Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kengät lukkopolkimiin...

Ettan
 Share

Recommended Posts

Kiinnostaisi tietää onko kenkä merkeillä suuria eroja. Hinnoissa tuntuu olevan ainakin. 50- 200€ on haarukka jonka olen huomannut. Mitkä kengän ominaisuudet ovat "must"

Pyörä on hyvä ja sillä poljin viime kesän, mutta kovasti väittävän ko. kengän mullistavan pyöräilyn? Polkimet on mutta ei kenkiä...

Kiinnostaisi tietää onko kenkä merkeillä suuria eroja. Hinnoissa tuntuu olevan ainakin. 50- 200€ on haarukka jonka olen huomannut. Mitkä kengän ominaisuudet ovat "must"

Pyörä on hyvä ja sillä poljin viime kesän, mutta kovasti väittävän ko. kengän mullistavan pyöräilyn? Polkimet on mutta ei kenkiä...

Kengillä on paljonkin eroja.

Maastoon, maantielle vai yleiseen liikkumiseen?

Must-ominaisuudet päätät itse kun ensin selvität mihin käyttöön haet kenkää.

Mitkä polkimet sulla on? Ajatko vain "lämpimällä" kaudella (kevät/kesä/syksy)? Tarvitseeko kengillä pystyä kävelemään? Kaipaatko kengiltä hengittävyyttä vai enemmän vedenpitävyyttä?

Itsellä on käytössä kahdet Shimanon spd-kengät: talvikäytössä SH-MW80 ja muulle ajalle SH-M122B.

Olen ollut valintoihini tyytyväinen. Molemmissa kengissä on kohtuupitävä kumipohja, kengät ovat mukavat jaloissa ja tarvittaessa niillä tekee vaikka kauppareissunkin (eli lyhyet kävelytkin onnistuvat, kun klossi jää kengän pohjakuvion "sisälle"). Itse suosin pyöräilykengissä tarrakiinnitystä.

Jos hinta on merkittävä tekijä, niin suosittelen etsimään kenkiä alennusmyynneistä. Pk-seudulla on jatkuvasti joitain paikkoja, jotka tarjoavat joitain kenkämalleja alennuksella. Yleistä lisätietoa kaupoista löytyy ainakin Fillarifoorumilta.

Jos päädyt Shimanoihin, niin suosittelen välttämään postimyyntiä ainakin ensimmäisellä ostokerralla - Shimanojen kokotaulukko on jotain melko outoa (normaalisti kenkäkokoni on 43,5-44, mutta molemmat pyöräilykenkäni ovat kokoa 45).

Unohda!

Tässä sulle Kengät

ihan heti et parempia varmaan tarvitse, mutta toisaalta paljoa halvemmalla et saa niitä huonompiakaan. pohjan jäykkyys on kaiken a ja o, joten unohda nuo kaikki vaelluskengän näköiset viritykset.

Hmm... Pitäisiköhän lähteä huomenna treeneihin vähän aikaisemmin. Voisi vaikka mennessä poiketa kauppavelloksilla, kun kuitenkin vierestä ajaisin... :smiley:

Hämmentävä OVH. Pienellä googlauksella Suomen Urheilupyörä näyttää myyvän samalla 99 eurolla, Nippeli Tampereella 149 eurolla, ja - yllätys - Bikeplanet 304 eurolla... :conf:

Itse olen ajanut keväät kesät syksyt ja talvet viimeiset puolitoista vuotta Shimanon MT51 -maastopopolla. Hyvä yleiskenkä. Talvikäyttöön tietty vähän vilpoinen. Pyörän päältä noustua kengät ovat soveltuneet kävelyyn ihan kuin mitkä tahansa jäykät kävelykengät. Yhteen triathlonmaiseen tapahtumaan osallistuessani olisin ihan hyvin voinut myös juosta niillä, mutta muutaman sekunnin poponvaihtotauko tuli tarpeeseen pyöräosuuden päälle. Toki, tuo kenkähän nyt ei ihan vastannut alkuperäisen kysyjän speksejä, joten parempaa vaihtoehtoa kannattaa varmaan hakea esim. JTG:n linkittämästä poposta.

muutamassa asiassa en maastopyöräilyssä tinkisi, järjestyksessä:

1. hyvä satula

2. säämiskä housut

3. hyvät renkaat

4. jäykät istuvat kengät

Nuo kun on kunnossa niin melkein mitä kivirekeä tahansa pystyy nautinnolla ajamaan.

Eikö sitä juoksija voisi itteään rankaista mukavasti ajamalla ilman satulaa? Työkaverilta oli joku aika takaperin pöllitty maastofillarista satula tolppineen päivineen ja ajeli sitten suutuspäissään ilman niitä. Voisi tietää reisille aika rajua lyöntiä pitemmällä lenkillä.?.

Eikö sitä juoksija voisi itteään rankaista mukavasti ajamalla ilman satulaa? Työkaverilta oli joku aika takaperin pöllitty maastofillarista satula tolppineen päivineen ja ajeli sitten suutuspäissään ilman niitä. Voisi tietää reisille aika rajua lyöntiä pitemmällä lenkillä.?.

Lohjan suunnalla on parin veteraanin innokkuuden saattelemana yleistyneet pienet muksut ja vähän isommat nuoret pienillä pyörillä joissa ei ole satulaa ollenkaan. Laji on polkupyörätrial. Huimaa hommaa on se!

Klippi lajin elävästä legendasta, Ot Pi:stä Heitti hienoo settii kerran fillarimessuilla (todennäköisesti nuoripolvi on temppujen huimuudessa varmaan mennyt jo ohi)

Muokattu