Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonilta 70 km juoksuun


forstan
 Share

Recommended Posts

Tietämättä yhtään mitään harjoitustaustoistasi ym. niin yleispätevänä ohjeena voisin todeta, että palauduttuasi Tukholman maratonilta jatkat treenaamista aivan kuin olisit aikeissa juosta syksyllä maratonin. 70 km ei suorituksena hirveästi eroa maratonista. Vähän vauhtia hitaammaksi niin kyllä se menee siinä kuin maratonkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mulla ajatuksena syyskuussa 69 km Kivitippu-ultra. Takana yhteensä 3 maratonia joista viimeisin parhaana aikaan 3.36. Olen tässä pohtinut, että joko tuollaisella matkalla kannattaa aloittelijan kävellä pätkiä alusta alkaen. Ja pitäiskö tota kävelyä harjoitella jotenkin ennen koitosta?

Link to comment
Share on other sites

Mulla ajatuksena syyskuussa 69 km Kivitippu-ultra. Takana yhteensä 3 maratonia joista viimeisin parhaana aikaan 3.36. Olen tässä pohtinut, että joko tuollaisella matkalla kannattaa aloittelijan kävellä pätkiä alusta alkaen. Ja pitäiskö tota kävelyä harjoitella jotenkin ennen koitosta?

Hyvä ajatus kävellä pieniä pätkiä alusta lähtien, esimerkiksi 20-25 minuutin välein. Usein ohjeeksi annetaan lisäksi ylämäkien käveleminen, mutta Kivitippu-ultrissa ei taida juurikaan mäkiä olla. Voit harjoitella pitämällä kävelypausseja pitkillä juoksulenkeillä tai tekemällä kokonaisia kävelylenkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Saattaa kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta mikä noissa välikävelyissä on se kokonaisuutta helpottava tekijä? Sykkeen laskeminen välillä alemmaksi jolloin kokonaisrasitus on pienempi vai erilainen liikerata joka auttaa, ettei jalat mene niin jumiin? Vai mikä?

No en mä ole mikään asiantuntija, mutta molemmat. Ehkä enemmän jälkimmäinen vaihtoehto: saat jaettua rasitusta tasaisemmin eri lihasryhmille. Ja jos kävelytaktiikkaa käyttää, rasituksen tasainen jakautuminen alusta alkaen kannattaa. Siksi kävelytaukoja jo ennen kuin pakko.

Link to comment
Share on other sites

Konkari-Hietsun (ainakin itseeni verrattuna) vastaukseen lisäisin vielä sen, että jos kävelyt rytmittää vielä sopiviin paikkoihin esim. kävelemällä jyrkät nousut/laskut, säilyvät jalat ainakin minulla paremmassa kunnossa. Ainakin normaalipitkiksenkin lopussa paras tapa jumittaa koivet on juosta jyrkkä alamäki varomattomasti ja liian kovaa alas... Huoltopisteen yhteydessä on myös hyvä sauma - eväät mukaan ja kävellen eteenpäin, matka jatkuu ja kamat saa rinnusten sijaan suuhun :)

Link to comment
Share on other sites

Mun maratoninjälkeinen satkulle treenaaminen oli sellaista, että vedin ryppäinä 20-25km lenkkejä vaikka 2-3kpl parin päivän sisään. Kai se jollain tavalla valmistaa ultraamiseen kun käy vähän väsyneemmillä jaloilla juoksemassa noita ryppäitä. En tiedä sitten miten paljon auttoi, oli ne jalat silti satkun jälkeen niinsanotusti "rikki", mutta maaliin asti kuitenkin pääsin.

Eipä mulla tosin ollut oikein saumoja pitempiä lenkkejä edes vedellä kun silloisen treenipaikan lämmöt huiteli neljänkympin paremmalla puolella... Mutta kuten X-caliber jo sanoikin; maratonreenillä pärjää. Ja essun kävelyvinkeillä. Kävelyt kannattaa aloittaa heti kisan alussa, niitä ei ole mitään hyötyä enää siinä vaiheessa aloittaa kun olet jo juossut jalat vähän heikompaan kuntoon. Itsehän en tietenkään alkukisassa kävellyt ja lopussa kävelyiden jälkeen oli vähän hankalaa lähteä takaisin juoksuun kävelyn jälkeen. :lipsrsealed:

Link to comment
Share on other sites

Mikä on "pieni pätkä"? 30 sek, 1 min, 2 min, 5 min? Veikkaisin itse 1-2min suuruusluokkkaa..

Vuorokaudenjuoksussa ym. pitkissä ultrissa jotkut - siis jopa osa huipuista - käyttävät esimerkiksi 25 minuuttia juoksua & 5 minuuttia kävelyä -rytmiä, mutta eipä taida lyhyillä ultrilla kukaan malttaa niin pitkiä kävelypausseja pitää.

Link to comment
Share on other sites

Sinänsä nurinkurisesti ehkä alkumatkasta voi kävellä vaikka 5min kerrallaan, siinä ehtii palautumaan jo todella hyvin niin syke kuin lihaksetkin. Loppumatkasta sitten 1-2min korkeintaan. Miksi siis näin nurinkurisesti, vaikka lopussa kun on väsy tekisi herkemmin mieli kävellä pidempään? Siksi, että useimmilla, ainakin "ultra-uran" alussa, jalat jäykistyvät loppua kohti niin paljon, että pitkän (5min tai pidempi) kävelyn jälkeen voi juoksun uudelleen aloittaminen olla todellista tuskaa, jopa ylivoimaista. Vaatii tietysti itsekuria kun alkumatkasta tuntuisi että ei vielä tarvitse lepoa niin 5min kävely tuntuu pitkältä, ja loppumatkasta joku 1-2min tuntuu erittäin lyhyeltä ajalta. Jopa ajantaju muuttuu pitkissä kisoissa, joku 1-2min todellakin tuntuu lyhyemmältä ajalta kuin normaalisti. Itse olen tehnyt niin, että noita 1-2min kävelyjä vaan tiuhempaan sitten jos ei jaksa juosta yhtäjaksoisesti enää, mutta ei pitkiä kävelyjä jotta juokseminen kuitenkin onnistuu vielä. Itse asiassa vuosi sitten Suomi-juoksussa kun jalat olivat ihan loppu, kävelin vain 10-30sek kerrallaan, jonka jälkeen juoksin muutaman minuutin.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ollut tapana pyrkiessäni maksimoimaan kilometrejä (esimerkiksi parin päivän rypäksiä juostessani) pitämään puolen tunnin välein 3 minuutin kävelypaussi. En ole ajoittanut kävelutaukoja orjallisesti kellon mukaan, vaan aikaistanut tai viivyttänyt niitä tilanteen mukaan niin että kävelyt sattuvat esim. ylämäkien kohdalle. Mäkitreenit ja muut tehoharjoitukset ovat sitten toinen asia, niiden sotkeminen liian lähelle pitkiä ultranylkkylenkkejä ei ole hyvä ajatus. Toteaa nimerkki "Tuoretta kokemusta asiasta löytyy"

Link to comment
Share on other sites

Sinänsä nurinkurisesti ehkä alkumatkasta voi kävellä vaikka 5min kerrallaan, siinä ehtii palautumaan jo todella hyvin niin syke kuin lihaksetkin. Loppumatkasta sitten 1-2min korkeintaan. Miksi siis näin nurinkurisesti, vaikka lopussa kun on väsy tekisi herkemmin mieli kävellä pidempään? Siksi, että useimmilla, ainakin "ultra-uran" alussa, jalat jäykistyvät loppua kohti niin paljon, että pitkän (5min tai pidempi) kävelyn jälkeen voi juoksun uudelleen aloittaminen olla todellista tuskaa, jopa ylivoimaista. Vaatii tietysti itsekuria kun alkumatkasta tuntuisi että ei vielä tarvitse lepoa niin 5min kävely tuntuu pitkältä, ja loppumatkasta joku 1-2min tuntuu erittäin lyhyeltä ajalta. Jopa ajantaju muuttuu pitkissä kisoissa, joku 1-2min todellakin tuntuu lyhyemmältä ajalta kuin normaalisti. Itse olen tehnyt niin, että noita 1-2min kävelyjä vaan tiuhempaan sitten jos ei jaksa juosta yhtäjaksoisesti enää, mutta ei pitkiä kävelyjä jotta juokseminen kuitenkin onnistuu vielä. Itse asiassa vuosi sitten Suomi-juoksussa kun jalat olivat ihan loppu, kävelin vain 10-30sek kerrallaan, jonka jälkeen juoksin muutaman minuutin.

Tätä kävelyfilosofiaa tulee Perniön lähestyessä pohdittua paljonkin, ja joku plääni, edes vaikka alkupuolikkaalle, olisi kehiteltävä. Tuo JussiH:n näkemys tuntuu kyllä osuvalle omassa tilanteessani. Tykkään muutenkin heittää sekaan kävelypätkiä treenipitkiksillä ja tuohon tapaan homma meni ekalla ultrantapaisellani, Wihan viiskymppisellä. Luulen myös mittarittomana juosseeni kevään peekooni hiukan turhan vauhdikkaasti, joten tutuin juoksuvauhtini lienee turha kova sataselle. Kävelyllä hommaa voisi tasapainottaa. Kunnon ultrakokemusta minulla ei siis vielä ole, ja just se juoksuun "pyrähtäminen" satasen viimeisillä kymmenillä kilometreillä arveluttaa. Tähän tarttui lenkkikaverinikin, kun selostin hänelle aiempaa ajatustani kokeilla noin puolen tunnin juostun ja viiden minuutin kävelyn rytmiä. Tahi Perniön tapauksessa viiden minuutin kävelyä huoltopisteen paikkeilla per 5 km:n kierros. Jospa vaikka malttaisi mennä viiden minuutin kävelyillä esimerkiksi puolet matkasta, ja sitten lyhentäisi ja tarpeen tullen tihentäisi kävelypätkiä, kun jalat lienee silloin jo aika jumissa. Mutta nämä nyt on taas tällaisia teoreettisia pohdintoja niin kauan, kunnes oppi saadaan kantapään kautta...

Alkaa näköjään startti lähestyä ja treeni keventyä, kun pitää olla jatkuvasti strategioimassa täällä Seppolassa. :detective:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy