Jump to content
Juoksufoorumi.fi


coopperimies

Cooper

Recommended Posts

Intin hommiin menossa Cornholio?

Jo vain.

Tänään tuli juostua melkoisessa pohjoistuulessa 2300m. Jotenkin kulki paljon huonommin kuin viimeksi vaikka tulos hiukan paranikin. Sykekkään ei noussut kuin 189:ään, kun viimeksi se nousi 196:een. Laskennallinen syke olisi 198. Nyt ei auta kuin painaa kovaa treeniä seuraava kuukausi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli cooperin testi, tavoitteena 2600m. Alkuun juoksin jäniksen perässä 2600 vauhtia, mutta jossain vaiheessa puolenvälin jälkeen kroppa sanoi ettei enää pysty, joten siihen jäi.:076: Syke oli ekan kiekan jälkeen 182 ja siitä se lähti tasaisesti nousemaan. Viimeisin havainto 194 ja sen jälkeen heitin sykevyön pois kun tuntui että se kuristaa niin ettei saa maksimaalisesti hengitettyä. Laskennallinen maksimisyke 198.

Tavoitekkin oli kokolailla mahdoton, kk sitten meni vain 2300m, mutta pakko oli kokeilla.

Jos nyt otan tähtäimeksi, että ennen vuodenvaihdetta menee tuo 2600m niin kuinka minun tulisi reenata? Kannattaako pelkällä PK:lla lähteä näin aluksia, vai otanko esim yhden VK-lenkin viikkoon? Tähän asti sekalaista PK ja VK lenkkiä, enemmän ehkä PK painotteista ollut.

Mitat ovat nyt 174cm/82kg, että tuollainen 10kg pudotus voisi tehdä jo ihmeitä juoksuvauhdille? Johan sitä on tässä 10kk aikana se 15kg lähtenyt, joten ainahan yksi 10kg vielä helposti lähtee?:hali_popcorn:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taidamme olla hyvinkin samassa jamassa. Mulla on tänä iltana Cooperin testi, tavoitteena 2450 m, aloittanen tosin hiukan hiljemmin, toivottavasti pystyn lopussa sitten kiristämään. Viimeksi juoksin vuosi sitten silloin meni rapakunnossa 2100 jonka jälkeen heitin mukavat laatat radan viereen :) Olen harjoittelut ainoastaan PKta ja kuntopiiriä, olen 181cm/91kg et sitä ylipainoa löytyy vähäsen, tosin nyt 8 kg kevyempi kuin silloin vuosi sitten. Porukan kanssa ollaan mietitty että kerran kuukaudessa vedättäisiin Cooperi, tulisi toivottavasti motivaatiota reenaamiseen sen mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painonpudotus tekee kyllä (yllättäen) ihmeitä cooperin tulokselle, ja muutenkin juoksuvauhdille yleensä.

Taitaa meikäläisen kohdalla olla järkevintä se, että nysvää vaan menemään sitä PK-lenkkiä vaikkapa viidesti viikossa ja ehkä pari kolme kertaa kuussa juosta se vauhdikkaampi VK-lenkki. Samalla koittaa sulatella se 10kg läskiä pois. Syssymmällä ehkä sitten lisää VK:ta ohjelmaan.

Kuinkahan pitkiä noiden PK-lenkkien pitäisi olla. Tähän mennessä olen tehnyt ~30min / 4,5km lenkkiä. Kevään aikana tuli lähdettyä tuonne pururadalle ja siellä on tullut vedettyä se ~55min kerrallaan ja matkaa on joku 6-7km. Muutamia kertoja on tullut tehtyä se 10-11km lenkki. Pyöräilyäkin on satunnaisesti harrastettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu, eli 2470m meni eilen, olen ihan tyytyväinen, aloitin riittävän hiljaa ja pystyin lopussa puristamaan ja sain kaiken irti.

Hmm, mää juoksen 7km/46 min. suurinpiirtein, yleensä pulssi keskiarvo noin 152 (lepo/max noin 40/190). Jotenka ollaksemme yhtä hyvässä cooperkunnossa harjoittelemme vähän eri lailla. Olen pari kertaa juossut 12 km lenkkin mutta se ottaa jo aika paljon voimille, tarkoitukseni ois kuitenkin että niitä pikkuhiljaa pystyis tekemään pari kertaa viikkossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko mahdollista treenata ympäri vuoden Cooper ohjelmalla jos siihen lisää välillä pidempiä pk lenkkejä ja välillä keventelee?Ja onko tuollaisella harjoittelulla mahdollista parantaa tuloksia pidemmillä matkoilla(5km ja 10km)?

Kaikki on toki mahdollista, mutta ei tuossa mitään järkeä ole. Sen enempää Cooperille kuin millekään muullekaan matkalle tähtäävä ohjelma ei pääsääntöisesti sovellu kokovuotiseen käyttöön. Nämä ohjelmat on suunniteltu kunnon viimeistelyyn kisamatkaa ajatellen, kun taas vuositasolla harjoittelua olisi syytä jaksottaa monipuolisemmin eri ominaisuuksia kehittäviin pätkiin. Samoin harjoittelun progressiivisuus (tarkoittaa asteittain kovenevaa harjoitusohjelmaa) on hyvin hankala pitää mukana, mikäli koko ajan harjoitellaan viimeistelykauden ohjelmalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Terve!

Kova vuodatus tulossa, mutta kaikki neuvot kuunnellaan.

Tammikuussa kuntotestit armeijaan ja papereiden mukaan pitäisi tehot olla:

cooper 3000+

leuat 14

punnerrukset 38

vatsat 48

selät 60

vauhditon pituus 2.4m

Lihasharjoituksissa on minuutin aikaraja, palautuksista en tiedä.

Cooper testi saattaa myös vaihtua kuntopyörään jonka vastus nousee tietyin väliajoin. Vastus määräytyy painon mukaisesti.

Treenaamisen olen aloittanut 2008 hiljalleen. Ensimmäiset kolmisen kuukautta kehittelin peruskuntoa ja vuoden treenasin salia hankkien massaa jota 2009 keväällä polttelin. Nyt olen aloittamassa viimeistä n.6kk puristamista, että olisin huipussa tuossa tammi-helmikuun vaihteessa.

mitat

2008: tammi 182/62

2008 syksy 182/92

2009: heinä 182/75

parhaimpia tuloksia tältä keväältä.

Cooper 2050m

vatsat 38

selät 63

punnerrukset 49

leuat 11

Olen ajatellut tehdä noita lihaskunto harjoituksia palattavien lenkkien yhteydessä ja kotona "välipäivinä" Mielestäni se on riittävä ja punttisalia ei siihen tarvita.

Kuitenkin tuon cooperin tuloksen pitäisi kehittyä kriittisesti. Siihen tarvitsenkin kaikkia apuja.

Näillä olen lähtenyt heinäkuussa treenaamaan.

Olen juossut pk 50min n.150 sykkeellä

-intervalleja 4minuutin vetoja n.180 sykkeellä 3/4krt

-intervalleja 2minuutin pituisia 170-180 sykkeellä. 4/5krt

palautukset n. minuutin jonka aikana syke tasaantuu 150.

Olenko hakoteillä vai onko treenissäni mitään päätä tai häntää?

Kiitos ja kumarrus jo etukäteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen suunnitellut Uttiin hakemista jo jonkin aikaa, tosin mietityttää vieläkin, saanko Cooperin riittävälle tasolle ennen tiettyä aikaa? Tällä hetkellä menee ~3000 m. Johonkin 3200-3300 m tienoille olisi määrä pyrkiä, jotta olisi hieman "turvallisempi" olo. Reppujuoksu toki on asia erikseen, mutta kyllä Cooperin tulos on vahvasti sidoksissa sen sujuvuuteen. 5 kuukaudessa toivoisin yltäväni tulokseen, joka ei jättäisi täysin kylmäksi.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy