ulkoilua...

Ei mun kroppa ollut yhtään paremmassa kondiksessa, jos vertaa nykyiseen, vaikka nykyisin mätän rasvaa helkkaristi, lihaa menee kaikki suositukset ylittävät määrät. Myöskin kananmunia saatan vetää päivässä 8 kpl. Nykyisin vain en ole niin nihilisti, joten elämä on helpompaa, lisäksi olen vahvempi kuin koskaan(pl fyysisessä pitkäkestoisessa työssä).

Pyrin tietty nykyisinkin syömään suht terveellisesti, etten mitään makarooni, peruna, pulla, vaalea-leipä linjalla juuri koskaan ole. Niiden syöminenhän on melkein sama kuin sokeripalaa imeskelisi, siis jos ajattelee ravintoarvoa.

Ehkä tän postauksen syvin pointti oli, että terveellisesti voi syödä ja varmaan kannattaakin syödä, jos sille tuntuu. Ei vain kannata ruvata askeettiseksi-spartais-nihilistiksi, muuten saatatte muuttua samanlaisiksi kuin mie, ja se ei oo hyvä kenenkään kannalta; vähiten omaltanne(eli kohtuus kaikessa olkoon ohjenuoranne).

Ei VITTU, täähän meni tunnustus kamaksi -jälleen.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy