Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
PiaV

Pyöräilykengät?

Recommended Posts

En löytänyt mistään täältä tri-puolelta keskustelua pyöräilykengistä, joten ajattelinpa kysellä porukan mielipiteitä ja kokemuksia.

Olen hankkimassa ensimmäisiä triathlon/pyöräilykenkiäni, ja netissä surffailtuani olen löytänyt jos jonkinmoista popoa. Käytössäni on tällähetkellä loppuunkulutetut spinningkengät, mitkä nyt vielä muutaman hetken ajavat asian kun sisäkausi on vielä meneillään, mutta kisoja silmälläpitäen kenkien hankinta on edessä.

Mahtaako kukaan käyttää Shimanon TR 51:siä? katselin että verkosta tilattessa hinta/ laatusuhteen näiden kenkien osalta pitäisi olla ok ja se kiinnityssysteemi on tarpeeksi nopea/ helppo (En halua alkaa solkien ym kanssa säätämään, sillä vaihtoon mulla kuluu muutenkin jo liikaa aikaa ja kaikki pienetkin ajansäästökeinot tulevat tarpeen :D ).

Auttakee siis ja kertokaa omia kokemuksianne!

Shimanon triathlonkengät ovat oikein hyvät. Helpot sujauttaa jalka sisään ja tarra-kiinnityssysteemi on hyvä. Kuitenkin kengät ovat jalassa tukevat vaikka vain yksi tarra.

Jos koko täsmää niin allekirjoittaneelta löytyisi halvalla kokoa 42 olevat lähes käyttämättömät kengät.

Nyt on Cervélo P2 tallissa. Nyt pitäisi arpoa sopivat kengät ja polkimet siihen.

Maantiefillarin kanssa olen käyttänyt SIDI Geniuksia ja Lookin KEO 2 Max Carbon -polkimia. Kengät sopivat hyvin kaltaiselleni leveäjalkaiselle polkijalle. Cyclocrossarissa käyttämäni Shimanon kengät puristavat ja puuduttavat jalan vartissa. Epäilen myös jonkin verran kovin hyvin tuuletettuja kenkiä, koska jalkani paleltuvat Suomen "kesässä" helposti. Vielä 10-12 asteen lämmössä tulee kylmä varpaisiin.

Kertokaapa omia kokemuksianne tri-kengistä (ja polkimista), joita olette käyttäneet. Mihin kannattaa kiinnittää huomiota kenkiä valitessa?

Muokattu

Semmoinen välihuomautus tuohon kylmänarkuuteen, että kun sulla ilmeisesti on noita pyöriä muutama, veikkaisin sun ajavan Kervelolla pääasiassa vähän lämpimämmällä säällä. Tai ainakin mä kaivan tri-pyörän esiin vähän myöhemmin kuin kippurasarven. Eli tarkenen sillä kevytkenkäisestikin ;-)

Ja ei triathloniin välttämättä erillisiä kenkiä tartte. Riippuu toki maantiekengistä, en itse tunne noita Sidejä. Mutta ainakin mun halpis-Shimpoilla onnistuu vaihdot ihan mallikkaasti.

Tokihan voisin ajella nykykengilläkin Cervéloa, mutta haluan tietysti voittaa transitiossa ne ratkaisevat 10 sekuntia polkimissa kiinni olevien tri-kenkien avulla :smiley:. Lookin jättiklosseilla en uskaltaudu juoksemaan ettei nilkka niksahda.

Tuo kylmyysjuttu hieman arveluttaa edelleen. Tietty kaikki kisat ovat - Suomen mittakaavassa - lämpimään aikaan, mikä saattaa olla ratkaisu asiaan. Treenaillahan voi missä kengissä vain ja kengänsuojien kanssa.

Tokihan voisin ajella nykykengilläkin Cervéloa, mutta haluan tietysti voittaa transitiossa ne ratkaisevat 10 sekuntia polkimissa kiinni olevien tri-kenkien avulla :smiley:. Lookin jättiklosseilla en uskaltaudu juoksemaan ettei nilkka niksahda.

?? taidan käydä vähän hitaalla. Mikset voi jättää Sidejä polkimiin kiinni vaihdossa (ja vastaavasti olisivat kiinni valmiiksi ekassa vaihdossa)?

Mulla siis on ihan normi Shimanski-kengät, joilla ajan kippurasarvellakin, ja tri-kisoissa ne ovat koko päivän polkimissa kiinni.

Sidien jalkaan laittaminen on varsinainen show tuolilla istuenkin. Nippanappa onnistuu ilman kenkälusikkaa. Sitten pitää vielä olla hienomotoriikkaa törkätä muoviklipsu erittäin tarkkaan oikeaan reikään. En oikein usko että sama onnistuisi pyörän päällä ja tietenkin uinnista kohmeisin sormin.

Toisekseen en ole ainakaan vielä keksinyt miten Sidit saisi fiksusti ja varmasti pysymään kiinni polkimissa sen ajan kun fillaria työntää kohti sitä paikkaa jossa saa hypätä päälle. Sideissä kun ei ole takana kiinnityslenkkiä oikeiden tri-kenkien tyyliin.

Tunnustan että en ole näillä Sideillä testannut, mutta viime kesänä treenasin cyclocrossarin (SPD-klossit) kanssa T1-toimintaa. Aika isolla prosentilla poljin-kenkäkombinaatio pyörähti niin, että kengät kolahtivat maahan, klossi napsahti irti ja kengät lentelivät mihin sattuu kun työnsin fillaria -> ei hyvä.

Tri-kengissähän on se lenksu takana, johon on helppo kiinnittää kumilenkki, jolla voi estää poljin-kengän pyörimisen.

Aika isolla prosentilla poljin-kenkäkombinaatio pyörähti niin, että kengät kolahtivat maahan, klossi napsahti irti ja kengät lentelivät mihin sattuu kun työnsin fillaria -> ei hyvä.

Oho, onkohan yleistäkin? Mulla kengät roikkuu aina polkimissa (Look Deltat melko löysällä kiinnityksellä) maahan kolisten, mutta ei ole kyllä kuunaan irronneet. Joskus toki jalkaa polkimelta nostaessa, muttei koskaan taluttaessa.

Tri-kengissähän on se lenksu takana, johon on helppo kiinnittää kumilenkki, jolla voi estää poljin-kengän pyörimisen.

Enpä tuotakaan tiennyt :ashamed0001:

Oho, onkohan yleistäkin? Mulla kengät roikkuu aina polkimissa (Look Deltat melko löysällä kiinnityksellä) maahan kolisten, mutta ei ole kyllä kuunaan irronneet. Joskus toki jalkaa polkimelta nostaessa, muttei koskaan taluttaessa.

Ehkä tuo irtoilu on vain SPD-klossien ominaisuus. Muilla en ole testannut.

Tässä on kuvia kuminauhavirityksistä, joissa tri-kenkien takalenksu on avuksi:

post-9628-14304185022171_thumb.jpg

Enpä ole katsonut tarpeelliseksi alkaa ostaa tri-kenkiä... ja jättää niitä pyörään kiinni ennen/jälkeen vaihdon.

Käytössä on normi Sidin maantiekenkä. Muovinen solki on mielestäni ihan ehdoton, pystyy säätää kengän tiukkuuden tarkasti ja pitää varmasti.

En ole nähnyt sen haittaavan vaihdoissa, vaikka varmasti pikkuisen hitaampi onkin käytännössä. Tavoitteet on kuitenkin pidemmillä matkoilla ja niissä ei paljoa tunnu jos vaikka parikyt sekkaa enemmän menee vaihdoissa.

Trikengissä on myös mielestäni yksi huono ominaisuus. Ne on liian tuuletetut. Näissä pohjolan olosuhteissa jalka jäätyy tavan kengälläkin riittävän tehokkaasti.

Jalka sujahtaa kenkään vaihdoissa vähän sukkelammin, kun laittaa pölläyksen talkkia kenkiin.