Jump to content
Juoksufoorumi.fi

coopperimies

Cooper

Recommended Posts

En aikoinani päässyt huonon näön takia edes LJK:n testeihin, mutta testisettiä tuli kuitenkin treenattua ahkerasti.

Suosittelen lämpimästi PK-lenkkejä ja mahdollisen ylipainon pudotusta. Samoin jos vaan mahdollista, niin kannattaa harjoitella sotilassuksilla hiihtämistä. On nimittäin eksoottinen elämys jos ei ole koskaan kokeillut. Noillakin pystyy luistelemaan (kovaakin) kun vähän treenaa...

Lihaskuntotreenit kannattaa vetää niin, että jokaisessa lajissa on vähän "varaa" jos maksimipisteisiin pyrkii. Testi tulee olemaan kokonaisrasitukseltaan uuvuttava (sama lihaskuntotesti siis käytössä muuallakin, joten puhun kokemuksesta). Suorituspuhtauteen pitää kiinnittää huomiota jo harjoitusvaiheessa ettei tule turhia hylsyjä.

Juoksuharjoittelussa kannattaa tosiaan kokeilla vaikka noita Juoksija-lehdessä julkaistuja Cooper-ohjelmia, mutta silti korostan tässä vaiheessa pitkien PK lenkkien tärkeyttä. Jos Cooper-kunto on 2000m tasolla niin ensin pitää opetella juoksemaan (sorry) ennen kuin voi edes haaveilla +3000m tuloksesta.

Aihetta tutkiessa löyty toiselta foorumilta kiinnostava ketju. Joka toinen tuolla vetänyt 3000-3500 "helposti" tai "ei 3000 oo mitään vaikka en ole koskaan juossu" jne. Ja ollaan isoja poikia vähintään satakilosia ÄIJIÄ! Toivottavasti täällä kukaan ei ota nokkiinsa mutta mun mielestä pahin paskanjauhantafoorumi mihin oon törmännyt.

Ei kyllä liity varsinaisesti tähän cooper-asiaan, mutta minua huvittaa tällaiset selittelyt tyyliin "helppohan sinun on vetää leukoja kun olet tuommoinen heinäkeppi, mutta laitetaanpas 20kg reppuun ja kokeillaan uudestaan.." Tuolla pakkotoiston vitsikkäässä cooper-ketjussa taas joku selitti että 70kg painava jannu voi kokeilla miltä tuntuu juosta 90kg painoisena kun ottaa 20 kg:n repun selkään ja juoksee cooperin.

Niinpä.

Tuolla pakkotoiston vitsikkäässä cooper-ketjussa taas joku selitti että 70kg painava jannu voi kokeilla miltä tuntuu juosta 90kg painoisena kun ottaa 20 kg:n repun selkään ja juoksee cooperin.

Niinpä.

;-) Tuollaisia idioottikommentteja kuulee yllättävän usein. Ihan yhtä järkevä kommentti olisi "Helppohan se on Cooperia juosta, kun on harjoitellut juoksua, mutta kokeilepa harjoittelematta!".

Tai oma suosikkini "Helppohan se on penkiltä 150kg nostaa, kun on tuollaiset lihakset ylävartalossa. Mutta annapa lihasten surkastua pois ja kokeile sitten samaa!"

Enpä kehtaa aloittaa uutta aihetta tämän takia niin kysyn tässä, elikkäs antaako mitään viitettä cooperin tulokseen, kun eilen juoksin 3 km lenkin vauhdilla, jolla cooperin tulos olisi 2350 m, eikä happoja kertynyt jalkoihin ja juoksu tuntui hyvältä (pisti mahaan, lähdin liian aikaisin syönnin jälkeen), tavoitteena olisi syyskuussa juosta koulun cooperissa 2850 m.

Kiitti hei!

Enpä osaa arvatakaan. Kesäkuussa itse juoksin vitosen täysillä ja 12 min kohdalla juoksu tuntui vielä hyvinkin helpolta ja rennolta. Matkaa oli mennyt noin 3050 m. Seuraavalla viikolla meni cooperissa 150 metriä enemmän. Vitonen oli juostu asvaltilla ja cooper radalla.

Ei varmaankaan ole mahdollista kohottaa cooper-kuntoa 5 viikossa 2100 metristä 2600m? :( Olisi nimittäin tarvetta. Ja joo, olen juossut puoli vuotta säännöllisesti ja sitä ennen säännöllisen epäsäännöllisesti... Mitenhän sen saisi optimaalisesti nousemaan? Laihduttamalla ja juoksemalla pari peruslenkkiä ja vetoja? Vai pelkästään laihduttamalla? Vai pelkillä vedoilla? Hirveä läski en ole, mutta n. 10kg on laskennallista ylipainoa.

Miten paljon cooperin testissä saa puristettua itsestään enemmän, jos juoksee tsemppaavan jäniksen kanssa juuri oikeaa vauhtia?

Olen epätoivoinen. Tulikin loistava duunitarjous odotettua aiemmin.

Ei varmaankaan ole mahdollista kohottaa cooper-kuntoa 5 viikossa 2100 metristä 2600m? :( Olisi nimittäin tarvetta. Ja joo, olen juossut puoli vuotta säännöllisesti ja sitä ennen säännöllisen epäsäännöllisesti... Mitenhän sen saisi optimaalisesti nousemaan? Laihduttamalla ja juoksemalla pari peruslenkkiä ja vetoja? Vai pelkästään laihduttamalla? Vai pelkillä vedoilla? Hirveä läski en ole, mutta n. 10kg on laskennallista ylipainoa.

Miten paljon cooperin testissä saa puristettua itsestään enemmän, jos juoksee tsemppaavan jäniksen kanssa juuri oikeaa vauhtia?

Olen epätoivoinen. Tulikin loistava duunitarjous odotettua aiemmin.

Tai siis tuo lähtötaso on hieman arvuuttelua. Voisin kokeilla josko menis jopa enemmän.

Oma arvioni on, että ehkä noin 100 m (+- 50 m). Riippuu tietenkin niin monesta muusta tekijästä, kuten esim:

- omat kyvyt tasaiseen, optimaaliseen vauhdinjakoon - mitä paremmat, sitä vähemmän jäniksestä on hyötyä

- omat kyvyt puristaa itsestä kaikki irti lopussa - jäniksen avulla voit keskittyä enemmän mukana roikkumiseen, kun ei tarvitse tarkkailla vauhtia

- kokemuksesi cooperin juoksemisesta - kokemus tuo varmuutta, suosittelen vetämään testejä ihan harjoituksina - saat tuntumaa omaan vauhtiisi, eikä tarvitse arvailla niin paljon - jänis ei vedä kolmeen tonniin mukana jos tulet ratakierroksen perässä

Huomenna ehkä cooperiin itsekin, ilman jänistä tai jopa itse jäniksenä - katsotaan kuinka äijän käy.

Tsemppiä yritykseesi!

Ei varmaankaan ole mahdollista kohottaa cooper-kuntoa 5 viikossa 2100 metristä 2600m? Mitenhän sen saisi optimaalisesti nousemaan? Laihduttamalla ja juoksemalla pari peruslenkkiä ja vetoja? Vai pelkästään laihduttamalla? Vai pelkillä vedoilla?

Jatkoa edelliseen.

En usko noin kovaan tuloskehitykseen noin lyhyessä ajassa, mutta mikään ei estä yrittämästä. Itse paransin noin kolmessa kuukaudessa vajaan 300 m pari vuotta sitten, mutta taustalla oli satoja kilometrejä ennen ensimmäistä cooperia, enkä ole itse asiassa aivan varma miten optimaalinen suoritus tuo ensimmäinen oli.

Seuraavaan kysymykseen; noiden kolmen kuukauden harjoitteluun sisältyi sekä peruslenkkejä, vetoja, että painon pudotusta noin 7 kiloa. Eli vastaus on kaikkia yhdessä, en usko että mikään erikseen olisi tuottanut samaa tulosta.

Oma lukunsa on sitten harjoittelun ja painon pudotuksen yhdistäminen samalle aikajanalle. Se on tasapainoilua veitsen terällä kokonaisrasituksen suhteen. Vaikka kaikki ei menisikään ihan nappiin, uskon että cooperin tulos paranee, mutta taiteilija itse valitsee keinot ja suhteuttaa harjoittelun ja painon pudotuksen parhaalla mahdollisella tavalla. Siihen on kenenkään muun vaikea keksiä viisasten kiveä.

Voin vain rohkaista kertomalla, että onnistua voi kun jaksaa yrittää.

Kiitos runsaista vastauksista! Lähdenkin tästä vähän lenkille, testicoopperin aika ei ole tänään, kun siihen tarvitsen kyllä kellottajan mukaan. Mutta pitää testailla kellon ja mittarin kanssa, miltä tuommoinen 4.37min/km tuntuu vedoissa...

Ja itse en ehkä usko, että tuommoinen tuloksen parantaminen on mahdollista... Tai no jos se lähtötasokin olisi oletettua parempi, ehkä sitten. Taustalla tosiaan puoli vuotta oikeastaan pelkkiä PK-lenkkejä, vauhdikkaampia harjoituksia olen tarkoituksella harrastanut lähinnä pyöräillä ja spinninggissä.

Mites lihaskunto, pitäiskö jättää kokonaan väliin? Hieronnastakin olisi varmaan apua (työkavereiden antama hierojalahjakorttikin käyttämättä...) ja ainakin kerran viikossa ehdin hyvin käymään tunnin mittaisella venyttelytunnilla muun venyttelyn lisäksi.

Mutta ideana onkin se, että vaikka tämä duuni nyt jäisikin tästä kiinni, ei se kunnon kehittyminen ikinä huono juttu ole, koska vastaavia tarjouksia luulisi nyt sitten alkavan tulla enemmänkin. Jos ottaisi tuon viikolla 38 pidettävän testin semmoisena hyvänä "välitestinä", jos ei huippu-hyvä tuuri satu käymään...