Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksumatolta kohti kevään ja kesän ulkolenkkejä


Ironman
 Share

Recommended Posts

Ajattelin taas tulla kyselemään täältä vinkkejä, kun niitä tuntuu löytyvän.:sad:Eli suoraan asiaan. Olen tässä pohtinut ja vertaillut juoksumatolla juoksemista ulkona juoksemiseen. Talvella kun ulkona on liukasta, niin olen pääasiassa juossut lenkkini matolla, erilaisilla vauhdeilla. Sitten kun se kevät sieltä tulee, niin ajattelin tehdä melkein kaikki lenkit ulkona. Kysymykseni siis on: 1. Mitä tulisi ottaa huomioon matolla juostessa, jotta se vastaisi mahdollisimman hyvin ulkolenkkiä? 2. Onko kenelläkään kokemuksia matolta siirtymisestä kohti ulkolenkkejä, ja miten on toiminut?

Jään mielenkiinnolla odottelemaan vastauksianne. :character0032:

Link to comment
Share on other sites

Minäkin viihdyn matolla näin talvisin todella hyvin, vaikka ulkona ei toisinaan kovin kylmä edes olisi. Jostain kuulin, että testijuoksuttajat suosivat 1 asteen nousukulmaa, paitsi että on parempi nilkoille niin kuulemma rasittavuus on optimaalisen lähellä ulkojuoksua. Kai se "läheisyys" riippuu vähän siitä kuinka mäkisessä maastossa ulkona juoksisi :)

Sen olen kuitenkin vähäiselläkin kokemuksellani huomannut, että ulkona tulee mentyä kovempaa. Noin harjoituksen summatasolla. Onhan siellä tietysti alamäkiäkin, mutta muutenkin ennätykset tuppaa tulemaan ulkona. Siinä on matosta ollut suuri apu, että oppii juoksemaan hitaasti. Kun sen asettaa hitaalle, niin eipä voi juuri lujempaa juosta.

Itseänikin välillä arveluttaa, että onko matolla liian helppoa? Jotkut sanoo, että hyppii vaan ylöspäin niin kilometrit alla vilisee... nojoo mutta kyllä siinä kuitenkin tuntee treenanneensa jälkeenpäin joten täysin laiskottelusta ei käy.

Link to comment
Share on other sites

Minä taas juoksen matolla kovempaa kuin ulkona ja silti syke ei tunne nousevan "lainkaan" eli mattojuoksu on kevyempää. Kuulemma (krhm paljonko se olikaan, 1 %?) tietty kaltevuus vastaa ulkoilman ilmanvastusta ja siten saisi mattojuoksun vastaamaan ulkona juoksua.

Ongelmana on, että mattojuoksu on tautisen tylsää... 30 minsaa pidemmäksi en pysty itseäni motivoimaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos hienoista vastauksista. Olen yleensä laittanut nousukulmaksi 0,5-1, matosta riippuen, eli hyvä tietää että oikeilla jäljillä ollaan. Muistelen myös että muutama vuosi sitten kun tein puolikkaan ennätyksen toukokuussa, niin olin juossut melko paljon reippaita mattolenkkejä. Mattotreeni yhdistettynä hyvään lihashuolto/punttisali-harjoitukseen tekee ihmeen hyvää juoksun taloudellisuudenkin kannalta. Haluan vielä esittää jatkokysymyksen: Mikä on suosikkimattotreeninne? esim. mäkinen 5km

Link to comment
Share on other sites

Haluaisin lukea vanhat viestit juoksumatoista. Laaduista. malleista etc. Laittakaa linkkejä jos löydätte.

Lisäksi;

Olen itsekin juossut koko tämän alkuvuoden vain juoksumatolla. Lähes joka päivä 2-10 km. tulee yleensä juostua aika hitaasti noin 7-8 km/h koska lueskelen jopa lehtiä siinnä samalla. Välillä pyrin ottamaan spurttejä 10-11 km/h kun ipodista tulee joku hyvä kappale.

Millainen voisi olla hyvä esim 5 km treeni?. Mennäänkö 1 km 7 km/h, toinen 8 km/h, kolmas 9 km/h ja neljäs 10 km/h ja viimeinen 7 km/h? Miten te koostatte treeninne?

Link to comment
Share on other sites

Minulla luottohieroja kielsi ehdottomasti kaltevuuden säädöt kun kerroin alkavani talvikaudella matolla juoksentelemaan. Tosin mun kantapäät eivät kestä kesälläkään pehmeällä alustalla mäkivetoja, en tiedä onko sillä vaikutusta......

Matolla olen juoksennellut talvikaudella säännöllisen epäsäännöllisesti - ää-ret-tö-män tylsää puuhaa.:icon_rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Joillain kuntosaleilla (onko Suomessa?) on sellaisia juoksumattoja, joissa on kussakin oma telkkari. Ollapa sellainen! Mun salillani ei ole telkkaria lainkaan, ja maton edessä on peili, josta voi kuikuilla, mitä selän takana muut puuhaavat. Mutta siitä ei ole pitkää iloa, saati oman itsensä tuijottamisesta. - Juoksen mattojuoksuni siis salilla.

Link to comment
Share on other sites

Juoksumattotreeniin saa vähän lisää intoa, kun vaihtelee nopeutta muutaman minuutin välein. Ei siis tee matolla sitä perinteistä tasavauhtista, vaan jotain muuta. Kyllä pk:takin voi nimittäin juosta useammalla eri nopeudella :)

Toinen asia, mikä auttaa motivaatiossa, on musiikki. MP3-soittimeen kannattaa suunnitella joku hyvä soittolista sellaisista biiseistä, että niitä jaksaa kuunnella sen 30-60 min.

Itsellä suurin ongelma mattojuoksuissa on hikoileminen. 15 min juoksun jälkeen tarvitsee olla koko ajan pyyhkimässä silmiin, poskille ja niskaan valuvaa hikeä. Arvostan siis, jos maton vieressä on tuuletin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy