Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tassut kohti ekaa puolikasta :)


Jennyli
 Share

Recommended Posts

Moro!

Olen ihan uusi täällä ja kysyttävää ois heti kärkeen.

Olen ilmoittautunut HCR:lle ja harjoittelu on kovassa vauhdissa :thumbsup: . Aloitin juoksun epäsäännöllisen säännöllisesti syksyn loppupuolella. Ennen sitä olen harrastanut mm. body pumpia, steppiä ja untia ( ja myös juoksua silloin tällöin). Joten peruskunto ei ollut ihan sohvaperunan luokkaa...

Aluksi sykkeet nousivat todella korkealle, yli 160 jo alussa, mutta jaksoin juosta niillä sykkeillä yli puolen tunnin lenkkejä, jopa tunnin mittaisia. Loppuvuodesta en liikkunut juuri ollenkaan (erinäisistä syistä) ja aloitin taas uudestaan tammikuun puolessa välissä. Tällä kertaa kiinnitin enemmän huomiota sykkeeseen ja yritin hidastamalla vauhtia laskea sitä. Mutta kovasti se pysyi korkeana ja jos siirryin kävelyyn tippui syke aivan liian alhaiseksi.

Viime viikolla juoksin ohjelman mukaan 3 lenkkiä ja sain sykkeen pidettyä keskimäärin 150:ssä mutta loppupuolella se alkoi taas hiipiä sinne 160: een. Eilen tein 45 minuutin lenkin ja keskisyke oli komeat 137! Mutta vauhti oli toooosi hidas, 6,5 km/h kun se normaalisti on 7,5-8,5. En ymmärrä kuinka syke yhtäkkiä oli noin alhaalla ja varsinkin kun tänään olen sitten älyttömässä räkätaudissa. Kaipa se vauhti vaan ratkaisee!

Nyt kysymys kuuluukin, onko mulla huono kunto kun syke on noinkin korkealla vai juoksenko vain kuntooni nähden liian "kovaa"? Vai voiko syke jollain olla luontaisesti korkeampi? Sillä jaloissa ei juostessa tunnu pahalta, päinvastoin ja en ole juurikaan hengästynyt (pystyn keskustelemaan)

Leposykkeeksi olen saanut mitattua 45 (ei aamusyke) joten se on mielestäni todella alhainen. Maksimia en osaa sanoa mutta saan sen kevyesti yli 175. Ja ikää on 33 vee.

Mua vaan vaivaa tämä todella paljon sillä haluan tehdä hyvän juoksun HCR:ssä 9.5 ja nyt pelkään että harjoittelen jotenkin väärin :undecided:

Näillä vauhdeilla ja sykkeillä ei hyvää aikaa saa tekemälläkään, snif.

Ja nyt tuli muutenkin taukoa tän perhanan flunssan takia. Höh.

Kiitollinen olen hyvistä neuvoista ja kommenteista.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sykerajat voivat tosiaan vaihdella aika tavalla eri henkilöillä. Itselläni ikää 43v ja maksimi jotain 205 ja leposyke alle 40. Eli nuo kaavojen antaman sykkeet ovat jonkinlaisia keskiarvoja, mutta voivat heittää joskus todella paljon. Itselläni 160 on vielä pk alueella, mutta useimmilla kuitenkaan ei. Varmin tapa saada oikeat sykkeen kynnysarvot olisi mittauttaa ne jossakin testissä, jos asia huolestuttaa. Tosin jos pystyt keskustelemaan helposti etkä hengästy niin ei pahasti pitäisi mennä pieleen.

Jaloissa tuntumattomuus ei sinänsä kerro riittvän hitaasta vauhidsta, jos ei sitten ole tarkoitus juosta vk:ta anaerobisen kynnyksen tuntumassa. Anaerobisen kynnyksen ylittäminen kun alkaa tuntua jaloissa, mutta aerobisen kynnyksen ylittäminen ei juurikaan. Suurin osa treenistä pitäisi kuitenkin olla tuolla aerobisen kynnyksen alla. Tosin puolikas juostaan ainakin kovemmalla tasolla aivan anaerobisen kynnyksen tuntumassa, joten vk-treeniäkin tarvitaan. Tapauksessasi kuitenkin keskittyisin kyllä enimmäkseen peruskuntoon eli rauhalliseen menoon.

Link to comment
Share on other sites

Tervetuloa palstalle! Koukkuun jäämisen vaara on tosin suuri :-)

en ole juurikaan hengästynyt (pystyn keskustelemaan)

Tuossa sana "juurikaan" pistää epäilemään, että juokset sittenkin liian lujaa. PK-harjoitukset (siis peruskestävyys-) pitäisi juosta PPPP-säännöllä: Pitää Pystyä Puhumaan Puuskuttamatta. 45 min on vielä aika lyhyt lenkki - jos olet oikeasti PK-sykealueella, tuntikin pitäisi mennä helposti.

Jos haluat varmistua sykerajoistasi, käy testeissä. Sitten ei tarvitse arvuutella. Millään laskukaavoilla ei oikeita arvoja löydy, niin yksilöllisiä ne ovat.

Jos et halua testiin, ainahan voit varmuuden vuoksi vähän hidastaa vauhtia PK-lenkeillä. Niitähän pitäisi olla 60 tai jopa 80% kaikista harjoituksista, sanovat Wiisaat. Vähän hitaampikin vauhti kasvattaa kuntoa, haittana tosin on se, että viivyt lenkillä vähän kauemmin. Jos se nyt mikään haitta on.

Link to comment
Share on other sites

Minä suosittelen edelleen myös pk-lenkeiksi reippaita kävelylenkkejä metsässä kestoltaan 2-4 tuntia. Syke nousee hyvin vaadittaviin lukemiin, nivelet eivät kuormitu, koordinaatio paranee epätasaisella alustalla tsippaillessa ja mieli pysyy virkeänä luontokokemuksen äärellä.

Tämä tosin alkaa olla myöhäinen vinkki tämän vuoden HCR:n tähtäävälle, koska tapahtuma on niin lähellä, että ehkä olisi hyvä lähinnä juosta PK-lenkitkin, mutta ensi syksynä sitten. Sitäpaitsi luntakin on kyllä juuri nyt vielä pikkuisen liikaa.

Link to comment
Share on other sites

Heippa!

Tota kävelyä kyllä tulee harrastettua kun on tuo dobberi tossa kainalossa :icon_syda: Ja lähes aina se lähtee mukaan juoksulenkeillekin kun tuntuu tuhlaukselta lähteä ilman sitä ;)

Mutta totta kirjoitatte, pitää ehkä vähän höllätä vauhtia pk-lenkeillä ja vetää vanhaan malliin vk:t.

Vielä en ole superpitkiä lenkkejä tehnyt, pisin on 70 minsaa joten niitä pitää alkaa nyt ottaa mukaan kunhan tästä toivun. Hitsi että voi olla tukkoinen ja kamala olo :sick0026:

Tohon 12.3 testiin en kyllä ennätä tän taudin takia mutta toivottavasti olen jo viikon päästä kunnossa silloin voi käydä testauttamassa rajat!

Tahtoo lenkille!!!! :ballchain:

Link to comment
Share on other sites

sykemittarin voi jättää myös välillä pois ja juosta omien tuntemuksien mukaan.

En tiedä paljonko juokset viikossa, mutta itselläni on lenkkejä 3-5 viikossa ja olen huomannut että tulee vedettyä liian paljon samalla kaavalla. Mikäli pystyisin juoksemaan enemmän niin välillä juoksisin hiljaa ja välillä lujempaa. Joskus pelkkä kävelylenkki olisi paikallaan.

Itse olen "aloittelija" kolme puolikasta takana ja eka oli testi ja sen jälkeen vauhtia on lisätty hiljalleen.

Omat lenkkini teen aika reippaalla vauhdilla kun harvakseltaan pääsen lenkille, ei malta juosta hiljaa kun pääsee irti...

Mutta se on mun tyyli, juoksijoita on aika moneen menoon.

Link to comment
Share on other sites

MOi Jennyli ja kaikki muut!

Minäkin olen uusi täällä ja suunnittelen ekaa puolikasta. Olen intoa piukeena! Aikaa vaan on kovin vähän, niin että en ole varma ehdinkö HCR:n mennessä siihen kuntoon, että 3 h riittää ajaksi. (Saako muuten se aika, 3h, yhtään ylittyä, vai tuleeko hylky heti minuutin ylityksestä?)

Nyt kunto on sellainen, että reilu 10 km menee 90 minuuttiin. Vaikeuksia on pitää sykkeet matalalla, alle 138, sillä munkin on juostava n. 7km/h, että saan sykkeet pidettyä niissä lukemissa. Noudatan HCR-sivuilta printtaamiani ohjeita tosi tarkkaan ja luotan niihin... tosin pitäisi varmaan kurkistaa seponkin ohjeita..

Tsemppiä Jennyli! Samassa veneessä seilataan! :running:

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

MOi Jennyli ja kaikki muut!

Minäkin olen uusi täällä ja suunnittelen ekaa puolikasta. Olen intoa piukeena! Aikaa vaan on kovin vähän, niin että en ole varma ehdinkö HCR:n mennessä siihen kuntoon, että 3 h riittää ajaksi. (Saako muuten se aika, 3h, yhtään ylittyä, vai tuleeko hylky heti minuutin ylityksestä?)

Nyt kunto on sellainen, että reilu 10 km menee 90 minuuttiin. Vaikeuksia on pitää sykkeet matalalla, alle 138, sillä munkin on juostava n. 7km/h, että saan sykkeet pidettyä niissä lukemissa. Noudatan HCR-sivuilta printtaamiani ohjeita tosi tarkkaan ja luotan niihin... tosin pitäisi varmaan kurkistaa seponkin ohjeita..

Tsemppiä Jennyli! Samassa veneessä seilataan! :running:

Onhan tohon HCR:n vielä aikaa. Ehdit hyvin harjoitella. Pitääks sen sun sykkeen tiukasti olla alle 138? Mie oon tällai vanha naikkonen ja sykkeet on juostessa todella korkeella jo pelkästään ikään nähden. Ei niistä ressiä kannata ottaa. On viisaammat neuvoneet. Tsemppiä vaan harjoituksiin.

Link to comment
Share on other sites

Kiinnostaisi kuulla onko kellään hajua siitä, millaisilla sykkeillä kannattaa itse "kilpailuun" lähteä (puolikkaalle) verrattuna pitkän lenkin sykealueeseen? Vai mennäänkö samoilla, kuin treeneissä -ei kai? Paljonko uskaltaa lisätä?

Kuten täällä on monesti sanottu, niin kisassa sykkeet ovat koholla joka tapauksessa eli kannattaa lähteä sopivalla vauhdilla sykkeistä piittaamatta. Ja mielellään aluksi vähän pidätellen, kun ne jalat tuntuvat kevyemmän viikon jälkeen suorastaan lentävän (kaikki on tietysti suhteellista).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Moikka!

Täällä ollaan vielä tosissaan menossa kohti HCR:ää.

Flunssa venähti ihan kunnon taudiksi ja pari viikkoahan siinä meni topiuessa antibiootti kuureineen... Nyt olen reilu pari viikkoa rakentanut kuntoa uudelleen. :running:

Eilen tuli tehtyä pitkis, 2 h ja tasan 16 km. Keskisyke oli 155 ja paukkuja ois kyllä ollut juosta kovempaa, lopussa alkoi jalkoja vähän särkeä, lähinnä toista nilkkaa pronaation takia sekä vasenta polvea.

Mitä mieltä olette, onko puolikas mahdollinen?

Juoksu tuntuu hyvältä ja syke pysyi lopussa yllättävän hyvin samassa. Nyt pitäisi vaan lisäksi treenata lisää intervalleja niin että hapenotto paranee. Niitä olenkin jo pari tehnyt.

Miten te muuten hoidatte pitkien lenkkien nesteytyksen? Onko teillä juomapullovyö? Mikä on paras ratkaisu, monta pientä pulloa vai yksi isompi?

Onko konkareilla muita viime hetken vinkkejä? Niitä otetaan kiitollisina vastaan :026:

Mites muilla ensikertalaisilla menee? Liila63? :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy