Jump to content
Juoksufoorumi.fi


  • Testissä Suunto 5

     

    Suunnon Suunto -sarja täydentyi toukokuun lopulla uudella Suunto 5 -sykemittarilla. Aikaisemmin samaan sarjaan oli julkistettu pitkän toiminta-ajan tarjoava Suunto 9 sekä lähinnä aloittelijoille suunnattu Suunto 3. Suunto 5 sijoittuu näiden kahden mittarin välimaastoon tarjoten aktiivisille kuntoilijoille sopivan vaihtoehdon. Erityisesti huomioitavia ominaisuuksia on edistynyt unen seuranta joka puuttuu esimerkiksi Suunto 9:stä. Mukaan on tullut myös stressin ja voimavarojen mittaus. 

     

    IMG_0115.jpg

     

    Ensimmäisenä mittarista pistää silmään kokonaisuuteen nähden hieman pienehkö näyttö. GPS on sijoitettu Suunnolle tuttuun tapaan näytön alle. Kellon vasemmalta sivulta löytyy kaksi näppäintä ja oikealta puolelta kolme. Valikoissa liikutaan kellon oikealla sivulla olevilla napeilla ja keskimmäisellä napilla kuitataan valintoja. Vasemman alareunan napilla palataan valikoissa taaksepäin. Latausjohto on pysynyt samana kuin edellisissäkin malleissa. 

     

    IMG_0154.jpgIMG_0155.jpg

     

     

    • Paino 66g
    • Akku aktiivisuusrannekkeena 7pv 
    • Akku GPS:llä 20h/40h 
    • Mittaa unta, unenlaatua ja voimavaroja
    • Hinta 330e (kesäkuu 2019)

     

    Mittarissa on uusi Sonyn valmistama GPS siru joka vie vähemmän virtaa kuin aikaisemmin käytössä ollut malli. Tämän seurauksena GPS toiminta-aika on pidentynyt. 

     

    Kellon valikkorakenne on suunnolle tyypillinen:

     

    • Asetukset
    • Ajastin 
    • Lokikirja
    • Navigointi
    • Harjoitus
    • Kellotaulu
    • Syke
    • Voimavarojen mittaus
    • Askeleet/kalorit
    • Harjoittelu/palautumisaika
    • Uni
    • Kuntotaso

     

    Suunto 5 aktiivisuusrannekkeena

     

    Perinteisten askelten lisäksi Suunto 5 mittaa paljon muutakin. Käydään läpi nuo kellotaulun alapuoliset valikot:

     

    Syke

    Mittaushetken syke, 12h sykekäyrä ja tämän hetken kaloreiden kulutus per tunti

     

    IMG_0132.jpg

     

    Voimavarojen mittaus

    Voimavarojen mittaus laskee päivittäiset voimavarasi. Käytännössä yöllä nukkuessasi palaudut päivän rasituksista ja aamulla voimavarasi ovat toivottavasti mahdollisimman lähellä 100 prosenttia. Jos takana on huonosti nukuttu yö niin sitten tuo luku on alhaisempi. Kun päivän aikana on stressaavia tilanteita tai harjoittelet niin voimavarat vähenevät. Palauttavat jaksot päivän aikana puolestaan lisäävät voimavaroja. 

     

    IMG_0170.jpgIMG_0171.jpg

     

    Askeleet/kalorit

    Perinteistä askelten ja kaloreiden mittausta sekä niiden pohjalta viikkoyhteenvetoja,

     

    IMG_0135.jpgIMG_0136.jpgIMG_0137.jpg

     

    Harjoittelu/palautumisaika

    Täältä näet viikkotavoitteesi ja kuinka olet edistynyt tavoitteessa. Valikosta löytyy myös harjoitussuunnitelma ja tarkempi kuvaus tehtävistä harjoituksista. Kolmen viikon keskiarvo näyttää myös kuinka paljon olet harjoitellut. 

     

    IMG_0138.jpgIMG_0140.jpgIMG_0141.jpgIMG_0142.jpgIMG_0143.jpg

     

    Uni

    Unitilastot kertoo oletko nukkunut tavoitteesi mukaisesti. Näet viikon ajalta tilastoja unen määrästä ja unen aikaisesta keskisykkeestä. Tässä ehkä mielenkiintoisinta on unenlaadun mittaus. Mittari kertoo aamulla kuinka kauan nukuit, arvosanan unenlaadusta, keskisykkeestä, nukahtamis- ja heräämisajasta, syvän unen määrästä ja valveillaolo ajasta.

     

    IMG_0144.jpgIMG_0145.jpgIMG_0146.jpgIMG_0147.jpgIMG_0148.jpgIMG_0149.jpgIMG_0150.jpg

     

    Kuntotaso

    Viimeinen näyttö antaa arvosanan kuntotasostasi ja laskennallisesta kuntoiästäsi. Tästä on helppo nähdä oletko ikäistäsi paremmassa kunnossa vai et. 

     

    IMG_0151.jpgIMG_0152.jpg

     

    Osa voi kokea yllä olevat ominaisuudet ehkä turhiksi, mutta toisaalta ne opastavat selkeästi aloittelijoita/kuntoilijoita. Huonosti nukuttu yö näkyy suoraan voimavaroissa ja viikko yhteenvedot näyttää helposti viime aikojen harjoittelun. Myös valmiista harjoitusohjelmasta on selkeästi hyötyä jos ei halua itse käyttää aikaa eri harjoitusten pohtimiseen. Toki pidemmällä aikavälillä mielenkiinto noita toimintoja kohtaan varmaan laantuu, mutta ainakin ne opastavat pitämään harjoittelun järkevänä ja suhteuttavat ne muun arjen rasituksiin.

     

    Suurimmat odotukset tuntuvat aina liittyvän unen mittaamiseen. Mikään mittari ei taida mitata unta kovinkaan laadukkaasti joten se on aina hyvä ottaa huomioon. Laitoin omaksi uni tavoitteeksi 6h/yö. Itseäni hieman häiritsi, että kello oli valmiiksi päättänyt että yöunien tulee olla n. 8h. Jos uni jäi 6-7h väliin niin se näkyi kellossa heti heikompana unenlaatuna ja vajaana voimavaroina vaikka olo olisi muuten pirteä. Sama koski myös voimavarojen kertymistä. Vaikka päivän sisällä on omasta mielestäni palauttavia jaksoja niin se ei näy juurikaan mittarin näytöltä. Päivän aikainen käyrä laskee armottomasti ja pari keltaista palkkia vaan pitää voimavaroja tovin paikoillaan. En tiedä onko oma arkeni jatkuvasti niin stressaavaa ettei siihen mittarin mukaan mahdu juurikaan palauttavia jaksoja. 

     

  • Harjoittelu

     

    Suunto 5:n suurimmat uudistukset koskee enemmän noita yllä mainittuja palautumisen mittauksia. Harjoitteluun liittyvät tietokentät ovat oikeastaan pysyneet samoina. Mittarista löytyy valmiiksi yli 60 harjoitusprofiilia. Et voi muokata valmiita profiilleja, mutta voit luoda uusia jotka voit sitten muokata mielesi mukaan. Muokkaaminen tapahtuu puhelimen kautta Suunto -sovelluksessa josta muokatut tiedot on helppo päivittää mittariin. Jos päätät luoda uuden urheilutilan niin pääset valitsemaan lajin, monta tietokenttää näkyy kerrallaan näytöllä, näyttöjen lukumäärän, kierrostaulukon ja omat näytöt intervalliharjoituksia varten. Valmiita tietokenttiä on noin 100 joista voit valita haluamasi. Melkein voisi sanoa, että jos et löydä jotain tietokenttää näytettäväksi niin vika on enemmän käyttäjässä kuin kellossa. Kellon pieni näyttö asettaa kuitenkin omat rajoituksensa. Esimerkiksi seitsemän tietokentän kanssa tietoja on hieman haastavaa lukea lenkin aikana. Ennen kutakin harjoitusta on mahdollista muokata harjoituksen asetuksia:

     

    • Intensiteettialueita
    • Tavoite
    • Intervallit
    • Taustavalo
    • Anturit
    • Akkutila 
    • Teema
    • Automaattinen kierros
    • Automaattinen pysäytys
    • Fiilis

     

    Ennen harjoituksen käynnistymistä mittari ilmoittaa kun paikannus ja sykkeenmittaus ovat valmiita aloittamaan harjoituksen. Voit käyttää valmiita harjoitusprofiileja tai luoda uusia Suunnon sovelluksen kautta. Harjoituksen jälkeen mittari kysyy fiilistä, eli miten harjoitus mielestäsi sujui ja näyttää harjoituksen yhteenvetotiedot. Samat tiedot tallentuu harjoituslokiin. Sieltä löytyy tiedot kaloreista, sykkeistä, palautumisajasta yms. 

     

     

    IMG_0125.jpgIMG_0127.jpgIMG_0126.jpgIMG_0128.jpgIMG_0129.jpgIMG_0130.jpg

     

     

    IMG_0116.jpgIMG_0117.jpgIMG_0118.jpgIMG_0119.jpgIMG_0120.jpgIMG_0121.jpgIMG_0122.jpgIMG_0123.jpg

     

     

    Suunto 3, 5 vai 9?

     

    Entäs sitten jos mietit mikä Suunnon mittari olisi itselle sopivin? Näistä uusimmista mittareista Suunto 3 on selkeästi satunnaisesti liikkuvan ensimmäinen sykemittari. Jos liikut vähäsenkään enemmän niin jo pelkästään GPS:n puutteen takia mittari kannattaa unohtaa. Sitten onkin tiukempi paikka, 330e maksava Suunto 5 vai 400e maksava Suunto 9? Näistä kahdesta kellosta Suunto 9 on kieltämättä tyylikkäämpi.

     

    Suunto 9

    + Tyylikkäämpi

    + Isompi näyttö

    + Taustavalon kirkkauden säätö

    + 5-10h pidempi harjoittelutila GPS:llä

    + Kompassi

    (+ Barometrinen korkeus)

     

    - Ei unenlaadun mittausta

    - Ei voimavarojen mittausta

    - Ei mukautuvaa harjoittelun ohjausta

     

    Melkein oma valintani näistä kahdesta olisi edelleen Suunto 5. Toki jos nuo miinuskohdat eivät ole tärkeitä niin sitten Suunto 9. Harrastajan näkökulmasta kolmas vaihtoehto voisi olla Suunto Spartan Trainer Wrist HR. Trainer on lähes sama mittari ilman unenlaadun/voimavarojen mittausta. Toki toiminta-aika on puolet lyhyempi. 

     

    Vanhemmista malleista yksi vaihtoehto voisi olla Suunto Spartan Ultra:

     

    Suunto Spartan Ultra

    + Isompi näyttö

    + Taustavalon kirkkauden säätö

    + Barometrinen korkeus

    + Kompassi

     

    - Ei rannesykemittausta

    - Heikompi akun kesto

    - Unenlaatu

     

    Niin hullulta kuin se kuulostaakin niin Suunto 5 on ehkä paras Suunnon myynnissä oleva sykemittari. Esimerkiksi Suunto Spartan Ultra maksaa n. 600e ja sanoisin että Suunto 5 on monelle parempi vaihtoehto kuin Spartan Ultra. Ehkä voidaan sanoa, että rahalla ei aina saa parasta. 

     

    Navigointi

     

    Palataan vielä hieman takaisin mittarin navigointi ominaisuuksiin. Navigointi on perus suuntomaisen näköinen, eli valkoinen viiva seikkailee mustalla näytöllä. Mainitsemisen arvoista ja ehdotonta plussaa on kuitenkin omien reittien helppo luonti Suunto -sovelluksessa ja niiden siirtäminen mittariin . Reitin luomiseen riittää Suunto -sovelluksen avaaminen ja sieltä Kartta -välilehti. Sovelluksessa on helppo määrittää omalle reitille alku, reitti ja lopuksi päätepiste. Lopuksi reitille annetaan nimi ja siirretään mittariin. 

     

    IMG_0230.jpgIMG_0124.jpg

    IMG_0184.jpgIMG_0190.jpgIMG_0192.jpg

     

    Yhteenveto

     

    Suunto 5 on kuntoilijalle suunnattu sykemittari joka ehkä vähän vahingossa taitaa olla paras myynnissä oleva Suunnon sykemittari. Uusi vähemmän virtaa vievä GPS siru on pidentänyt mittarin toiminta-aikaa kalliimpien mittareiden tasolle. Samalla mukaan on tullut uusia toimintoja voimavarojen ja unen seurantaan. Nuo aktiivisuuden seurannan valikot on toteutettu selkeästi ja käyttäjäystävällisesti. Valikoita selaa mielellään ja tieto on helposti luettavaa. 

     

    Mittarin näyttö on silmiinpistävän pieni muuhun mittariin verrattuna. GPS yksikön sijoittaminen kellon alaosaa aiheuttanee kapea ranteisten kohdalla vaikeuksia sykkeenmittauksessa. Valitettavasti en ehtinyt tekemään mittarin kanssa kuin pari testilenkkiä ja niiden aikana sykkeenmittaus ei ollut ihan parhaimmillaan. Eniten olisin kyllä itse toivonut mahdollisuutta säätää mittarin kirkkautta koska nyt näyttö vaikutti omiin silmiini turhan vaisulta. 

     

    Kokonaisuutena Suunto 5 on kuitenkin onnistunut mittari johon kannattaa kyllä tutustua jos tuon hintaluokan mittari on hakusessa. 

     

    unnamed.png

     

    IMG_0131.jpg

    IMG_0183.jpg

    IMG_0195.jpg

  • Kirjoittaja:

    Seppo Moilanen

     

    Maraton 3:01:13 Helsinki Spring Marathon 2019

    Puolimaraton 1.26.17 HHM 2016

    24h 177,618km

     

    Kysymykset ja muut yhteydenotot: seppo_moilanen@hotmail.com

    seppo.JPG

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy