Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sopiva tavoiteaika

vemmelsääri
 Share

Recommended Posts

HCR toukokuussa tavoitteena, mutta minkälaista aikaa kannattaa lähteä tavoittelemaan? Mun pitkä lenkki on n. 17 km, mutta en ole koskaan juossut sitä "tosissaan". Sellaisella kevyen tuntuisella tempolla, ja 145 keskisykkeellä siihen menee n. 1t 45 min. Luulisin tuntuman perusteella, että aerobinen kynnys olis siinä 147-150 paikkeilla. Voiko näistä päätellä mitään? Joo, varmaan pitää juosta testilenkki...

Joo, ei noista tiedoista voi päätellä paljon mitään. Ehkä sen verran, että yli kahden tunnin aikaa ei liene mielekästä lähteä hakemaan. Pitkänä harjoituksena 17 km lienee riittävä lenkki puolikasta ajatellen. Toisaalta puolikkaan voi juosta kovemmillakin sykkeillä, mutta kun viestistäsi ei yhtään pysty sanomaan, miten olet harjoitellut niitä kovempia vauhteja. Esimerkiksi kymppi "tosissaan" juostuna sanoisi jo paljon enemmän.

Voisiko joku viisas ihminen kertoa millä taktiikalla ja sykkeellä kannattaisi juoksuun lähteä?

Viisas en ole, mutta itse en henk.koht ole ikinä sykkeitä tuijotellut Cooperilla. Taktiikasta joku vois varmaan kertoa jotain fiksua, itse olen aina vain tuntumalla lähtenyt niin kovaa kuin kuvittelen jaksavani 12 minuuttia ja loppua kohden rutistanut, jos suinkin mahdollista.

Uusilla kengillä cooperissa saapi jaloille kunnon kramppijumin, nimim. siitä sentään kokemusta on.. :party0002:

Viisas en ole, mutta itse en henk.koht ole ikinä sykkeitä tuijotellut Cooperilla. Taktiikasta joku vois varmaan kertoa jotain fiksua, itse olen aina vain tuntumalla lähtenyt niin kovaa kuin kuvittelen jaksavani 12 minuuttia ja loppua kohden rutistanut, jos suinkin mahdollista.

Samalla kannalla eli Cooperissa sykkeet voi unohtaa. Joka kerralla homma on mennyt saman kaavan mukaan: eka kierros tavoitellaan jotain kierrosaikaa ja menee 6 sekuntia nopeammin kuin piti. Seuraavalla kierroksella Siperia on opettanut eli vauhti nippanappa sietotasolla on löytynyt.

Tosin sietotasoissa on eroa eli Essu veteli muistaakseni 2000 m kohdalle "sietotasolla" ja olikin sen jälkeen kantokunnossa...

Joka kerralla homma on mennyt saman kaavan mukaan: eka kierros tavoitellaan jotain kierrosaikaa ja menee 6 sekuntia nopeammin kuin piti. Seuraavalla kierroksella Siperia on opettanut eli vauhti nippanappa sietotasolla on löytynyt.

Mulla lähtee yleensä aina Cooperissa mopo kädestä heti alussa. Viimeksi sain niukin naukin tehtyä ennätyksen, kun rynnistin kauhea uho päällä liikkeelle ihan liian kovaa. Kahden kierroksen jälkeen jo ihan taju kankaalla ja viimeiset minuutit aivan karseaa raastoa jalat tönkköinä. Kuinkahan paljon olisikaan mennyt vähän järkevämmällä taktiikalla?

Kaikkein vaikeinta Cooperissa siis ainakin minulle on pitää alkuvauhti aisoissa, kun tuntuu, että askel lentää ja vauhtia jaksaa pitää yllä muka vaikka kuinka pitkään. Tuntuu, ettei edes tuo siperia opeta tällaista jääräpäätä.

• 2 weeks later...

Cooper on taktisesti maailman helpoin matka. Hölmöilee melkein miten paljon tahansa, niin harvemmin tulee yli sadan metrin vaihteluväliä kun ihan tosissaan latoo menemään. Itse suosittelen että laskee tavoitellun kierrosvauhdin ja varmistaa että menee niukasti sitä nopeammin niin että 8 minuutin kohdalla on tasosta riippuen 5-20 sekuntia (nopeammilla vähemmän) varaa kantata lopussa tavoitevauhdista. Yksi varma tapa alisuorittaa on toki yrittää aloittaa varovasti ja kiristää lopussa.