Jump to content
Juoksufoorumi.fi


coopperimies

Cooper

Recommended Posts

Kiinnostuin myös kyseisestä maratoonarin cooper kuurista. Jutussa varoiteltiin ottamasta kuuria mukaan ohjelmaan liian lähellä maratonia. Mikähän on liian lähellä? Vähän pelottava ajatus jättää pitkät pois, mutta varmasti ok kun saa jalat jumiin.

Pitkistä lenkeistä tiedetään tutkitusti, että kolme pitkistä viimeisen kahden kuukauden aikana vaikuttaa maratontulokseen merkitsevästi. Siis vähempi ei riitä, mutta enemmästä ei ole hirveästi lisähyötyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmästä päästä kärsii koko roppa...

Harjoitusohjelmia tulkitsemattomalle (=meikäläiselle) Juoksija-lehden ohjelma on hiukan epäselvä.

Juoksija-lehden ohjelmaan oli merkattu esim. 3000m:n Cooperkuuriin 2.Kuukauden kohdalle 1. ja 2:lle viikolle vauhtileikittelyt.

-Tarkoitetaankos tällä esim että kk:n 3. ja 4:llä viikolla juostaan vain 1-2 peruslenkkiä jotka sisältävät tekniikkaharjoituksen?

-Vai vuorottelevatko 1. ja 2. viikon harjoitukset kuukauden sisällä?

Mikä on oikea tulkinta?

Ei silti - pätevältä näyttävät ohjelmat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perniön jälkeen taidan kokeilla kakkosohjelmaa, kun muita isompia kisoja kalenteriin tuskin tulee ensi kesälle...tosin temi "kokenut maratonjyrä" ei nyt ihan parhaiten kolahda, mutta "vauhtijuoksu takkuaa" ainakin on kohdallaan :)

Joskohan syksyllä menisi se kolme tonnia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on yllätys, ettei ohjelmissa ole edes 3500 metrin tavoitteessa lainkaan pitkiksiä, vaan lenkin maksimipituudeksi määrätään 12 kilometriä. Hakala on kuitenkin sen verran kokenut valmentaja, että ei voi oikein vastaankaan väittää.

Näkisin tän niin, että 3-4 kk:n ohjelmassa ei voi hirveästi peruskestävyyttä parantaa, joten paukkuja ei kannata tuhlata pitkiin lenkkeihin, joiden hyöty tuloksen kannalta on aika kyseenalainen. 3500m vaatii aika hyvän aerobisen kestävyyden jo ennen ohjelman aloittamista. Eli ne pitkät lenkit tai ainakin jonkinlainen määrä on tehty jo ennen ohjelman aloittamista. Vauhtipuolella 3-4 kk on pitkä aika, joten keskittyminen näihin ominaisuuksiin on järkevää.

Maratonin ja cooperin yhdistäminen harjoittelussa on aika vaikeaa. Parhaiten se toimisi niin, että juoksisi nyt keväällä maratonin ja aloittaisi ohjelman mukaisen cooper-harjoittelun heti kun maratonista olisi toipunut. Kovinta tulosta voisi yrittää sitten loppukesästä. Väliä olisi siis se noin 4kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmästä päästä kärsii koko roppa...

Harjoitusohjelmia tulkitsemattomalle (=meikäläiselle) Juoksija-lehden ohjelma on hiukan epäselvä.

Juoksija-lehden ohjelmaan oli merkattu esim. 3000m:n Cooperkuuriin 2.Kuukauden kohdalle 1. ja 2:lle viikolle vauhtileikittelyt.

-Tarkoitetaankos tällä esim että kk:n 3. ja 4:llä viikolla juostaan vain 1-2 peruslenkkiä jotka sisältävät tekniikkaharjoituksen?

-Vai vuorottelevatko 1. ja 2. viikon harjoitukset kuukauden sisällä?

Mikä on oikea tulkinta?

Ei silti - pätevältä näyttävät ohjelmat.

Itsellä oli myös vaikeaa ymmärtää miten tuo menee. Luulen kuitenkin että tuolla tarkoitetaan sitä että 3. ja 4.viikko sisältävät vain nuo peruslenkit ja tekniikkaharjoituksen. On se kumma ettei tuohon tuota selkeämmin voitu laittaa. Luulisi että tuossa lukisi 1. ja 3. viikko sekä 2. ja 4. viikko noissa vauhtilenkittelyviikoissa jos tuota vuorottelua tarkoitettaisiin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tuossa juostua cooper, ~2270m.:icon_redface:

2600m häämöttää vielä tulevaisuudessa.

Vaan nuo polarin tuotteet taas takkuavat, vaikka olen kaliboinut mittarin, niin näytti 100m liikaa ja toipuessani juoksusta istuin radan varressa ja katselin kun mittariin tuli pikku hiljaa 600m lisää vaikka olin paikoillani!

Ja sitten vielä kotia päästyäni sain kirota polar proTrainer 5:sta, se nimittäin näyttää 1min liikaa kilometrille vauhtia!

Anyway, paras cooper tulos ikinä, tästä ei ole kuin yksi suunta!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonkohan olisi realistisesti mahdollista parantaa tulosta 5 viikon aikana?

Näin lyhyellä ajalla PK:ta on turha tehdä, joten MK:ta ja VK:ta vaan kehiin, mutta kuinka suurina kerta-annoksina?

Joku toinen tekisi varmaa toisella tavalla, mutta jos aikaa olisi viisi viikkoa, niin tekisin edelleen pk:ta mk:n ja vk:n ohessa ja vasta viimeisellä viikolla löysäisin sen suhteen. Juoksisin sitten pk:n lisäksi viikossa kaksi varsinaisesti kehittävää harjoitusta painottaen viiden viikon alussa vk:ta ja lopussa mk:ta. Noin karkeasti määristä sanoisin, että vk:ta kaksi kertaa sen verran kuin mitä Cooperissa aikoo juosta ja mk:ta sen Cooperin verran. Vk:n juoksisin tasavauhtisena lenkkinä, mutta mk:n intervalleina (600-1200 m), joissa viiden viikon alussa olisi pidempi palautus (esim. 3 min) ja lopussa lyhempi (esim. 1 min). Tämä on siis, miten itse lähestyisin asiaa, mutta en ole koskaan kokeillut noin lyhyellä aikataululla vastaavaa, niin en tiedä varmasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, pari kovempaa harjoitusta viikossa, ehkä jopa kolme ja sitten pk:ta joka väliin? Tietenkin se yksi lepopäivä viikkoon? Huomenna on alustava cooper, niin näkee missä menee. On meinaa työpaikka kiinni tästä niin meinaa pikkusen stressata.

Joo. Voi olla, että se kaksi kovaa harjotusta viikossa on palautumisen kannalta parempi. Niistä kovista harjoituksista saa suuremman hyödyn, jos ne tekee levänneenä ja kunnolla. Yksi esimerkki viikkorytmistä, jota esim. valmentaja Brad Hudson suosittelee olisi sellainen, jossa tiistaina tehdään toinen kova harjoitus ja perjantaina toinen. Lisäksi sunnuntaina olisi hiukan tavallista pidempi pk-lenkki, ei kuitenkaan mikään maratoonarin pitkä lenkki. Muuten on kevyttä pk:ta ja yksi lepopäivä. Viikonpäivät voi tietysti valita itse. Myös sprinttejä rennon kovaa (esim. 100 m) ja juoksutekniikkaharjoituksia (erilaiset loikat, polvennosto- ja pakarajuoksu, yms.) voi lisätä harjoituksiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy