Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Peruskunto kauden harjoitukset


Pinseli
 Share

Recommended Posts

Tervehdys kaikille jouksun harrastajille taas..

Tähän kysymykseen saattaa löytyä vastaus noista aikaisemmistakin ketjuista, mutta kyselempä nyt viisaammilta kuiteskin.

Ite oon 29v mies, harrastanut liikuntaa viimeiset 15v, joista jouksuun hurahtaneena viim 2v. Viime kesä jouksin yhden puolikkaan 2.17.17 flunssaisena ( oma arvioni vauhdista terveena 1.55 luokkaa). Nyt tähtäin kesä maratoonille, siis ekalle. Tarkoitus on jousta yksi puolikas kesäkuu, maraton elokuu, ja vielä puolikas syyskuu, ja ehkä muutama hölkkä alku keväästä. Joulusta asti olen treenannut pk -vauhtisilla lenkeillä vaihtevasti n 18-30km / viikko. Lisäksi kerran viikossa spinning ja hiihto noin 10-15km. Olen aikonut aloittaa sepon 4.5h ohjelman huhtikuun/toukokuun alusta.

Sitten se itse kysymys. Itseä huolettaa olenko tehnyt pk kaudella asiat oikein ja riittääkö takana oleva harjoittelu sepon ohjelman aloitukseen ? Jouksu on tuntunut ihan kivalta ja kulkenut vauhti 6-6-5min /km. Ja jos ei riitä mitä pitäisi tehdä toisin vielä tämän kahden kuukauden aikana, että onnistuisin elokuun koitoksessa ?

Heittäkää vinkkiä ja kommettia jos on saman tyyppisestä tilanteessa tullut oltua ja tietenkin rautainen kokemus....puhuu

Yritän päivittää tänne harjoittelun etenemistä...kaikki samassa tilanteessa olevat tervetuloa mukaan ketjuun..

Link to comment
Share on other sites

Itse olen käyttänyt paljon harjoitusmetodia "Jos tuntuu hyvältä, sitten on vielä varaa kiristää".

Vauhtia tulee lisää, lisäämällä harjoitusten vauhtia. Kestävyyttä tulee lisää, kun juoksee pitempikestoisia lenkkejä (ei välttämättä enää ihan niin kovaa kun noi aiemmin mainitut vauhdinlisäyslenkit).

Siis vastaukseni: Kahdessa kuukaudessa tekee paljon! Jos vaan kotiolot antaa myöden, kilometrejä on varaa lisätä varsin paljon. Ja sitten jos vielä paikat kestää voi ne välipäivät täyttää toistaiseksi vauhtilenkeillä.

Link to comment
Share on other sites

Siis nythän mä en ole paras ihminen neuvomaan, koska olen kämmännyt usein noiden treenitehojen ja palautustehojen kanssa. Tästä huolimatta kehotan positiivisuuteen oman esimerkkini kautta:

2003 aloittaessani (23-vuotiaana) maratontreenin huhtikuun alussa oli taustalla alle viisi lenkkiä edeltäneen vuoden ajalta eikä muuta sporttia (sitä aiemmin palloilulajeja kohtuu aktiivisesti). Siitä sitten painelin lenkille ja lisäsin API:n ajatuksen mukaan tehoja ihan fiilispohjalta. Juoksin pääsääntöisesti 3-5x 12km viikkoon ja yhteensä muutaman yli 25km. Juoksunopeudet oli nyt asiaa tarkastellen vähän huonot- siis liian nopeat, oli vähän tsägää mukana- mutta yhtä kaikki: Kroppa vertyi, jalat tottui juoksemaan oikeasti jne.

Eli jos sulla on taustalla 15vuotta sporttia ja olet koko talven huitonut vähän lenkkejä, spinningiä ja hiihtoa - ei mitään hätiä. Nyt vain ensin matkaa per viikko ylös jonnekin 50-60km per viikko tasolle ja esim. toukokuun puolesta sitten myös lisää tehoja.

Jos puolikas olisi mennyt 1.55 viime vuonna, niin kelpo treenin jälkeen loppukesästä menee maraton lähelle neljää.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy