Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Mara mielessä

eloveena
 Share

Recommended Posts

Heippa

Olen aikomassa ensimmäiselle maratonille toukokuussa.

Harjoittelen nelisen kertaa viikossa pääsääntöisesti 11-14km

lenkkejä.Tarkoituksena olisi lisätä yksi 20km lenkki joka toinen viikko.

Nyt kyselisin neuvoja teiltä muilta onko toi mun treeni ok vai pitäiskö siihen lisäillä jotain vautilenkkejä ehkä?

Tarkoituksena olisi mennä 5h tai pikkuisen alle.

Puolikas viime syksynä 1.55.

Kiitos jo etukäteen!:thumbsup:

Kuinka kovaa juokset nykyiset lenkit? Minä mitään tiedä, mutta sinuna juoksisin yhden tasavauhtisen/vetoharjoituksen per viikko (vuoroviikoin), joka olisi mitaltaan vähän lyhyempi ja sitten yksi pidempi per vaikka joka viikko haitarilla 16-25km (esim. joka toinen viikko 16-20 ja joka toinen 21-25).

Jos viime syksynä meni 1.55 niin kyllähän 4.30 on sihdiksi sopiva?

Noi lenkit menee siinä 6minuutin molemmin puolin per km.

(...)

Voi olla aika utopistinen toi 4.30,en tiedä...

Ei ole lainkaan utopistinen, sillä mainitsemasi kuuden minuutin kilometrivauhti tuo jo maratontuloksen 4.12. Varsinkin jos kuuden minsan vauhti tuntuu helpolta = et hengästy lainkaan.

Neljä kertaa viikossa on aivan mainio tahti. Pitkiksistä JMar jo antoikin ohjetta.

Vauhtilenkiksi sopisi lumien sulettua mäkisessä maastossa juostu 6-10 kilometrin juoksu, jonka aikana juokset ylämäet vähän lujempaa ja tasamaalla sitten palauttelet rauhalliseen tahtiin. Joka viikko ei tarvitse vauhtilenkkiä tehdä.

Muokattu

En toki, vaan niistä neljästä pitäisin kaksi samanlaisena kuin tähän mennessä ja sitten kaksi tekisin eri tavalla.

Jakaisin vauhtejasi hieman. 6:00 vauhdeilla ne normilenkit, kenties 6:15-30 se pitkis (pidempi niistä hitaammin) ja jotain 5:30 se lyhyt tasavauhtinen (tai mikä onkaan sulle sopivan "kova" vauhti, että menee läpi VK-sykkeillä).

Laskin, että 6:00 vauhdilla mara menisi läpi n. neljässä tunnissa ja vartissa. Toki neljä puoli voi olla haastava tavoite, mutta mikä jottei sellaista sovi miettiä.

• 2 months later...

TERVEHDYS!

Piti palata vielä kertomaan hienot uutiset.

Eli eka maratoni tuli eilen juostua ja kaikki meni todella hyvin.

Matka taittui aikaan 4.17.Johon olin tosi tyytyväinen ja yllättynyt koska

mielessä oli maaliin pääsy ja aika n.4.45-5.00.

Kyllä pojat vaan tällä palstalla oikeaan osu,että kaikki on mahdollista.:cool0010:Nyt vaan huilia ja tankkausta eikö?

TERVEHDYS!

Piti palata vielä kertomaan hienot uutiset.

Eli eka maratoni tuli eilen juostua ja kaikki meni todella hyvin.

Matka taittui aikaan 4.17.Johon olin tosi tyytyväinen ja yllättynyt koska

mielessä oli maaliin pääsy ja aika n.4.45-5.00.

Kyllä pojat vaan tällä palstalla oikeaan osu,että kaikki on mahdollista.:cool0010:Nyt vaan huilia ja tankkausta eikö?

Onneksi olkoon!

Perässä tullaan - suunnitelmien mukaan juoksen ensimmäisen kokomaratonin heinäkuussa ... tavoitteena alle 5 tuntia!

Onneksi olkoon. Enpä tankkausta enää maratonin jälkeen käytä. Palaan normaaliin ruokavalioon.

Yleensä ensimmäisen viikon vedän ilman juoksua. No, välillä olen käynyt loppuviikosta jo palauttavilla. Toisella viikolla hölkkäilen palauttavalla vauhdilla ehkä puolet normaaleista viikkokilometreistä. Kolmannella viikolla palaan jo normikilometreihin, mutta yli puolet on edelleen palauttavaa. Neljäs viikko onkin jo sitten normaaliohjelma ja aika usein etsikelen 10 km kisaa tai puolikasta, jonka vetäisin 3 viikkoa maratonin jälkeen.

Onnea elovena. Hieno juoksu.

Itse juoksin ensimmäisen maratonin eilen vaikka aloitin tämän vuoden juoksut vasta huhtikuussa. Työkaveri painosti. Aika 4.12. Hiihdin tosin talven että peruskuntoa löytyi.

Huomasin nyt, että olisin varmaankin ollut jo toissa kesänä maraton kuntoinen. Oli yllättävän iso kynnys ilmoittautua maratonille.

Eli, rohkeutta ihmiset!!!