Jump to content
Juoksufoorumi.fi

1 kk korvaavaa > maratonille 3 kk > MITÄ TEHTÄ? KOKEMU


MESE
 Share

Recommended Posts

No nyt on niin, että nilkan seudun jänne/hermot tjts. on äitynyt niin pahaksi, että ei kestä juoksun iskuja. Kävellessä ei tunnu missään.

Ajattelin, että kun Tukholmaan on viel' 3 kk:tta niin olisiko mahdollista pitää nyt heti 1kk täysi lepo juoksusta ja tehdää korvaavaa treeniä. Tällöin kerkiäisin vielä treenata Tukholman maralle 6-7 vko. Miten on onko kokemuksia miten pitkä juokustauko korvaavalla treenillä on vaikuttanut, kun korvaava pitkä jakso on tehty suunilleen näillä main?

:heilutus

Link to comment
Share on other sites

Ihan hyviä kokemuksia kesältä 2004. Kesäkuu meni kokonaan juoksematta akillesjänteitä parannellessa, viimeisellä viikolla en tehnyt edes korvaavia. Kolmessa viikossa kilometrejä ylös. Seuraavat kolme viikkoa kovenevaa treeniä. Ja tämän jälkeen pitikin himmailla jo Elokuun loppupuolella juostulle HCM:lle.

Kyseessä oli ensimmäinen maratonini, mutta en usko, että tuo juoksemattomuus juurikaan vaikutti maratonaikaa (3:52) heikentäen.

Korvaavina lajeina minulla olivat vesijuoksu, uinti, kuntosali ja (kunto)pyöräily.

Link to comment
Share on other sites

No nyt on niin, että nilkan seudun jänne/hermot tjts. on äitynyt niin pahaksi, että ei kestä juoksun iskuja. Kävellessä ei tunnu missään.

Ajattelin, että kun Tukholmaan on viel' 3 kk:tta niin olisiko mahdollista pitää nyt heti 1kk täysi lepo juoksusta ja tehdää korvaavaa treeniä. Tällöin kerkiäisin vielä treenata Tukholman maralle 6-7 vko. Miten on onko kokemuksia miten pitkä juokustauko korvaavalla treenillä on vaikuttanut, kun korvaava pitkä jakso on tehty suunilleen näillä main?

:heilutus

Ihan samoissa tunnelmissa ja mietteissä kun Mese. Tän vuoden puolella olen pitänyt jo yhteensä kolmeviikkoa huilia juoksusta. Yksi kortisonipistos on jalkaan laitettu, mutta ei ole ainakaan vielä kunnossa. Harmittaa melko lailla, täytynee keskittyä painonpudotukseen huilin aikana.

Link to comment
Share on other sites

Viime vuonna kesäkuun alussa hajosi polvi ennen Tukholmaa. Sen jätin suosiolla väliin. Korvasin juoksun rullaluistelulla(sauvojen kanssa) sisäsoudulla ja pyöräilyllä(kaljan juonnilla). Kesäkuun lopussa pääsin uudestaan juoksemaan. Polvi oli vieläkin hieman arka. Heinäkuun treenasin riskirajoilla kuntoon ja polven kestävyyteen nähden. Elokuussa sit juoksin HCM:llä ennätyksen 2.45... Eli peliä ei ole vielä menetetty.

Link to comment
Share on other sites

Vuonna 2003 sain limapussin tulehduksen akillesjänteeseen kuutisen viikkoa ennen maratonia. Sain kortisonipiikin ja pidin täyttä juoksutaukoa vajaat kolme viikkoa. Korvaavina harjoituksina tein pitkiä pyörälenkkejä ja kävin uimassa. Lääkäri kehotti kyllä unohtamaan koko maratonin, mutta tyhmä kun olen, niin harjoittelin ne jäljelle jääneet kolme ja puoli viikkoa melko normaalisti, panostin lähinnä tärkeimpiin lenkkeihin (pitkät lenkit ja pidemmät reippaat.) Maraton meni läpi hienosti tasaista vauhtia. Juoksutauko oli syönyt hiukan kuntoa, joten tavoiteltu kolmen tunnin alitus jäi suosiolla seuraavaan vuoteen.

Uskon että jos on jonkinlaista juoksupohjaa alla, niin uskon että Tukholma onnistuu, jos saat jalkasi muutamassa viikossa normaaliin juoksukuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Aerobista kuntoa on helppo ylläpitää korvaavilla lajeilla. Juoksutuntuma tietenkin menee, mutta se palautuu sitten nopeasti. Maan paras estemies näytti viime vuonna mallia kuinka korvaavilla ylläpidetään kuntoa ja sitten parin kuukauden hyvällä juoksutreenillä oltiinkin jo MM-kisoissa. Jos halutaan niin korvaavilla harjoituksilla voidaan tehdä myös kovia treenejä. Ilmeisesti estemieskin veivasti crosstreineriä tai mitä lie veiviä ihan tosissan ja sai sykkeetkin nousemaan ihan huippulukemiin. Vesijuoksussa kannattaa myös tehdä selkeitä vetotreenejä esim. 10*1-2min kovaa 1min kevennyksellä.

Link to comment
Share on other sites

Täällä kanssa yksi tämän viikon altaassa, tukholmaan valmistautunut. Nyt on sit yhtä kokemusta rikkaampi kun on tuota vesijuoksua tullut kokeiltua. Tylsää ravata edestakaisin 25m väliä, mutta parempi tuokin kuin ei mitään. Toivotaan vaan, että tuolla nyt jonkinlaista kuntoa saisi yllä pidettyä. Josko sitä ensiviikon loppupuolella jo pääsisi ulos juokseen...(toivossa on hyvä elää)

Link to comment
Share on other sites

Mä olen pitänyt kuntoa yllä juoksun estävän vamman takia spinning tunneilla, 2-3 kertaa viikossa riittää hyvin kunnon ylläpitämiseen tai jopa kohottamiseen, kantsii kokeilla.

Tänä vuonna tai oikestaan 22.12.2005 jälkeen juoksukilometrejä takana 42,2 (kuinka sattuikaan). Rooman maratonille aikaa 3 viikkoa, johon ilmoittauduin syksyllä, myös matkat maksettu. Jonkinlaisia läpijuoksuhaaveita vielä pidän yllä vaikka tiedostankin, että kyseessä saattaisi olla yksi elämäni suurimpia virheitä, koska rasitusmurtuma ei ole vieläkään täysin parantunut. Lyhyet ja hitaat lenkit onnistuu ilman kipuilua, mutta eilen juostu 10km/ 6.30km vauhdilla aiheuttanut taas tänään oireita. Yllättävän kevyttä oli vaikka juokseminen on Vantaan maratonin jälkeen ollut erittäin satunnaista.

Mutta aiheeseen: Korvaavia harjoitteita harrastamalla, kunhan ne ovat riittävän tehokkaita/laadukkaita, kuukauden juoksutauko ei todellakaan murenna vielä ensikesän juoksuhaaveitasi.

Link to comment
Share on other sites

Mä olen pitänyt kuntoa yllä juoksun estävän vamman takia spinning tunneilla, 2-3 kertaa viikossa riittää hyvin kunnon ylläpitämiseen tai jopa kohottamiseen, kantsii kokeilla.

Tänä vuonna tai oikestaan 22.12.2005 jälkeen juoksukilometrejä takana 42,2 (kuinka sattuikaan). Rooman maratonille aikaa 3 viikkoa, johon ilmoittauduin syksyllä, myös matkat maksettu. Jonkinlaisia läpijuoksuhaaveita vielä pidän yllä vaikka tiedostankin, että kyseessä saattaisi olla yksi elämäni suurimpia virheitä, koska rasitusmurtuma ei ole vieläkään täysin parantunut. Lyhyet ja hitaat lenkit onnistuu ilman kipuilua, mutta eilen juostu 10km/ 6.30km vauhdilla aiheuttanut taas tänään oireita. Yllättävän kevyttä oli vaikka juokseminen on Vantaan

maratonin jälkeen ollut erittäin satunnaista.

Mutta aiheeseen: Korvaavia harjoitteita harrastamalla, kunhan ne ovat riittävän tehokkaita/laadukkaita, kuukauden juoksutauko ei todellakaan murenna vielä ensikesän juoksuhaaveitasi.

Zemppiä Roomaan Pegasus! :peukku

Itse ajattelin Tukholman juosta "turistijuoksuna", jos jalka kestää. Tukholman jälkeen koitan sitten treenata Berliinin maralle, jonne pakko päästä kun matkat yms. maksettu.

Mikäli Berlinin jälkeen samoja ongelmia ajattelin pitää juoksusta ainakin 1-2 kk kokonaan lepoa ja tehdä korvaavaa. Spinning houkuttelee ja voisi olla hyvä korvaava treeni, mutta pelkään akilleksen jäyksityvän kun se on tässä vaivassa ollut ongelama.

Ensio Hakalan kuntotesti tulokset tuli ja sen perusteeella kunto on jo nyt tavoitteessa eli 3,30h tasolla. Harmittaa, jos nyt kunto tai vauhtikestävyys treenit jää puis... Ei muuta kun lippu korkealle kaikille kohtalo tovereille :antautuminen

Link to comment
Share on other sites

joo, kannattaa hoitaa se jalka heti kuntoon. korvaavilla kunto kyllä säilyy.

ja 6-8 viikossa ehtii juoksukuntoa tehä kummasti. itsellä kipeytyi jalka 2004 keväällä 7vk ennen tukholmaa. 4vk jaksoin rullaluistellen pitää kuntoa. jalka vaan ei parantunut ja viimeiset kolme viikkoa meni huilatessa. paitsi 4pv ennen lähtöä sain juostua hiljakseen 5km ilman ihmeempiä kipuja. maratonin sain juostua jopa yllättävän "helposti", kun ei ollu mitään aikatavoitetta..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy