Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • Testissä Suunto 3 Fitness

     

    Suunto julkaisi Suunto 3 Fitness mittarin alkuvuodesta 2018. Juoksun näkökulmasta Suunto 3 Fitness on kuntoilijan/aloittelijan mittari. Siinä yhdistyy arkikäyttöön sopiva kellon ulkoasu ja kohderyhmälle sopivat ominaisuudet. Lopputuloksena on kello jota on mukava käyttää, se näyttää hyvältä ja se esittää tiedot selkeästi. Aiemmista kelloista poiketen se myös opastaa selkeästi mitä pitäisi tehdä. Tarjolla on esimerkiksi valmis harjoitusohjelma eli käyttäjän ei tarvitse miettiä mitä pitäisi tehdä. Menneinä vuosina sykemittareiden ulkonäkö oli aika karu ja halpa hinta tarkoitti rankalla kädellä karsittuja ominaisuuksia. Nykyään kellot sopivat paremmin arkikäyttöön ja opastavat paremmin käyttäjää. Niinpä ensimmäistä sykemittaria ostavan ei kannattaisi katsoa vain hintalappua ja sitä halvinta mittaria. Parempaa vastinetta rahoilleen saa jos mittari esittää tiedot selkeästi ja miettii puolestasi miten saisit kuntosi kohoamaan. Katsotaan tarkemmin mitä se tarkoittaa Suunto 3 Fitnessin kohdalla. 

     

    IMG_2015.jpg

     

    Ominaisuudet

     

    -Paino 37g

    -Näytön kehä ruostumatonta terästä

    -Kehän halkaisija 43mm

    -Lasi polyamidia

    IMG_1956.jpg

     

    Kellon rakenne on yllättävänkin pyöreä ja rannesykemittauksen yksikkö on hieman koholla kellon takaosasta. Rannesykemittauksen tekniikka tulee edelleen Valencelliltä. Yksikkö koostuu kahdesta vihreästä ledistä ja yhdestä keltaisesta. Tässä on siis edelleen eroa esimerkiksi Polarin käyttämään kuuteen lediin. Kellon pallomaista pyöreyttä ei havaitse kun kello on kädessä. Kellon sivuilla on oikealla puolella kolme nappia ja vasemmalla kaksi. Näppäintuntuma on pehmeä ja hyvä. Ranneke on ohutta ja hieman joustavaa silikonia jossa on pientä ympyräkuviointia. Ranneke on kokonaisuutena paljon mukavamman tuntuinen kuin mitä Spartan sarjassa on aikaisemmin nähty. Rannekkeesta löytyy myös pikakiinnitykset jolloin sen vaihto onnistuu nopeasti. 

     

    IMG_1959.jpgIMG_1961.jpg

     

     

     

    -Värinäyttö

    -Näytön resoluutio 218 x 218

    -Vesitiivis 30 metriin asti

    -Akku on ladattava litiumioniakku jonka kesto on noin 4-5vrk. 

              -Harjoittelutila ilman GPS yhteyttä enintään 40h

              -24/7 seuranta ja mobiili-ilmoitukset jopa 5vrk

              -Aikatila jopa 10vrk

              -Harjoittelutila yhdistetyllä GPS:llä enintään 30h

     

    -Bluetooth Smart liitettävyys

    -Yhteensopiva oman Suunto -sovelluksen kanssa

    -Ei ole yhteensopiva Suunto Movescountin kanssa

     

    Mittarissa ei siis itsessään ole GPS paikannusta. Juoksu/kävely lenkeillä matkanmittaus hoituu askelten mittauksella. Mittausta voi tarkentaa joko syöttämällä itse askeleen pituuden tai sitten kalibroimalla mittauksen yhdistämällä mittarin Suunto -mobiilisovellukseen. Sovellus käyttää puhelimen GPS paikannusta askelpituuden kalibrointiin. Vaihtoehtoisesti jos kannat puhelinta lenkeillä mukana niin voit käynnistää Suunto -sovelluksen ennen lenkkiä jolloin mittari käyttää matkanmittauksessa puhelimen GPS paikannusta. Toki jos puhelin on esimerkiksi taskussa niin GPS tarkkuus on heikompi kuin sellaisessa mittarissa jossa on itsessään GPS paikannus. Mittarin kohderyhmälle tuo tarkkuus lienee kuitenkin riittävä. Jos kuitenkin tarkka matkanmittaus ja siten myös nopeuden mittaus ovat sinulle tärkeitä asioita niin silloin tämä ei ole sinulle sopiva mittari. 

     

    Mittari ei ole myöskään yhteensopiva Suunto Movescountin kanssa vaan sitä varten pitää ladata erillinen Suunto -sovellus. Suunto -sovellus on tällä hetkellä vielä keskeneräinen, mutta tuntuu päivittyvän varsin tiheästi. 

     

    IMG_2019.jpg

    Mittarin pakkaus sisältää kellon ja Suunnon latauskaapelin.

     

     

    Mittarin toiminnot

     

    Käydään hieman läpi mitä mittarin napeista tapahtuu ja mitä toimintoja mittarista löytyy:

     

    Vasen ylänappi

    -Taustavalo päälle

    -Voi vaihtaa kellotaulun näkyvää tietokenttää

     

    Vasen alanappi

    -Paluu kellotauluun tai valikoissa taaksepäin

     

    Oikean reunan napeilla liikutaan valikoissa ylös tai alas. Keskimmäisellä napilla kuitataan valinta. 

     

    Suuntomaiseen tapaan kellotaulu sijaitsee valikkorakenteen keskellä. Eli kun liikut oikean reunan napeilla valikossa ylöspäin niin sieltä löytyy seuraavat toiminnot:

     

    IMG_1962.jpg

    Asetukset

    -Yleiset asetukset (kello, kieli, äänet yms.)

              -Voit asettaa 24/7 rannesyke seurannan

              -Askeltavoitteet ja kaloritavoitteet

             -Mukautuva harjoittelunohjaus ja viikkotavoite. 

             -Unen seuranta ja tavoiteuniaika

     

     

    IMG_1963.jpg

    Ajastin

    -Sekunttikello tai ajastus 1min, 3min, 5min, 10min, 15min, 30min, 1h tai oma

     

    IMG_1964.jpg

    Lokikirja (Tehdyt harjoitukset)

    -Harjoituksista näytetään alla olevat tiedot:

     

    -Aika

    -Matka

    -Nopeus

    -Korkeuskäyrä

    -Kadenssi

    -Keskisyke, vaihteluväli ja sykekäyrä

    -Intensiteettialueet

    -Kalorit

    -PTE 

    -EPOC

     

    -Lisäksi harjoituksista on nähtävissä kierrosajat.

     

    IMG_1965.jpgIMG_1966.jpgIMG_1967.jpgIMG_1968.jpg

     

    Kellotaulu

    -Voit valita mieleisen kellotaulun annetuista vaihtoehdoista.

     

    Syke

    -Kellotaulu -näkymästä alaspäin mentäessä ensimmäisenä tulee sykkeenmittaus. Näytössä näkyy sykkeesi ja toisella näytöllä 12h sykekäyrä sekä nykyinen kaloreiden kulutus per tunti. 

     

    IMG_1675.jpg

     

    Stressin mittaus

    -Aikaisemmin stressin mittaus on ollut tuttua Garminin mittareista, mutta nyt myös Suunto esitteli siitä oman versionsa. Näytöltä näet sanallisen palautteen stressitasosta sekä pylväskaavion edelliseltä 16h ajalta. 

     

    -Testin aikana kellon näyttämä stressitaso vastasi hyvin omaa tuntemusta. Voimavarat olivat puolestaan tavallisesti 25-50% tietämissä. Vain todella harvoin lukema oli 75% lähettyvillä. En osaa sanoa johtuiko tuo matala taso sitten heikoista yöunista.

     

    IMG_1674.jpg

     

    Askeleet ja kalorit

    -Näet päivän aikana otetut askelee ja kalorit. Kalorit on vielä lajiteltu kokonaiskulutukseen ja aktiivikaloreihin. 

    -Seuraavilta näytöiltä näet edellisten 7vrk askeleet ja kalorit pylväskuvioina ja eriteltyinä päivittäin. 

     

    IMG_1994.jpgIMG_1745.jpg

     

    Harjoittelu

    Yksi mittarin hienoista ominaisuuksista on automaattisen harjoitussuunnitelman tekeminen. Saat valmiin harjoitusohjelman viikoksi ja pystyt seuraamaan omaa edistymistä. Aikaisemmin TomTom on esitellyt vastaavanlaisen toiminnon, mutta mielestäni tämä Suunnon versio on käyttäjälle helpompi ja mukavampi. 

     

    IMG_1995.jpg

    Voit seurata helposti oman harjoitustavoitteen täyttymistä sekä palautumisaikaa. Näet myös kulutetut kalorit ja niiden osuuden aktiivisiin kaloreihin. 

     

    IMG_1996.jpgIMG_1997.jpg

    Oman harjoitussuunnitelman seuraaminen on helppoa. Näet myös yhteenvedon edellisen 3vko harjoittelusta (matka, syke & kalorit).

     

    IMG_1998.jpgIMG_2007.jpgIMG_2023.jpg

     

     

    Uni

    Unenseuranta on myös parantunut selkeästi aikaisemmista Suunnon malleista. Päänäytöltä näe yhteenvedon siitä kuinka paljon nukuit viime yönä. Välilehdiltä löytyy puolestaan tiedot seitsemältä edelliseltä yöltä sekä unen aikainen keskisyke. 

     

    Iso parannus aikaisempaan on myös sanallinen arvio unenlaadusta, unen pituus, unen aikainen keskisykke, aika hereillä ja syvän unen määrä. 

     

     

    IMG_1748.jpg

    IMG_1749.jpgIMG_1750.jpgIMG_1751.jpgIMG_1752.jpgIMG_1753.jpg

     

    Aamulla näet heti tiedot edellisen yön unesta.

     

    IMG_1676.jpgIMG_1677.jpgIMG_1678.jpg

     

    IMG_2004.jpgIMG_2005.jpg

     

    Näet myös selkeän yhteenvedon edellisien öiden tiedoista. 

     

     

    Harjoitus

     

    IMG_1969.jpg

     

    Lähestytään nyt tätä harjoittelunäyttöä juoksun näkökulmasta. Jos GPS tason tarkkuus ei kiinnosta, niin valitset vain lajin ja käynnistät harjoituksen. Jos haluat tarkempaa matkanmittausta niin siihen tarvitset puhelimen ja puhelimeen Suunnon uuden sovelluksen. Harjoituksen aluksi käynnistä sovellus ja sen jälkeen harjoitusnäyttö kellosta. Kello löytää sovelluksen ja alkaa käyttämään puhelimen tarjoamaa GPS mittausta matkanmittauksena. Mittauksen tarkkuus riippuu tietysti siitä mihin laitat puhelimen lenkin ajaksi. Eli matkanmittauksessa voi silti olla eroa perinteiseen ratkaisuun jossa GPS on itse mittarissa. 

     

    IMG_1970.jpgIMG_1971.jpgIMG_1972.jpgIMG_1973.jpgIMG_1974.jpgIMG_1975.jpgIMG_1976.jpgIMG_1978.jpg

     

     

     

    IMG_1979.jpgIMG_1980.jpg

    Ennen harjoituksen aloittamista voit asettaa harjoitukselle tavoitteen tai voit vain aloittaa harjoituksen. 

     

    IMG_1981.jpgIMG_1982.jpgIMG_1983.jpgIMG_1984.jpgIMG_1986.jpgIMG_1987.jpgIMG_1988.jpgIMG_1989.jpg

     

    Yllä muutama kuva harjoituksen aikana näkyvistä tietokentistä. Harjoituksen aikana näkyviin tietokenttiin aktiivisempi kuntoilija voisi kaivata lisäyksiä. Lenkin jälkeen harjoituksen tietoja voi tarkastella mittarin kautta tai sitten Suunnon sovelluksesta. Alla muutama kuva Suunnon sovelluksesta ja siitä kuinka se näyttää tekemäsi harjoitukset. 

     

    IMG_2553.jpg    IMG_2554.jpg    IMG_2556.jpg

     

    Yllä yhden testilenkin tiedot. Visuaalisesti näkymä on selkeä ja se esittää helposti kaiken tarpeellisen tiedon lenkistä. 

     

    IMG_2558.jpgIMG_2557.jpg

     

    Voit myös jälkikäteen käydä tarkasti läpi lenkin tietoja yksittäisissä kohdissa. Sovelluksesta löytyy myös Suunnon Heatmap eli lämpökartta joka näyttää missäpäin Suunnon mittarin käyttäjät ovat lenkkejään tehneet. Tuo on varsin hyödyllinen toiminto jos haluat löytää uusia reittejä tai jos ole vierallaa paikkakunnalla. 

     

     

    Yhteenveto

     

    Suunto 3 Fitness on iso onnistuminen Suunnolta. Kaikista Suunnon aikaisemmista malleista joita olen käyttänyt niin tätä on ollut mukavinta käyttää. Kellon käyttöjärjestelmää on sujuva käyttää, se on looginen ja opastaa hyvin käyttäjää. Mittari on ulkoisesti hieno ja samoin myös käyttöjärjestelmä. Kehitystä on tapahtunut erityisesti:

     

    • Unen seurannassa
    • Automaattisessa harjoitusohjelman luonnissa
    • Harjoittelun seurannassa

     

    Kaikkia yllä mainittuja oli mielenkiintoista seurata. Erityisesti pidin siitä että käyttöön oli otettu enemmän sanallisia arvioita esimerkiksi unenlaadusta. 

     

    Vaikka kokonaisuus on onnistunut niin vielä sen parissa riittää vähän tekemistä. Esimerkkeinä alla olevat:

     

    • Mittari mittaa liikaa askelia. 
      • Olen testannut aika monta mittaria tässä vuosien varrella ja samalla käytössä on ollut enemmän tai vähemmän pakosta askelten mittaus. Nyt testin aikana mittari näytti kertyneet askeleet noin 1,5 kertaisena. Tavallisena lepopäivänä en pääse lähellekkään 10 000 askelta, mutta tällä mittarilla se onnistui helposti. En siis suosittele askelkisaa Suunto 3 Fitness mittarilla varustettuja käyttäjiä vastaan 🙂
    • Sykkeenmittaus
      • En valitettavasti päässyt tekemään riittävää määrää lenkkejä jotta voisin sanoa jotain mittarin sykkeenmittauksen tarkkuudesta. Aikaisemmin näissä on ollut toivomisen varaa. Tehtyjen testien perusteella keskisyke näyttää olevan ok, mutta en ota tarkemmin kantaa sen tarkkuuteen vielä tässä vaiheessa. 

     

    Suunto 3 Fitnessin kanssa kilpailee tiiviisti esimerkiksi Polar M430. Polarista löytyy GPS mittaus mikä 3 fitnessistä puuttuu. Hinnallisesti mittarit ovat samaa luokkaa. Valinta näiden kahden välillä on aika vaikea. Ehkä asiaa kannattaa lähestyä omien tarpeiden mukaan. Alussa sanoin että Suunto 3 Fitness on enemmän kuntoilijan/harrastelijan mittari. Tuo mielipide peustuu pitkälti tuohon GPS:n puuttumiseen.  En vain pidä sitä nykyään oikein mahdollisena, että mittari voisi olla aktiivisen kuntoilijan/harrastelijan mittari jos siitä uupuu GPS mittaus. Suunto 3 fitnessin kohdalla mittarin kohderyhmä on enemmän kuntosali käyttäjät yms. joille GPS ei ole niin välttämätön. 

    IMG_1604.jpgIMG_2001.jpgIMG_2003.jpgIMG_2006.jpgIMG_1977.jpgIMG_1985.jpg

  • Keskisen kello tarjoaa tästäkin mittarista 5e alennuksen Juoksufoorumin lukijoille koodilla "JUOKSU18". Alennus voimassa toukokuun loppuun asti. 

  • Kirjoittaja:

    Seppo Moilanen

     

    Maraton 3:02:58 Vantaa 2016

    Puolimaraton 1.26.17 HHM 2016

    24h 177,618km

     

    Kysymykset ja muut yhteydenotot: seppo_moilanen@hotmail.com

    seppo.JPG

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy