Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Koiran kanssa juokseminen

rilli
 Share

Recommended Posts

Täällä palstalla oli joskus (muistaakseni aika kauan sitten) ketju Canirossista ja muutenkin koiran kanssa juoksemisesta. Varmaan pitäisi kysellä tätä asiaa jostain eläinpalstoilta, mutta kun täällä on aina niin fiksua ja filmaattista porukkaa :heilutus

Siispä, olen itse nyt onnellinen koiranpennun omistaja ja koira on sen ikäinen (reilu 5 kk ja reipas kun mikä!), että voidaan tehdä ihan hyvänpituisia lenkkejä. Nyt haluaisin aloittaa pikkuhiljaa totuttaa koiraa myös silloin tällöin tehtäviin juoksulenkkeihin, aluksi tietenkin pieniä matkoja ja pikkuhiljaa matkoja pidentäen kun molempien kunto kohoaa. Ongelma on vaan nyt se, että koira innostuu juoksemisesta niin kamalasti, ettei pystykään enää juoksemaan vaan alkaa pomppia onnesta. :innostunut :pallo Ymmärrän sen kyllä, että liikkuminen ON kivaa, mutta omasta juoksusta ei vaan tule mitään kun koira pomppii omissa jaloissa pystysuunnassa ja itse juoksen sen päälle jos jatkan juoksua. :hmm

Kertokaapa siis canicrossia tai muuten vaan koiran kanssa juoksua harrastaneet, miten olette opettaneet koiran juoksemaan hihnan päässä nätisti jos teillä on mitään vastaavia "ongelmia" ollut. Reippaatkin kävelylenkit meillä sujuu hienosti, hihna on kireällä ja koira kulkee innoissaan edellä. Vetämistä ei ole opetettu pois, koska canicross on mahdollisesti joskus haaveissa ja koira on sen kokoinen, että on hyvin hallittavissa vaikka vetääkin. :gromit

Yleisemmin: koiran luuston kannattaa antaa kehittyä kaikessa rauhassa kasvuvaihe loppuun, ennen kuin sitä aletaan rasittamaan pidemmillä suorituksilla. Vapaata ja mukavaa esim. vapaana riehumista voi olla runsaastikin, mutta lenkkeilyn kaltaisessa monotoonisessa ja ulkoa päin ohjatussa pitkäkestoisessa rasituksessa on omat vaaransa kasvavan koiran luustolle, lonkille, ranteille jne. Mulla on kotona vuoden 2000 ratajuoksija Suomessa-whippet, ja hyvin ennätti, vaikka pidemmät lenkit aloitettiin vasta yhden ikävuoden tienoilla ja nekin vapaana spurttaillen. Myöhemmin mentiin jopa minä pyörällä, poika vierellä kevyttä ravia. Rasittava liikunta lisää ravintoaineiden tarvetta, saattaa aiheuttaa luumuutoksia jos puutteita ravinnossa, joten kannattaa ottaa hissukseen. Koiralla on voimakas isännän/emännän miellyttämisen tarve, remmin päässä kuljetettuna se ei osaa sanoa mikä on liikaa, mutta vapaana ollessaan se suojelee elimistöään, istahtaa tai ottaa tirsat kun siltä tuntuu.

Luonnollisesti vinttikoiran omistajana varsinaisesta koiran kouluttamisesta en tiedä mitään, juoksija Leevi-Boy kulkee luonnostaan rinnalla, remmi löysänä, petikaverinsa Jallis, näyttelykapistus, vetää remmin päässä silmät pulleina.

Kiitos molemmille vastaajille. Noista linkeistä olikin paljon apua. Ei kun uusia vinkkejä pikkuhiljaa kokeilemaan. Ja tärkeitä, asiallisia vinkkejä ensimmäiseltä vastaajalta. Olemme yrittäneet ottaa huomioon mainitsemiasi asioita ja seurata koiran kehitystä. Mutta kaikki oppi otetaan vastaan, tottakai. Koiran ehdoilla yritetään mennä vaikka intoa on molemmilla.

Tuosta koiran miellyttämishalusta sen verran, että meillä kyseessä on terrierirotu, joten miellyttämishalusta ei ainakaan tämän yksilön kohdalla tarvitse puhua mitään 8) . Koiraa tekee kaiken jos katsoo siitä itse hyötyvän, muuten ei ota käskyjä kuuleviin korviinsa. Omaa tahtoa löytyy - ja paljon. Koiraa ei ole kertaakaan tarvinnut houkutella lenkille tai juoksemaan eikä se ole esittänyt minkäänlaisia väsymisen merkkejä. Ei tosin tee sitä vapaana juostessakaan. Intoa on niin paljon ettei malta väsyä. Itse siis huolehditaan siitä, että koira juoksee vielä kohtuulisesti. Myöskin seurailemme koiran painon kehitystä tarkkaavaisesti ja yritämme syöttää koiralle niin laadukasta ruokaa kuin mahdollista. Tarkoitin kirjoituksessani pitkällä lenkillä noin tunnin lenkkejä kävellen eikä näitäkään tehdä joka päivä. Ja lyhyempiäkin lenkkejä tehdään ennemmin useampi päivässä kuin kerralla väsymykseen asti. Tulevaisuudessa sitten lisätään ulkoilua.

Minulla ei ole tarvetta vaatia koiraa vetämään itseäni, ainoastaan kulkemaan lähes samaa vauhtia kuin nytkin lenkillä, mutta jatkamaan sitä vaikka oma askelrytmini muuttuukin hölkäksi. Nyt tapahtuu niin, että vaikka hölkkään samaa vauhtia mitä ollaan kävelty, ei koira pysty enää etenemään kun on niin kamalan kivaa ja pitää pomppia. Ajattelin, että olisi hyvä aloittaa harjoittelu nyt kun koira on pentu ja oppii helposti kaikkea uutta. Voidaanhan me juosta vaikka vaan sata metriä kävelylenkin ohessa enkä usko koiran tästä kärsivän.

Kiitos hyödyllisistä vinkeistä ja ohjeista. Keskustelen mielelläni aiheesta lisääkin.

Vaikka aikoisikin juosta koiran kanssa, kannattaa silti opettaa se kulkemaan vetämättä hihnassa. Tavallisia lenkkejä tehdään kuitenkin myös paljon ja on aika stressaavaa, jos koira vetää aina. Ja jos perheen muut jäsenet ei juokse, on heidän kannaltakin mukavampi.

Jos käytät juoksuvyötä ja valjaita, koira oppii kyllä, että näillä vermeillä mennään lujaa!

Sulla on vielä nuori pentu, nauttikaa elämästä, kunhan koira kehittyy, sitten pikkuhiljaa treenaamaan! Toki pennulle voi alkaa opettaa esim. suunnat, käskystä pysähtyminen ja ohittamiset. Niitä tarvitset, jos lähdet kisaamaan.

Onnea uudelle kaverukselle! Kovasti haaveilen itsekin juoksevasta koirakaverista, oma koira kun on lähinnä lenkin hidastaja..