Jump to content
Juoksufoorumi.fi


  • Testissä Fasciawear –juoksuasu

     

    Fasciawear on kotimainen uusi juoksuasu joka aktivoi lihaksia, ohjaa liikettä oikeaan suuntaan, parantaa asento- ja liiketuntemusta, keittää aamukahvit, lisää harjoituksen kuormittavuutta, tehostaa energiankulutusta ja parantaa suorituskykyä. Eli tekee vähän kaikkea. No ei se keitä aamukahveja itsestään, mutta puku päällä voi keittää aamukahvit 🙂

     

    Faskiapuku on yhtenäinen puku jossa ei ole hihoja. Puvun etupuolella on vetoketju ja lahkeista löytyy jalkapohjan alle tulevat lenkit. Miehille ja naisille löytyy molemmille omat puvut. Pukua on saatavilla vain mustana hintaan 235e (Nyt tarjouksessa, oikea hinta 295e).

     

    Fasciawear-men-2018-front-13g2@2x.pngFasciawear-men-2018-back-13g2@2x.png

     

     

    Faskiapuku perustuu kehon faskialinjoihin eli sidekudosverkostoihin. Ja faskia tarkoittaa siis lihaskalvoja. Faskiat yhdistää samaan suuntaan voimaa tuottavia lihaksia ketjuiksi. Kun ketju toimii niin lihakset tuottaa voimaa joka välittyy ketjussa eteenpäin. Jos ketju ei toimi niin syntyy liikerajoite. Toiminnallisista sidekudosketjuista osa kiertää kehoa esimerkiksi  spiraalimaisesti, vinottain kehon puolelta toiselle ja osa jäljittelee enemmän lihasten kulkusuuntia.

     

    Faskialinjoja on esimerkiksi:

     

    -Syvä frontaalilinja

    -Pinnallinen posteriorinen linja

    -Pinnallinen frontaalinen linja

    -Lateraalilinja

    -Spiraalilinja

    -Yläraajan linjat

    -Toiminnalliset linjat

     

    Näistä faskialinjoista voi lukea tarkempia kuvauksia esimerkiksi Fasciawearin omilta sivuilta.

     

    Fasciawearin toiminta perustuu pukuun kudottuihin vastuskuminauhoihin jotka kulkevat lihaskalvojen suuntaisesti. Puvun kuminauhat vastustaa liikettä joka tehostaa faskialinjojen toimintaa. Lihaksia aktivoituu, kehon liike ja asennon ylläpito helpottuu ja liike ohjautuu oikeaan suuntaan. Kun puku vastustaa liikettä niin se tarkoittaa kuormittavuuden lisääntymistä, eli energiankulutus kasvaa ja suorituskyky paranee.   

     

    Tuntemus puvusta on pitkälti samanlainen kuin kompressio vaatteissa. Näiden kahden asusteen erona on että Fasciapuku ohjaa asentoa ja liikettä kun taas kompressiovaate antaa mikrotason tukea ja parantaa verenkiertoa. Fasciapuku keskittyy myös enemmän reisien ja keskivartalon alueelle. Kompressiovaatteessa vaikutus kohdistuu vaatteen alueelle.

     

    Alla olevassa videossa on selitetty faskiapuku minuutissa:

     

     

     

    Puku käytössä

     

    Ihan ensimmäiseksi täytyy todeta, että fasciapuku on vasta tulossa markkinoille. Joukkorahoitus tuli täyteen ja ensimmäiset puvut ovat tilattavissa. Tuotteeseen tulee varmaan muutoksia ajan kuluessa ja omat kokemukset perustuvat ensimmäiseen malliin. 

     

    Pukua on saatavilla koossa S, M, L ja XL. Lisäksi jokaisesta on saatavissa pitkä malli. Esimerkiksi M koon puvussa maksimipituus on 178cm ja pitkässä mallissa 188cm. Pituuden lisäksi pitää mittailla rinnan, vyötärön ja lantion ympärys. Mittailussa saa olla tarkkana että ostat oikean kokoisen puvun. Aloitin testin S koon puvulla, mutta päädyin vaihtamaan sen M kokoon. Jos et ole aivan varma mitoista niin kannattaa valita mieluummin hieman isompi malli. 

     

    Vaikka puku on joustava niin sen päälle pukemisessa sai olla huolellinen. Jos puku jäi jaloista liian löysäksi niin yläosaa oli hankala saada päälle. Oikeastaan jokaisella kerralla päädyin vielä asettelemaan pukua paremmin päälle. Puku itsessään on tavallisen urheilukerraston paksuinen, tai ehkä aavistuksen paksumpi. 

     

    Lenkeillä puku oli hieman epämukavan tuntuinen. Hitaammissa vauhdeissa juokseminen tuntui melko normaalilta, mutta jos vauhtia kiristi niin huomasi heti kuinka vastuskuminauhat teki juoksemisesta jäykempää. Liikkeestä hävisi rentoutta ja töitä sai tehdä enemmän. 

     

    Puvun tehokkuutta on hankala arvioida ellei juoksuasennossa ole isompaa virhettä. Ainoa havaitsemani muutos oli sykemittarin mittaamassa maakosketuksen keston tasapainossa. Hitailla vauhdeilla maakosketuksen tasapaino oli puvun kanssa juostessa tasaisempaa. Vauhdin kasvaessa tuo ero hävisi tai sitä ei ollut juuri ollenkaan. Puvun testauksen aikana oli satunnaisesti myös polvikipua. Tiedä sitten johtuiko se siitä että puku olisi parantanut juoksuasentoa ja siten kipeyttänyt joitain lihaksia. Tai sitten kipu tuli vain epätasaisesta alustasta. 

     

    Talvella puku toimii hyvin teknisen aluskerraston korvikkeena. Tosin silloin hihojen puuttuminen on pienoinen ongelma. Kesällä voi puolestaan juosta pelkällä puvulla. Toki jos kelit ovat yhtään lämpimämmät niin puku voi käydä äkkiä kuumaksi. 

     

    Kohderyhmä

     

    Mielestäni puvusta on eniten hyötyä jos oma juoksuasentosi kaipaa korjausta. Eli juokset kumarassa tms. Puku auttaa korjaamaan asentoa ja tehostaa lenkkejä. Toinen kohderyhmä voisi olla lenkkeihin lisää tehoa haluavat. Harjoituksista muodostuu helposti hieman raskaampia puvun avulla. Mikäli juoksuasennossasi ei ole suurempaa vikaa etkä halua tehdä lenkeistäsi raskaampia niin puvusta ei ole juurikaan iloa. 

     

    Yhteenveto

     

    Fasciawear on kotimainen juoksuasu joka parantaa asentoa ja lisää harjoituksen kuormittavuutta. Puku perustuu vastuskuminauhoihin jotka kulkevat faskialinjojen suuntaisesti. Puvun valinnassa on syytä kiinnittää huomiota mittauksiin jotta saat oikean kokoisen puvun. Liian pieni puku tekee juoksemisesta helposti epämiellyttävää koska se hankaloittaa mm. hengittämistä. Oikean kokoinen puku auttaa korjaamaan juoksuasentoa hitaissa vauhdeissa. Kovemmissa vauhdeissa puku lähinnä lisäsi rasittavuutta. Parhaan vaikutuksen saamiseksi pukua tulisi pitää päivittäin 1-2h liikuntasuorituksen tai hyötyliikunnan aikana. Hankala sanoa paljonko puvusta on hyötyä jos sitä pitää päällä vain satunnaisesti lenkeillä ja arjessa. Jos kehossa on puolieroja tai kaipaat lisäkuormitusta harjoituksiin niin fasciawear on hyvä vaihtoehto. Satunnaisessa käytössä puvun hyödyt jää varmaankin vähäisiksi. 

     

    Lisätietoja ja puvun tilaukset:

    Fasciawear.com

     

     

     

     

    Näyttökuva 2019-2-8 kello 0.07.34.png

    Näyttökuva 2019-1-22 kello 23.54.36.png

  • Kirjoittaja:

    Seppo Moilanen

     

    Maraton 3:01:13 Helsinki Spring Marathon 2019

    Puolimaraton 1.26.17 HHM 2016

    24h 177,618km

     

    Kysymykset ja muut yhteydenotot: seppo_moilanen@hotmail.com

    seppo.JPG

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy