Jump to content
Juoksufoorumi.fi










coopperimies

Cooper

Recommended Posts

@reenaaja, kyllä se 3.000 m tulee iän mukana vain vaikeammaksi. Jos nyt heinäkuussa pääsisin cooperissa sen 3.000 m, vastaisi se yleisen sarjan juoksijalle noin 4.053 tulosta (ikätasoituskerroin on 0,7402 WMA:n laskurin mukaan). Ja viisikymppiselle vastaavasti 3.430 m (kerroin 0,8747). http://www.mastersathletics.net/index.php?id=2595

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aika reippaita kertoimia antaa tuo laskuri. Minun 3240 m tulos 52 vuotiaana antaisi 0,8606 kertoimella tuloksen 3765 m ja jos parantaisin tasan 200 m, niin oltaisiin jo 4000 m tuloksessa. Sanoisin, että laskuri sortaa yleisen sarjan tuloksia, tai ainakaan se ei ymmärrä, että joku pystyisi vielä kanuunaiässä treenaamaan kovaa. Tämän vuoden tähän astisella juoksutreenillä en kyllä missään iässä olisi juossut yli 3600 m tulosta.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten voisin uskoa tuohon oman ikäni kertoimeen, jos treenaisin kesä, heinä ja elokuun kovaa ja parantaisin cooperin tulostani ainoastaan muutaman kymmenen metriä. Se olisi kyllä mielestäni ihme ja vastoin yleistä urheiluharjoitteluymmärrystäni. Sen voisin vielä ymmärtää, että tulos paranee 200 m, mutta se kolmas 100 m onkin tekemätön paikka.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 tuntia sitten, X66 kirjoitti:

Nykyään raudat putoaa kun pitää olla eettinen ja vetää rehuja 😉


Suosittelen testauttamaan ferritiiniarvon, koska hemoglobiini voi olla normaali (vaikka se sinulla on anemian rajoilla) ja rautavarastot silti huutaa tyhjyyttään. Pitäisi käydä tässä testissä myös itse, koska eritoten kestävyysurheilijat, naiset ja kasvissyöjät ovat riskiryhmässä. Itse kyllä olin lapsena aina lähes aneeminen koulun verikokeissa, vaikka söin sekaruokaa valikoimatta, joten pelkästään kasveja ei voi syyttää.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään illalla olisi tarkoitus juosta cooperi uudelleen, eli tasan kuukausi kesäkuun 4. päivän lähtötason testistä. Melkein on mennyt noiden kolmen mainitsemani kehityskohdan mukaisesti, eli juoksumäärä tuplattu, painoa pudonnut ja mukaan myös kovatehoisia juoksutreenejä. Määrää on tullut 223 km edellisen cooperin jälkeen ja arvatenkin ajoin tehdä 3 km alkuverryttelyn. Painoa ei ole pudonnut kuin noin kaksi kg, mutta tuo noin 6 kg olikin tarkoitus pudottaa 2-3 kuukaudessa. Voi tosin olla, että ei se paljon tästä enää putoa, jos loppukesään ei tule mitään kilpailutavoitteita. Kaiken järjen mukaan tuloksen pitäisi parantua ainakin 100 m, jos viime lauantain 2,5 h swimrun kisa ei paina. Laitan illalla tuloksen näkyviin, vaikka olisi mikä. Keli on vähän tuulisempi kuin edellisellä kerralla, mutta ei niin tuulinen, että sillä voisi tulosta selitellä.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, 226 kirjoitti:

3315 m, eli 75 m parannus. Näyttää metrit olevan aika tiukassa tällä iällä. Kohta pitää jo alkaa uskomaan niihin enkelmanin taulukoihin. 

 

Hyvä tulos!

 

Kannattaa suhtautua pienellä varauksella taulukoihin kuitenkin. Ne perustuvat tilastoihin, eivätkä ole siis mikään luonnonlaki. Poikkeuksia löytyy vaikka kuinka paljon. Heitetään nyt vaikka Lagatin 41-vuotiaana juoksema 5000m 13:06, joka taulukoiden mukaan tarkoittaisi 12:17 aikaa. Maailmanennätys on kuitenkin 12:37. Lagat itse juoksi parhaassa iskussa 12:53.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuossa vielä eilisen juoksun kilometriajat: 3.33, 3.40, 3.44. Eli taas tasaisesti hiipuva vauhti, mutta ei ihan niin pahasti kuin viimeksi. Aikoinaan vauhtikestävyys on suurin vahvuuteni, mutta nyt se näyttää olevan suurin heikkouteni, ainakin silloin kun mennään noin lyhyttä matkaa. Siihen on kyllä ihan luonnollisen selitys: Nopeutta ja kestävyyttä voi helpommin harjoitella vähän heikoimmillakin juoksupohjilla, mutta vaatii kovan kunnon, että pystyisi taas naputtamaan esim. 10 x 1000 m samaa tahtia alusta loppuun AA-kynnyksen tuntumassa ja vähän yläpuolellakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 tuntia sitten, puujalka kirjoitti:

 Heitetään nyt vaikka Lagatin 41-vuotiaana juoksema 5000m 13:06, joka taulukoiden mukaan tarkoittaisi 12:17 aikaa. Maailmanennätys on kuitenkin 12:37. Lagat itse juoksi parhaassa iskussa 12:53. 

 

Katsoin ihan mielenkiinnon vuoksi miten tuo taulukko pelittää 24 h ME tuloksilla. Venäläisen Kruglikovin 56-vuotiaana juoksema M55 ME on 257 040 m, joka antaa ikätasoituksena 303 300 km eli saman tuloksen, joka Kouroksen yleisen sarjan ME. Kouros voi kuitenkin näyttää hänelle keskaria, koska Kouros juoksi ME:n 41-vuotiaana ja saa siitä ikähyvityksen, joka vastaa 313 500 km tulosta. Tuossa ikähyvitystaulukossa ei tosin ole kerrointa 24 h matkalle, mutta käytin kertoimia, jotka on määritelty 200 km matkalle. M60 ME-tulos menee niin ikään samaan sumaan 304 200 m, kuten myös Kouroksen M50 (303 000) ja M45 (306 200) ME:t.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oon Puujalan kanssa samaa mieltä. Olennainen tieto niissä on se, että vanhat eivät pääse samoihin tuloksiin kuin nuoret, mutta yksittäistapauksissa ei kannata niitä taulukoita katsoa. En edes oikein tajua miksi sellaiset taulukot on olemassa, koska ikäryhmissähän nuoremmat eivät ole mukana samassa sarjassa kuitenkaan ja se voittaa, joka juoksee heistä parhaimman ajan/matkan.

On ‎6‎.‎6‎.‎2019 at 22.48, 226 kirjoitti:

Aika reippaita kertoimia antaa tuo laskuri. Minun 3240 m tulos 52 vuotiaana antaisi 0,8606 kertoimella tuloksen 3765 m ja jos parantaisin tasan 200 m, niin oltaisiin jo 4000 m tuloksessa. Sanoisin, että laskuri sortaa yleisen sarjan tuloksia, tai ainakaan se ei ymmärrä, että joku pystyisi vielä kanuunaiässä treenaamaan kovaa. Tämän vuoden tähän astisella juoksutreenillä en kyllä missään iässä olisi juossut yli 3600 m tulosta.

 

se voi olla, että ne on tehty niinä aikoina sotien jälkeen, jolloin ihmiset olivat keskimäärin raskaassa työssä ja jo 50-60 vuotiaina ihan romuina kropan osalta. Luulisi, että samassa suhteessa kuin elinikä pitenee, ihmisten suhteellinen suorituskyky vanhempana paranee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikö nuo taulukot ole laadittu eri ikäsarjojen kovimpien tulosten perusteella? Aktiivi-iässä olevia ammattimaisesti harjoittelevia on paljon enemmän kuin vanhempia (harva treenaa ammattimaisesti yli 50 v iässä), jolloin näennäisessä hidastumisessa on tilastoharhaa.

 

Jos sama henkilö harjoittelee samalla intensiteetillä 25 v iässä ja 50 v iässä, luultavasti hidastumista on vähemmän kuin taulukko ennustaa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli onko siinä sama juttu kuin naisten ja miesten välisissä maratontilastoissa? Naiset pääsevät helposti vaikkapa SM-kisoihin, koska laji kiinnostaa lähinnä vain miehiä. Miehille rajat ovat kaikkinensa kovempia, kun yrittäjiä on niin paljon enemmän. Silloin ne tulokset eivät ole vertailukelpoisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy