Jump to content
Juoksufoorumi.fi

  • Testissä Polar M200

     

    Polar julkaisi lokakuussa 2016 GPS:llä varustetun rannesykemittarin Polar M200. Kyseessä on aloittelijalle suunnattu helppokäyttöinen juoksukello. Kellosta on karsittu pois ominaisuuksia ja vastapainoksi kelloon on lisätty rannesykemittaus ja GPS. M200 onkin Polarin halvin rannesykemittari noin 150e hinnalla. Polarin mittareista kellon pahimpia "kilpailijoita" on M400 ja A360 sykemittarit. Suurimpina eroina mittareiden välillä on sykevyö (M400) ja GPS (A360). Mutta millainen sykemittari M200 oikein on? Otetaan selvää. Testin jälkeen palautin mittarin Polarille. 

     

    Sieppaa.JPG

     

    M200 on 40g painava GPS:llä varustettu rannesykemittari. Mittarilla on paksuutta 12mm  ja sen ympyrän muotoinen näyttö on halkaisijaltaan 26mm. Näytön molemmilla puolilla on yksi painike. Näyttö on varsin vaatimaton 1342 pikselin näyttö. Kellon ensimmäinen käynnistys toi mieleen kouluajoilta ensimmäisen tietokoneeni Commandore 64:n. En edes muista milloin on tullut viimeksi törmättyä näyttöön josta näkee yhtä selvästi näytön pikselit. Mainoskuvista en edes kiinnittänyt huomiota näyttöön, mutta varsinkin taustavalon kanssa pikselit kyllä huomaa. 

     

    näyttö.JPG

    Ero on selkeä kun liikutaan esimerkiksi valikoissa joista kuvia myöhemmin. 

     

    Jos rinnalle laitetaan esimerkiksi Garminin 920XT niin mittareiden näyttöjen erot tulevat selvästi ilmi.

    920.JPG

     

    Toki M200 on selkeästi eriluokan mittari, mutta mielestäni sen näyttöön olisi kyllä voinut edes hieman panostaa. 

     

    M200:n lataus hoituu mittarin alaosassa olevan ulokkeen kautta. Kun kellon hihna on paikallaan niin latausosa jää hihnan sisälle piiloon. 

     

    lataus.JPG

    latauspiuha.JPGlatauspiuha2.JPG

     

    Kello kiinnittyy tukevasti latauspiuhaan. Toki tämmöisten ratkaisujen kohdalla väkisinkin miettii tuon ulokkeen kestävyyttä vuosien saatossa. Että miten herkästi se murtuu jos mittarin irroittaa hieman huonosti latauspiuhasta. Mittarin latauksen ja tiedonsiirron voi tehdä myös tietokoneen USB-portin kautta. Tällöin mittari voidaan kytkeä suoraan USB-porttiin ilman latauskaapelia. 

     

    Kellon lataus hoituu siis irroittamalla kellotaulu hihnasta jolloin paljastuu latausliitäntä. Rannekkeen irroittaminen onnistuu helposti taivuttamalla ranneketta soljen puolelta. Ladattava akku on 180mAh litiumpolymeeriakku jossa riittää virtaa kuudeksi päiväksi kun käytössä on rannesykemittaus ja GPS (1h harjoitus per päivä ja ei älykkäitä ilmoituksia). Sama kääntäen, eli akku kestää noin 6h harjoituksen kun käytössä on rannesykemittaus ja GPS. Pelkällä rannesykemittauksella toiminta-aika on jopa 40h ja pelkällä aktiivisuuden seurannalla jopa 30vrk. Normaalien harjoitusten lisäksi kello mittaa siis myös päivittäistä aktiivisuutta. Harjoitusten jälkeen mittarin tiedot voi siirtää Polar Flow palveluun joko bluetooth yhteydellä tai mukana tulevalla latauskaapelilla. Mittarin muisti riittää tallentamaan noin 60h sykeharjoittelua. 

     

    Sieppaa2.JPG

     

    Mittaria on saatavilla mustalla ja punaisella M-L koon rannekkeella. Jälkikäteen voi hankkia vaihtorannekkeen jota löytyy sinisenä ja valkoisena. Jos M-L koon ranneke tuntuu liian isolta niin sitten täytyy ostaa lisäksi pienempi S-M koon ranneke hintaan 19,90e. Eli et voi suoraan ostaa mittaria pienellä rannekkeella 149,90e hintaan vaan pienempi ranneke tulee ostaa tuohon päälle jolloin kokonaishinta on noin 170e. Pienempää ranneketta on saatavilla mustana, valkoisena, punaisena ja keltaisena.  

     

    Kellon takana näkyy Polarin oma rannesykemittausyksikkö kahdella vihreällä led valolla sekä niiden keskellä näkyvällä valodiodilla. Yhdistelmä on tuttu jo vuosi sitten julkaistusta A360 mittarista. Vuoden aikana Polarin rannesykemittaus on mennyt eteenpäin ja on tällä hetkellä varsin luotettava. Ehdin juosta mittarin kanssa noin 100km eikä rannesykemittaus tarjonnut yllätyksiä. Vertasin mittarin mittaamaa sykettä Garminin 920XT:n sykevyöllä mitattuun sykkeeseen ja jokaisella lenkillä lenkin keskisyke oli sama. Tässä yksi esimerkki mittaustuloksesta:

     

    käyrä1.JPG

     

    Sininen käyrä tulee Garminista ja oranssi M200:sta. Kuten kuvasta näkyy niin eihän tuossa ole valittamista. Jos haluat saada mittarin juoksemalla ongelmiin sykemittauksen kanssa niin se onnistuu vetoja tekemällä. Muuten sykemittaus toimii siis hyvin. 

     

    ledi.JPG

     

    Aktiivisuusmittaus

     

    Kelloa voi käyttää ympärivuorokautiseen aktiivisuusmittaukseen. Polar Flowssa voit valita kolmesta tasosta parhaiten omaan tilanteeseesi sopivan tason. Valitun tason ja fyysisten tietojen perusteella Polar Flow määrittää päivittäisen aktiivisuustavoitteen. Aktiivisuustavoitteen täyttymistä voit seurata kellon ulkokehältä. Perinteisten askelten mittaamisen ohessa mittari  jakaa päivittäisen aktiivisuutesi viiteen eri intensiteettitasoon:

     

    1. Lepo
    2. Istuminen
    3. Matala (seisominen ja koti-askareet)
    4. Keskitaso (esim. kävely)
    5. Korkea (esim. juoksu)

     

    Mitä enemmän pidät kelloa ranteessasi niin sitä tarkemman kuvan se antaa päivän aikana kuluttamistasi kaloreista, askelista ja unen määrästä. Näitä tietoja voit helpoiten seurata Polar Flow palvelusta. Voit seurata päivittäisen aktiivisuustavoitteen täyttymistä myös kellon näytöstä. Näytön ulkoreunaa kiertävät pisteet kertovat kuinka päivittäisen tavoitteen saavuttaminen etenee. 

     

    näyttö.JPG

     

     

    Kellon valikot

     

    Kellon valikoihin pääsee painamalla mittarin oikean reunan nappia. Valikosta avautuu:

     

    1. Harjoittelu
    2. Kertynyt aktiivisuus päivän aikana
    3. Harjoitushistoria
    4. Nykyinen sykkeesi
    5. Asetukset

     

    Valikoissa liikutaan oikean reunan nappia painamalla. Pitkä painallus avaa kulloisenkin valikon. 

     

    1. Harjoitus -valikossa pitkä painallus avaa suoraan Juoksun -harjoitukseksi ja mittari alkaa etsiä GPS yhteyttä ja sykettä. Ikonien vilkkuminen loppuu kun GPS yhteys ja syke on löytynyt. Jos et odota GPS yhteyden löytymistä niin mittari ei mittaa matkaa ennen kuin yhteys löytyy. Oikean reunan nappia painamalla voit vaihtaa juoksun kävelyyn, pyöräilyy, voimaharjoitteluun, ryhmäharjoitteluun, sisälajiin, ulkolajiin tai uintiin. Lisää lajiprofiileja voit valita Polar Flow palvelusta. Mittarissa voi olla enintään 20 lajiprofiilia. Oikean napin painallus kuittaa valinnan ja harjoitus alkaa. 

     

    training.JPGrunning.JPG

     

    Harjoituksen aikana näytöllä on näkyvissä enintään kaksi tietokenttää. Näyttöjä voi puolestaan olla 1-6kpl. Esimerkiksi jos valitset lajiksi juoksun niin oletuksena mittarissa on tietokenttinä aika ja syke, vauhti ja matka, kierrosaika ja kokonaisaika sekä nopeutesi suhteeessa maratonin maailmanennätys vauhtiin.

    IMG_0299.JPGIMG_0298.JPG

     

     

    Harjoitusprofiilin tietoja voit muokata Polar flow palvelussa. Valittavana on automaattinen kierros päällä/pois päältä, kierroksen kesto tai pituus. Voit valita myös sykenäkymän lyöntiä minuutissa tai % maksimista. Halutessasi voit myös muokata mittarin käyttämiä sykealueita. Nopeuden/vauhdin esitystavasta on valittavissa km/h tai min/km muodot. Näiden lisäksi pääset myös muokkaamaan GPS-tallennusnopeutta ja laittamaan päälle/pois päältä värinähälytystä. 

     

    Jos et halua muuttaa yllä mainittuja tietoja niin harjoitusnäkymän vaihtoehdot kannattaa käydä katsomassa läpi. Ne vaikuttavat kuitenkin suuresti mittarin käyttökokemukseen. Vaihtoehtoina on tarjolla alla olevat tiedot joista voit siis valita kaksi per harjoitusnäkymä:

     

    Aika
    -Kellonaika
    -Kesto
    -Kierrosaika
    -Automaattisen kierroksen aika

     

    Ympäristö
    -Korkeus
    -Kokonaisnousu
    -Kokonaislasku
    -Nykyisen kierroksen nousu
    -Nykyisen kierroksen lasku
    -Automaattisen kierroksen nousu
    -Automaattisen kierroksen lasku

     

    Kehon mittaukset
    -Syke
    -Keskiarvosyke
    -Maksimisyke
    -Kierroksen keskisyke
    -Kierroksen maksimisyke
    -Kalorit
    -Automaattisen kierroksen keskisyke
    -Automaattisen kierroksen maksimisyke

     

    Matka
    -Matka
    -Kierroksen pituus
    -Automaattisen kierroksen matka

     

    Nopeus
    -Nopeus/vauhti
    -Keskinopeus/-vauhti
    -Maksiminopeus/-vauhti
    -Kierroksen nopeus/vauhti
    -Kierroksen maksiminopeus/-vauhti
    -Automaattisen kierroksen keskinopeus/-vauhti
    -Automaattisen kierroksen maksiminopeus/-vauhti

     

    2. Kertynyt aktiivisuus päivän aikana

    -Tämä näyttö kertoo vain prosenttiluvun kuinka paljon olet liikkunut vuorokauden tavoitteesta. Päivän aikana kertynyttä aktiivisuutta voi seurata myös kellotaulun ulkokehältä. Ulkokehää kiertää pisteet sen mukaisesti kuinka aktiivinen olet ollut päivän aikana suhteessa tavoitteeseesi. Aktiivisuus -näkymässä pitkän painalluksen jälkeen näytössä näkyy, minkä verran fyysistä aktiivisuutta eri intensiteettialueilla tarvitaan, jotta päivän henkilökohtainen terveysliikuntatavoite täyttyy. Päivittäinen aktiivisuus kerääntyy yleensä tavallisesti erilaisesta tekemisestä ja jotta tavoite täyttyy, kevyttä kävelyä tarvitaan tietysti ajallisesti huomattavasti enemmän kuin esim. juoksua.

     

    IMG_0305.JPG

     

    3. Harjoitushistoria

    -Harjoitushistoriassa näkyy viisi edellistä harjoitustasi. Siis vain viisi edellistä harjoitustasi... Harjoitukset kyllä pysyvät kellon muistissa, mutta niitä ei enää näytetä. Aikaisempia harjoituksia pääset tarkastelemaan synkronoimalla kellon Polar Flow palveluun.  Harjoituksesta näkyvät tiedot ovat aika, keskisyke, maksimisyke, matka, keskivauhti, maksimivauhti ja kalorit.

     

    IMG_0306.JPGIMG_0307.JPG

     

    4. Nykyinen sykkeesi

    -Näyttää sykkeesi tällä hetkellä. 

     

    IMG_0308.JPG

     

    5. Asetukset

    -Synkronointi

    -Lentotila

    -Älykkäät ilmoitukset

    -Tuotetiedot (esimerkiksi versionumero)

     

    IMG_0309.JPG

     

    Valikot ovat siis hyvin yksinkertaiset eikä niihin oikeastaan ole tarvetta mennä erikseen pyörimään. Päivittäiseen harjoitusten seurantaan suosittelen lämpimästä Polar Flow sovellusta koska se on paljon monipuolisempi kuin mittarin tarjoama info harjoituksista. Puhumattakaan siitä että sitä on mielekkäämpi käyttää. 

     

    Laitteen synkronointia varten ei välttämättä tarvitse mennä Asetukset -valikkoon. Polar Flow näyttää myös kulloisenkin synkronoinnin tilan. Kellon näytössä pyörii myös pieni ympyrä kun synkronointi on käynnissä. On hyvä ottaa huomioon, että jos kellossa on paljon siirrettävää tietoa niin se ottaa myös oman aikansa siirtää tiedostot. Mielestäni synkronointi toimi kuitenkin sujuvammin M200:n kanssa kuin aikaisemmin testissä olleen M600 mittarin kanssa. 

     

    Älykkäät ilmoitukset ilmoittavat esimerkiksi puheluista, sähköposteista jne. Valitettavasti näytön vähäinen pikselimäärä rajoittaa fontin kokoa ja siten myös näytölle tulevan viestin pituutta. Älykkäät ilmoitukset toimivat iOS tai Android puhelimien kanssa. Puhelimessa tulee myös olla käynnissä oleva Polar Flow -sovellus. Vanhimmat tuetut käyttöjärjestelmäversiot ovat iOS 8 ja Android 5.0.

     

    Painikkeiden toiminta

     

    Kellotaulun molemmilla puolilla sijaitsee yksi painike. Painikkeiden tuntuma on hyvä ja ne löytää helposti. Painikkeille kuitataan toimintoja joko pitkällä tai lyhyellä painalluksella. 

     

    Vasen painike:

    -Lyhyt painallus palaa valikossa taaksepäin ja keskeyttää harjoituksen. 

    -Pitkä painallus lopettaa keskeytetyn harjoituksen, palaa ajannäyttötilaan tai aloittaa synkronoinnin. 

     

    OIkea painike:

    -Lyhyellä painalluksella selataan valikkoja ja harjoitusnäkymiä.

    -Pitkä painallus avaa valikon, vahvistaa valinnan, aloittaa harjoituksen ja mittaa kierrosajan. 

     

    Taustavalo syttyy kumpaa tahansa painiketta painamalla. 

     

    Sykemittari lenkin aikana

     

    Lenkille lähtiessä harjoituksen aloittaa nopeinten pitkällä oikean napin painalluksella. Valitse haluttu lajiprofiili ja kuittaa valinta oikeanpuoleisella painikkeella. Jos käytät rannesykemittausta niin mittari alkaa hakemaan sykettäsi. Jos olet yhdistänyt sykevyön mittariin niin syke otetaan sykevyön kautta. Eli talvella, kuntosallilla tai niiden lajien parissa jossa rannesykemittaus ei toimi hyvin voit käyttää Polarin Bluetooth Smart -sykevyötä. Sykkeen ohella mittari hakee GPS yhteyttä. Kun syke ja GPS yhteys on löytynyt niin voit aloittaa harjoituksen oikeanpuoleista nappia painamalla. Mittari tallentaa synkronoinnin yhteydessä satelliittien sijainnit kolmen päivän ajalta. Eli jos synkronoit mittarin kolmen päivän välein niin GPS yhteys löytyy muutamassa sekunnissa. Jos mittarin GPS tiedot vanhentuvat niin samalla myös piteneen GPS yhteyden löytymiseen kuluva aika. 

     

    Harjoituksen aikana voit liikkua näytöillä tuolla samalla oikeanpuoleisella napilla. Kellon ulkoreunalla olevat pisteet kertovat harjoituksen aikana sykealueen jolla olet. Tämä toki mahdollistaa sen ettei harjoituksen aikana näytöllä tarvitse pitää tietokenttiä jotka kertovat sykkeen. Harjoituksen päätteeksi paina vasemmanpuoleista nappia ja mittari kysyy jatketaanko harjoitusta vai haluatko lopettaa. 

     

    IMG_0300.JPG

     

    Nuolen osoittaessa vasemmalle voit tallentaa harjoituksen pitkällä vasemmannapin painalluksella. Mittari näyttää harjoituksen tiedot ja palaa kellotilaan. 

     

    Polar Flowssa voit luoda valmiita harjoituksia ja siirtää ne mittariin. Valmis harjoitus valitaan ennen harjoittelun alkamista. Mittari ilmoittaa esimerkiksi alkuverryttelyn päättymisestä, työ ja lepo vaiheiden päättymisestä ja loppuverryttelystä värinähälytyksellä. 

     

    IMG_0317.JPGIMG_0318.JPGIMG_0321.JPG

     

    Jos harjoituksen aikana sykkeesi ei ole määrittämälläsi sykealueella niin mittari ilmoittaa siitä värinähälytyksellä. 

    Yhteenveto

     

    M200 on hintaluokassaan monipuolinen mittari jota on helppo käyttää. Mittari tukeutuu pitkälti Polar Flown tarjoamiin harjoittelun seurannan työkaluihin. Toimiva rannesykemittaus, GPS ja Polar Flow luo yhdessä hyvän yhdistelmän tuohon noin 150e hintaan. Toki mittarista puuttuu ominaisuuksia joita pidempään liikuntaa harrastanut voisi kaivata, mutta aloittelijalle mittarissa on kaikki tarvittava. Isoin miinus mittarin kohdalla on heikkotasoinen näyttö. Ulkonäkö on myös mielestäni heikompi kuin esimerkiksi M400 ja A360 mittareiden kohdalla. Jos kello tulee lähinnä aktiivisuuden mittaukseen niin kyllähän esimerkiksi A360 on silloin tyylikkäämmän näköinen kokonaisuus. 

     

    Kelloa ostaessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota kellon näyttöön ettei se tule kotona yllätyksenä. Suosittelen myös käymään läpi valikoita joissa näet paremmin miltä näyttö näyttää kuin kuin pelkästään kellonäkymässä. Ominaisuuksiltaan kellossa on kaikki aloittelijan tarvitsemat ominaisuudet. Jos kellon ulkonäkö vielä miellyttää silmää niin sitten vain kelloa ostamaan. 

     

    Mitä kelloa sitten suosittelisin aloittelijalle Polarin kolmikosta M200, M400 vai A360? Oma valinta olisi M400 koska se on näistä kolmesta monipuolisin. Jos haluat eroon sykevyöstä niin sitten M200 tai A360. M200 tarjoaa monipuolisemmat ominaisuudet, mutta toki myös ulkonäöllä on väliä. Jos et niin välitä tarkasta matkanmittauksesta niin silloin valinta voisi olla A360 joka on hienon näköinen myös arkikäytössä. 

  • Kirjoittaja:

    Seppo Moilanen

     

    Maraton 3:02:58 Vantaa 2016

    Puolimaraton 1.26.17 HHM 2016

    24h 177,618km

     

    Kysymykset ja muut yhteydenotot: seppo_moilanen@hotmail.com

    seppo.JPG

×

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy