Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
PiaV

Pyöräilykengät?

Recommended Posts

Tuo kylmyysjuttu hieman arveluttaa edelleen. Tietty kaikki kisat ovat - Suomen mittakaavassa - lämpimään aikaan, mikä saattaa olla ratkaisu asiaan. Treenaillahan voi missä kengissä vain ja kengänsuojien kanssa.

Näillä olen selvinnyt tri-kengillä vähän viileämmässäkin (eivätkä hidasta pukemista):

http://www.probikekit.com/eu/clothing/mens/cycling-clothing/overshoes/blue-seventy-toe-covers.html

Lasse

Mä en olisi niin vakuuttunut että kengät pyörissä kiinni välttämättä edes juuri nopeuttaa vaihtoa. Sen sijaan riski siihen että vaihtoon menee tooosi kauan kasvaa huomattavasti kuten pölhön toka video osoittaa (ja siinä on sentään ammattilaiset kyseessä).

Pyöräkenkien jalkaan laittoon ei montaa sekkaa kulu (15-20s max) ja osa siitä ajansäästöstä tulee takaisin hidastuneena alkuvauhtina pyörän päällä kenkiä jalkaan laittaessa.

Rookie

Ihan hyvä pointti niin kauan kuin ajetaan yksin tuulta/ mies miestä/ kelloa/ itseään vastaan. Eli kuten tällä palstalla useimmat. Sitten vaikkapa tasokkaassa peesivapaassa kisassa jossa kyse esim. sarjan voitosta niin maailma on täynnä kisoja joissa 15s on ollut ihan ratkaiseva ero koko kilpailun kannalta jos sen verran on jääty pääjoukosta ja se on ajanut karkuun. Kuitenkin nuo kengät on loppupeleissä helppo opetella laittamaan lennossakin jos viitsii hieman harjoitella. Vähän kuin pyörällä ajaminen.

Sitten vaikkapa tasokkaassa peesivapaassa kisassa jossa kyse esim. sarjan voitosta niin maailma on täynnä kisoja joissa 15s on ollut ihan ratkaiseva ero koko kilpailun kannalta jos sen verran on jääty pääjoukosta ja se on ajanut karkuun. Kuitenkin nuo kengät on loppupeleissä helppo opetella laittamaan lennossakin jos viitsii hieman harjoitella. Vähän kuin pyörällä ajaminen.

Joo, tuo korostuu etenkin perusmatkalla jos on eka uinut 1500m reilusti alle 20 minuutin tai sprintissä alle 10 minuutin. Silloin on siinä kuumassa ryhmässä mukana ainakin maailmalla.

Harjoittelemalla oppii laittamaan kengät jalkaan nopeammin pyörän selässä tai maan kamaralla. Pyörän selässä siihen sisältyy isompi riski sössiä oikein kunnolla ja kauan. Mutta varmasti se keskimäärin kannattaa kun sitä huipulla lähes poikkeuksetta harrastettaan.

Rookie

Täytyy tunnustaa, että mä olen opetellut kenkien ajaessa laittamisen (tärkeysjärjestyksessä) seuraavista syistä:

1. tuo itselle kisaan (katteetonta) promaista fiilistä, erottaa kisatapahtuman muista lenkeistä

2. saa henkisen lisäbuustin pyöräilyn alkuun, kun pystyy T1:ssä (hiiii-taan uinnin jälkeen) ohittamaan pari kilpakumppania

3. helpottaa logistiikkaa, ei tartte miettiä kenkien sijoittamista vaihtopaikalla eikä voi unohtaa laittaa niitä jalkaan (kyllä, MINÄ voisin lähteä vahingossa ajamaan paljain jaloin)

4. säästää klosseja, kun niitä ei tule klopsuteltua asfalttiin

5. saa nipsaistua sen tuikitärkeän puoli minuuttia yli 11 tunnin lopputuloksesta.

Voi olla, että ammattilaisilla tuo järjestys on hieman toisenlainen...

Se on pääasia jos itse kokee oman tapansa hyväksi oli se kumpi tahansa, mutta nämä perustelut on kyllä hauskoja. Joten koitanpa vastavuoroisesti viihdyttää teitä perusteluilla miksi MINÄ en ota tuota sössimisen riskiä.

1. Kisatunnelmaan pääsen kun huomaan olevani pujottelukepinä uinnin jälkeen kun porukkaa pyyhkii molemmin puolin ohi. Siitä hiffaan etten ole normi treeneissä.

2. Ensi kesänä kaikki kuitenkin siirtyy tähän vauhdissa pukeutumistyyliin kun se täällä on niin vakuuuttavasti perusteltu että ohittelu etu sulaa siihen kun kaikki tekee kuitenkin homman samoin.

3. Pyöräkengät logistisesti sijoitetaan nätisti lenkkareiden viereen josta ne vetäsee n. 15 sekunnissa jalkaan. Jos kuitenkin unohdan laittaa kengät jalkaan niin palaan takaisin ja samalla riisun sen päälle unohtuneet märkäpuvun, uimalasit, uimalakin ja laitan pyöräilylasit ja kypärän päähän.

4. Klossit kuluu kisoissa kopsutellessa huimasti, ainakin 5% siitä mitä ne ylipäätään kuluu. Tai siis minulla, kun en oikein autotallista pääse suoraan pyörän päälle hyppäämään. Muilla voi olla optimistisempi tilanne. Ja kyllähän pyöräillessä kuluu paljon muutakin, joten ei ne 10e klossit kamelin selkää enään katkaise.

5. Koitan elää sen menetetyt 15 sekunnin kanssa. Pystyin elämään menetetyn 16 minuutinkin kanssa jonka joroisilla rengasepisodin vuoksi menetin viime vuonna.

6. Kengät suojaa jalko haavereilta juostessa vaihtoalueen portille. Mulla on suomen löysimmät nilkat mutta nyrjähdystä en ole tajunnut pelätä. Enkä oikeesti ole pelännyt edes lasia, teräviä kiviä yms. jalkojen turmaa vaikka varmaan yhtä todennäköistä onkin.

Taloudesta löytyy triathleetti (evp.) joka on varmaan "suomen nopein" vaihtaja ja hän menee tuolla kengät polkimissa tyylillä. Nopeuden salaisuus ei ole edes puoliksi kengistä riippuvaa, mutta sekin osuus on toistaiseksi mennyt aina nappiin. Joskus saattaa joku mennä heti alkuunsa ohi kun joutuu hieman hitaammin starttaamaan pyöräosuudella kenkiä laittaessa verrattuna kaveriin joka pääsee liikkeelle täydellä forcella kengät jo jalassa.

Kun toisessa vaakakupissa on pölhön linkittämässä videossa hyvin (ja useasti) näkyvä sössimismahdollisuus niin toistaiseksi menen tällä "hitaalla" tyylillä. Pidän oikeuden takin kääntöön.

Rookie

Ei hitto, olisi pitänyt keksiä 20 syytä, niin olisi saanut lukea 20 Rookienkin perustelua. Hulvattomia :-D

Kohdasta 2. voin tunnustaa sen verran, että olen kerran ajanut koko pyöräilyn uimalasit kaulassa (tiedetään, ne nostetaan suoraan pois ennen lakin poistoa), kun en muistanut T1:ssä poistaa.

Tuo ammattilaispätkä on kyllä hämmentävä, koska ei se kovin vaikeaa ole kerta minäkin osaan. Mutta eikös se ollut itse Chrissie Wellington, joka muutama vuosi sitten ei meinannut saada rengasta vaihdettua? En mene vannomaan, kovalevy on vähän jumissa siitä kohdin.

Ei hitto, olisi pitänyt keksiä 20 syytä, niin olisi saanut lukea 20 Rookienkin perustelua. Hulvattomia :-D

Mutta kun et keksinyt, nuo mainitsemasikin oli varmaan jo työn ja tuskan takana :viheltely:

Ja mentaalipuolen hyötyjä ei sovi vähätellä joten korostan edelleen että vertailen näitä tapoja vain omasta näkökulmastani.

Varmaa on että onnistuessaan tuo vauhdissa kenkien pukeminen on hiukan nopeampaa, mutta tuossa puolessa minuutissa on melkoisesti lapinlisää. Jos kenkien laittoon menee puoli minuuttia maan kamaralla (= puolen minuutin ajansäästö?) niin kauanko se kestää pyörän selässä ja eikö se pukeminen vaikuta yhtään pyörävauhtiin tuona aikana?

Mutta joo, tärkeintä on että osaa itselleen perustella tapansa, muutenhan ei voisi tehdä valintaa. Toiseksi tärkeintä on että saa jakaa perustelunsa muille foorumilaisille.:thumbsup:

Nyt lähen fillarilenkille, otan samalla kenkienjalkaanlaitto treenin ohimennen:vrolijk_26:

Rookie

Mulla sitten muuten loppui järki näistä jutuista jo pari viestiä sitten, mutta ei anneta sen haitata.

Voi kieltämättä olla lapinlisä juu. Lasken ajansäästön tulevan kenkien pukemiselta välttymisen (paikallaan) lisäksi siitä, että pyörän talutus on huomattavasti nopeampaa paljain jaloin (ainakin Look Delta -klosseilla), pyörän selkään pääsee nousemaan itse asiassa aika reippaassakin vauhdissa (eikä tule sitä lankun jälkeistä stoppia) ja lisäksi T2:ssa pääsee samoin nousemaan pyörästä liikkuen vauhdilla ja edelleen jatkamaan matkaa lenkkarien luo nopeammin (oletan sinun irroittavan kengät polkimista).

Kenkien pukeminen ajessa hidastaa todella vähän, koska tapaan aina polkea itselleni "ylinopeuden", jonka jälkeen pieni huili ei haittaa, ennen kummankin kengän pukemista.

Että olisko toi sitten kuitenkin lähempänä 21,73 sekuntia, ehkä juu ;-)

Tämä on muuten aika samanlainen aihe kuin tuubit vs avot. Eittämättä toinen on nopeampi, mutta samoin vaati harjoittelua (siis tuubien vaihto puhjetessa) eikä ajansäästö ole tähtitieteellinen.

Mäkin suoriudun tästä radalle, en tosin juoksuradalle.

14s

ei mikään "unelmasuoritus". Hitaat muoviset kiristys systeemit kengissäni, oikeet tarrakiinnityksellä olevat tri kengät menis varmasti alle 10s.

Jep, järkeä tässä ei ole ollut alunperinkään, puhutaan lähes uskonnosta ja sitä ei pitäisi järkisyillä edes koitaa perustella. Mutta jatketaan, vauhdissa tai maankamaralla, molemmissa varmaan puolensa, toinen nopeempi toinen varmempi (kai?). No, ihan sama.

Hyvää "treeniä" pölhö!

Rookie