Jump to content
Juoksufoorumi.fi


  • Testissä Polar Ignite

     

    Polar julkaisi kesäkuussa 2019 uuden fitnesskellon, Polar Igniten. Ignitestä löytyy mm. kirkkailla väreillä varustettu värinäyttö, rannesykemittaus ja GPS. Kello käyttää Vantage -mittareista tuttua Polarin uutta alustaa ja rannesykemittaukseen Precision Prime  -sensoria. Uusina ominaisuuksina mittarista löytyy Nightly Recharge, Sleep Plus Stages, Serena -hengitysharjoitukset ja FitSpark -treeniopas. 

     

     

    polar-ignite-white-1500x1500_24.jpgpolar-ignite-ohr-white-1500x1500_23.jpg

     

    Ensin tekniset yksityiskohdat:

     

    -Paino 35g

    -Mitat 43 x 43 x 8,5 mm

    -Värillinen kosketusnäyttö IPS TFT 240 x 240, Dragontrail -lasi

    -Akku 165 mAh, jopa 17h treenitilassa ja 5 päivää kellotilassa

    -Lasikuituvahvisteinen polymeerikuori. Ruostumaton teräskehys ja -painike

    -GPS ja GLONASS

    -Yhteensopiva Polar BLE-sykesensorien kanssa

    -Värit:

    • Musta - Hopea
    • Valkoinen - Hopea
    • Keltainen - Musta

     

    IMG_1641.JPGIMG_1627.JPG

     

    Ignite käyttää Vantage -sarjasta tuttua Precision Prime -sensoria sykkeenmittaukseen. Paikannus hoituu Sonyn uudella GPS -sirulla jonka pienemmän virrankulutuksen takia Igniten akunkesto on aikaisempia mittareita parempi. Kellon hihnoissa on pikakiinnitykset jolloin niiden vaihto onnistuu nopeasti. Kellosta löytyy vain yksi painike kellon vasemmasta alanurkasta, valikoissa ja näytöissä liikutaan kosketusnäytön avulla. Napin avulla liikutaan vain valikoissa taaksepäin ja käynnistetään mittarin synkronointi puhelimeen. Juoksun ja muutaman muunkin urheilulajin näkökulmasta kellossa saisi olla lisää painikkeita, mutta pitää muistaa että Ignite on suunniteltu fitnesskelloksi. Tästä näkökulmasta yksi nappi on riittävästi.  

     

    Kellon valikkorakenne on yksinkertainen:

     

    • Kellotila
    • Aktiivisuusnäyttö (askeleet, aktiivinen aikaa, kulutetut kalorit)
    • Tämän hetkinen syke (maksimi, minimi, edellisen yön matalin syke)
    • Edellinen harjoitus (juoksu -profiili)
      • aika, matka, keskisyke, maksimisyke, kardiokuorma, sykealueet, kalorit, keskivauhti, maksimivauhti, juoksuindeksi, vauhtialueet, keskimääräinen kadenssi, maksimi kadenssi, maksimikorkeus, nousumetrit, laskumetrit, kierrosten lukumäärä, paras kierros, keskimääräinen kierros
    • Nightly Recharge
      • ANS charge
      • Sleep charge
    • FitSpark

     

     

     

     

     

     

    Käydään seuraavaksi läpi nämä Igniten uudet ominaisuudet.

     

    Nightly recharge

     

    Nightly recharge mittaa autonomisen hermoston (ANS) aktiivisuutta ja unen tilaa. Autonomisen hermoston tilan mittaus tapahtuu neljän ensimmäisen nukutun tunnin aikana. Tuloksia verrataan neljän edellisen viikon tuloksiisi. Mittauksen tulokset näet Polar flow -sivulta, sovelluksesta ja toki kellosta. Ajatuksena on että jos mittari näyttää punaista niin silloin levätään. Jos taas mittari näyttää vihreää niin silloin harjoitellaan. Polar on paketoinut tämän kokonaisuuden kyllä hienoon pakettiin. 

     

    Mitä tämä sitten oikeasti mielestäni sisältää? Joku korjatkoon jos olen väärässä, mutta itse ymmärsin asian näin:

     

    Unen tila

    • Mitataan unen määrää, eheyttä ja unen uudistavuutta (REM-uni ja syvä uni). Tuloksia verrataan edellisen neljän viikon tietoihin. Asteikolla 0-100 tyypillinen tulos on 70-85. Tulos on kaikkien edellä mainittujen osa-alueiden keskiarvo.
      • Jotta unen määrässä saisi "täydet pisteet" niin pitäisi nukkua ikään perustuvien suositusten verran. Aikuisilla tämä tarkoittaa 7-9h. Tosin Polarin sivujen mukaan aikuiset nukkuvat keskimäärin 7h 20min. 
      • Uni koostuu tietystä rytmistä ja katkoksista. Hyvä unen eheys vaatii ettei unessa ole liikaa katkoksia. Tämän osa-alueen tulokset riippuu pitkistä keskeytyksistä (yli 90sek), yhtenäisyydestä ja varsinaisen unen määrästä josta keskeytykset on vähennetty. 
      • Unen uudistavuus tarkoittaa unen syklejä. Unen aikana REM-uni ja syvä uni vaihtelee sykleittäin yön aikana ja niiden välillä on kevyttä unta. REM-uni vaikuttaa mielen palautumiseen, oppimiseen ja muistamiseen. Syvä uni vaikuttaa puolestaan palautumiseen. 
    • Yllä olevien lopputuloksena on unen tilaa kuvaava luku. Ainahan nämä unen laatua mittaavat luvut ovat hieman sinnepäin, mutta Polarin ratkaisu on kyllä paras johon olen itse tähän mennessä törmännyt. Garminin unipalkkeja en ole jaksanut seurata vuosiin. Suunto tarjoaa samat tiedot kuin Garmin, mutta käyttäjäystävällisemmässä muodossa. Polarin ratkaisu on näistä kolmesta kaikkein käyttäjäystävällisin ja sitä on mukavin seurata. 

     

    IMG_1747.jpgIMG_1752.jpg

     

     

    ANS-tila

    • ANS-tila kertoo kuinka hyvin autonominen hermosto palautuu yön aikana. Tässä asteikko on -10 ja +10 välissä. Oma normaali tasosi on nolla. 
    • Autonominen hermostohan jakautuu sympaattiseen hermostoon (taistele ja pakene)  ja parasympaattiseen hermostoon (lepää ja sulattele).
    • Mittaaminen tapahtuu nukahtamisen jälkeen neljän ensimmäisen tunnin aikana sykevälitiedoista. 
    • Tulokseen vaikuttaa syke, sykevälivaihtelu ja hengitystiheys. Syke vaikuttaa tulokseen eniten ja hengitystiheys vähiten. Vaativan päivän jälkeen kestää kauemmin siirtyä rentoutuneeseen tilaan. 
    • Hyvä ANS tulos edellyttää matalaa sykettä, matalaa hengitystiheyttä ja korkeaa sykevälivaihtelua. 
    • Mielestäni ANS-tilan mittaus toimii hyvin jos suoritat päivän harjoitukset selvästi ennen nukkumaanmenoa. Omat lenkkini painottuu iltaan joka näkyy välillä tuloksissa. ANS-tilan kannalta on eri että juokset lenkin työpäivän jälkeen kello 17 kuin että saavut lenkiltä klo 23 ja menet sen jälkeen nopeasti nukkumaan. 

     

    IMG_1749.jpgIMG_1750.jpgIMG_1751.jpg

     

    Mielestäni Nightly Recharge on onnistunut kokonaisuus jota on mielenkiintoista seurata. Jos ei muuta niin se on paljon informaatisempi kuin kilpailijoiden vastaavat sovellukset. Ainoa miinuspuoli oli että unitiedot ei säily kellossa vaan ne pitää päivittäin siirtää Polar flow -palveluun. Polar flown mobiilisovellus esittää tiedot tällä hetkellä kaikkein selkeinten. Sovelluksesta puuttuu tuki pidempi aikaisten trendien seurantaan mikä on hieman harmi. 

     

     

     

     

     

    FitSpark

     

    FitSpark on Igniten ominaisuus joka tarjoaa valmiita harjoitusohjelmia kuntotason, treenihistorian, palautumis- ja valmiustason pohjalta. Harjoitukset jakautuvat kardioon, voimaan ja huoltavaan harjoitukseen. Jokaiselle päivälle suositellaan yhtä harjoitusta ja lisäksi 1-3 vaihtoehtoista harjoitusta. Harjoitukset pitävät sisällään myös opastuksen harjoituksen tekemiseen. Varsinkin ohjeet lihaskuntoliikkeiden tekemiseen olivat todella hyviä. 

     

    Itse harjoittelin testi aikana 3h maratonia varten ja viikon juoksukilometrit liikkuivat noin 80-100km välissä. Vaikka harjoitus aktiivisuus oli laitettu Polar Flow -palveluun oikein niin mittari tarjosi sitkeästi n. 1h 20min kestäviä juoksu/kävely -lenkkejä. Voimaharjoitukset ja palauttavat harjoitukset vaihtelivat viikon sisällä, mutta aina tarjolla olisi ollut myös tuo sama juoksu/kävely -harjoitus tai siitä vielä pidempi harjoitus. Koko testi aikana mittari ei ehdottanut kertaakaan lepopäivää. Mielestäni FitSpark toimii jos et oikein tiedä miten harjoittelisit eikä sinulla ole yleiskunnon ylläpitämisen lisäksi muita tavoitteita. Mittarin tarjoamat harjoitukset voivat käydä äkkiä liian yksipuolisiksi ja sen jälkeen tylsiksi. 

     

    IMG_2801.jpgIMG_2803.jpgIMG_2802.jpgIMG_2804.jpgIMG_2798.jpgIMG_2797.jpg

     

    Ehkä lepopäivien puute johtui siitä että mittari ei ymmärtänyt tekemiäni harjoituksia sellaisiksi harjoituksiksi joita se laskisi mukaan. Hieman jäi epäselväksi tulisiko lepopäivä suositukset mukaan jos tarpeeksi kauan harjoittelet mittarin ehdottamia harjoituksia. Toisaalta silloin FitSpark ei oikein toimi jos sekoitat omia harjoituksia ja FitSparkin ehdottamia harjoituksia. 

     

     

     

     

     

    Serene hengitysharjoitus

     

    Tämä osio ei taida olla se miesten mielestä mielenkiitoisin osio... Serene hengitysharjoituksissa on kyse ohjatusta hengitysharjoituksesta auttaa rentoutumaan ja hallitsemaan stressiä. Harjoituksen aikana kellossa näkyy animaatio joka yhdessä värinähälytyksen kanssa auttaa pitämään yllä hidasta hengitysrytmiä. Lopuksi mittari ilmoittaa ajan jonka olet käyttänyt kolmella eri tyyneysvyöhykkeellä. Näillä palleahengityksillä on Polarin mukaan tieteellisesti todistettuja hyötyjä. Hyödyistä voi olla montaa mieltä, mutta Serena hengitysharjoitus on mielestäni toteutettu hyvin. Garminin mittareistahan löytyy hieman saman typpinen stressinlievitysharjoitus, mutta Polarin versio on kyllä toteutettu paljon paremmin. 

     

     

     

    Harjoittelu

     

    Ignite tarjoaa useita lajiprofiileita joita voit muokata tai vaihtoehtoisesti luoda uusia. Kelloon saa enintään 10 harjoitusnäkymää ja jokaisessa harjoitusnäkymässä voi olla kerrallaan näkyvillä 1-4kpl tietokenttää. Harjoitusnäkymien muutokset tehdään Polar Flow -palvelussa. 

     

    Tarjolla on:

     

    Ympäristö

    • Korkeus
    • Nousumetrit
    • Laskumetrit

     

    Nopeus

    • Nopeus/vauhti
    • Maksimi nopeus/vauhti
    • Automaattisen kierroksen maksimi nopeus/vauhti
    • Keskimääräinen nopeus/vauhti
    • Automaattisen kierroksen keskimääräinen nopeus/vauhti

     

    Aika

    • Kellonaika
    • Automaattinen kierrosaika
    • Harjoituksen kesto

     

    Matka

    • Matka
    • Automaattisen kierroksen matka

     

    Syke

    • Syke
    • Maksimisyke
    • HR ZonePointer
    • Automaattisen kierroksen maksimisyke
    • Keskisyke
    • Kalorit
    • Automaattisen kierroksen keskisyke

     

    Kadenssi

    • Juoksun/pyöräilyn kadenssi
    • Juoksun/pyöräilyn maksimi kadenssi
    • Juoksun/pyöräilyn keskikadenssi

     

    Lisäksi koko näytön tilaa vieviä tietokenttiä on:

    • Kellonaika
    • Nopeus/vauhti käyrä
    • Intervalli ajastin
    • Sykekäyrä
    • Nopeuskäyrä
    • Ajastin

     

    Kun olet asettanut harjoituskentät mieleiseksi niin on aika aloittaa harjoitus. Kellon valikosta valitaan Aloita treeni. Valinta kuitataan näyttöä näpäyttämällä. Seuraavaksi valitaan haluttu harjoitusprofiili. Harjoitusprofiilin vierestä on mahdollista valita Treeniehdotus, suosikki harjoitus, intervalli ajastin tai alaspäin laskeva ajastin. Lajiprofiilin päällä näkyy symbolit sykkeelle ja paikannukselle. Kun kumpikin symbolin punainen ympyrä vaihtuu vihreäksi niin voit aloittaa harjoituksen näyttöä näpäyttämällä. Harjoituksen aikana käytössä on kosketusnäyttö, eli näyttöjen välillä liikutaan näyttöä koskettamalla. Harjoituksen voi keskeyttää painamalla kellon sivussa olevaa nappia tai lopettaa pitämällä nappia pohjassa kolme sekunttia. 

     

     

     

     

    Paikannuksen ja sykkeenmittauksen tarkkuus

     

    Igniten paikannuksessa ilmeni pieniä haasteita. Tavallisesti Ignite jäi heti lenkin alussa n. 100m jälkeen. Pidemmillä matkoilla tuo ero kertautui siten että 10km:n matkalla ero oli n. 100m ja 20km:n matkalla n. 200m. Toki ero on mitättömän pieni eikä tuo verrokki mittarikaan (Garmin 945) edusta kiistatonta totuutta. Kuitenkin kun näiden kahden mittarin reittejä vertaili niin Ignite (sininen viiva kartassa) oli välillä harhaillut 945:sta (oranssi viiva kartassa) enemmän. Ilmeisesti tässä on Polarilla vielä haasteita saada paikannus kuntoon. 

     

    Näyttökuva 2019-8-4 kello 2.21.22.png

     

     

    Osasin jotenkin odottaa noita ongelmia paikannuksen kanssa koska siru on uusi, mutta ihmeellisemmältä tuntui nämä ongelmat sykkeenmittauksen kanssa. Mittarissahan on sama Precision Prime -sensori kuin Vantage -sarjan mittareissa. Kuitenkin lenkin alut ja nopeammat tasavauhtiset juoksut tuntui haastavilta. Yksi esimerkki alla jossa 25km:n lenkillä noita sykepiikkejä on pitkin matkaa. Samoin lenkin puolenvälin jälkeen juostu maratonvauhtinen pätkä tuntui haastavalta. Jos katsoo lenkin keskisykettä niin sykevyöllä se oli 143 ja rannesykkeellä 145. Eli eihän tuo ero iso ole, mutta kyllä se hieman turhauttaa kun mittari näyttää sykettä jonka tietää 100% varmuudella olevan väärän. Mietin vain millaisia sykkeitä mittari tallentaa sykkeenmittauksen kannalta hieman haastavimmissa lajeissa, esimerkiksi fitness lajeissa...  

    Näyttökuva 2019-8-10 kello 20.05.57.png

     

    Osa näistä sykkeenmittauksen ongelmista johtuu siitä, että kello tulee laitettua ihan luonnostaan liian löysälle. Muutaman kerran huomasin lenkillä kuinka kello oli hieman siirtynyt paikaltaa. Jos kellon laittaa esimerkiksi ranteessa hieman ylemmäksi niin 

     

    Näyttö

     

    Ehdottomasti maininnan arvioinen asia on Igniten värinäyttö. Siinä missä esimerkiksi Garminin ja Suunnon mittareissa värinäytön värit tuntuu jääneen mainoskuviin niin Ignitessa ne on todella kirkkaat. Kirkkaat värit vaatii kuitenkin hintansa ja tässä tapauksessa sitä hintaa maksetaan akunkestossa. Polar on ratkaissut "ongelman" siten, että Igniten näyttö menee pois päältä. Eli harjoituksen aikana Igniten näyttö on pimeä ellei näyttöä aktivoi ranneliikkeellä tai nappia painamalla. Näyttö on mahdollista kytkeä myös erikseen päälle, mutta se täytyy tehdä joka kerta erikseen. Kun näyttö on päällä niin se vie virtaa noin 17-18/yksikköä tunnissa. Kulutus on huomattavasti pienempi jos näyttö ei ole päällä. 

     

    Vaikka Igniten näyttö on kirkas niin sen luettavuus on kuitenkin heikohko aurinkoisella säällä. Pilvisellä säällä tilanne paranee ja pimeässä näyttö on parhaimmillaan. Mittarin kosketusnäyttö toimii hyvin hitaassa juoksussa. Nopeammassa juoksussa kosketusnäytön käyttö tuntuu turhauttavalta. Tilanne tuskin paranisi talven myötä kun pitää alkaa käyttämään hanskoja. Toinen suuri puute on manuaalisten kierrosten puuttuminen. 

     

    Itselleni kävi kyllä varsin nopeasti selville mittarin puutteet lenkkien aikana. Näin kesällä häiritsi eniten näytön heikko luettavuus. Seuraavina puutteina tuli manuaalisten kierrosten puute ja kosketusnäytön käyttö. 

     

     

    IMG_1648.JPG

    Näyttö sammuu automaattisesti muutaman sekunnin kuluttua ja aktivoituu uudestaan ranneliikkeestä. Jos sormella vetää näytön yläosasta alaspäin niin aukeaa uusi näyttö josta saa aktivoitua näytön lukituksen tai jatkuvasti päällä olevan taustavalon. Jatkuvasti päällä oleva taustavalo kuluttaa akkua n. 17-18 yksikköä tunnissa.

     

    IMG_1822.jpgIMG_1823.jpg

    Yllä esimerkki Igniten näytön luettavuudesta kirkkaassa päivänvalossa. Toki kuva ja kuvauskulma aina vähän valehtelee. Luettavuus paranee selkeästi hieman pilvisellä säällä. 

     

     

     

    Muut ominaisuudet

     

    Muita mittarista mainitsemisen arvoisia ominaisuuksia on uintimetriikka (uintityyli, uintimatka, vauhti, vedot ja lepoajat), Running index ja Training load pro. En nyt ota kantaa tuohon uintimetriikkaan kun uinnista ei ole mitään kokemusta. Running indexillä saat arvion kunnostasi samoin kun levossa tehtävällä kuntotestillä. Training load pro mittaa harjoitustesi kuormittavuutta ja auttaa välttämään hetkittäiset liikaharjoittelun vaarat. Training Load Prosta voit lukea enemmän Polar Vantagen testijutun yhteydestä. 

     

     

    Yhteenveto

     

    Igniten kohdalla tulee muistaa, että kyseessä on fitnessmittari. Mittarin toiminnot on suunniteltu enemmän kuntoiluun ja fitness käyttöön. Juoksun näkökulmasta mittari sopii satunnaisesti liikkuville tai hieman monia eri lajeja harrastavalle. Voisikohan mittarista käyttää enemmän nimitystä hyvinvointimittari. Arvioisin että mittarin hinta tulee nopeahkosti laskemaan n. 150e tuntumaan ja siinä hintaluokassa mittari onkin hyvä hankinta. 

     

    Mittarin kohderyhmä on vahvasit fitness puolella tai sitten satunnaisesti kuntoilevissa. Juoksun puolella mittari on sopiva treenikumppani jos tavoitteena on esimerkiksi puolimaratonin läpijuoksu. Jos harjoittelet määrätietoisemmin niin mittarin puutteet tulee äkkiä vastaan. 

     

    Mittarin parhaita ominaisuuksia on:

    • Unen seuranta
    • FitSpark
    • Todella hienot värit myös harjoituskäytössä 

     

    Puutteina puolestaan:

    • Näytön heikko luettavuus kirkkaalla säällä
    • Manuaalisten kierrosten puute

     

    Igniten akunkesto riippuu paljon siitä pidätkö näyttöä päällä harjoitusten aikana. Akku kestää kyllä hyvin käyttöä kun vain hyväksyy sen "puutteet", eli näyttö pitää erikseen aktivoida.

     

    Ignitesta paistaa myös tietty viimeistelemättömyys. Mittarissa on periaatteessa kaikki toiminnot, mutta käyttäjältä on viety pois mahdollisuus valita. Käyttäjä ei esimerkiksi voi valita näytön valon voimakkuutta tai voisiko näyttö olla arkikäytössä edes jotenkin päällä jotta näkyisi kellonaika tms. Toisena esimerkkinä voisi olla unen seuranta. Tiedot näkyy hienosti kellossa, mutta yllätyksenä voi tulla että tiedot pitää joka päivä synkronoida Polar Flow -palveluun. Jos synkronointi unohtuu niin tiedot eivät säily missään. Tai no ehkä mittarin muistissa jotta se osaa laskea keskiarvot oikein. Et kuitenkaan saa niitä enää myöhemmin Polar Flow -palveluun.  Sama "ongelma" vaivasi myös Vantagea. Molempien mittarien omistajat jää odottamaan Polarin mahdollisia ohjelmiston päivityksiä. En kuitenkaan suosittele ostamaan mittaria luottaen että joku kaipaamasi päivitys olisi tulossa. Jos ominaisuus ei ole Polarin ilmoittamissa tulevaisuuden ominaisuuksissa niin ei ole mitään takeita että ominaisuus olisi missään vaiheessa tulossa mittariin.  Tämä tietynlainen viimeistelemättömyys johtuu luultavasti uudesta käyttöjärjestelmästä. Toivottavasti tästä ei tule uusi normaali Polarin mittareiden kohdalla. 

     

    Kokonaisuutena Ignite on kuitenkin hyvä mittari joka vastannee hyvin kohderyhmän tarpeisiin. Mietin josko mittarin unenseurannan takia sen voisi hankkia pelkästään mittaamaan unta vaikka mittaria ei muuten käyttäisikään 🙂

     

    Muutaman vuoden harhailun jälkeen on hienoa nähdä Polarilta tällaisia tuotteita. Uusi käyttöliittymä ja uudet Nightly Recharge -sovellukset tarjoaa hyvän alustan jonka päälle rakentaa tulevina vuosina. 

     

     

    IMG_2265.jpg

     

    IMG_1746.jpgIMG_2794.jpgIMG_2799 (1).jpgIMG_2793.jpgIMG_2799.jpg

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy