Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Lenkkien lkm vs. kilometrit?


Ikämies
 Share

Recommended Posts

Nöösinä kysyn kun mietin omia lenkkimääriän, että miten tärkeitä on lenkkien lukumäärä viikkoa kohden? Sepon maraton läpi -ohjelmassa on neljää lenkkiä viikossa ja toisaalta korostetaan sitä, että n. 30km pitäisi viikoittain juosta. Itselläni kun on vaikeuksia löytää aikaa neljännelle lenkille, niin onko sillä väliä, jos juoksen sen kolmekymppiä viikossa yhteensä kolmella lenkillä? Jos vedän esim. yhden hitaan n. 8-10km, yhden vauhtileikittelyn n. 7-8km ja sitten pitkän hitaan 13-15km? Tuota pitkää lenkkiä olisi sitten tarkoitus vielä pidentää muutaman kerran, kunhan kunto kohoaa ja paikat kestää. Toukokuussa olisi tarkoitus olla puolikkaan kunnossa ja elokuussa pitkälle, mutta matka ON pitkä!

Vai onko se sitten eri juttu koota kolmekymppiä neljällä eri matkalla, jossa on yksi pitkä ja muut selkeästi lyhyempiä?

Link to comment
Share on other sites

:rockwoot:Luulen että olet toukokuussa hyvinkin puolikkaan kunnossa. Itselläni on kolme täyspitkää maratonia takana maaliin asti. Vasta nyt olen tänä vuonna lisännyt lenkkien määriä/viikko 4-5(viikkokilometrit pyörivät 30-40 km tietämissä).Itselläni on toukokuussa puolimaraton ja maraton.Jos elokuussa sulla on tuo maraton niin ehkä puolikkaan jälkeen voisit yrittää lenkkimäärien lisäämistä esim 4kertaan.Omat harjoituskilometrit olivat aiemmin alle 30 km /vko silti maaliin olen päässyt 3kertaa täyspitkillä. Luulen et jos haluat parempaa aikaa juoksuissasi niin suuremmat kilometrimäärät per viikko on parempi (yli 30km) . Koulukuntia on kuitenkin näissä juoksuasiossa useampia toiset puhuvat lyhyiden lenkkien puolesta, että niilläkin pääse maratonin läpi. Vaihtelevuus harjoittelussa a ja o esim. nopeuden vaihtelu, mäkiharjoitteet, intervallit kehittää kuntoa. Välillä voi myös tehdä muutakin liikuntaa kuin juosta, ettei meno käy liian puuduttavaksi ja siinä sivussa muu lihaskunto kehittyy. Nää on nyt tämmöisiä meikäläisen pohdintoja jostain luettuja juttuja ,jonkin verrran itsetestattuja asioita,olen iloinen jos jotain hyötyä pohdinnoistani on sinulle!

Link to comment
Share on other sites

Sinun settisi on varmaan ihan hyvä. Itse olen kuitenkin tullut siihen "uskoon", että säännöllisyys on tärkeämpää kuin lenkkien pituus. Jos pitäisi valita 30 km:n viikon harjoitukset, niin mieluummin ottaisin viisi 6 km:n lenkkiä kuin kolme kympin lenkkiä. Tämä ei perustu mihinkään tieteelliseen totuuteen, vaan omaan tuntumaan siitä, että juoksu tuntuu helpommalta, kun lenkkejä tekee useammin, ja juoksu on silloin myös ikään kuin osa normaalia arkea. Kolmen lenkin viikoissa lepopäiviä on enemmän kuin juoksupäiviä, jolloin lenkkipäivä on tavallaan "poikkeus" normaaliin olotilaan eli lepoon.

Mutta tosiaan, jos aikaa riittää vain kolmelle lenkille, niin uskon senkin olevan ok, kun kilometrejä sitten vain tulee riittävästi. Viisaammat ovat sanoneet, että kilpailuun valmistavilla viikoilla pitäisi kipittää ainakin sen maratonin verran kilometrejä viikossa.

Link to comment
Share on other sites

Säännöllisyys on itsestään selvyys!!

Ilman säännöllisyyttä moni tavallaan heittää hukkaan monen lenkin hyödyn.

Palautumista tulee liikaa ja taas ollaan lähtötasossa.

Kun treenataan, jokainen harjoitus järkyttää elimistön tasapainoa ja kunnon nousu perustuu levon kautta elimistön sopeutumiseen tähän rasitukseen.

Helposti voi "järkeillä" ,jos treenaa vähän ja kevyesti kerrallaan, siitä palautuu nopeammin ja treenin voi toistaa useammin.Kunto nousee...

Näin kannattaisi mielestäni edetä,ainakin alussa.

Kun tätä on aikansa tehnyt,voi alkaa kehittämään muita ominaisuuksia.

Kestävyyttä lisää pidentämällä jotakin harjoitusta,jonkun ajan päästä vauhtileikittelyn kautta vauhtikestävyyteen jne.

Tavoitteen mukaan,niitä ominaisuuksia mitä ko.kilpailumatka vaatii hyvään tulokseen pääsemiseen.

Link to comment
Share on other sites

Jos maralle tähtää, on hyvä juosta myös pitkiä matkoja.

Aloittelijan on tietenkin aluksi totuteltava juoksemaan, jolloin matkat on pidettävä lyhyinä ja lenkkejä sitten melko tiheästi.

Mutta omasta kokemuksesta sanoisin, että on virhe rajoittaa nuo lenkit tuohon 10 km molemmin puolin. Jos harjoittelee aina 10:ntä kilometriä, kehittyy melko hyväksi 10 km juoksijaksi. (Minulle kävi vähän näin, kun en treenannut noita hitaita pitkiä: maratonien loput olivat aina jaloille yhtä tuskaa, kun ei vain voimat jaloissa riittäneet.)

Sanoisin, että maralla (siis 20 km jälkeen, kun se alkaa) kärsii paljon vähemmän, kun juoksee hitaita pitkiä lenkkejä ainakin sen yhden per viikko. Ja hidas pitkä on siis juoksua yli 2 tuntia (matka tason mukaan, mielellään yli 20 km).

Juuri pitkä juoksu tuo sitä voimaa ja kestävyyttä jalkoihin, jota maralla tarvitsee. Maraton on kuitenkin sen 42,195 km ja koko ajan pitäisi juosta. Jos siihen valmistautuu niin, että pitkä lenkki on 15 km, ovat jalat melkoisessa kriisissä 25 km jälkeen. Toki sitä sittenkin pääsee sisulla maaliin, mutta tulee kyllä kiduttaneeksi itseään ihan turhaan.

- Olen siis hieman eri mieltä toisten kanssa, mutta korostan, että pitkiä kannattaa juosta, vasta sitten kun 10 km lenkki sujuu melko helposti eli jalat jo kestävät juoksemista. Sanon tämän vain siksi, että moni alkaa siinä vaiheessa, kun juoksu jo kulkee, pikemminkin nostamaan vauhteja ja pitää lenkkimatkat samoina (lyhyinä), joihin on jo tottunut.

Ja pitkällä se vauhti sitten todellakin pykälää hitaampaa kuin peruslenkillä!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy