Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
PiaV

Pyöräilykengät?

Recommended Posts

Tri-kengässä on usein tarrakiinnitys, jotta se on helpompi pukea ja riisua ajaessa. Samoin ne on paremmin ilmastoituja. Jäykkyydessä ei tarvitse tinkiä, esim mulla on maantiekengät jotkut kalliit spessut ja triathloniin laket-lake noista on jäykempi. Maantiekenkä mulla on hieman naftimpi, joten ne onkin kisoissa pikkaisen hitaammat pukea. Jos ihan viimeisistä sekunteista ei oo kiinni, niin maantiekenkä on varmaan aina hieman paremmin istuva/säädettävä. Moni taitaakin ajella pitemmät matkat noilla ja lyhyet tri-kengillä.

Standardeja on useampia.

tässä nyt alkuun jotakin.

Hei!

Nyt tulee paljon kysymyksiä kengistä ja klosseista ja polkimista, mutta toivottavasti joku osaisi valaista näiden kanssa.

Olisikohan teillä jotain vinkkiä, mitä kenkää sitä oikein pitäisi katsella, kun pitäisi varmaan nuo maastopyörän kengät ja polkimet pistää vaihtoon/ jättää toiseen pyörään. Koskaan en ole pyöräilyyn sopivia kenkiä pahemmin katsellut, nuo toisetkin ostin veljen kaverilta kun hälle jäi käyttämättömiksi.

Mikä ero tri-kengällä ja maantiekengällä on? Tri-kenkä taitaa olla vähän tuuletetumpi, mutta mitäs muuta eroa niillä on? Kiinnitys on varmaan ihan mallista riippuvaista, mutta taitaa tri-käytössä olevissa kengissä olla yleisempää ratkaisu, joka voisi olla nopeampi kiinnittää, etenkin lennossa? Onko klossin paikalla jotain eroa? Jäykkyydessä? Jossain muussa?

Mihin sitä pitäisi kiinnittää huomiota, kun kenkää valitsee? Kuinka tiukka sen oikeastaan pitäisi olla?

Onko materiaalilla väliä muutoin kuin painossa? Jotkut kengät taitaa olla enemmän lasikuitua, toiset hiilikuitua jne... Toiset kengät taitaa nykyään olla tällaisia uuniin laitettavia, jotka muovautuvat sitten "täydellisesti" omaan jalkaan. Ovatko nämä kuinka yleisiä? Kuinka muovautuvia sitten tällaiset ei-lämpökäsiteltävät-kengät ovat, pitääkö istua ensi kokeilulla ja ei heilua?

Sitten toinen kysymys, joka monesta voi tuntua tyhmältä, mutta kun en ole koskaan näitä katsellut, niin ei voi tietää. Onko niitä klosseja monenlaisia, jotka istuvat kenkään/polkimeen, vai onko kaupoissa jotain standardimalleja, jotka sopivat lähes kaikkiin kenkiin/polkimiin? Ei taida tuo minun vanha kenkä esim. sopia maantiepolkimeen, klossinsa puolesta, ja kenkääni tuskin saisi sellaista klossia, joka menee noihin maantiepolkimiin?

Mitäs noista polkimista sitten? Materiaali = paino? Onko niissä nyt paljon muutakin ajateltavaa, kun taitaa monet valmistajat niitäkin tehdä, joten onko niissä jotain oleellista eroakin?

Tällainen avautuminen kenkäongelmasta tällä kertaa :D

Kenkiin liittyen semmoinen kysymys; Pistättekö pyöräilykengät kuinka tiukalle kisassa ja ylipäänsä kuinka tyköistuvat tri-pyöräilykengät pitäisi olla, ajatellen pyöräilynjälkeistä juoksua? Tiedän että maantiepyöräilijät ostavat tiukat kengät jotka on tiukalla ajossa, mutta sen jälkeistä juoksua ajatellen itse olen amatöörinä huolissani kuinka juoksu kulkee jos on pitänyt jalkateriä prässissä monta tuntia?

Kenkiin liittyen semmoinen kysymys; Pistättekö pyöräilykengät kuinka tiukalle kisassa ja ylipäänsä kuinka tyköistuvat tri-pyöräilykengät pitäisi olla, ajatellen pyöräilynjälkeistä juoksua? Tiedän että maantiepyöräilijät ostavat tiukat kengät jotka on tiukalla ajossa, mutta sen jälkeistä juoksua ajatellen itse olen amatöörinä huolissani kuinka juoksu kulkee jos on pitänyt jalkateriä prässissä monta tuntia?

Eiköhän kenkien tiukkuus ole ihan pyöräilijästä kiinni aivan kuin siitä pitääkö sukkia alla vai ei. Itse kisaan aina paljain jaloin, myös juoksun osalla, mutta sehän on makuasia. Olen vuosia käyttänyt shimanon tr31 kenkiä koska lesti sopii, kiinnitys on helppo (vaan yksi tarra), hinta on kohdallaan ja takana oleva lenkki helpottaa kuminauhakiinnitystä pyörään. Juoksuosuutta helpottaa jos pyöräilytekniikka on kunnossa ja asento on oikea (aika-ajoasento yleensä tukottaa lonkan jos asento ei ole hyvä).

Triathlon kengissä on tuo lenkki kantapäässä jotta sen saa helposti sujautettua jalkaan. Tästä samasta lenkistä saa siis myös PiaV:n mainitsemat kuminauhaviritukset tuunattua.

Ja toinen ominaisuus on tuo tarrakiinnike joka auki ollessaan lerpattaa ulospäin, eikä näin ollen ole vaaraa että se lärpäke jää ketjujen väliin.

Rookie

Juu kyllä minulla triathlon pyöräilykengät on. Lähinnä kai pohdiskeluni johtuu siitä että juoksen varvastossuilla ja löysään puristamattomaan kenkään tottuneet ja herkistyneet jalkateräni eivät yhtään tykkää puristavista kengistä. Meinasin vaan kysyä, että olenko se vaan minä, vaan kokeeko kukaan muu sen ongelmana että edes pyöräilykenkä ei saisi puristaa. Ja että onko peräti tässä eroa tri vs maantiekengän välillä. Vai meneekö siinä 'watteja' hukkaan jos ei ole tarpeeksi kireät kengät.

Silloin joskus kun juoksin lenkkareilla, juoksukenkäkokoni oli 39 2/3 ja pyöräilykenkä koko 40. Nyt 2.5 vuotta varvastossuilla ja Feelmaxeilla kun olen juossut niin pari vuotta sitten ostamani Shimanon (koko 40) pyöräilykenkä tuntuu päkiän kohdalta puristavalta ja oikean jala isovarvas osuu kengän kärkeen. Viime vuonna kun ostin triatlon pyöräilykengät kiinnitin erityisesti huomiota kengän päkiäosan leveyteen, kun tuntuu että kaikissa kengissä päkiä ja varpaat ahistaa ja joutuu epänormaaliin puristukseen. Jouduin tekemään semmoisen kompromissin, että ostin peräti koon 42 Pearl Izumi Tri Fly IV:t. Ne ovat hyvät leveydeltään ja varvasosaltaan, kunhan vaan pisti paksummat pohjalliset kenkään jotta tarrassa riitti kiristysvara ettei kenkä heilu pystysuunnassa. Niillä on menty treeniä ja yksi pikamatkan mittelö ja ihan tyytyväinen olen ollut. Kiinnostaa vaan onko kellään kokeneemmalla näin vai onko tämä minun amatööripuuhastelua ja että pitäisi ostaa tiukemmat kengät.

Muokattu

Shimanon kokotaulukko on aika reilu, esim. itsellä normaalikenkä 44,5 ja Shimpan pyöräkengät molemmat (tri + maasto) numeroa 46.

Mitä pidempi matka, sen enemmän kannattaa arvottaa mukavuutta ja hyvää istuvuutta/ tuntumaa. Jossain sprintissä ei ehdi/pysty paljon kengän kokoja pohdiskelemaan, mutta puolikkaalla ja täydellä kyllä...

No joo just puolimatka tässä on mielessä (ilmoittauduttu jo ja hotellitkin varattu) ja täysikin ehkä joskus tulevaisuudessa. Juu ehkä nyt pohdiskelen vähän liikaa tosiaan. :smiley:

Ja varmaan tuosta edellisestä viestistäni saa kuvan, että ne hankkimani PI Tri Flyt ovat jotenkin tosi yli-isot, niin ei todellakaan, itseasiassa ne ovat päkiän kohdalta juuri sopivat. Korotetulla pohjallisella ne saa kiristettyä jalkapöytää vasten hyvin. Niillä on viime syksynä jo menty semmoisia puolikkaalle sopivia harjoituslenkkejä ilman mitään havaintoja liiasta löysyydestä joten en juu mitenkään kauhian vakavissani ole kenkien vaihtamista harkinnut.

Mutta siis summa summarum ei kait tässä mitään ihmeellistä ole. Liian kireillä juoksukengillä voi saada juoksunsa pilalle. Pyöräilyssä liiasta kireydestä ei taida olla niin paljon haittaa (perustuen näihin vastauksiin jossa ihmeteltiin koko kysymystä) ja ilmeisesti vähän kireämmällä ollut jalka siitä kyllä lähtee juoksussakin pelaamaan, kunhan ei laita niitä lenkkareita liian kireälle. Olisiko se peräti niin että jalat on jo valmiiksi turvotettu pyörällä, joten juoksukenkien kireyden saa siksi sopivaksi T2:ssa eikä tarvi jättää enään turpoamisvaraa.

Pyöräilyssä liiasta kireydestä ei taida olla niin paljon haittaa (perustuen näihin vastauksiin jossa ihmeteltiin koko kysymystä) ja ilmeisesti vähän kireämmällä ollut jalka siitä kyllä lähtee juoksussakin pelaamaan, kunhan ei laita niitä lenkkareita liian kireälle. Olisiko se peräti niin että jalat on jo valmiiksi turvotettu pyörällä, joten juoksukenkien kireyden saa siksi sopivaksi T2:ssa eikä tarvi jättää enään turpoamisvaraa.

Onko sulla tarkoitus juosta varvastossuilla vaiko lenkkareilla? mulla on ainakin lämpöisissä oloissa koipi turvonnut juoksun aikana (ei siis pyöräilyn aikana) ja fivefingersit olis olleet ihan liian tiukat ja pureutunueet ihoon... tämän takia olen juossut kisat aina lenkkareilla ja hoitanut treenit noilla varpistimilla :)

Onko sulla tarkoitus juosta varvastossuilla vaiko lenkkareilla? mulla on ainakin lämpöisissä oloissa koipi turvonnut juoksun aikana (ei siis pyöräilyn aikana) ja fivefingersit olis olleet ihan liian tiukat ja pureutunueet ihoon... tämän takia olen juossut kisat aina lenkkareilla ja hoitanut treenit noilla varpistimilla :)

Five Fingereissä tai Feelmaxeissa. Viime vuonna pikamatkan vedin VFF:llä. Mulla on ne nauhalliset Speedit (mm.) jotka eivät ole ihan jalanmyötäiset. Kaikki kolme maratoniani olen juossut five fingereillä. Vaihdon nopeuden kannalta Feelmaxit voisi juu olla paremmat. Nyt talven olen juossut Feelmaxeilla ja käytön helppous on niissä hyvä, ne sujahtaa jalkaan niin helposti.

Muokattu

Onko kellään kokemusta Shimanon muotoiltavista kengistä? Itellä Sidin huippumalli Ergo2 ollut nyt 2v, mutta hieman puristaa. Ehkäpä hieman leveämpi lesti sopii itselleni?

Ens kesänä eka IM ja varmaan tarkoituksena vetää mukavuuden takia tuo parhaila kengillä (vrt normi maantiekenkä vs triathlonkenkä) Niin ja tarkoitan Shimanon SH-R320 mallia, onko kokemusta? Shimanolta ilmestyi myös uusi triathlonmalli SH-TR60.

Taloudessa 2 kuskilla muotoiltavat Virvelit. Mallinumeroa en nyt jaksa muistaa, mutta ulkonäöltään ovat hyvinkin juuri tuota SH-R320- mallia.

Tyytyväisiä oltu yhden kesän käyttökokemuksella. Kevyet ja jäykät, "ilmastointi" riittää, helppo pukea eli suuaukko aukeaa riittävästi ja räikkä helppo käyttää, säätö onnistuu riittävän helposti ajon aikanakin, kolmella kiristimellä (2 tarraa+ räikkä) saa varmasti säädeltyä juuri haluamalleen kireydelle, hyvin istuivat jalkaan jo kaupassa ennen muokkausta, eikä muokkaus ainakaan huonontanut asiaa.

En aio ihan heti vaihtaa.

trikengissä minusta on just se ongelma että ilmastointi riittää.. meinaan varpaat jäätyy suomen kesässä :chuncky:

Jos ei ole niin kiire, niin tavan pyöräilykenkä riittää ja istuu paremmin/varmemmin jalassa ku tri kenkä tarraläpällä. Ite käytän myös Ergo2 carbonia kisassa ku kisassa.

Tsekkaa myös Bontit, kevyitä ja muovattavia. Leveämpi lesti ku Sidissä.