Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Syke alas!


Täti
 Share

Recommended Posts

Alan ehkä pikkuhiljaa uskoa, että menen liian kovaa, vaikka "kovaa" en "juokse", vaan paremminkin hölkkään mielestäni melko hitaasti, ehkä 6,5 minsan vauhtia. Viimeinen pidempi lenkki, noin 13 kilsaa, meni keskisykkeellä 158, mikä lienee aivan liikaa. Tuo syke ei tunnu missään, en koe sen rasittavan tms. Vauhdin olisi oltava noin kävelyvauhtista (no, kävelen kyllä aika nopeaa...), jotta syke olisi jotain 120-alkuista.:022:

Kysymys: miten kauan suunnilleen kestää, että syke laskee? Se lienee yksilökohtaista, mutta jotain osviittaa olisi kiva saada.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sykkeen laskemiseen en osaa vielä kommentoida mitään kun on niin lyhyeltä ajalta dataa, mutta noista sykkeistä:

Esim. omalla kohdallani näin

max syke = n. 210

min syke = n. 55

sykereservi = 210-55 = 155

55 + 155*0.665 = 158 eli kun käytän 66,5 % sykereservistä, niin sykkeeksi tulee 158 eli nippa nappa VK:n puolelle menee.

55 + 155*0.50 = 132,5 eli kun käytän 50 % sykereservistä, niin sykkeeksi tulee 132,5. Ja tämä on minulle niin kevyttä, etten itse asiassa ikinä pystynyt juoksemaan tällaisilla sykkeillä.

Eli rasittavuus eri sykkeillä riippuu aika paljon siitä minkälainen lepo- ja maksimisyke on, ja sitä kautta sykereservi. Korjailkaa, jos ja kun olen väärässä. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Viimeinen pidempi lenkki, noin 13 kilsaa, meni keskisykkeellä 158, mikä lienee aivan liikaa. Tuo syke ei tunnu missään, en koe sen rasittavan tms.

Jos kerran tuo syke ei tunnu missään, niin eihän se silloin voi olla liikaa.

Luultavasti mitä mukavinta PK-vauhtia. Omien tuntemusten mukaan kun seurailet noita sykkeitä; esim. miten pumppu käyttäytyy reippaammilla vauhdeilla vs. hitaampi kyntäminen.

En minäkään ole käynyt määrittämässä kynnyksiäni, mutta laajalla PK-vauhtiskaalalla syke asettuu johonkin välille 140 - 160 ja VK 170 - 180.

Ihan maksimia vääntämällä olen saavuttanut 195, vaikka luulen että todellinen maksimi on tätäkin korkeammalla. Kaverin kanssa hölkötellessä syke pyörii n. 120 - 135 eli mukavasti palauttavilla tehoilla mennään.

Mittari on laskeskellut kynnysarvoiksi aerk 158 ja anak 177 laskennalliseen maksimiin 197 perustuen, mutta itse voisin veikata kynnysten olevan pari pykälää korkeammalla.

Näillä tiedoilla mennään (metsään?)... :lipsrsealed:

Link to comment
Share on other sites

Omien tietojen mukaan asia on näin, että kun vaan jaksaa pitää sen sykkeen peruskunto-alueen puolella niin vauhti kasvaa ja syke laskee, mutta jos juoksee peruskunto-alueen yläpuolella jää harjoitusvaikutus paljon pienemmäksi.

Eli täytyisi vaan jaksaa pitää se syke alhaalla vaikka sitten kävelemällä, lopputulos on monin verroin parempi.

Näin siis oma käsitys menee...

Link to comment
Share on other sites

Omien kokemuksieni pohjalta vastailen:

Viime syksynä kun yritin pitää keskisykkeen 60-70% maksimista eli noin 120-140 tasolla, niin vauhti oli noin 7 km/h. (Olin sitä ennen juossut pk-lenkit aivan liian kovaa omaan kuntooni nähden, keskisykkeet oli 150:n päälle) Nyt keväällä samoilla sykkeillä mennään jo melkein 9 km/h. Tässä välissä olen pelannut tennistä melko paljon ja vetänyt hitaita pk-lenkkejä ja välillä vähän reippaampaa. Minulla on varsin suuri ero pk-vauhdin ja vk-mk-vauhtien välillä. Kovemmat lenkit saattavat olla 14-15 km/h nopeudella.

Eli suositukseni on, että yrität juosta niin hiljaa kuin vain pystyt, esim minun piti alussa juosta 7 km/h ja pitää välillä pieniä kävelypausseja, kun syke rupesi nousemaan. Sitten muutaman kuukauden jälkeen kroppa rupeaa tottumaan siihen ja sykkeet pysyy paremmin kurissa, tämä on oma henkilökohtainen kokemukseni. :running:

Link to comment
Share on other sites

Kysymys: miten kauan suunnilleen kestää, että syke laskee? Se lienee yksilökohtaista, mutta jotain osviittaa olisi kiva saada.

Miksi odottaa sykkeen laskemista, jos juoksu tuntuu helpolta ja mukavalta. Eikö kannata mielluummin pitää syke suurin piirtein samana ja lisätä lenkeille vauhtia. Veikkaan myös, että juoksusi on tuolla 158 sykkeella ihan reilusti "PK-alueella". Itse lopetin sykkeen tarkkailun kokonaan 1½ vuotta sitten, koska se teki juoksusta myös paljon rennompaa sen jatkuvan kontrolloinnin jäätyä pois.

Veikkaampa muuten että moni juoksufoorumilaisista saa ihanalta tuntuvia, ihan vavisuttavia AHAA-elämyksiä, kunhan ilmat lämpenevät ja päästään juoksemaan ilman tukalaa vaatetusta. Vaatelisä voi olla jopa 5 - 10 lyöntiä minuutissa :)

Link to comment
Share on other sites

Minulla pitkien lenkkien sykkeet alkoivat laskea tämän vuoden helmikuussa, kun olin kaksi kuukautta tehnyt kaikki pk-lenkit osittain kävellen. Parissa kuukaudessa ne laskivat niin paljon, että nyt pystyn tekemään lenkit jo ilman kävelyosuuksia.

Sitä ennen kaikki juoksulenkit reipasta vauhtia ja sykkeet noin 145 - 155 ja pitkätkin lenkit sykkeillä 144-150 (mukamas rauhallisesti) ja nyt siis pk-lenkit sykkeillä 130-138 ja vauhtikin on hiukan kasvanut noilla hitailla pitkillä lenkeillä.

Tosin olen ihan aloittelija näissä hommissa, lenkkeilyä vasta noin 3 vuotta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos! Eilen yritin hissuttaa 5 kilsaa mahdollisimman hitaasti:hali_knuffl_rein:, aikaa meni 42 minsaa, vauhti oli näyttää olleen huikeat 8:13/km!!! Keskisyke silti 138 - sai keskittyä, ettei vauhti noussut. Täytyy yrittää jatkaa ryömimistä, vaikka se itse asiassa tuntuu tosi nololta... onneksi eilen oli jo pimeää!:ashamed0001:

Toukokuussa olis kyllä tarkoitus mennä puolikkaalle. Juoksua on takana ainakin 5 vuotta ja olen aina ollut hidas menijä.

Link to comment
Share on other sites

No sinä olet kyllä huomattavasti nopeampi, mitä minä aikaisemmin. Siis ennen tätä sykkeen laskua hitaat lenkit syke 145 ja vauhti 8:00 ja nyt tosiaan hitailla 135 ja vauhti (ei edelleenkään päätä huimaa) 7:20, mutta siis tämä kehitys ihan tämän vuoden tammikuusta maaliskuuhun.

Tosin olen myös vuoden alusta lähtien kiinnittänyt terveelliseen ruokaan erityishuomion. Aikaisemmin kuvittelin syöväni terveellisesti, mutta söin aivan liian vähän. En laihtunut, mutta eipä kuntokaan parantunut.

Link to comment
Share on other sites

Miksi sykkeen sitten pitäisi laskea? Jos olo on hyvä, niin silloin kai se on riittävä taso? Mulla jos on 158 keskisyke ollut lenkillä, niin kyseessä on ollut tuntumaltaan erittäin helppo lenkki. Eilen juuri koetin tuota matalan sykkeen lenkkiä, ja oli jaloille raskaamman tuntuista hiippailla väkisin hiljaa. Kun nostin hiukan vauhteja, niin syke ei jostain syystä noussutkaan, mutta meno oli rennompaa ja helpompaa. Hiljaistahan se meno mullakin joka tapauksessa on. Sitten aina joskus koetan ottaa niitä reippaampia väliin, joissa tuntuma on vähemmän helppo, jonka kuvittelen olevan sitten sitä veekoota=) Ei se nyt ainakaan ihan turhaakaan voi olla, vaikka sykkeet olisikin hiuk korkeammalla, jos kuitenkin jaksaa viitisen kertaa viikossa hölkötellä erivauhtisia ja -pituisia lenkkejä.

Link to comment
Share on other sites

Itse ajattelen näitä sykkeitä sydämen näkökulmasta. Sydänhän on lihas. Ja jos sydänlihas on vahva ja voimakas, sen ei tarvitse lyödä rasituksessa niin usein. Ja vahvana se jaksaa pidempään - eikä rasitu pienistä. Tätä tausta-ajattelua vasten olen sohvaperunavaiheesta lähtien (2006) liikkunut sen verran hitaasti, että sydän on rauhassa saanut voimistua. Ei se minusta nopeaa ole tehnyt, eikä ole ollut tarkoituskaan. Mutta samoilla sykelukemilla vauhti on noussut pikkuhiljaa ja samoin omat tuntemukset siitä mikä on rasittavaa ja mikä ei. Yksinkertaisesti jaksaa pidempään väsymättä.

Ja siksi toisekseen kun etenee riittävän hitaalla tahdilla ei tarvitse kärsiä RASITUSvammoista - siis niistä jotka tulevat kropan liiallisesta rasittamisesta :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Miksi sykkeen sitten pitäisi laskea? Jos olo on hyvä, niin silloin kai se on riittävä taso? Mulla jos on 158 keskisyke ollut lenkillä, niin kyseessä on ollut tuntumaltaan erittäin helppo lenkki. Eilen juuri koetin tuota matalan sykkeen lenkkiä, ja oli jaloille raskaamman tuntuista hiippailla väkisin hiljaa. Kun nostin hiukan vauhteja, niin syke ei jostain syystä noussutkaan, mutta meno oli rennompaa ja helpompaa. Hiljaistahan se meno mullakin joka tapauksessa on. Sitten aina joskus koetan ottaa niitä reippaampia väliin, joissa tuntuma on vähemmän helppo, jonka kuvittelen olevan sitten sitä veekoota=) Ei se nyt ainakaan ihan turhaakaan voi olla, vaikka sykkeet olisikin hiuk korkeammalla, jos kuitenkin jaksaa viitisen kertaa viikossa hölkötellä erivauhtisia ja -pituisia lenkkejä.

Eipä kai sen sykkeen tarvitse laskea. Sykkeen lasku on kuitenkin merkki siitä, että sydämen tilavuus on kasvanut. Sydämen tilavuus puolestaan kasvaa, jos verta pitää pumpata enemmän kerralla. Verta pitää puolestaan pumpata enemmän, jos verta on enemmän. Jos verta on enemmän, verisuoniakin on oltava enemmän. Ja näitä suonia, niitä hiussuonia varsinkin, tulee enemmän, jos lihaksessa tarvitaan happea enemmän. Ja sitä happea tarvitaan erityisesti niiden moneen kertaan mainittujen rasvojen polttamiseen energiaksi siellä lihaksessa, sehän ei muutu lihasenergiaksi anaerobisesti. Tähän suuntaan.

(Rasvoja puolestaan tarvitaan polttoaineeksi silloin, kun hiilarit eivät riitä. Hiilarit puolestaan eivät riitä pitkissä, tunteja kestävissä suorituksissa. Toisaalta, ne ovat ensisijainen energianlähde lyhyemmissä kovatehoisemmissa suorituksissa. Niin että tuon rasva-aineenvaihdunnan hinkkaaminen kuntoon vaatii pientä elimistön huijaamista sillä petollisen rauhallisella tahdilla.)

Yksittäinen sykelukema ei kyllä vielä kerro, että missä elimistön osalta mennään. Siinä lukemassa kun tiivistyy niin stressi, flunssa, adrenaliini kuin lihastoimintakin yhteen lukemaan.

Helppo lenkki, hmm. Yhdelle se tarkoittaa, ettei ihan tule verenmaku suuhun, toiselle puolestaan, että pystyy viheltelemään rauhallisesti mennessään. :viheltely:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy