Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko 8h liikuntaa viikossa liikaa?

joonas
 Share

Recommended Posts

Kuuntelin ylen keskustelu ohjelmaan, jossa haastatellaa eri poliitikkoja. Oli hassua todeta SDP politiikon kokenee Stubbin ulkomaanpolitiikan entisen linjan vääräksi, mutta nykyään ei moittimista ole kuin että Stubbi liikkuu liikaa. Hassua kuulla näiltä vähän liikuntaa harrastavilta poliitikoilta, jonkun liikkuvan liikaa. Tosin tässä taitaa olla pieni yleistys tietenkin. En edes muista politikon nimeä, enkä tiedä liikkuuko hän vai ei. Omasta mielestäni 8h liikuntaa viikossa olisi lähes suositeltavaa jokaiselle, vaikka vähempikin riittäisi.

• Replies 36
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jos mielipidettä kysytään, niin minusta 8 h liikuntaa on kevyen viikon saldo eli vähän. Toki en tarkoita juoksua 8 h viikossa, se on jo ihan kunnon määrä, mutta liikaa? Ei varmasti.

Oikein hyvä suositus keskivertokansalaiselle, tottahan toki!

Joka päivä pitää liikkua eli saada raitista ilmaa ja viikonloppuna reilummin.

Bruukaan aina ihmetellä ääneen, kun käyn suositulla ulkoilualueella täällä Turussa juoksemassa, että kyllä niitä sauvakävelijöitä aurinkoisilla keleillä riittää, mutta missä ne on kun on pilvistä ja sateista. Se on kansantaloudellisesti merkittävä seikka, ymmärtääkseni.

No kyllä minä pidän 8 tuntia ihan tavalliselle keskikertoihmiselle aika isona määränä liikuntaa.

Mutta olenkin plösö sohvaperuna.

Mutta ajattelen vain keskiverto perheenäitiä esimerkiksi. Ensin hakee lapset hoidosta ja tulee kotiin klo 17. Tekee ruoan, pesaisee kurakamppeet, auttaa koululaista läksyissä ja yrittää antaa sitä aikaa lapsilleen kun ei ole koko päivänä nähnyt ja yrittää hetken istahtaa. Kello on jo aika paljon kun perushommelit on tehty.

Ja kyllä mulle itellekin on ollut joskus aika vaikeaa saada se 8 tuntia liikuttua, vaikka muka aktiivisesti olen liikuntaa harrastanut. 10 tunnin viikko on ollut jo superia.

No tää oli taas tätä mun tyhjänpäiväistä lässytystä täältä sohvaperunaosastolta.

Ja kyllä mulle itellekin on ollut joskus aika vaikeaa saada se 8 tuntia liikuttua, vaikka muka aktiivisesti olen liikuntaa harrastanut. 10 tunnin viikko on ollut jo superia.

Olisin väittänyt kirkkain silmin, että 8 h on normiviikkoni. Katsomalla Polarin datasta jouduin toteamaan, että normiviikko onkin 7 h. Huonolla viikolla 5.5 h ja hyvällä 9.5 h. Tuonneko pitäisi saada ujutettu yksi reilun kympin lenkki väliin tai jotakin lenkkiä pidennettyä ? 8 h on kyllä melkoinen määrä mun näkökulmasta.

Tällaisena kohtuullisen hyvänä hiihtotalvena 8 tuntia liikuntaa viikossa tulee helposti täyteen. Hiihtoladut eivät ala ihan tuosta pihasta joten siirtymiset ladulle ja ladulta sujuvat kävellen (lenkkarit jalassa).

Viikolla 10 tuli liikuttua 15 tuntia (juoksua 17km, hiihtoa 127km, kävelyä 18km, yksi kuntosalikäynti ja kerran kävin vesijuoksussa). Viikon 11 saldo oli 14 tuntia (juoksua 10km, hiihtoa 133km, kävelyä 22km ja yksi kuntosalikäynti). Hyötyliikuntaa en ole laskenut mukaan.

Minä tiedän liikkuvani paljon, ainakin isoon työkaveriporukkaani verrattuna. Liikuntani on pääasiassa ajankäytön kannalta tehokasta juoksemista, mutta muutakin liikuntaa kirjauksiini sisältyy. Juoksukilsoja kertyi viimevuonna 4000. Mutta keskimäärin liikuntaan tuli käytettyä aikaa vain vähän yli 7 tuntia/viikko. Hyvien viikkojen määrät olivat luokkaa 7-8 tuntia, mutta selvästi yli 8 tunnin viikkoja oli vain 7 kappaletta. Ja minä olen sentään sellaisessa elämäntilanteessa, että lapset on jo aikuisia ja vapaa-aikani voin käyttää aina vain paremmin niin kuin itseä huvittaa.

Tämän perusteella sanoisin kyllä, että 8 tuntia liikuntaa viikossa KESKIMÄÄRIN on PALJON, mutta ei liikaa. Parhaiten se onnistuu varmaan niiltä, joka voivat yhdistää liikunnan ja sopivan pituisen työmatkan. Tietyissä elämänvaiheissa tuo onnistuu vain harvoilta ajankäyttöihmeiltä (tai pikkuisen itsekkäiltä liikuntafriikeiltä). Jokainen ihminen priorisoi kuitenkin ajankäyttönsä sen mukaan, mitä pitää elämässä tärkeänä ja/tai mielihyvää tuottavana, ja viikossahan on peräti 168 tuntia.

Jos tuon ajan juoksisi viikossa, olisi se minulle liikaa, mutta jollekin toiselle ei. Eikös se Stubb kuitenkin harrasta myös ainakin pyöräilyä ja uintia? Sekä uintia että pyöräilyä voi minusta suht helposti harrastaa ajallisesti enemmän kuin juoksua, jos ajanpuute ei aiheuta ongelmia.

Puhumattakaan patikoinnista, joka kai sekin lasketaan liikunnaksi. Sunnuntairetkien ansiosta mulla tulee useinkin enemmän kuin tuo 8 tuntia, eikä se tunnu kovin paljolta saati liialta.

8 tuntia juoksua on ihan mukava määrä, mutta tulee sitä ihan huomaamatta liikuttua muun elämän merkeissä paljon enemmän. Syksyllä kun heittää pikkurepun selkään ja lähtee metsään lintujen toivossa tai viikonloppuisin sahailee yhden rekikuorman rankoja.

Vaikka em. hyötyliikunta hyvästä onkin, niin silti juoksukuntoa ylläpidetään juoksemalla.

8 tuntia viikossa on ihan kelpo määrä liikuntaa - tuskin liikaa. Mutta jos pelkkää juoksemista tai mitä tahansa yhtä lajia niin ehkä keskiverto työssäkäyvä ihminen joutuu siihen jo vähän ponnistelemaan. Tietysti miten sen nyt liikkuu - muodostuuko se kuten minulla eli kesällä se tulee ihan helposti jos menen neljänä päivänä töihin fillarilla ja juoksen sen 4-5 lenkkiä tai suunnistan tms. Tämän vuoden paras viikko on ollut 25 tuntia :grin: ja toissaviikollakin tuli yli 8 tuntia, käsittäen 2 juoksulenkkiä, 3 hiihtolenkkiä ja kaksi työmatkafillarointia. Niilokselle tuo määrä tulee joka viikko, jos ja kun menee töihin fillarilla ja sitten vielä tekee sen 3-4 juoksulenkkiä sekä yksi suunnistus - viime viikolla esimerkiksi 13 tuntia. Ja kyllä kai tuo työmatkapyöräily pitää liikunnaksi laskea, koska hiki tulee ja suihkussa pitää mennen tullen käydä...

Se onko joka minuutti kehittävää liikuntaa onkin sitten eri juttu. Minulla ainakin tuo pyöräily on tietenkin aivan eri juttu kuin niillä, jotka pyöräilevät työmatkansakin treenimielellä, mutta kyllä silläkin liikunnalla jotakin osa-aluetta varmasti ylläpidetään (tässä iässä). Ainakin jalat ovat selvinneet pitkistäkin koettelemuksista tosi vähillä vammoilla nyt vanhempana kuin ennen nuorempana.

Minulle eräs lääkäri sanoi vuosi sitten, että 4 tuntia viikossa on sopiva määrä liikuntaa. Tämä kuulemma pitää sisällään myös hyötyliikunnan. Tätä suurempi määrä voi sitten olla jo liian raskasta = liikaa.

Katsoin kyseistä lekuria aivan monttu auki ja totesin, että minun ei kannata hänen asiakkaanaan jatkaa. Sen verran oli meidän käsityksemme toisistaan kaukana.

Ei varmaan voi yksikäsitteisesti sanoa, mikä määrä tunteina on liikaa liikuntaa. Jollekin erittäin aloittelijalle 4 tuntia voi olla liikaa, mutta aktiivikuntoilijalle se tuskin on liikaa millään mittareilla. Ehkä liiallisen määrän raja on siinä, että se alkaa jollain tavalla olla häiriöksi muille itselle tärkeille asioille. Mitä ne tärkeät asiat sitten kelläkin ovat. :morebeer:

Liikunnasta puheen ollen, tänään oli Hesarissa juttu, että nuoret koululaiset liikkuvat niin vähän, että osa ei taivu edes sen vertaan että pystyisi menemään kyykkyyn tai hallitsisi kehon koordinatiotaan niin ettei vaatteita pukiessaan läimisi muita! Jonkin sortin aktivointiulkoilua oli noille koululaisille järjestetty. Vanhemmat luulevat että kolme kertaa viikossa riittää....