Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lihasharjoittelu ja puolimarathon?


Samppa89
 Share

Recommended Posts

No asiantuntijat tai omakohtaista kokemusta omaavat valaiskaa asiaa, että kuinkas paljon mahtaa lihaksien treenaus muutenkin kuin vatsa ja selkälihasten muodossa hidastaa pitkienmatkojen vauhtia(ite olen kiinnostunu etenkin puolmarasta).

Kun ite olen tuota asiaa pohtinut, niin siihenhän on syy miksi mm marathoonarit näyttää aina enemmän tai vähemmän nälkiintyneeltä. Mutta toisaalta onhan ainakin tietyllä tavalla toteutetulla lihasharjoittelulla myös ainakin jonkin verran aerobista kuntoa kohottavaa vaikutusta.

Mitkä on ihmisten kokemukset? Onko ihan monta kertaa viikossa lihasten harjoittelu hyödyllistä vai haitallista juoksulle? Jos nyt oletetaan että lihasharjoittelu kerrat ei syö juoksukertoja viikossa. Eli lihasharjoittelu tulisi esim. ohjelman noudattamisen päälle. Sillä uskoisin ainakin oman kokemuksen perusteella että juoksukertojen korvaus salilla on ainakin negatiivista.

Link to comment
Share on other sites

Jos lähtökohtana on se, ettet ole tehnyt aiemmin voimaharjoittelua, eli voimatasot ovat ns. sohvaperunatasolla, lihaskunnon parantamisella on erittäin suurella todennäköisyydellä vain ja ainoastaan positiivinen vaikutus puolimaratonkuntoon. Jalkojen ja keskivartalon lihaskunto on kaikilla juoksumatkoilla tärkeä lenkki suorituksessa, eikä se ylävartaloonkaan vahingossa kertyvä lihasmassa niin suuri ole, että juoksu siitä oleellisesti kärsisi.

Link to comment
Share on other sites

Kun ite olen tuota asiaa pohtinut, niin siihenhän on syy miksi mm marathoonarit näyttää aina enemmän tai vähemmän nälkiintyneeltä.

Kyllähän ihan hyviäkin maratoonareita on olemassa, jotka eivät ihan hirveen nälkiintyneiltä näytä. Vähän tyypistä kiinni. Enemmän 5 -10k juoksijat minun mielestäni näyttävät nigerialaisilta keskitysleirivangeilta.

Link to comment
Share on other sites

Minä olen tässä asiassa kääntänyt kelkkaa täyskäännöksen ja kehoitan kaikki käymään salilla 1-2 kertaa viikossa. Kestävyystreeni syö lihaksia jonkun verran, ja salilta sitä polttoainetta saa lisää. Ainoa ongelma tässä yhtälössä on se, että punttis tuntuu pistävän paikat melko tukkoon ja häiritsee juoksua. Ehkä siihen tottuisi jos tekisi säännöllisesti ympäri vuoden?

Link to comment
Share on other sites

Ainoa ongelma tässä yhtälössä on se, että punttis tuntuu pistävän paikat melko tukkoon ja häiritsee juoksua. Ehkä siihen tottuisi jos tekisi säännöllisesti ympäri vuoden?

Toi on kyllä ihan totta, jos punttiksella käy vaikka vain kerran viikossa. Silloin käy helposti niin, että seuraavana päivänä paikat ovat tukossa. Pitäisi jaksaa käydä säännöllisesti vähintään 2 krt/vko (mielellään 3), muistaa lämmitellä kunnolla, ja pitää huoli siitä, ettei tee sitä viimeistä sarjaa liian kovilla painoilla/liian pitkälle.

Itse allekirjoitan kuitenkin myös punttisalitreenin hyödyt juoksun ohella. Ainut miinus (siviilipuolella) on se, että mihin hittoon nämä isot reisilihakset oikein laittaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Tarkoitat varmaan (axelta tuoksuvalla?) normikansalaisella homeperseistä konttorirottaa?

Metsuri Pessisellekin tekisi puntti hyvää kun naurettavaa 200kg pölliä yhdellä olalla kanniskelee kumisaappaat jalaassa liukkaassa lumessa. Salille mars!

Sinä se osaat niin nätisti sanoa, mutta jos teksti on kirjoitettu ennen tai jälkeen mattomäkitestin niin ymmärrän täysin. Jätin tukkilaisromantiikan ihan tarkoituksella pois, mutta kitos siitä. Tukinkanto ja juoksu sopii ihan hyvin yhteen nimimerkillä tänään viimetteeks 20 kg pöllejä viskomassa ja kirvestä itsetuhoisesti heiluttelemassa.

Link to comment
Share on other sites

Riski äijä! Onneksi metsäkuormaaja hoitaa tukkien siirtelyt paljon vähemmällä vaivalla.. Tosin se onkin näitä lälly-sukupolven keksintöjä.

Kaveria pidetään voimamiespiireissäkin "luonnottoman" vahvana. Maailmanluokan voimamies painosissaan.

edit: [klip]Suomen vahvamiesporukka on niin menestyksekästä, että luulisi, ettei kukaan selvin päin heille haasteita heitä. Lappajärveläinen 55-vuotias ja 76-kiloinen metsuri Jaakko Pessinen sen tekee. Neljä kesää sitten Lappajärven urheilukentällä kannettiin niskassa 180 kilon säkkiä ja lopputuloksista on alan piireissä haluttu olla hiljaa. Tässä tulokset:

1. Jaakko Pessinen 266m

2. Unto Lundell 160m

3. Juha Räsänen 156m

4. Janne Virtanen 150m

5. Hannu Vilkko 60m

6. Tuomo Räsänen 50m

Uudessa haasteessa säkin paino olisi nyt 250 kiloa ja sitten vain urheilukenttää ympäri. Ihmemies-Pessisellä on muitakin lajeja, joissa häntä kukaan ei halua kohdata. Hän on kaatanut 1007 kilon painoisen auton ilman nostoripoja, nostanut 230 kilon vesitynnyrin metriä korkealle alustalle ja metsässä hän pystyy tuomaan 200 kilon tukin pinolle. Mahdottomana Pessinen ei pitäisi 1500 kilon traktorin kaatoa. Hämmästyttävimpänä voidaan pitää temppua, jossa Pessinen vaihtaa autoon renkaat ilman tunkkia. Mies nostaa ilman nostoripoja auton olkapäilleen ja toinen käsi tekee vaihto-operaatiota. Autosta ei ole riisuttu mitään pois. Raskasmetallia Pessinen ei salilla nostele. Voimaharjoitteluksi riittää raskaat metsurin työt. Musta kahvi termospullossa ja ruisleipä ovat muita tavaramerkkejä.[klip/]

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy