Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vauhti vs. syke


linkku
 Share

Recommended Posts

Juoksukärpänen puraisi ja tavoitteellisena kaverina tavoitteena tietenkin heti maraton - joskus tulevaisuudessa.

Olen tutkaillut näitä maratonohjelmia ja harjoitusohjeita ja yksi asia jäänyt askarruttamaan, kun on kirjallisuutta lukenut.

Eli kumpaa pitäisi noudattaa, kun harjoittelee - ohjeellista sykealuetta vai vauhtia? Mulla nämä eroaa aika paljonkin toisistaan.

Jos siis sykkeen pitäisi olla vaikka alle 145, niin näin aloittelevana juoksijana minulla syke nousee tuohon jo jollain 7,5 min/km vauhdilla. Toisaalta harjoitusohjelmassa sanotaan, että pitäisi juosta 6min/km, jolloin syke taas ei ole enää ohjeellisella alueella.

Maksimisykkeitä ja (an)aerobisia kynnyksiä en ole selvittänyt, vaikuttaako nämä jotenkin em. juttuihin?

Link to comment
Share on other sites

Kuulostaa merkilliseltä ohjelmalta. Sykkeitten kohdalla on usein sanottu, että ovat yksilöllisiä, mutta samaa voinee sanoa myös vauhdeista. En tiedä, mutta veikkaan että kannattaa selvittää itselleen joko sopivat harjoitussykkeet tai sopivat harjoitusvauhdit, ja noudattaa sitten niitä. Vauhdit saanee suunnilleen oikein mutupohjaltakin, eikä niitä tarvitse alati mittailla, ellei ole insinööri.

Link to comment
Share on other sites

Ohjelmat on yleensä tehty tiettyyn tavoiteaikaan tähtääviksi ja tavoitevauhdit ilmoitettu sen mukaan mitä ko. maratonaikaan tähtäävän oletetaan juoksevan. Jos ohjelman ilmoittamalla pk-vauhdilla sykkeesi ovat tapissa, niin vaihda hitaampaan tavoiteaikaan tähtäävään ohjelmaan tai tuunaa ohjelman vauhdit omalle kuntotasolle sopivaksi.

Link to comment
Share on other sites

Noudata sitä ohjeellista sykealuetta, kun kerran olet vasta aloittamassa harjoittelun etkä siis ole siinä kunnossa, kuin nuo ohjelmat olettavat sinun olevan, kun treenaat tiettyyn tavotteeseen tähtäävällä ohjelmalla. Treenin myötä sitten pääset kovempaa ja kovempaa samoilla sykkeillä, kunnes olet siinä harjoitusohjelman olettamassa tilanteessa, että voit juosta vaikka sen 6min/km alle 145 sykkeellä. Tsemppiä harjoitteluun! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Noudata sitä ohjeellista sykealuetta, kun kerran olet vasta aloittamassa harjoittelun etkä siis ole siinä kunnossa, kuin nuo ohjelmat olettavat sinun olevan, kun treenaat tiettyyn tavotteeseen tähtäävällä ohjelmalla. Treenin myötä sitten pääset kovempaa ja kovempaa samoilla sykkeillä, kunnes olet siinä harjoitusohjelman olettamassa tilanteessa, että voit juosta vaikka sen 6min/km alle 145 sykkeellä. Tsemppiä harjoitteluun! :thumbsup:

Noin sen oletinkin olevan. Tuntuu vaan tosiaan välillä turhauttavalta juosta todella hiljaista vauhtia, mutta kyllä se peruskestävyys vissiin niilläkin vauhdeilla kehittyy.

Ja nyt tuli sitten ilmoittauduttua Teskun kuntotestiinkin, kun sellainen tänne Helsinkiin saapuu. Ja Juoksija-kortin kanssa tuo on vielä ihan kohtuuhintainenkin.

http://www.tesku.fi/sivut/uutta.php

Kiitoksia toivotuksista :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy