Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkauksesta....TAAS!

Mari T
 Share

Recommended Posts

Tankkauksesta lötyi/löytyisi varmaan paljon tietoa, mutta en kertakaikkiaan jaksa selata kaikkia ketjuja läpi.

Ajattelin tällä kertaa muuttaa tankkausta. Aikaisemmin olen syönyt pastaa, perunaa, jugurttia, mysliä, leipää ja juonut tuoremehuja, vischyä ja urheilujuomaa. Ja oikeastaan aika usein syöminen on mennyt ihan överiksi, olen syönyt kaikkea mikä vähänkin näyttää hiilarilta :ruokaa:.

Nyt ajattelin, että voisi olla aika koittaa maltoa. Mutta miten sen kanssa pitää toimia? Onko se ihan kauhean makuista? Sen lisäksi kai syödään normaaliin tapaan hiilihydraattipitoista ruokaa, vai?

Olen juossut 8 maratonia, joissa ainakin kuudessa on pitänyt käydä jossain välissä vessassa (onneksi kerta on riittänyt) , mikä tietenkin syö minuutteja. Tosin Milanossa taisin olla vessassa tasan minuutin :-). Osa syynä tuohon vessassa käyntiin on varmaan ollut edellisen illan pastat, mitkä nyt ajattelin jättää suosilla väliin. Samoin myös ajattelin jättää aamukahvin pois, vaikka se tuottaakin tuskaa!

Tankkauksen olen aloittanut neljä päivää ennen ja lopettanut päivää ennen. Samalla lailla ajattelin tehdä tälläkin kertaa.

Otan mielelläni vastaan uusia tankkausehdotuksia. Sitä seuraavalla viikolla olisi taas tarkoitus ladata akut Roomaa varten.

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nyt ajattelin, että voisi olla aika koittaa maltoa. Mutta miten sen kanssa pitää toimia? Onko se ihan kauhean makuista? Sen lisäksi kai syödään normaaliin tapaan hiilihydraattipitoista ruokaa, vai?

Ei sitä edes juuri maista, kun sekoitat sen täysmehuun. Sekoitussuhteeksi suositellaan litraan 2 dl maltoa. Itse lataan sinne 4 dl ja silloin malton kyllä tosiaan huomaa :shocked:

Hiilaripitoista ruokaa syön, mutta malton etu on juuri siinä, ettei pastaa yms. tarvitse vetää överitolkuttomia määriä.

Ei sitä edes juuri maista, kun sekoitat sen täysmehuun. Sekoitussuhteeksi suositellaan litraan 2 dl maltoa. Itse lataan sinne 4 dl ja silloin malton kyllä tosiaan huomaa :shocked:

Minä sekoitan sen hyvin laihaan mehuun. Ihan mikä vaan kaapista löytyvä mehu kelpaa. Pari desiä litraan on ihan sopiva määrä suorituksenaikaiseen energiatarpeeseen. Tankkaukseen sitten tuo mainitsemasi tuhdimpi annos.

Joskus aikoinaan kun ei maltoa joka marketista löytynyt niin se oli aikas paljon mitä piti itteensä makaroonia (ulkomaalaisittain pasta vissihin sitten) ja muuta hiilihydraattipitoista änkeä ja nyt kaikki on paljon helpompaa eli maltoa juoda lillittelet kolmena päivänä ja muuten voi mielestäni syödä ihan tavisruokaakin eikä välttämättä erityisen hiilaripitoista. Sen sijaan jos sulla tuota vessavaivaa on ollut aikaisemmilla maratoneilla niin ehdottomasti ei edeltävänä päivänä enää mitään pasta-ateriaa vaan tavallinen ruoka ja ehkä vähän keveämpikin sitten. Erityisesti jos sinulla on joku ruoka-aine vaikkapa kuten useimmilla kahvi, joka laittaa suolen toimimaan niin sitä sitten reilusti edeltävänä päivänä niin johan on suoli tyhjän oloinen kisa-aamuna! Ja malto ei tosiaankaan maistu kyllä miltään ja ihan tavalliseen mehuun minäkin sitä sekoittelen.

Maltolla olen minäkin tankkaillut. Tosin ekan kerran kun sitä kokeilin, niin maha möyrysi ja oli tosi huono olo. Sittemmin olen hieman vähentänyt malton määrää kerta-annoksessa ja kaikki on toiminut hyvin. Töissä on musta helppo suorittaa maltotankkaus kun ei tarvitse koko aikaa miettiä mitä suuhunsa pistäisi.

Kiitos kommenteista. Siis Prismaan maltoa ostamaan.

Kahvi tosiaankin auttaa noihin tyhjennyshommeleihin ja siksi sitä olen aina aamulla juonutkin. Eikä todellakaan ole koskaan ollut sellainen olo, ettenkö olisi totaalisesti itseäni ennen juoksua tyhjentänyt. Jostain vain sitä sitten tuppaa vielä juoksun aikanakin taas muodostumaan!

Pastat on kai hyvä jättää edellisenä päivänä pois, MUTTA kun tällä kertaa olemme Roomassa ja siellä saa vielä pastadinnerin/lounaan viidellä eurolla. Ehkä syön tuon pastan heti silloin lounasaikaan, niin ehdin sen vielä saamaan pois mahasta seuraavaan aamuun mennessä. Katsotaan...

Ehkä syön tuon pastan heti silloin lounasaikaan, niin ehdin sen vielä saamaan pois mahasta seuraavaan aamuun mennessä. Katsotaan...

Tota oon joskus pähkäilly et miten nää imeytymis-/poistumisajat vaihtelee jos verrataan urheilevaa ihmistä passivisempaan henkilöön. Muistelisin että ruoan kulku ohutsuolen läpi kestäis normaalisti teoriassa noin 8-10h ja viipyis vielä paksusuolessa 1-3 päivää eli tän mukaan käytännössä edellisen päivän ruokia ei ehtis oikein millään saamaan "kokonaan ulos" seuraavaan aamuun mennessä. Mutta meneeks tää ihan oikeesti näin? Vai tarkottaako se että on saanu hyvin vatsan tyhjäksi enemmänkin sitä, että ruoka on saatu ohutsuolesta pois sinne paksusuoleen, jolloin ei tuis niin herkästi niitä puskassakäyntejä ns. imeytymisongelmien takia kun ohutsuolessa se ruoka kerran imeytyy.

Nii, jotkut keventeleekin lastia pari-kolme kertaa päivässä, jotkut pari-kolme kertaa viikossa. Eiköhän se läpimenoaikakin vaihtele yhtä lailla henkilön mukaan. Ja vähän senkin mukaan, mitä syö.

Bonesilla oli ainakin joskus takavuosina sellainen tankkaustapa, että syötiin aivan niin kuin ennenkin, mutta kisaa edeltävinä päivinä nautittiin lisäksi pullollinen maltomehua. Aamulla siis sekoiteltiin puolentoista litran mehupullo ja päivän aikana se vähitellen latkittiin. Ja se tuli siis normaalin syömisen päälle. Itse en ole kokeillut, mutta ainakin kuulostaa aika järkevältä.

Mä olen ultrien lisäksi alkanut tankata myös maratonille seuraavasti: Kisan aattopäivänä en syö mitään kiinteää enää illalla, mutta sen sijaan melko reilusti maltoa (ultrille jopa 500-700 grammaa hiilarina, painoni on yleensä 71-75 kiloa). 2-3 päivää ennen en juurikaan tankkaile. Pelkkä lepokin lihottaa ja täyttää tankkeja.

Aamulla olen syönyt vielä jotain pientä: esimerkiksi vähäkuituisen sämpylän ja pari hedelmää. Normaali aamupala on reilusti puuroa ja hedelmä. Kuidut tekevät normaalisti hyvää, mutta kisapäivänä niistä on vain haittaa.

Muokattu

Tota oon joskus pähkäilly et miten nää imeytymis-/poistumisajat vaihtelee jos verrataan urheilevaa ihmistä passivisempaan henkilöön. Muistelisin että ruoan kulku ohutsuolen läpi kestäis normaalisti teoriassa noin 8-10h ja viipyis vielä paksusuolessa 1-3 päivää eli tän mukaan käytännössä edellisen päivän ruokia ei ehtis oikein millään saamaan "kokonaan ulos" seuraavaan aamuun mennessä. Mutta meneeks tää ihan oikeesti näin? Vai tarkottaako se että on saanu hyvin vatsan tyhjäksi enemmänkin sitä, että ruoka on saatu ohutsuolesta pois sinne paksusuoleen, jolloin ei tuis niin herkästi niitä puskassakäyntejä ns. imeytymisongelmien takia kun ohutsuolessa se ruoka kerran imeytyy.

Joo..yleensä ne ongelmat tulee kai siitä jos ohutsuolessa on paljon ruokaa eli edellisen päivän sapuskat voi tosiaan olla normaalit ainakin päivällä.

Mä olen ja tankannut maratonille Malto6:lla. Oikeastaan muuten aika normaalia ruokaa mutta sitten mehua jossa maltoa niin että n. 500g/pv tulisi totaalihh:ia. Vähän voi välttää erityisen rasvaisia ruokia. Tuo malto nesteeseen sekoitettuna on siitä hyvä että varmasti tulee samalla nestettä jota tarvitaan hh:n varastoitumiseen. Ei silti aivan tolkuttomaksi kannata heittäytyä juomisen kanssa vaan riittää kun virtsan väri on laimea. Muuten voi alkaa huuhtoutua kaikenlaista tarpeellista suolaa kropasta.

Muokattu

Maltolla olen tankkaillut kaikki kisat, olen välttänyt kuitupitoisia ruokia edeltävinä päivinä, enkä myöskään mitään tukevia täysliha aterioita syönyt edellisenä iltana.

Lievä kisajännitys kilpailuaamuna auttaa siihen että elimistö tyhjenee tehokkaasti.

Tankkaustapojahan on monia, esim. Suomijuoksun poikasten sarjan voittaja (2007) oli tankannut Jaffa-kekseillä...

Mä en tiedä oonko ainut, mutta mulla ainaki toi malto johonki juomaan sekotettuna tökki pahasti. Ei se todellakaan herkkua ollu, mutta toisaalta ihan kätevää, ku ei tarvii ruokaa mättää mitenkään erityisesti. Ei kyllä tullu mieleenkään sekotella maltoa ruokaan.. pitää ehkä kokeilla seuraavalla kerralla, jos vaikka sen sais jonkun herkkuruokaan piilotettuna paremmin alas. Oisko maltojätski mitään!?