Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ehdinkö vielä puoli-kuntoon?

Arvostele ketju:


Myski
 Share

Recommended Posts

Heippa!

Olen tosiaan aloittanut lenkkeily-urani joulukuun alussa. Kolme lenkkiä viikossa jne.

Nyt viimeisen kuukauden aikana en ole ehtinyt käymään kuin ehkä kerran viikossa, lisäksi satunnaisia uinti ja salikeikkoja.

Mulla olis PaavoNurmi- puolikas kesäkuun lopulla. Nyt kuitenkin pelkään, etten ehdi saavuttamaan tarvittavaa kuntoa siihen mennessä.

Paras suoritukseni juosta 2h tauotta, kilsoja tuli sillä reissulla n. 13km.

En tiedä mikä tässä tökkii, olen huolissani ajasta, etenen aivan liian hitaasti, toisaalta mitkään vedot ei tässä vaiheessa tunnu hyviltä lenkin yhteydessä koska voimat loppuu.

Olen kait menettänyt suunnan tai jotain.. =( Kait se alkoi siitä kun aloin tekemään noita pitkiä lenkkejä, ja huomasin, ettei jaksanutkaan vetää sitä seuraavaa lenkkiä tosta noin vaan. Palautumiseen menee niin pitkä aika.

En tiedä, miten etenen tästä eteen päin. Viisaammat?

Link to comment
Share on other sites

Viisaammista sitten tiedä, mutta kesäkuun loppuun on sen verran vähän aikaa ettei edes kannata lähteä enää repimään ylimääräisiä. Miten hyvässä "hapessa" olit tuon parhaan suorituksesi jälkeen? Jos olo oli hyvä, niin sitten vaan samanlaisia vaikkapa päivän tauoilla välissä josko riittäisi palauttamaan. Nyt tarvitset kilometrejä, et vauhtia - mielestäni.

Link to comment
Share on other sites

Omasta mielestä olin erinomaisessa kunnossa, siis sellasessa, että vois juosta pitempäänkin vaikka kuinka paljon. Keskivertosyke siinä 168 ja korkeimmillaan 190..

En usko että joka toinen pv pystyn tuohon...

Parituntinenhan on pitkä lenkki, jota eri lähteissä suositellaan tehtäväksi kerran viikkoon tai kerran kymmeneen päivään tms, ei suinkaan joka toinen päivä, ja erittäin matalilla tehoilla. Seuraavana päivänä pitkän jälkeen olisi aika monen lähteen mukaan hyvä tehdä lyhyt palauttava lenkki, eli siihen olisi hyvä pystyä.

Jos puolikasta miettii, niin tuota samaa vauhtia sinun pitäisi mennä vielä kolmas tai neljäskin tunti, jotta pääsisit maaliin. Ja sitähän ei pelkillä hiilareilla juosta, eli jos tuo teho, millä olet nyt juossut on liian kova, niin seinä saattaa tulla vastaan, kun hiilarit loppuvat.

Yhdyn kyllä Anan mielipiteeseen, että hitaita kilometrejä lisää. Siinä se lihasten hiussuonitus nykyoppien mukaan kehittyy ja sydämen tilavuus kasvaa, jolloin happi alkaa liikkua tehokkaammin, jolloin vauhtia on mahdollista pikkuhiljaa lisätä. Ja pitkillä hitailla keho oppii käyttämään niitä rasvoja (mm. lisäämällä HDL-kolesterolia ja rasvan polttamisessa tarvittavia mitokondrioita), ettei tarvitse pelkillä hiilareilla juosta.

Itsekin olen hidas löntystelijä ja taistelen näiden samojen juttujen kanssa. Testeistä tuli juuri tuomio, että lisää pk-määrää, ja vauhti tuolla pk-alueella on just niin hidasta, että mummot paahtaa rollaattoreilla ohi vasemmalta ja oikealta. Aikaisempien vuosien liikkumisten takia tuntuu sitten, että sehän ei mitään kunnon liikkumista olekaan, joten on vaan pakko kuvitella, että jotain elimistössä sillä tavalla tapahtuu. Ja itse asiassa testissä huomasi, että jotain on tapahtunut, sillä kuukausien hitaiden lenkkien jälkeen puuskutus ja hengästyminen myös niillä korkeammilla sykkeillä on vähentynyt ja jalat tuntuivat kevyiltä.

Link to comment
Share on other sites

Terve Myski, samassa veneessä ollaan!

Aloitin lenkkeilyn sinua aikaisemmin, viime syksynä ja eka puolikas on kalenterissa vappuviikonloppuna. Aikaa mulla olisi ollut valmistautua, mutta laiskuus vei voiton. Nyt olen siinä tilanteessa, että tässä vaiheessa pitäisi pystyä juoksemaan viikossa noin 50 km, tälle viikolla tuli peräti 6 km :mad14:

Mulla katosi ilo lenkkeilystä kun aloin noudattaa personal trainerin tekemää ohjelmaa. Sohvaan en ole sentään imeytynyt, mutta jos haluaa juosta, niin juoksemista ei korvaa mikään. Päivitin tavoitteeni niin, että eka puolikas vappuviikonloppuna käydään juoksemassa läpi eikä ajalla ole merkitystä ja aikatavoite asetaan sitten seuraavalle puolikkaalle kesäkuun lopulla. Viime viikolla (taivaan kiitos!) täällä alkoi CMS Clubin juoksukoulu ja siinä olen mukana.

Jokaiselle maratonille ja sitä lyhyemmälle kisalle osallistuu tyyppejä, jotka käyvät ennen kisaa kokeilemassa kenkien sopivuutta ja vetävät kisan läpi tahdonvoimalla. Sinä pystyt tahdonvoimalla kahlaamaan läpi Paavo Nurmen puolikkaan ja jos tosissasi innostut juoksemisesta, niin parannat tulostasi vielä pari kertaa tämän vuoden aikana.

Tsemppiä harjoitteluun! Jos tahdot kuulla mun treeniohjelmasta, niin pistä yksäriä tulemaan.

Link to comment
Share on other sites

Nyt olen siinä tilanteessa, että tässä vaiheessa pitäisi pystyä juoksemaan viikossa noin 50 km, tälle viikolla tuli peräti 6 km :mad14:

Mä olen juossut parikymmentä maratonia, enkä eläissäni ole harjoitusviikolla juossut 50 km.

Jotta ihmettelen kauhiasti, mistä valmennusoppaasta sä tämän 50 km viikkoon olet löytänyt.

Kyllä 20 km viikossa riittää hyvin puolikkaan juoksemiseen. Kun se riittää kokonaisellekin!

Tietysti jos aikatavoite puolikkaalle on 1.06, niin sitten asia on toinen. Mä köpöttelen sen kahteen tuntiin.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen juossut parikymmentä maratonia, enkä eläissäni ole harjoitusviikolla juossut 50 km.

Jotta ihmettelen kauhiasti, mistä valmennusoppaasta sä tämän 50 km viikkoon olet löytänyt.

Kyllä 20 km viikossa riittää hyvin puolikkaan juoksemiseen. Kun se riittää kokonaisellekin!

Tietysti jos aikatavoite puolikkaalle on 1.06, niin sitten asia on toinen. Mä köpöttelen sen kahteen tuntiin.

Voihan se 20 km viikko hyvinkin riittää, jos kuntopohja on hyvä. 6,5 km/h juokseva (Myski) ei kuitenkaan juokse puolikasta alle kolmen tunnin, mikä on aika monella puolimaralla jonkinlainen raja maaliintulolle.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen juossut parikymmentä maratonia, enkä eläissäni ole harjoitusviikolla juossut 50 km.

Jotta ihmettelen kauhiasti, mistä valmennusoppaasta sä tämän 50 km viikkoon olet löytänyt.

Kyllä 20 km viikossa riittää hyvin puolikkaan juoksemiseen. Kun se riittää kokonaisellekin!

Tietysti jos aikatavoite puolikkaalle on 1.06, niin sitten asia on toinen. Mä köpöttelen sen kahteen tuntiin.

Aloittelevalle juoksijalle voi olla ihan todellinen vammariski, jos lähtee tekemään pidempiä suorituksia ilman treeniä. Itselläni ei ainakaan 20km viikossa riittänyt edes 20km treenilenkille aloitusvaiheessa. Jouduin kävelemään viimeiset 5km. Ja en todellakaan luovuttanut minkään hengästymisen takia - jalat eivät vain kestäneet. Myöhemmällä iällä olen kyllä juossut maratonin harjoittelematta. Se meni elämän juoksupohjilla aikaan 3:44 ilman kävelyä. En suosittele.

Link to comment
Share on other sites

Moikka ja kiitos taas vastauksista!

Ihan ensiksi, minun on aivan älytöntä lähteä edes yrittelemään mitään 50km/vko kun kerran 13km lenkistä palaudun tyyliin viikon verran. Tsemiä niille jotka jaksaa ahkeroida! Saa mulle riittää 20-30km ainakin tällä hetkellä.

Sen sijaan, eilen kokeilin ihan ekaa kertaa tehdä ns. intervalleja, elikkäs tein lenkin johon ennen on kulunut aikaa n.1,2h, aikaan 50min, eli löytyy sitä ruutiakin!

Juoksi niin kovaa kuin jaksoin, niin pitkälle kuin jaksoin. Huilasin ja sama uusiksi koko matkan.

Olen ollut todella arka tuon itseni ylittämisen suhteen. Pelkäsin että lopun kesken jos juoksen välillä tosi kovaa.

Ja tottahan se oli, ei mennyt muutamaa kymmentä sekuntiakaan kun tuntui jo siltä että lopun kesken. Yllättävää oli se, että "palautuminen" kävi todella nopsaan ja syke oli n. minuutissa aika alhaalla. Ja sitten juostiin taas! Kilsoja tuli ehkä n. 8..

Tuntui kyllä todella hyvältä ja aion ottaa tuon itselleni rankan treenin osaksi viikkotreeniä.

Link to comment
Share on other sites

Moikka ja kiitos taas vastauksista!

Ihan ensiksi, minun on aivan älytöntä lähteä edes yrittelemään mitään 50km/vko kun kerran 13km lenkistä palaudun tyyliin viikon verran. Tsemiä niille jotka jaksaa ahkeroida! Saa mulle riittää 20-30km ainakin tällä hetkellä.

Tarvittavat treenikilometrit ovat yksilöllinen juttu. Noista sun treenifiiliksistä. Ei kannata tehdä sellaisia harjoituksia, jotka pistävät telakalle muutamaksi päiväksi, ja pahimmillaan niitä alkaa pelkäämään. Luulen että toi 2h on vähän liikaa. Mulla tuli läpimurto siten että lyhensin pitkääni, mutta tein pidempiä pari viikossa, ja lisäsin muutenkin harjoituskertoja. Olin aluksi aivan rikki mun pitkistä lenkeistä. Otin siitä 30 min pois, mutta lisäsin "keskipitkän", joka oli 15-30 min lyhyempi kuin pitkä. N. kuukausi siitä pystyin taas pidentämään pitkää lenkiä, ja tuntemukset olivat aivan erilaiset. Viikottainen kilometrimäärä vaikuttaa lopputulokseen enemmän kuin yksittäisen pitkän lenkin pituus.

Link to comment
Share on other sites

Mua myös kiinnostaisi, miten puolikkaan juoksukuntoon ehtii, ja siis mille puolikkaalle kannattaa tavoitteet asettaa.

Juoksukoulun mukaisen ohjelmani aloitin helmikuun puolivälissä, mutta sairastelun vuoksi viikko-ohjelmastani on jäänyt 1-2 lenkkiä väliin muutaman viikon ajalta. Peruskuntoa olen pitänyt yllä kuluneen vuoden ajan reippailla vaunulenkeillä (syke nousee olosuhteista riippuen pk- jopa vk -tasolle ja lenkkejä useita kertoja viikossa, 1-2 h kerrallaan) ja edellinen vuosi meni mukavasti kasvavan mahan ja koiran kanssa kävellessä, ei siis varsinaisesti urheillessa. Juoksukoulun ohjelmani on tehty tavoitteena puolimaraton (HCR?), mutta koska varsinaisen juoksuharjoittelun aloitin vasta helmikuussa, niin kuinka monta kuukautta käytännössä täytyisi juoksennella, että puolikas menee läpi? Kympin hölkyttelin viikko sitten tunnissa avg 154 sykkeellä, siis liian kovaa, mutta alkuviikosta olikin ollut flunssassa, mikä saattoi vaikuttaa sykkeeseen.

Link to comment
Share on other sites

Tarvittavat treenikilometrit ovat yksilöllinen juttu. Noista sun treenifiiliksistä. Ei kannata tehdä sellaisia harjoituksia, jotka pistävät telakalle muutamaksi päiväksi, ja pahimmillaan niitä alkaa pelkäämään. Luulen että toi 2h on vähän liikaa.

Pitää vielä tarkentaa, että lenkin aikana olo on todella hyvä. Olen juossut korkeimmillaan n.2,2h, eikä ole lenkin aikana pahalta tuntunut vaan nimenomaan se palautuminen. Eli menee kevyesti muutama päivä niin ettei oikein sääret etenkään kestä juoksua tai muutenkaan. Vähän väsyttää yöllä enemmän jne..

Mutta se ei kait ole olennaista miksi se treeni ei suju vaan se että miten se saadaan sujumaan. Olen ajatellut tehdä juuri niin että vähennän pitkän lenkin pituutta ja satsaan noihin lyhyemmin-useammin -lenkkeihin.

Eiköhän se tästä lähde..

Link to comment
Share on other sites

Osallistu keskusteluun

You are posting as a guest. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy