Jump to content
Juoksufoorumi.fi
coopperimies

Cooper

Recommended Posts

33 minuuttia sitten, Titanium kirjoitti:

Haluaisin nostaa cooperin tulokseni 2500 metristä 3500 metriin. Minulla ei ole aikarajaa, ehkä 2-4 vuodessa olisi kiva saada tuo tulos. Miten minun kannattaisi treenata? 

 

Yleensä ottaen pitää vain juosta. tosi. paljon. 😀

 

Riippuu toki taustoista ja iästä, 3500m cooperissa on jo kova tulos ei-ammattilaisille. Ennenkuin juoksee useampia 10+ km lenkkejä viikkoon ei vauhtia tarvitse erikseen treenata, se nousee siinä samalla. Toki silloin tällöin pikku vetoja tms. juoksutekniikan avuksi. Kun saavuttaa n. 3000m tason voi alkaa miettimään jotain spesifimpää harjoittelua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, EagleRunner kirjoitti:

 

Yleensä ottaen pitää vain juosta. tosi. paljon. 😀

 

Riippuu toki taustoista ja iästä, 3500m cooperissa on jo kova tulos ei-ammattilaisille. Ennenkuin juoksee useampia 10+ km lenkkejä viikkoon ei vauhtia tarvitse erikseen treenata, se nousee siinä samalla. Toki silloin tällöin pikku vetoja tms. juoksutekniikan avuksi. Kun saavuttaa n. 3000m tason voi alkaa miettimään jotain spesifimpää harjoittelua.

Kiitos vastauksesta!

 

Näin ajattelinkin, että on juostava paljon. Pitää nyt vuoden kaksi rakentaa tuota peruskuntoa ihan vaan lenkkeilemällä säännöllisesti. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juoksu on siitä mukava laji, kuten monet muutkin kestävyysurheilulajit, ettei oikoteitä juuri ole ja kaikki ovat likimain tasa-arvoisia tulosten edessä. Saat sen mitä olet ansainnut. Cooperkin on pohjimmiltaan kestävyysjuoksua, vaikka se pikamatka onkin, vain 12min suoritus. Mutta kehitys kohti hyvää suoritusta tapahtuu aerobista kautta eli ensin pitää nostaa harjoitusmäärät sille tasolle, että voi harjoitella riittävän kovaa, että pääsee tuon 3500m. Voit yrittää etsiä vaikkapa jonkun ohjelman, jonka läpäisemällä tuo olisi mahdollista, mutta todennäköisesti pystyäksesi läpäisemään tuon ohjelman elossa ja juoksukuntoisena, lähtötaso tulee olla jo melko hyvä. Tuo tavoite on sinällään vielä melko kiva, että lähes kaikki säännöllisellä harjoittelulla siihen pääsee, jos vain tarpeeksi haluaa. 

 

Eri asia on sitten jaksaako pelkästään tuota tavoitetta varten harjoitella, vai tulee sattumalta juostua sitten siinä harjoittelun ohessa pidempiäkin matkoja. Joka tapauksessa ainoa oikea tie kohti tavoitetta on juosta, ja harjoitella muutenkin, ja progressiivisesti. Juoksu on siitä armoton laji, että määrää pitää lisätä todella varovaisesti. Kiirehtimällä saa vain itsensä kipeäksi tai telakalle. Hiljaa ja rauhassa juoksumäärät ylös, hiljalleen tuoden sisään tehoja. Resepti on sama kuin missä tahansa juoksuprojektissa: yksi pidempi juoksu, yksi tehollisempi vaikkapa tasavauhtinen ja loput voi hyvinkin olla perusjuoksua. Myöhemmässä vaiheessa kannattaa tuoda sitten cooper-maisia harjoituksia ja esim. lihaskuntoa ja juoksutekniikkaa, joka tuossa vauhdissa alkaa olemaan jo merkityksellistä. 

 

Vähän huonommallakin pohjalla tai harjoittelulla 3000m vielä onnistuu, mutta siitä eteenpäin alkaa sitten metrit olemaan enemmän ja vähemmän tiukassa ja vaatimaan ainaskin jonkin sortin systemaattista laadullista harjoittelua.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 tuntia sitten, AnttiSn kirjoitti:

Resepti on sama kuin missä tahansa juoksuprojektissa: yksi pidempi juoksu, yksi tehollisempi vaikkapa tasavauhtinen ja loput voi hyvinkin olla perusjuoksua. Myöhemmässä vaiheessa kannattaa tuoda sitten cooper-maisia harjoituksia ja esim. lihaskuntoa ja juoksutekniikkaa, joka tuossa vauhdissa alkaa olemaan jo merkityksellistä. 

 

Jos treenaa vain cooperia varten, ei välttämättä tarvitse sellaista "pitkistä", jota useimmat tekevät viikottain. Mutta 12min täysillä on aerobisesti raaka laji, joten volyymia tarvitaan maksimaalista tulosta varten. Verenkiertoelimistöä voi kehittää yhtä hyvin lyhyemmillä lenkeillä, kunhan sitä volyymia tulee.

 

Muuten olen kyllä samaa mieltä. Jos meinaa treenata 3500 cooperia varten, eikä ole erityisen lahjakas, joutuu kyllä tekemään aika paljon duunia. Kannattaa tehdä se duuni sillä tavalla, että siitä on hyötyä muutenkin kuin vain cooperilla. Voi käydä vaikka koittamassa puolimarkkua siinä sivussa ja katsoa iskisikö juoksukärpänen isomminkin.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oli tavoite mikä tahansa niin en oikein ymmärrä mitä pointtia olisi jossain useamman vuoden pelkässä peekoossa. Juoksuvauhti, taloudellisuus, aerobinen kapasiteetti jne kehittyvät parhaiten kun juoksee eri vauhdeilla, oli sen hetkinen absoluuttinen taso mikä tahansa. Tietysti tehoissa ja määrissä järki mukana.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 24.8.2019 at 16.42, Ben! kirjoitti:

Cooper voisi olla Kalevan Kisoissa vaikka täytelajina, niin saataisiin hieman suhteutettua noita tuloksia.  Nyt kun kympillä kärki juoksee 30 minuutin pintaan eli 2.5 x 4000 metrin Coopperin putkeen, kommentit on yleensä suht vähätteleviä.  Sitten kun Sami Jauhojärvi juoksee Coopperin 3520 metriä...”paineli hurjaa vauhtia” ”juoksi kovan tuloksen”.  Ja selvyyden vuoksi 3520 on ihan kelpo tulos, mutta esim 2.24 maratoonarit juoksee sen 12 min väliaikana.

 

niin en tiedä mistä johtuu kun osa ihmisistä vähättelee vaikka  maran uutta ennätystä..tai minkä tahansa matkan aikaa ..vaikka nyt ennätystä ei tulisikaan..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy