Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lokakuussa Santiago de Compostelaan

AnnuV
 Share

Recommended Posts

Olen ikäni puolesta siirtymässä uudelle kymmenluvulle ja olen sen kunniaksi tekemässä eräänlaista välitilinpäätösta ja aion juosta Ranskalaisen tien Roncesvallesista Santiago de Compostelaan lokakuussa.Ajatus reitin kulkemisesta on ollut ajatuksissani jo parikymmentä vuotta ja nyt kun neljäkymppiä on kohta lasissa on tullut aika.

Matkaan lähtemistä helpottaa tietysti se, että kokemuksia reitistä on kanssaeläjillä suht paljon.

MUTTA, että juosten.

Olen harrastanut liikuntaa aina, juoksua aktiivisesti/säännöllisesti n.4 vuotta. Kaksi maratonia takana, puolikkaita juostuna ihan kiitettävästi. Liikun paljon - juoksulenkkejä näin talvella 3-5/vko + koiran kanssa metsälenkit kävellen -tunteja kuluu viikossa + sulista +sählyä(satunnaisesti) yms.

Ultraa en ole juossut yhtään,siksi VINKKEJÄ otetaan vastaan. Onko kokemusta vastaavasta. Olen suunnitellut juoksevani n. maratonin päivässä HITAASTI. Lenkkejä aion pidentää pikkuhiljaa kun kevät tulee. Olen lukenut näitä "ultrasivujen" treenivinkkejä ja tullut siihen tulokseen, että täytyy löytää itselle sopiva tapa. Näin äkkiseltään se tuntuisi olevan alkuun 3-4 tunnin lenkkejä joitain kertoja viikossa siitä kasvattaen 5-6 tunnin lenkkeihin. Olen ajatellut juosta sen pituisia päiviä sitten Espanjassa.

Janne Kankaansyrjän blogin Santiago de Compostelan juoksusta luin. Itselleni on mahdollisesti tulossa "huoltojoukko", kavereita mukaan, mutta jos innokkaimmat lähtijät peruvat lähdön lähestyessä, mietin sitäkin miten toteuttaa moinen juoksu yksin. Vinkkejä tästäkin saa laittaa, jos on kokemusta.

Eli vinkkejä kaikesta mahdollisesta, mistä luulisi olevan hyötyä tässä turneessa :)! Ja jos kiinnostaa lähteä itsekin juoksemaan saa laittaa viestiä, ainahan on kivempaa porukalla lähteä - ja lähipiirissäni ei ole ketään tässä mittakaavassa juoksemisesta innostunutta ;).

Voih...

Minullakin tulee 40 täyteen, mutta olen suunnitellut tuota samaa tuonne 10 vuoden päähän...

Tosin en ole ollenkaan varma haluanko edetä juosten, muuta kuin EHKÄ osan matkaa...

En osaa mitään konkreettista treenivinkkiä antaa, paitsi että tuohon harjoittelun tulee olla todella määräpainotteista...

Maraton päivässä hitaastikin käy nimittäin jalkojen päälle...

Eli jalkojen tulisi olla vahvat ja "iskunkestävät"...

Spiros voisi olla oikea henkilö opastamaan minkä tyyppisiä harjoituksia kannattaa tehdä, joten siirrän puheenvuoron kokeneemmille...

Jos siirrät kymmenellä vuodella etiäpäin niin lähden mukaan... :thumbup:

Jotain vinkkejä olisi tietty kiva saada, kun noin hieno suunnitelma on toteutumassa. Onnittelut siitä ihan ekaksi!

Enpä ole noin pitkiä reissuja tehnyt, mutta ihan perstuntumalta sanoisin, että koeta jollain tavalla pitää treeni nousujohteisena, muttei liian rajusti. Onhan sulla tuota treeniä alla, mutta silti - sanoisin samaa, että maraton päivässä (kuinka monen päivän ajan siis?) on aikamoinen rasitus, johon jalkojen tulisi olla hyvin valmisteltu riittävän määräpainotteisella treenillä. Mikä sitten on riittävää itse kullekin....mutta siis älä nosta määriä liian nopeasti.